درد ناگهانی گردن و انواع درمان آن

کد خبر: 1205891

درد گردن هر لحظه ممکن است به سراغ ما بیاید. وقتی که در حال رانندگی هستیم یا برای شیفت تا دیروقت با لپ‌تاپ روی پروژه کار می­کنیم. وقتی در مترو به یک میله آهنی تکیه داده­ایم و هزاران موقعیت دیگر! در چنین مواقعی در درجه اول باید چرایی آسیب خود را بدانیم و سپس به دنبال درمانش برویم.

درد ناگهانی گردن و انواع درمان آن

 

 

 

دلایل درد ناگهانی گردن

درد گردن به شکل ناگهانی می­تواند دلایل متفاوت و مختلفی مانند آسیب یا فشار داشته باشد. برخی دیگر نیز بیماری­هایی هستند که به مرور زمان در ناحیه گردن ایجاد شده­اند. در مجموع برای تشخیص نیاز است به متخصص و فوق تخصص ارتوپد تهران که می­شناسید مراجعه کنید.

کشیدگی‌های عضلانی

کشیدگی عضلات یکی از مشکلات شایع بین افرادی است که از درد گردن رنج می­برند. این کشش می­تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود.

استفاده زیاد از گردن، خم شدن بر روی جهت خاصی برای انجام کار با کامپیوتر، گوشی موبایل و ... به مرور زمان می­تواند کشیدگی عضلات را در شما کند. موارد جزئی نیز می­توانند باعث کشیدگی عضله‌های این بخش از بدن شوند و معیار خاصی برای این مورد وجود ندارد.

تحت فشار قرار گرفتن عصب

دیسک­ها جایی در بین مهره­های ستون فقرات ما قرار دارند و وظیفه‌شان حفظ اتصال مهره و تحریک بخشی از ستون فقرات است. اگر این دیسک­ها به علت پارگی یا هر عامل دیگری دچار ایراد و اشکال شوند، این فشار به کل نخاع وارد خواهد شد و گردن نیز یکی از همین موارد است.

آسیب مفاصل

تمام مفاصل بدن، با گذشت زمان و گذر سن دچار کهولت می‌شوند؛ گردن نیز از این قاعده مستثنی نیست. با بالا رفتن سن، غضروف‌های بین مهره‌ای این بخش از بین خواهند رفت و با تاثیر بر روی مفاصل، حس درد را در ما ایجاد خواهند کرد.

دیگر دلایل

دلایل دیگری نیز هستند که به سرعت در شما آسیب­دیدگی ایجاد خواهند کرد. تصادف­های سبک و سنگین، اگر گردن را تحت تاثیر قرار دهند، می­توانند آسیب جدی به همراه داشته باشند. بیماری­های مختلفی نیز بر روی آسیب­دیدگی این بخش نقش دارند. مننژیت، سرطان گردن و آرتریت روماتوئید بخشی از بیماری­های شایع ستون فقرات و گردن هستند که باید به پیشگیری از آن‌ها توجه زیادی بکنید.

روش­های درمان گردن درد

11

برای درمان درد گردن روش­های زیادی وجود دارد؛ از طب سنتی و سوزنی گرفته تا جراحی­های مدرن که تمامی آن به دست ربات­ها انجام می­شوند. در این پاراگراف قرار نیست تاریخچه این موارد را بررسی کنیم؛ بلکه قصد داریم چند درمان موثر و قابل اجرا را به شما معرفی کرده تا شاید با انجام آن‌ها سلامتی خود را به دست بیاورید.

درمان دارویی

درمان دارویی متداول­ترین درمان برای گردن است. مسکن­ها و داروهای شل­کننده در درجه اول برای کاهش درد فوری گردن معرفی می­شوند. اگر مشکل حاد­تر از این حرف­ها باشد، متخصص و فوق تخصص ارتوپد اصفهان راه جدیدی برای درمان پیدا خواهد کرد و یا داروهای قوی­تر و تخصصی­تری معرفی خواهد کرد. در این بخش درمان، تهیه دارو­ها تنها با نسخه پزشک امکان‌پذیر است.

فیزیوتراپی

تمرینات ورزشی و فیزیوتراپی نقش مهمی در کاهش درد اعضای بدن به هنگام بروز عارضه­های مختلف دارند. خصوصا در بخش عضلات، فیزوتراپی یکی از گزینه­های خوب و قابل اعتماد است. در این روش از دیگر روش­های درمانی مثل شوک الکتریکی و کمپرس سرد و گرم نیز استفاده می­شود. فیزیوتراپی می­تواند با روش­های درمانی مختلفی ترکیب شود و به شکل موازی در کنار درمان اصلی شما ادامه پیدا کند.

جراحی

جراحی معمولا آخرین راه و تیر خلاص برای رهایی از گردن درد است. به ندرت پزشکان با انجام چنین جراحی­هایی برای درد گردن موافقت می‌کنند. آن‌ها سعی دارند با استفاده از روش­های نرم و بدون تیغ مسئله را به شکلی مسالمت آمیز جلو ببرند؛ مگر در مواقعی که جراحی لازم­ الاجرا است و در صورت عدم انجام آن خطری جدی بیمار را تهدید کند.

روش­هایی برای درمان فوری درد گردن

ممکن است گاهی وقت‌ها نشود که برای یک درد گردن ساده از خانه بیرون برویم و به متخصص و فوق تخصص ارتوپد مشهد مراجعه کنیم. در اینجا درمان خانگی اهمیت بالایی پیدا می­کند. در ادامه همراه ما باشید تا برخی از این درمان­ها را بررسی کنیم.

استفاده از مسکن

برخی از مسکن­ها به شکل بدون نسخه از داروخانه خریداری می‌شوند. ایبوپروفن، ناپروکسن و استامینوفن نمونه­ای از این دارو­ها هستند که تقریبا هر ایرانی یکی از آن‌ها را در خانه خود برای مواقع ضروری دارد. حرکت­ عاقلانه­تر این است که به جای مصرف سرخود مسکن، از یک دکتر ارتوپد کمک بگیرید. اگر این گزینه در دسترس شما نبود، حتما با پزشک داروخانه درباره مشکل خود صحبت کنید. ممکن است داروی بهتری به شما پیشنهاد کند و مانع از اعتیاد شما به مسکن شود.

کمپرس سرد و گرم

استفاده از سرما و گرما به شکل منظم درد گردن و به طور کلی درد عضلات را کاهش می­دهد. برای این کار باید ابتدا عضله را سرد کنید و با این روش به جنگ عارضه خود بروید. سرما برای ریکاوری و بهبود آسیب‌دیدگی عضلات بسیار مفید است. در حالی که گرما تنها درد را تسکین می­بخشد و گاهی ممکن است منجر به آسیب‌دیدگی نیز بشود.

ماساژ و ورزش

انواع ماساژ می­توانند مفید واقع شوند؛ به شرطی زیر نظر شخصی باتجربه و کارآزموده انجام گیرند. ورزش نیز برای درمان خانگی درد گردن مفید است. شما باید به هنگام انجام چنین ورزش­هایی بسیار مراقب باشید تا آسیب بیشتری به خود وارد نکنید.

سخن آخر

درد گردن به شکل ناگهانی یکی از عارضه­­هایی است که امان را از آدم می­گیرد. در هنگام بروز، ما عملا کاری نمی­توانیم انجام دهیم و هر حرکت ما منجر به درد بیشتر خواهد شد. در این مقاله روش­های مقابله با چنین دردی را معرفی کردیم. علاوه بر اینکه ذکر شد ما چرا دچار گردن درد می­شویم. روش­های بالا تنها یک درمان موقت برای یک بیماری هستند و شما برای درمان جدی­تر حتما باید به دکتر متخصص ارتوپد مراجعه کنید.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها