اعلام حریق چیست و چگونه کار می‌کند؟

کد خبر: 1208033

سیستم اعلام حریق یک صفحه کنترل الکترونیکی است که حین تشخیص آتش، علائم هشدار دهنده را منتشر می‌کند. این سیستم می‌تواند سیگنال هشدار را برای ایستگاه و تیم‌های آتش‌نشانی ارسال نماید و همچنین سایر آلارم‌های ساختمان را فعال کند تا مردم بتوانند آن مکان را تخلیه کنند

اعلام حریق چیست و چگونه کار می‌کند؟

 

یکی از مهم‌ترین بخش ایمنی ساختمان، استفاده از سیستم‌های اعلام حریق است، چراکه طی یک اتفاق ناگهانی، ممکن است در محل کار، آپارتمان‌ها و یا خانه‌هایتان، آتش سوزی غیر قابل کنترلی رخ دهد و بدون اینکه حواستان باشد و متوجه چیزی شده باشید، به یک آتش‌سوزی گسترده‌ تبدیل شود و جان شما و عزیزانتان را به خطر بیاندازد. در ادامه این بخش، به توضیح کامل‌تری در خصوص سیستم اعلام حریق می‌پردازیم و شما را با چگونگی عملکرد آن آشنا خواهیم کرد.

 

سیستم اعلام حریق چیست؟

سیستم اعلام حریق یک صفحه کنترل الکترونیکی است که حین تشخیص آتش، علائم هشدار دهنده را منتشر می‌کند. این سیستم می‌تواند سیگنال هشدار را برای ایستگاه و تیم‌های آتش‌نشانی ارسال نماید و همچنین سایر آلارم‌های ساختمان را فعال کند تا مردم بتوانند آن مکان را تخلیه کنند. مرکز کنترل این سیستم حتی توانایی این را دارد تا سیستم‌های خاموش کننده حریق، مانند: آب پاش‌ها را فعال نموده و یا به طور خودکار درها را ببندد. این ویژگی‌ها به نوع سیستمی که می‌خرید بستگی دارد. پس در تعریف کلی می‌توان گفت: سیستم اعلام حریق، متشکل از مجموعه تجهیزاتی است که در کنار تشخیص علائم آتش‌سوزی، توانایی ارسال هشدار و اعلان خطر حریق، به ساکنان آن مکان و تیم آتش نشانان را دارد.

چرا استفاده از سیستم اعلام حریق الزامی است؟

با توجه به ویژگی خاصی که سیستم اعلام حریق دارد، می‌توان اینگونه تعریف کرد که این ابزار ما را در برابر آتش ایمن می‌سازد و این عمل باعث صرفه جویی در زندگی، اموال و پولمان می‌گردد. سیستم اعلام حریق هر سازه‌ای، منعکس کننده نیازهای منحصر به فرد آن است و با صرف نظر از تفاوتی که بین آنها وجود دارد، اکثر ساختمان‌ها به یک پانل کنترل سیستم آتش‌نشانی موثر، برای نظارت بر تاسیسات و هشدار به ساکنان و آتش نشانان در موارد آتش‌سوزی احتمالی نیاز دارند. 

سیستم اعلام حریق در چه مکان‌هایی کاربرد دارد؟

از آنجایی که وظیفه اصلی سیستم اعلام حریق، تشخیص آتش است؛ در سریع‌ترین زمان وجود آتش را تشخیص می‌دهد و علامت هشدار دهنده را راه اندازی می‌کند تا ساختمان تخلیه شود. پس وجود سیستم تشخیص حریق در هر ساختمانی، یک امر الزامی جهت ایمن ماندن در برابر خطرات احتمالی است. از این سیستم می‌توان در موارد زیر استفاده کرد:

  • استفاده در انبار‌ها
  • استفاده در ساختمان‌های صنعتی
  • استفاده در ساختمان‌های مسکونی
  • استفاده در ساختمان‌ و مغازه‌های تجاری
  • استفاده در ساختمان‌های اداری و حرفه‌ای
  • استفاده در مدارس و دانشگاه‌ها
  • استفاده در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها
  • استفاده در مکان‌های پر خطر، مانند: کارخانه‌جات تولید کننده حلال‌های شوینده و اسپری‌های خوشبو کننده.( بنابراین بهتر است سیم‌کشی کارخانه جات، با استفاده از لوله خرطومی نسوز ، محافظت شود، تا در صورت آتش سوزی، کابل‌های برق آن محیط دچار آتش‌سوزی و انفجار نشود.)

اصول طراحی سیستم اعلام حریق

سیستم اعلام حریق باید به گونه‌ای نمودارسازی شود که بتواند سریعا آتش سوزی (حریق) را تشخیص داده و دستگاه هشدار دهنده را فعال نماید. در طراحی‌هایی که به طور معمول به چشم می‌خورد، میزان تشخیص و هشدار محدود است؛ یعنی این سیستم تا سطح خاص و معینی، عمل می‌کند و طراحان در آینده باید میزان سطح این دستگاه را افزایش دهند تا عملکرد سریع‌تری داشته باشند.

اجزای تشیل دهنده سیستم اعلام حریق عبارتند از:

  • کنترل پنل: هماهنگی، تصمیم‌گیری و فرمان توسط میکروپروسسورهای موجود در کنترل پنل انجام می‌شود.
  • دتکتور: این قطعه، حسگر تشخیص آتش‌سوزی است که به انواع مختلفی، دتکتور حرارتی، دتکتور دودی، دتکتور شعله‌ای تقسیم‌‌بندی می‌شود.
  • شاسی اعلام حریق: از حیاتی‌ترین قسمت‌ این سیستم، شاسی اعلام حریق می‌باشد که به صورت غیر اتوماتیک و توسط افراد فعال می‌شود.
  • آژیر اعلام حریق: همانطور که از اسمش مشخص است، این بخش در اطلاع رسانی افراد حاضر در مکان نقش دارد. این قطعه به سه دسته آژیر پیزو، آژیر شیپوری، آژیر موتوردار تقسیم می‌شود، که هر یک کاربری مخصوص به خود را دارند.
  • چراغ چشمک‌زن: این فلاشر‌ها به عنوان یک سیستم هشدار دهنده بصری عمل می‌کنند و در مکان‌های‌ پر تردد مانند: راهروها، پله‌ها و سردر منازل نصب می‌شوند.
  • منبع تغذیه: در زمانی که حریق موجب قطعی برق شود، منبع تغذیه یک جریان الکتریکی ایجاد می‌کند تا مجددا برق وصل گردد و فرمان پنل اصلی را فعال کند. این قطعه به عنوان یک نجات دهنده نقش خود را ایفا می‌کند و جان افراد را نجات می‌دهد.

انواع سیستم‌های اعلام حریق

سیستم‌ اعلام حریق به دو دسته کلی، دستی و خودکار (اتوماتیک) تقسیم می‌شود.

سیستم‌های اعلام حریق دستی

سیستم‌های اعلام حریق دستی، از یک شاسی (شستی) اعلام حریق بهره‌مند است که توسط انسان فعال می‌شود؛ یعنی در صورتی که آتش‌سوزی اتفاق افتاده باشد، فردی که متوجه این حادثه شده با زدن شاسی این سیستم را فعال می‌کند.

 

images_1677593464_63fe0b78abcee.jpg

 

انواع شستی‌ها

  1. شستی ضدآب
  2. شستی فشاری
  3. شستی شیشه‌ای
  4. شستی ضدانفجاری

 سیستم‌های اعلام حریق خودکار

سیستم اعلام حریق خودکار، سیستمی است که به صورت اتوماتیک اولین علائم آتش سوزی را توسط حسگر‌های موجود تشخیص می‌دهد و ساکنان ساختمان را بدون دخالت انسان آگاه می‌کند. سیستم‌های اعلام حریق خودکار به سه دسته کلی، معمولی، آدرس پذیر و بی‌سیم تقسیم‌بندی می‌شود.

اعلام حریق معمولی یا متعارف:

سنتی‌ترین روش برای نصب اعلام حریق، استفاده از اعلام حریق معمولی است. این سیستم خودکار به مقدار قابل توجهی سیم کشی نیاز دارد و از یک یا چند مدار راه‌اندازی استفاده می‌کند. این سیستم اغلب برای تأسیسات کوچکتر که پس از به صدا درآمدن هشدار، تشخیص محل آتش سوزی آن نسبتاً سریع است، بهترین گزینه می‌باشد.

مزایا اعلام حریق متعارف

  • نصب آسان
  • قیمت پایین‌تر نسبت به انوع‌ دیگر
  • مناسب ساختمان‌های کوچک‌تر و کم رفت و آمد است.

معایب اعلام حریق متعارف

  • هزینه نصب بالا
  • سیم کشی فراوانی
  • مناسب استفاده در محیط‌های پر رفت و آمد نمی‌باشد.
  • در این سیستم‌ها، پیدا کردن محل حادثه زمان گیر و مشکل است.

اعلام حریق آدرس پذیر:

در سیستم اعلام حریق آدرس پذیر، هر دستگاه "آدرس" مختص به خود را دارد و بنابراین با به صدا در آمدن زنگ هشدار، شما می‌توانید منطقه دچار حادثه را تشخیص دهید و دیگر نیاز به جستجوی اضافه برای پیدا کردن محل حادثه نیست.

 

images_1677593464_63fe0b785e4ad.jpg

 

مزایا اعلام حریق آدرس پذیر

  • کاهش هزینه نصب
  • نیاز به کابل کشی فراوان ندارد
  • کاربرد و دقت این دستگاه بالاست
  • پیدا کردن محل دقیق آتش سوزی
  • تشخیص زودهنگام و کاهش آسیب

معایب اعلام حریق آدرس پذیر

  • نسبت به سایر اعلام حریق‌ها، هزینه خرید و نصب راه اندازی بالاتری دارد.

اعلام حریق بی‌سیم:

اعلام حریق بی‌سیم، بی‌نیاز از هرگونه کابل‌کشی‌ها است و تنها از طریق باطری کار خود را انجام می‌دهد، به همین دلیل نصب بسیار آسانی دارد. یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از دستگاه اعلام حریق این است که، در زمان قطعی برق نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهد. اما این سیستم در صورت تمام شدن باطری دردسر ساز است و باید مراقب این مسئله بود. یکی دیگر از معایب این دستگاه، برد پایین آن می‌باشد، با چنین ویژگی باید گفت: استفاده از دستگاه اعلام حریق بی‌سیم برای خانه‌ها و اماکن بزرگ مناسب نیست.

نحوه عملکرد سیستم اعلام حریق

یک سیستم اعلام حریق معمولی از دتکتور یا همان حسگر‌های دودی، حسگر‌های حرارتی و یک تابلو برق تشکیل شده است. در زمانی که حسگر‌های دودی، وجود دود را تشخیص می‌دهند، در حالی که حسگر‌های گرما وجود گرما را، کنترل پنل آژیر را فعال کرده و آتش‌نشانی را مطلع می‌سازد.

آژیر یا سیستم هشدار دهنده ممکن است از سیستم‌های صوتی مانند: زنگ‌ها یا بوق‌ها و یا آلارم‌های بصری مانند چراغ‌های ثابت یا گردان تشکیل شده باشد. سیستم اخطار نیز معمولاً به یک سیستم تلفن متصل است تا آتش نشانی را مطلع کند. سیستم‌های اعلام حریق ابزاری ضروری برای ایمن نگه‌داشتن ساختمان‌ها و تضمین ایمنی ساکنان در هنگام آتش‌سوزی هستند. مهم است که تمامی مدارس، بیمارستان‌ها و سایر ساختمان‌ها مجهز به سیستم اعلام حریق با عملکرد مناسب باشند.

سخن آخر

سیستم اعلام حریق، ابزاری است که در زمان وقوع آتش سوزی، این حادثه را تشخیص می‌دهد و به صورت هشدار، اعلام وضعیت می‌کند. انواع بسیاری از سیستم‌های اعلام حریق در بازار موجود است که تفاوت اصلی بین آن‌ها منبع تغذیه و روش تشخیص است. در صورت نیاز به هرگونه مشاوره و یا راهنمایی در مورد تجهیزات برق صنعتی و لوازم الکترونیکی می‌توانید به سایت الکتروکارن مراجعه کنید و با کارشناسان مربوطه تماس حاصل فرمایید.

 

آدرس وب گاه: https://electrokaren.com

تلفن تماس: 33951410-021 - 33951411-021

آدرس : تهران، لاله زار جنوبی، پاساژ نور، پلاک 35

 

برچسب ها : اعلام حریق,لوله برق

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها