چگونه طرح نقاشی روی سقف را متناسب با دکور خود انتخاب کنیم؟

کد خبر: 1191205

طراحی و اجرای نقاشی روی سقف از دیرباز میان مردم رواج داشته است. این روزها هم شاهد تحول این هنر در معماری هستیم. برای شناخت این هنر با ما همراه باشید.

چگونه طرح نقاشی روی سقف را متناسب با دکور خود انتخاب کنیم؟

 

 

 

هر سبک خانه‌ای با چه مدل نقاشی روی سقف زیباتر می‌شود؟

یکی از پُرطرفدارترین آیتم‌های موجود برای طراحی و اجرا در ساخت و بازسازی منازل، نقاشی روی سقف است که قدمتی تاریخی نیز دارد. برخلاف تصور عموم، نقاشی نه فقط بر روی دیوار، بلکه بر روی سقف نیز قابل اجرا است.

نقاشی روی سقف حتی در اجرا همراه با گچبری سنتی و گچ بری کلاسیک، زیبایی منحصربه‌فردی به دکوراسیون منزل می‌بخشد.

هر مدلی از نقاشی روی سقف و یا اجرای گچبری سنتی، سبک مخصوص به خود را دارد و انتخاب آن به سبک کُلی منزل شما وابسته است.

برای انتخاب سبک گچبری منزل خود و آشنایی با تیم هنری هانیه سلیم و انواع مختلف گچ بری کلاسیک و گچبری سنتی در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

طراحی و اجرای نقاشی روی سقف همراه با گچبری سنتی

گچبری در ایران قدمتی تاریخی دارد. این هنر قدیمی در گذشته‌های دور به روش کاملا سنتی انجام می‌شد، به همین دلیل است که به گچبری سنتی نیز شهرت دارد.

در گچبری سنتی، ابتدا گچ را به فرم مایع در می‌آورند، به این صورت که گچ و آب را تا جایی که به شکل یک خمیر انعطاف‌پذیر دربیاید، با هم مخلوط می‌کنند. هنگامی که خمیر انعطاف‌پذیر به دست آمد، گچبر با مهارت کامل طراحی‌های خود را بر روی آن اجرا می‌کند.

گچبری سنتی پدیده‌ای هنری است که شهرت آن در ایران بیشتر به گوش می‌رسد. ابزارهایی که گچبر در گچبری سنتی از آن‌ها استفاده می‌کند عبارتند از؛ نقاله، پرگار، بومخوار و کاردک.

هنگام اجرای طراحی‌های خاص گچبری در گچبری سنتی بر روی سقف، ممکن است کارفرما خواستار طراحی و اجرای نقاشی روی سقف بر روی قسمت‌های خالی نیز باشد. برای اجرای این طرح، بعد از کنده‌کاری و طرحی که در وسط سقف اجرا می‌شود، فضای خالی موجود در آن را با نقاشی روی سقف پُر می‌کنند که جلوه خاصی به آن می‌بخشد.

از نقاشی‌های معروف اجرا شده بر روی سقف، می‌توان نقاشی فرشته را نام برد. تاریخ نشان می‌دهد که نقاشی روی سقف نه فقط جنبه تزئینی، بلکه نمادی از آداب و رسوم بوده است. قدمت برخی از نقاشی روی سقف و دیوارها در اروپا به 3000 سال نیز می‌رسد.

گچ بری کلاسیک

دوران سلجوقی را می‌توان دوران تحول هنر گچبری به شمار آورد. نماسازی‌های داخلی در سلجوقی وارد دوره خاصی از هنر معماری و گچبری شده بود. انواع خط کوفی ترکیب شده با هنر گچبری، تحول این هنر را در دوره سلجوقی نشان می‌دهد.

سر حد کمال هنر گچبری در دوران ایلخانی بوده است. وجود نقش و نگارهای اسلیمی و مار در میان کتیبه‌ها، شگفتی و هنر گچبری سنتی را در دوران ایلخانی به رُخ می‌کشد.

دوره صفویه یکی از دوران‌های خاص گچبری سنتی به شمار می‌آید. در این دوران روش‌های خاصی وارد هنر گچبری شد تا نهایت این هنر را به مردم نشان دهد. از جمله آثار گچبری سنتی به جا مانده از دوران صفویان می‌توان به کاخ هشت بهشت، سر در بازار قیصریه و مسجد جامع اصفهان اشاره کرد.

رونق فوق‌العاده هنر گچبری سنتی به دوران قاجار برمی‌گردد. دورانی که به دلیل سفر پادشاهان به اروپا، تقلیدهایی از هنر گچبری فرنگ وارد آثار ایران شد. نکته جالب توجه این است که تقلیدهای اروپایی وارد شده به ایران، هرگز جایگزین هنر و ذوق معماران ایرانی نشد.

 

گچ بری کلاسیک

نقاشی روی سقف

در یک تعریف کُلی، گچبری برای زیباسازی دیوار، سقف و ستون اجرا می‌شود که در دو مدل گچبری سنتی و گچبری مدرن قابل اجرا هستند. ترکیب گچبری سنتی و گچبری مدرن، سبکی را به نام گچ بری کلاسیک پدید می‌آورد.

گچبری سنتی و تاریخچه آن را بررسی کردیم اکنون به بررسی نوع پرطرفدار گچبری، یعنی گچ بری کلاسیک می‌پردازیم.

برخلاف تصور عموم، گچ بری کلاسیک را می‌توان در طراحی‌های مدرن امروزی نیز اجرا کرد. برخی از افراد، گچ بری کلاسیک را با گچبری سنتی سلطنتی اشتباه می‌گیرند. گچ بری کلاسیک شامل طرح‌هایی شلوغ و با جزئیات هستند که اگر توسط افراد ماهر اجرا شود، زیبایی خاصی به منزل می‌بخشد.

در میان طراحی‌های اجرا شده توسط گچبر، فضاهای خالی را می‌توان با انواع نقاشی بر روی دیوار و یا سقف پُر کرد که فضای منزل را زیباتر می‌کند.

درواقع نقاشی با ترکیب گچ بری کلاسیک که با جزئیات اجرا می‌شود، زیبایی خیره کننده‌ای دارد و این روزها مورد استقبال عموم قرار گرفته است. تمام طراحی‌های اجرا شده در سبک گچ بری کلاسیک توسط ابزار گچبری انجام می‌شود.

نقاشی بر روی سقف شامل طراحی و اجرای یک طرح خاص و یا رنگ‌آمیزی سقف می‌باشد. ترکیب گچ بری کلاسیک همراه با رنگ‌آمیزی طلایی، بسیار لاکچری محسوب می‌شود و یکی از پرطرفدارترین‌ها به حساب می‌آید.

گچ بری کلاسیک نه تنها برای سقف، بلکه برای دیوار و ستون نیز قابل اجرا است. استفاده از طراحی‌های یکسان در سقف و دیوار، جلوه‌ای خاص و یکدست به فضای منزل شما می‌بخشد. توجه کنید که برای اجرای گچ بری کلاسیک، حتما از افراد ماهر و باتجربه کمک بگیرید و تحقیقات کافی در این زمینه داشته باشید                   

جمع‌بندی نکات مربوط به نقاشی روی سقف همراه با انواع گچبری

همانطور که متوجه شدید، نقاشی روی سقف نه تنها به منظور تزئین و جلوه اجرا می‌شود بلکه نمادی از آداب و رسوم گذشته‌های دور است که این روزها مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است.

ترکیب نقاشی و رنگ‌آمیزی همراه با گچبری سنتی و یا گچ بری کلاسیک فضای کُلی منزل را زیباتر می‌کند. تیم هنری سلیم این نوید را به شما می‌دهد که ایده مورد نظرتان به راحتی قابل طراحی و اجرا خواهد بود.

برای اطلاعات بیشتر و یا دریافت راهنمایی برای اجرای نقاشی روی سقف، می‌توانید با شماره‌های درج شده تماس بگیرید و از افراد باتجربه گروه هنری هانیه سلیم برای اجرای گچبری منزل خود استفاده کنید. فعالیت در زمینه‌های نقاشی‌های دیواری، پتینه‌های دیواری، تکستچرهای دیواری، پتینه‌های مبلمان، نقاشی روی چینی‌های لعاب‌دار، نقاشی روی پارچه و تکنیک‌های برنز و چرمی چوب از دیگر خدمات تیم هنری ما است.

 گچبری سنتی

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها