اگزاست فن های تهویه و نکات کلیدی در خرید

کد خبر: 1211672
اگزاست فن های تهویه و نکات کلیدی در خرید

 

تهویه یک ساختمان به سادگی هوای کثیف را با هوای تمیز و تازه جایگزین می کند. اگرچه فرآیند تهویه برای بسیاری از کاربردهای مختلف مورد نیاز است، با این حال اصول جریان هوا هرگز تغییر نمی کند، این یعنی هوای ناخواسته به سمت بیرون هدایت شده و هوای تازه وارد می شود. متغیرهای کلیدی که بسته به کاربردها تغییر می کنند، مدل فن و میزان جریان حجم هوا (CFM) هستند. ملاحظات دیگر شامل مقاومت در برابر جریان هوا (فشار ساکن یا SP) و صدای تولید شده توسط فن (Sones) است. گاهی اوقات برای انجام یک عملکرد خاص به یک فن نیاز دارید، اما مشخص نیست که از کدام مدل استفاده کنید یا حتی به چه CFM نیاز دارید. اگر اینطور است، باید برخی از مشخصات اگزاست فن را به دست آورید. مشخصات فن یک علم دقیق نیست، اما زمانی که کاربرد فن درک شده باشد، می توان آن را با اطمینان محاسبه کرد.

 

بر اساس اصول انتخاب و خرید اگزاست فن، چهار پارامتر باید تعیین شود که شرکت مهتاب گستر برای شما عزیزان آماده و لیست کرده است.

  • مدل دستگاه
  • CFM
  • فشار استاتیک (SP)
  • محدودیت بلندی صدا (Sones)

در این چهار مورد، گزینه اول بسیار مهم می باشد که در ادامه آن را به صورت کامل تشریح کرده ایم:

 

انواع اگزاست فن

همه فن ها وظیفه اصلی انتقال هوا از یک فضا به فضای دیگر را انجام می دهند. اما تنوع زیاد کاربردهای اگزاست فن، نیاز تولیدکنندگان را به توسعه مدل های مختلف ایجاد می کند. هر مدل دارای مزایایی برای کاربردهای خاص است که مقرون به صرفه ترین وسیله را برای انجام عملکرد حرکت هوا فراهم می کند. ترفند اکثر کاربران این است که همه مدل های موجود را مرتب و بررسی می کنند تا مدلی را پیدا کنند که برای نیازهای آنها مناسب باشد. در اینجا چند دستورالعمل وجود دارد.

 

  1. درایو مستقیم در مقایسه با درایو تسمه

فن های درایو مستقیم برای حجم کم (2000 CFM یا کمتر) و فشار استاتیک پایین (0.50 اینچ یا کمتر) مقرون به صرفه هستند. آنها به تعمیر و نگهداری کمی نیاز داشته و اکثر موتورهای درایو مستقیم را می توان با کنترل سرعت برای تنظیم CFM استفاده کرد. اگزاست فن‌های تسمه‌ای برای حجم‌های هوای بالای 2000 CFM یا فشارهای ساکن بالای 0.50 مناسب‌تر هستند. قرقره های قابل تنظیم اجازه می دهد تا سرعت فن و CFM حدود 25٪ قابلیت تنظیم وتغییر داشته باشد. فن های با دمای بالا، یعنی بالای 50 درجه سانتیگراد (بالای 122 درجه فارنهایت) تقریباً همیشه تسمه ای هستند.

  1. پروانه در مقایسه با گریز از مرکز

فن های پروانه ای روشی مقرون به صرفه برای جابجایی حجم هوای بزرگ (5000+ CFM) در فشارهای ساکن پایین (0.50 اینچ) ارائه می کنند. موتورها معمولاً در جریان هوا نصب می شوند که کاربردهایش را به هوای نسبتاً تمیز در حداکثر دمای 40 درجه سانتیگراد (104 درجه فارنهایت) محدود می کند. فن های سانتریفیوژ در فشارهای استاتیکی بالاتر کارایی بیشتری داشته و نسبت به فن های پروانه ای کم صداتر هستند. بسیاری از مدل‌های فن سانتریفیوژ با موتورهایی طراحی شده‌اند که خارج از جریان هوا برای تهویه هوای آلوده و دمای بالا نصب شوند.

 

مکان اگزاست فن

مدل‌های فن برای نصب در سه مکان معمولی طراحی شده‌اند: روی سقف، دیوار یا کانال. مکان نصب هر کجا که باشد، اجزای اصلی فن تغییر نمی کنند. فقط محفظه فن تغییر می کند تا نصب را تا حد امکان آسان کند. تعیین بهترین مکان برای یک فن به الگوی جریان هوای مورد نظر و ویژگی های فیزیکی ساختمان بستگی دارد. با بررسی ساختار ساختمان و تجسم نحوه جریان هوا، محل قرارگیری فن معمولاً مشخص می شود که در انتهای این مطلب برای شما عزیزان چند نقطه مهم را مورد بررسی قرار داده ایم.

 

تا اینجا در مورد ویژگی های دستگاه و نکات علمی مواردی را بررسی کردیم که در ادامه ترجیح میدهیم کمی در مورد خود دستگاه نیز اطلاعاتی ارائه کنیم. بخش اول را با تاریخچه شروع کنیم. درطول تاریخ همواره بشر در پی یافتن راه هایی برای بهبود شرایط محیطی خود بوده و تهویه نقش مهمی در زندگی انسان داشته است به طوری که تهویه یکی از مهمترین آنها می باشد. امروزه سیستم‌های تهویه و هواکش صنعتی علاوه بر اینکه در برج‌ها و ساختمان‌ها، ... کاربرد دارد بلکه در صنایع مختلف مانند نفت و گاز ،فولاد، سیمان و کارخانه‌ها و کارگاه‌های بزرگ و کوچک نیز به کار می‌روند.

اکنون وقت آن رسیده به سوال (Exhaust Fan) چیست؟ پاسخی تکمیلی بدهیم:

نوعی از فن ها می باشد که هوا را می کشد و از محیط خارج می کند. هواکش های آشپزخانه، ساده ترین نوع اگزاست فن است و در صنعت این نوع هواکش ها در سایز های بزرگتر و با قدرت بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از کاربردهای دستگاه های فن این است که برای امور مهمی از جمله زدودن آلودگی‌ها از هوا و از بین بردن گرمای بیش‌ازحد محیط و تبدیل آنجا به محیطی دلچسب با هوایی مطبوع بسیار مناسب است. فن ها معمولا در دو حالت گردش هوا و یا خروج هوا مورد استفاده قرار می گیرند. در حالتی که از فن ها در گردش هوا استفاده شود، هوا پس از فیلتر شدن دوباره به محیط باز می گردد.

 

این دستگاه ها دارای مدل های متفاوتی است که انواع آن ها را دسته بندی کرده ایم:

می‌توانیم اگزاست فن را به سه دسته سقفی، آکسیال و یوتیلیتی تقسیم بندی کنیم. اما از نظر نوع فن، به دسته های آکسیال و یا سانتریفیوژ تقسیم بندی می شوند. اگر بخواهیم این دستگاه‌ها را به نحوه دیگری تقسیم ‌بندی کنیم، می‌توانیم آن‌ها را در دو مدل گردش هوا و خروج هوا تقسیم ‌بندی کنیم. در مدل‌های گردشی، هوا ابتدا فیلتر شده و پس از پاک‌سازی کامل، دوباره به محیط باز خواهد گشت.

5

در اتاق هایی که به نام اتاق تمیز معروف هستند برای اینکه همیشه هوایی پاک و عاری از هرگونه آلودگی در آن جریان داشته باشد باید از یک دستگاه هواساز و یک اگزاست فن به‌دقت استفاده شود. در این‌ اتاق‌ها، ابتدا هوا توسط دستگاه هواساز فیلتر می‌شود و آن را به هوایی کاملاً پاک تبدیل می‌کند و سپس این هوا وارد محیط اتاق می‌شود و فن هوا را مکیده و از اتاق خارج می‌کند. همین چرخش هوا باعث می‌شود همواره در محیط داخل هوای پاک و سالم جاری باشد.

 

کاربردهای اگزاست فن

فن ها در محیط های مختلفی و براساس کاربرد آن ها مورد استفاده قرار می گیرد که در زیر به نمونه هایی از این محیط ها اشاره می شود:

حمام ودستشویی

یکی از بهترین مکان‌هایی که فن در آن نصب می‌شود، حمام است. در این مکان‌ها بخار زیادی جمع می‌شود و این تجمع بخار شرایط را برای رشد کپک و قارچ مساعد می‌کند که این وضعیتی نامطلوب است. از فن می‌توان برای بیرون راندن گرما و هوای مرطوب استفاده کرد که در فضای بیرون به شکلی بی‌ضرر آن را پراکنده می‌کند.

آشپزخانه

اگزاست فن‌ها برای بیرون راندن بوهای ناشی از آشپزخانه نیز استفاده می‌شود، به‌طوری‌که دیگر در فضای داخل ساختمان باقی نمی‌مانند و هرگاه ساکنین منزل غذا می‌پزند، فن می‌تواند هوای منزل و اطراف آشپزخانه را تمیز نگه دارد.

ماه‌های گرم سال

برای کنترل دمای محیط، می‌توانید در ماه‌های گرم سال از فن استفاده کنید تا هوای گرم را به بیرون از محیط رانده و در محیط منزل فشار منفی ایجاد کند. این امر جریان هوا را با به داخل کشاندن هوای محیط خارج به داخل بهتر می‌کند؛ ازآنجایی‌که هوای بیرون می‌تواند خنک‌تر از هوای داخل باشد، به خنک‌تر شدن هوای محیط داخل کمک می‌کند. استفاده از فن می‌تواند جایگزین مناسبی برای تهویه مطبوع هوا یا مکملی برای آن باشد.

کارگاه‌ها و گارراژها

استفاده از اگزاست فن می‌تواند در گاراژها و کارگاه‌ها برای تهویه فضا مناسب باشد. ازآنجایی‌که در این فضاها بوهای بسیار نامطبوعی ایجاد می‌شود و افراد ممکن است با مواد شیمیایی بسیار خطرناک و مضری کار کنند، از فن‌ها می‌توان برای راحتی و ایمنی آن‌ها استفاده کرد. فن در زمان‌هایی که افراد با موادی مانند محلول‌ها کار می‌کنند که تنفس آن‌ها خطرناک است، اهمیت زیادی پیدا می‌کند. به‌علاوه، بیرون کردن بخار و گاز رنگ‌ها، روغن جلا و سایر مواد مشابه نیز اهمیت بسیار زیادی دارد.

بیرون از محیط منزل

از این محصول می‌توان در بیرون از منزل هم استفاده کرد. با استفاده از آن ها می‌توان تمامی محیط‌ های بسته از انبارهای بزرگ ذخیره‌سازی مواد تا فروشگاه‌ها را تهویه کرد. علاوه بر این، از آن ها می‌توان در محیط‌ هایی مانند آزمایشگاه‌های علمی استفاده کرد تا مواد به‌طور بالقوه خطرناک را از اطراف افرادی که در آنجا کار می‌کنند، دور سازد. به‌طور مشابه، اگزاست فن ها برای مواردی مانند تهویه اتاق‌های عمل و از بین بردن گازهای بی‌هوش کننده می‌توان استفاده کرد و رستوران‌ها نیز می‌توانند با استفاده از فن‌های سنگین هوای آشپزخانه خود را پاک نگه دارند.

6

نکاتی در مورد انتخاب اگزاست فن

رویه اصلی کارکرد

فن مانند سایر تجهیزات الکتریکی، با نیروی برق کار می‌کند؛ رویه کلی آن شامل جریان برق می‌شود که از میان سیستم و بخش‌های مختلف آن عبور می‌کند تا باعث چرخش موتور شود و سپس پره‌ها را به حرکت می‌اندازد.

 

عملکرد پره‌های دستگاه

هنگامی که موتور فن شروع به کار می‌کند، پره‌های دستگاه به چرخش می‌افتند. هوا با چرخش پره‌ها به‌سوی فن کشیده شده و مقداری از آن جذب می‌شود. دستگاه باعث می‌شود هوای گرم در بیرون از اتاق رفته و هوای تازه‌تر و خنک‌تر به داخل آن وارد شود. گردش هوای تازه در محیط و در اتاق‌ها و فضاهایی که تهویه مناسبی ندارند، اهمیت بسیاری دارد.

 

نقش ترموستات درون اگزاست فن

اکثر دستگاه ها در ساختار خود ترموستات دارند. زمانی ترموستات به کار می‌آید که هوایی با دمای بالا وارد اتاق یا فضا شود. با ورود این هوای گرم، پیامی به‌سوی دستگاه فرستاده می‌شود. پس از ارسال پیام، موتور به حرکت درمی‌آید و پره‌ها به چرخش می‌افتند تا دمای هوا را تنظیم کند، تا جایی که هوا خنک‌تر شود و پیام قطع از ترموستات صادر گردد.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها