جزیره مدیترانه‌ای ایران کجاست

کد خبر: 1211649

تا به حال سفری داشته‌اید که طی آن بتوانید زیبایی‌های منحصر به فرد طبیعت را لمس کنید؟ همیشه این نوع مسافرت‌ها کمی متفاوت هستند و معمولا رضایت مسافران را به دنبال دارند. در کشورمان، جزیره‌ای در وسط دریاچه سد دز وجود دارد که این حس فوق‌العاده را به شما هدیه می‌دهد. آب و هوای مدیترانه‌ای آن باعث شده است سالانه مسافران زیادی را از اقصی نقاط کشور جذب ‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشخص کردن مقصد سفر خود، با این مقاله از سفرمارکت همراه باشید.

جزیره مدیترانه‌ای ایران کجاست

 

 

درباره جزیره مدیترانه‌ای ایران

در پشت سد دز، دریاچه‌ای به نام شهیون وجود دارد که شامل تعدادی جزیره‌ بزرگ و کوچک می‌شود و هر کدام از این جزایر جلوه خاصی به زیبایی منطقه داده‌اند. این منطقه به دلیل آب و هوایی که دارد، به جزیره مدیترانه‌ای ایران معروف است. آب و هوای مناطق مدیترانه‌ای، معمولا دارای زمستانی ملایم و تابستانی گرم است؛ به همین دلیل، پیشنهاد ما به شما برای خرید بلیط هواپیما و سفر به دریاچه شهیون، فصل زمستان یا اوایل فصل بهار است. این دریاچه که در قسمت شمالی شهرستان دزفول واقع شده است، دارای عمق ۵۰ متری و مساحت ۶۰۰۰ هکتاری است اما بسته به میزان بارش‌ها، ژرفای آن کم و زیاد می‌شود. گفتنی است، آب موجود در دریاچه شهیون از ارتفاعات اراک و الیگودرز سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از رشته کوه‌های زاگرس به دریاچه می‌رسد. دریاچه شهیون در ۲۳ کیلومتری شمال شرقی اندیمشک و پشت دو کوه شاداب و تنگوان در نزدیکی روستای پامنار قرار دارد.

 

2

 

تنوع گیاهی و جانوری در دریاچه شهیون

تنوع گیاهی و جانوری یک منطقه، نشانگر زیبایی‌های طبیعت آن است. در دریاچه شهیون سد دز درختان کنار، بادام کوهی، کلخنگ و بید وجود دارند که تنوع گیاهی منطقه را شکل می‌دهند. علاوه بر آن‌ها، جانداران گوناگونی نیز هستند که شامل روباه‌ها و خرگوش‌ها به همراه انواع پرندگان زیبا مانند تیهو و کبک و نیز پرندگان دریایی می‌شود.

 

تفریحات جذاب در سفر به جزیره مدیترانه‌ای ایران

رکن اساسی در سفرهای تفریحی، تفریحات آن است و از آنجایی که دریاچه شهیون، منطقه‌ای است که مسافران با خرید یک بلیط لحظه آخری هم با هدف تفریح به آن سفر می‌کنند، در نتیجه باید با تفریحات موجود نیز آشنا باشند. اگر مجوز صید ماهی داشته باشید و در فصل مخصوص پرورش ماهی به این منطقه سفر کنید، می‌توانید با داشتن وسایل مورد نیاز، اوقاتی را صرف صید ماهی کنید و حتی یک وعده غذایی برای خود در طول سفر به جزیره مدیترانه‌ای ایران تدارک ببینید، اما در غیر این صورت، باید به خاطر داشته باشید که ماهیگیری به اکوسیستم منطقه آسیب می‌رساند و جزو موارد ممنوعه به شمار می‌رود.

به دلیل قرار گرفتن در یک منطقه خوش آب و هوا و نیز واقع شدن در مرکز دریاچه، افراد بومی منطقه به ورزش‌های آبی علاقه بسیاری دارند. افرادی که قصد سفر به دریاچه شهیون را دارند نیز قادر به انجام این تفریحات خواهند بود. این تفریحات آبی شامل اسکی و شنا می‌شود. اما اگر شما قصد انجام این تفریحات را دارید، حتما باید با راهنمای محلی پیش بروید و نیز در شنا کردن تبحر داشته باشید. نکته مهم در این باره نیز عدم شیرجه زدن به داخل دریاچه است چرا که ممکن است با یک صخره برخورد کنید. همچنین اگر علاقه زیادی به پرش از روی صخره‌ها به درون آب دارید، دریاچه شهیون می‌تواند یک محل فوق‌العاده برای انجام این کار باشد. بخش‌های مخصوصی برای انجام این کار فراهم است که خطرات جانی در آن‌ها وجود ندارد. افرادی که پیش‌تر پرش به داخل آب از روی صخره را تجربه کرده‌اند، بدون شک نمی‌توانند تجربه مجدد این حس بی‌نظیر را رد کنند.

اما اگر قصد انجام ورزش‌ خاصی در سفر به دریاچه شهیون را ندارید، می‌توانید با پهن کردن بساط پیک نیک در کنار دریاچه و زیر سایه درختان، اوقاتی به یادماندنی از تماشای شور و هیجان افراد و نیز زیبایی‌های خاص طبیعت به خاطر داشته باشید. همچنین می‌توانید با کرایه یک قایق، قسمت‌های مختلف دریاچه و جزیره را از داخل دریاچه نظاره کرده و در صورت امکان، این لحظات را با لنز دوربین یا حتی موبایل شخصی ثبت کنید تا عکس‌های خاصی به آلبوم خود اضافه کنید.

 

عجایب دریاچه شهیون

قسمت جنوب غربی ایران همواره جزو مناطق گرم کشورمان شناخته می‌شود. شهرستان دزفول نیز به عنوان عضوی از استان خوزستان، دمای بالایی دارد. با این حال، در دریاچه شهیون ماهی‌های قزل‌آلا دیده می‌شود. از آنجایی که ماهی‌های قزل‌آلا در مناطق سرد کشور یافت می‌شود، پیدا کردن این ماهی در سد دز یک اتفاق عجیب به شمار می‌رود. دیگر مورد جالب درباره جزیره مدیترانه‌ای ایران، تنوع آب و هوایی مناطق مختلف آن است. با اینکه غالبا زمستان‌های این منطقه ملایم و تابستان‌های آن گرم هستند، در برخی قسمت‌ها مغایرت‌هایی با این مسئله وجود دارد. در این راستا، به همراه داشتن لباس‌های مختلف جهت احتیاط در طول سفر به دریاچه شهیون، از جمله ملزومات محسوب می‌شود.

 

لذت اقامت چند روزه در جزیره مدیترانه‌ای ایران

روستاگردی می‌تواند یک گزینه جذاب برای افراد علاقه‌مند به این دست از سفرها باشد. به دلیل نزدیکی روستای پامنار به دریاچه شهیون، این امکان برای شما فراهم می‌شود تا علاوه بر داشتن اقامت در این روستا، لحظات ماندگاری را برای خود با روستاگردی و لمس زندگی روستایی در پامنار ثبت کنید. در صورت اقامت در این قسمت، با اماکن قدیمی جزیره مانند قلعه شاداب نیز بیشتر آشنا خواهید شد و فاصله کمی با رفتن به آنجا خواهید داشت. علاوه بر آن، در منطقه پلاژ و در پشت سد دز، ویلاهایی وجود دارند که شما می‌توانید با کرایه آن‌ها برای مدت تعیین شده، در آنجا اقامت داشته باشید. برای تردد در این قسمت، نیاز به قایق دارید تا به ویلای مورد نظرتان برسید. اما ویلاهای منطقه دز صرفا محدود به موارد مذکور نمی‌شود و ویلاهای ساحلی رودخانه نیز جزو مواردی هستند که برای اقامت مهمانان تدارک دیده شده‌اند. این ویلاها مختص کارکنان آب و برق است و بدون پرداخت هزینه در آنجا اقامت خواهند داشت اما در صورت عدم سکونت مسافرانی از این دست در هر کدام از ویلاها، با هماهنگی مسئولان سد، در صورت تمایل می‌توانید آن را کرایه کنید. مورد آخر که به عنوان یک اقامت هیجان‌انگیز آن را تلقی می‌شود، برپایی چادر در نزدیکی دریاچه و تجربه خوابی به‌یادماندنی در کنار آب است.

 

3

 

کلام آخر

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که طبیعت‌گردی را در اولویت اول خود قرار می‌دهید یا جزو کسانی هستید که می‌خواهید چنین سفری را برای بار اول تجربه کنید، دریاچه شهیون برای شما یک انتخاب ایده آل به شمار می‌رود. بدون شک لذت شناخت مناطق مختلف کشورمان و سفر به آن، برای همیشه در خاطرتان می‌ماند و با خاطرات شیرین و خنده‌داری که خواهد داشت، موضوع جذاب دورهمی‌های خانوادگی‌تان خواهد بود. شما در صورت نصب اپلیکیشن سفرمارکت و یا مراجعه سایت سفرمارکت، می‌توانید بیشتر با مناطقی از این دست آشنا شوید و مقدمات سفر به آنجا را فراهم کنید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها