لیست کاربردی‌ترین ابزارها برای تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی

کد خبر: 1208711
لیست کاربردی‌ترین ابزارها برای تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی

 

 

اگر شما هم جزء افرادی هستید که به بازارهای مالی علاقه داشته و سعی در افزایش درآمد از این طریق دارید، باید با کاربردی ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال آشنایی داشته باشید. در حالت کلی نمی‌توانید بدون استفاده از ابزارهای تحلیلی، به ترید و خرید و فروش در بازارهای مالی ادامه دهید.

در این جهان هیچ چیزی قابل پیش بینی نبوده و به صورت قطعی نمی‌دانید چه زمانی قیمت یک سهام تغییر خواهد کرد ولی به کمک کاربردی ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال این که در کلاس‌های آموزش فارکس در تبریز هم به آن اشاره کرده‌ایم، این موضوع تا حد زیادی حل خواهد شد.

در این مطلب تصمیم داریم تا بهترین این ابزارها را به شما معرفی کنیم تا بتوانید با استفاده مناسب از آن‌ها، به هدف خود دست پیدا کنید.

 

آشنایی با کاربردی ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال یکی از بهترین انواع تحلیل‌هایی است که در بازارهای مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ابزارهای مختلفی در این تحلیل وجود دارند که در صورت آشنایی با آن‌ها، می‌توانید سود خود را در بازارهای مالی افزایش داده و به صورت حساب شده به حرکت خود ادامه دهید.

در ادامه کاربردی ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال را معرفی خواهیم کرد:

خط روند

اولین و مهم‌ترین ابزار در تحلیل تکنیکال،  نحوه ترسیم خط روند است. این ابزار خیلی ساده‌ای است که روندی که در بازار مورد نظر وجود دارد را نمایش می‌دهد. خط روند کاربرد خیلی زیادی دارد. در واقع در هر ابزاری، این خط وجود داشته و باید از آن استفاده کنید.

سطوح حمایت و مقاومت

یکی از کاربردی ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال، سطوح حمایت و مقاومت هستند. این گزینه‌ها، سطوحی هستند که روند قیمت بازار با رسیدن به آن‌ها، تغییر جهت می‌دهند. در واقع می‌توان قله‌ها و عمق‌ها را به عنوان سطوح حمایت و مقاومت بدانیم.

زمانی که قیمت یک سهام به صورت چشم گیری افزایش پیدا کند، با رسیدن خط روند به سطح مقاومت، روند به صورت نزولی در خواهد آمد. اینجا خریداران مقاومت کرده و از افزایش قیمت جلوگیری می‌کنند.

برعکس این حالت، زمانی که قیمت یک سهام حالت نزولی داشته و به سطح حمایت برسد، روند برعکس شده و صعودی می‌شود. در واقع فروشندگان دست به کار شده و روند را برعکس می‌کنند.

شما باید با سطوح حمایت و مقاومت آشنایی داشته باشید تا دقیقا بدانید چه زمانی قرار است قیمت نزولی شده و چه زمانی قیمت صعودی می‌شود. در این صورت ضرر نکرده و به سود بیشتری دست پیدا می‌کنید.

کانال‌ها

با متصل کردن قله‌ها و دره‌ها به یکدیگر، خطوط حمایت و مقاومت به وجود می‌آیند. ممکن است در شرایطی این خطوط با هم موازی باشند. ناحیه بین دو خط موازی حمایت و مقاومت، کانال نام دارد.

بسته به اینکه جهت حرکت قیمت چگونه بوده و فشار عرضه و تقاضا به چه صورتی باشند، کانال‌ها می‌توانند نزولی، صعودی یا افقی باشند.

اندیکاتور چیست ؟

اندیکاتورها

به جرئت می‌توان گفت مهم‌ترین گزینه میان کاربردی ترین نمودارهای تحلیل تکنیکال، اندیکاتور است. واژه اندیکاتور به معنای شاخص یا نشان گر است. این ابزار مجموعه‌ای از فرمول‌های ریاضی و اشکال هندسی است که در نمودارهای تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این فرمول‌های ریاضی، شاخص‌های مختلف را بررسی کرده و محاسبه می‌کنند و به عنوان یک راهنما به تریدر کمک می‌کنند. در واقع با انجام محاسبات مختلف، نمودار قیمت را تحلیل کرده و در رابطه با موضوعاتی مانند نقاط برگشت قیمت، حجم معاملات، پیش بینی روند قیمت و ... اطلاعات نسبتا دقیقی را در اختیار تحلیل گر قرار می‌دهند.

انواع مختلفی از اندیکاتور وجود دارد که هر کدام وظیفه خاصی داشته و یکی از نقاط مهم را به تحلیل گر معرفی می‌‎کنند. برای اینکه بخواهید به صورت دقیق عمل کنید، باید با تمامی این اندیکاتورها آشنایی داشته و روش استفاده از آن‌ها را بیاموزید.

تله نموداری

اگر مدتی در بازارهای مالی فعالیت کنید، با تله نموداری رو به رو خواهید شد. این حالتی است که شما در نمودار قیمت یک سهم، شرایط خیلی خوبی را مشاهده کرده و خیلی سریع تصمیم می‌گیرید وارد بازار شوید ولی بعد از مدت کمی، شرایط فرق کرده و همه چیز برعکس می‌شود. این تله نموداری نام دارد.

شما با کمی بررسی بیشتر نمودار قیمت، می‌توانید متوجه تله نموداری شوید ولی باید از تجربه خود استفاده کرده و با ویژگی‌‎های مختلف تله نموداری آشنایی کامل داشته باشید. این ابزاری است که از یک ضرر ناگهانی و با حجم زیاد، جلوگیری می‌کند.

الگوهای قیمت

یکی دیگر از کاربردی ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال، الگوهای قیمت هستند. افراد متخصص در بازارهای مالی، بعد از گذشت مدتی به این نتیجه رسیدند که نمودارهای قیمت در شرایط خاصی، اشکال مشخصی دارند. این اشکال، الگوهای قیمت نام دارند.

الگوهای قیمت می‌توانند در طول زمان تکرار شده و به شما اطلاعات جدیدی را منتقل کنند. برای مثال الگوهایی وجود دارند که برگشت قیمت را نشان داده و یا به شما می‌گویند چه زمانی قرار است قیمت سهم افزایش پیدا کرده یا کم شود. طبیعتا دانستن این اطلاعات به شما در معاملات کمک زیادی خواهد کرد.

در حالت کلی این الگوها به دو دسته ادامه دهنده و کندل های برگشتی تقسیم بندی می‌شوند. الگوهای ادامه دهنده یک وقفه کوتاه در بازار و بعد از آن، ادامه روند قبلی را نشان داده و الگوهای بازگشتی، به صورت کلی بازگشت روند قیمت را نشان می‌دهند.

تعداد زیادی از الگوهای قیمت وجود دارند که باید با تمامی آن‌ها آشنایی داشته باشید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها