نکات کلیدی در اجرای آسانسور شیشه ای در ساختمان

کد خبر: 1215543
نکات کلیدی در اجرای آسانسور شیشه ای در ساختمان

 

 

آسانسور شیشه ای یا پانوراما نوع خاصی از سیستم آسانسور است که دیواره های کابین آن از شیشه های مستحکمی ساخته می شود. این سیستم ها در ساختمان هایی نصب و راه اندازی می شود که کاربران بتوانند به راحتی فضای اطراف را تماشا کنند. از جمله این ساختمان ها می توان به مجتمع های تجاری، مراکز خرید و فروشگاه های چند طبقه، برج های مجلل، هتل های چند ستاره و غیره اشاره کرد. این بالابرها از زیبایی خاصی برخوردارند و برای تزئین بیشتر، از پانل های شیشه ای که به رنگ دودی یا روشن هستند، استفاده می شود. در اجرای این آسانسورها باید نکاتی کلیدی رعایت شود تا سیستم پس از راه اندازی بتواند کارکرد مطلوب و ایمنی بالایی را داشته باشد. بنابراین در ادامه به بررسی مهم ترین نکاتی پرداخته ایم که باید در اجرای آسانسور شیشه ای در ساختمان مورد توجه قرار گیرد.

انواع آسانسورهای شیشه ای

عموما آسانسورهای شیشه ای از نظر نوع سیستم محرکه به دو نوع کششی و هیدرولیک تقسیم می شوند. هر کدام از این سیستم ها از ساختار و ویژگی های فنی خاصی برخوردارند و باعث تفاوت مزایا و معایب هر کدام شده است. در این بخش به بررسی مختصر هر دو نوع آسانسور شیشه ای پرداخته ایم.

  • آسانسور شیشه ای کششی

در این سیستم ها، از تجهیزاتی شامل الکتروموتور، فلکه های کششی، گیربکس، سیم بکسل ها، وزنه تعادل و غیره استفاده می شود. با کار کردن الکتروموتور و انتقال نیرو به فلکه های کششی، سیم بکسل ها به حرکت درآمده و باعث جابجایی کابین به بالا یا پایین می شوند.  این نوع سیستم های محرکه برای ساختمان هایی مناسب هستند که ارتفاعی بیش از 4 یا 5 طبقه دارند.

  • آسانسور شیشه ای هیدرولیک

در این نوع بالابرهای شیشه ای، برای تولید و انتقال نیرو از تجهیزات و قطعاتی شامل موتور هیدرولیک، پمپ های هیدرولیک، جک ها، پاوریونیت، شلنگ هیدرولیک، شیر هیدرولیک، روغن هیدرولیک و غیره استفاده می شود. مکانیزم تولید نیرو در این گونه از بالابرهای شیشه ای مبتنی بر فشار روغن هیدرولیک است که توسط موتور و پمپ های هیدرولیک ایجاد می شود. این آسانسورها برای ساختمان های کم ارتفاع تا 4 طبقه مناسب هستند.

اوکسین لیفت نصب آسانسورهای شیشه ای

نکات کلیدی در نصب آسانسورهای شیشه ای

به طور کلی چه به هنگام خرید آسانسور و چه در موقع نصب و راه اندازی، رعایت برخی نکات کلیدی ضروری است. رعایت این نکات می تواند به نصب آسانسور به شکل ایمن و کارآمد منجر شود. به طوری که آسانسور در عین عملکرد مطلوب، از لحاظ استانداردهای ایمنی نیز در سطح قابل قبولی باشد.

- انجام تست آونگی

تست آونگی به منظور کنترل میزان تحمل فشار در شیشه های آسانسور انجام می شود. این تست روی کابین هایی که شیشه های گرد یا بیضی شکل دارند، انجام می شود. در این تست، میزان تحمل فشار در شیشه ها باید تا میزان 330 نیوتن بر 5 سانتی متر مربع اندازه گیری شود. پس از انجام تست و تایید آن، می توان نشان استاندارد شیشه های کابین را از سازمان مربوطه دریافت کرد.

- کنترل ایمنی کابین

برای آن که بتوان میزان ایمنی کابین و استاندارد آن را کنترل و ارزیابی کرد، لازم است از ترمز پاراشوت تدریجی برای این کار استفاده شود. چنانچه قسمت های روشن یا شفاف کابین از طلق ساخته شده باشد، استفاده از پاراشوت های لحظه ای راهکار مناسبی است. اما استفاده از این سیستم ترمز، باید در آسانسوری به کار برود که سرعت آن حداکثر یک متر بر ثانیه باشد. به این منظور لازم است برای کنترل ایمنی کابین، قوانین و مقررات مربوطه به طور کامل رعایت شود تا از ایمنی سیستم اطمینان یافت.  

- اطمینان از ایمنی چاهک

چاه آسانسور شیشه ای باید از پوشش کامل و غیر قابل ورودی برخوردار باشد. تا از این طریق امکان بروز خطر یا حادثه وجود نداشته باشد. علاوه بر این، چاه آسانسور باید به نحوی ساخته شود که بتواند نیروهای وارده بر آن را تحمل کند. زیرا بخش عمده ای از نیروهای آسانسور به چاه منتقل می شود. به این منظور در زیر به برخی از الزامات و نکاتی اشاره کرده ایم که باید برای چاه آسانسور شیشه ای رعایت شود.

  • استفاده از یک پوشش شیشه ای برای چاهک می تواند روش مناسبی باشد.
  • حداقل ارتفاع دیواره ها، از هر طرف که دسترسی به چاه فراهم بوده، باید به میزان 5.2 متر باشد.
  • ضروری است فضایی مناسب برای انجام اقدامات سرویس یا نظافت آسانسور در قسمت پایینی چاهک برای سرویسکاران پیش بینی شود. این فضا باید به نحوی ایجاد شود که بتوان به طور کامل به قسمت های بیرونی کابین دسترسی پیدا کرد. علاوه بر این فاصله افقی باید 45 سانتی متر در نظر گرفته شود.
  • حداقل ارتفاعی که باید دیواره ها از قسمت ورودی داشته باشند، به میزان 5.3 متر باید تعیین شود.

- وارد نشدن بار به کابین ها

نکته دیگر در اجرای آسانسور شیشه ای آن است که در هنگام نصب کابین باید دقت شود که هیچ گونه بار یا فشار عمودی به آن وارد نشود. علاوه بر این محل نصب و نوع قرارگیری آن باید به نحوی باشد که بتواند به راحتی بار افقی را تحمل کرده و کاربران را در بین طبقات جابجا کند.

- پوشاندن فضای بیرونی چاه

نصب آسانسورهای پانوراما از جهت زیبایی و امکان تماشای فضای بیرون اهمیت دارد. به همین دلیل برای آن که فضای بیرونی چاه در معرض دید افراد قرار نگیرد، بهتر است آن را با شیشه هایی بپوشانند. در این صورت آسانسور نما یا ظاهر زیبایی خواهد داشت.

- نصب آینه

آینه ای که به منظور تزئین و دیزاین داخلی کابین نصب می شود، باید ضخامتی حداقل 6 میلی متر داشته باشد. همچنین اگر آینه استفاده شده از شیشه معمولی ساخته شده باشد، باید سطح پشت آن را با لایه پلاستیکی چسب داری بپوشانند.

- نوع شیشه های مورد استفاده

شیشه های که برای دیواره های کابین آسانسور پانوراما استفاده می شود، انواع متفاوتی دارد. اما بهتر است برای افزایش مقاومت و استحکام در برابر ضربه و لرزش، از شیشه های لمینیت سکوریت یا toughened برای این کار استفاده شود. همچنین این شیشه ها باید ضخامتی حداقل در اندازه 5.11 داشته باشند.

خرید آسانسور از اوکسین لیفت

شرکت اوکسین لیفت، تولید کننده و مجری انواع آسانسورهای شیشه ای

شرکت اوکسین لیفت با سابقه ای نزدیک به دو دهه در صنعت آسانسور، توانسته است جایگاه خاصی در میان برندهای تولیدکننده آسانسور به دست آورد. این شرکت در طول سال های فعالیت خود همواره کوشیده است که با تلفیق فناوری، دانش تخصصی و تجهیزات مورد استفاده، آسانسورهایی را طراحی و تولید کند که بتوانند با نمونه های مشابه داخلی و خارجی رقابت کنند. شرکت اوکسین انواع مختلفی از آسانسورها را با کاربری های متفاوت تولید و روانه بازار می کند. آسانسورهای شیشه ای یکی از انواع تولیدات این شرکت است که در نوع خود جزء زیباترین و باکیفیت ترین آسانسورهای پانوراما محسوب می شوند. این سیستم ها با فناوری های روز جهانی طراحی و تولید می شوند. عملکرد قابل قبولی که این نوع تولیدات شرکت اوکسین دارند، باعث شده است که تقاضا برای خرید و نصب آن ها از سوی کارفرمایان افزایش یابد. نصابان و تکنسین های این شرکت می کوشند تا تک تک نکات و استانداردهای لازم برای نصب آسانسورهای شیشه ای را رعایت کنند. تا از این طریق کارفرمایان و مشتریان از عملکرد مطلوب و ایمنی بالای این سیستم ها اطمینان پیدا کنند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها