آسانسور چیست؟ و مبنای قیمت گذاری آن چگونه است؟

کد خبر: 1207804
آسانسور چیست؟ و مبنای قیمت گذاری آن چگونه است؟

 

 

 آسانسور و انواع موارد استفاده

با گسترش پیدا کردن شهرها و پیشرفت صنعت ساختمان سازی، انسان برای جابجایی راحت تر میان طبقات ساختمان، به آسانسور نیاز دارد. آسانسورها با توجه به نوع ساختمانی که در آن نصب شده است (ساختمان تجاری اداری، مسکونی و …) انواع متفاوتی دارند. انواع موجود در ساختمان ها همگی به منظور تسریع جابجایی عمودی میان طبقات طراحی شده است اما هر کدام، بنا بر نوع و مدل خود، از وِیژگی های متفاوتی برخوردار هستند. موتور ها و برخی قطعات در آسانسور متفاوت و گوناگون است. عوامل زیادی در تعیین نوع و مدل آسانسور مداخله می کنند. در هر صورت، آشنایی جزئی و دقیق تر با این وسیله و دانستن همه چیز درباره ی آسانسور، علاوه بر آگاهی یافتن نسبت به وسیله ای که روزانه از آن استفاده می کنیم، می تواند در استفاده ی بهینه از این وسیله نیز به ما کمک کند.

اگر فردی هستید که روزانه از انواع آسانسور، در رفت و آمد های خود استفاده می کنید یا اگر مدیر ساختمان هستید و قصد آشنایی جزئی تر با این وسیله و کارکرد آن دارید، خواندن این مطالب برای شما مفید خواهد بود. این وسیله پس از ساخت، در سال های بعد تغییر و تحول زیادی یافته و این پیشرفت توقف ناپذیر است. این پیشرفت به حدی است که امروزه شاهد انواع آسانسور هستیم که قادر هستند تا سرعت هزار متر بر دقیقه حرکت نمایند. شرکت های آسانسور، اغلب در زمینه ی تهیه ی قطعات آسانسور تا انجام نصب مشتری های خود را حمایت می کنند. این شرکت های جز سندیکای آسانسور، ضمن داشتن مجوز های مربوطه، در انجام مراحل اداری و دریافت استاندارد های لازم نیز شما را همراهی خواهند کرد.

آسانسور و تاریخچه آن

بررسی تاریخچه آسانسورها شاید کمی دشوار باشد. چون به طور دقیق نمی توان اولین زمان استفاده یا اختراع این وسیله را تنها بر اساس اسناد تاریخی حدس زد. با این وجود اگر به گذشته بنگریم، متوجه خواهیم شد که جابجایی عمودی میان طبقات ساخته شده همواره از نیاز های بشری بوده است. انسان ها در ابتدا از وسیله ای به نام چرخ چاه بهره می بردند. سپس این رویه در زمان ویترووس، یک معمار اهل روم، تغییر کرد. او اولین فردی بود که از اختراعی به نام آسانسور استفاده کرد. در اصل کاری که ویترووس کرد، ساخت یک محفظه یا همان کابین بود که این کابین توسط نیروی حیوانات یا گاها انسان ها کشیده می شود.

ناگفته نماند اساس آسانسوری که ویترووس معمار از آن استفاده کرد، در اصل در سال ۲۳۶ پیش از میلاد، توسط ارشمیدس طراحی و ساخته شده بود. ارشمیدس بزرگترین دانشمند و ریاضیدان دوران خود(دوران باستان) بوده است. وی موفق به کشف قانون هیدرواستاتیک شد. به علاوه قطعا نام “پیچ ارشمیدس” را به عنوان اختراع او شنیده اید. آیا می دانستید که همین پیچ ارشمیدس، پایه و اساس ساخت انواع آسانسور بوده است؟

قبل از زمان ویترووس معمار، در مصر باستان و در حدود ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد، بر طبق اسناد به جا مانده، کارگرانی که اهرام مصر را ساخته اند از نوعی بالابر برای حمل وسایل سنگین به طبقات بالاتر بهتره می بردند. همچنین در حدود ۵۰۰ سال پیش از میلاد در ایران، ساخت بنایی مانند تخت جمشید با آن عظمت، بدون استفاده از وسایلی مانند آسانسور یا بالابرها ممکن نبوده است. رد پای استفاده از انواع آسانسور در تاریخچه آسانسور به وضوح قابل مشاهده است.

اما تاریخچه ی آسانسور، شگفتی دیگری نیز دارد. استادیوم کلزیوم را به خاطر بیاورید. این استادیوم دارای گنجایش برای حضور شصت و پنج هزار نفر بوده است و ارتفاع آن به چهل و هشت متر می‌رسد. ساخت این بنا بدون استفاده از وسایلی مانند آسانسور یا بالابر ها ممکن نبوده. همچنین این استادیوم در زمان خود، برای حمل و جابجایی حیوانات وحشی از مکانی که در آن نگهداری می شدند تا محل اصلی نمایش، از نوعی آسانسور استفاده می کرده است. در سال ۲۰۰۵ بود که کتابی به نام کتاب اسرار کشف و به عموم مردم جهان معرفی شد. این کتاب به استفاده از یک سری آسانسور ابتدایی در حوزه ی مسائل جنگ اشاره کرده است.

قیمت آسانسور

بیشتر بدانید: همه چیز در رابطه با آسانسور شیشه ای

آسانسور برای اولین بار در فرانسه

اولین آسانسورنفر بر که صرفا برای جابجایی انسان ها و افراد از آن استفاده شد در سال ۱۷۴۳، به فرمان لویی شانزدهم ساخته شد که با نام صندلی پرواز به شهرت رسید. جالب است بدانید در کنار آسانسور نفربر، انواع مختلفی از آسانسور نیز ابداع شده و در صنایع مورد استفاده قرار می گرفتند. چرا که مواد خامی مانند چوب، زغال سنگ و… نیاز به وسیله ای برای جابجایی داشتند و همین نوع آسانسور بود که باعث شد امروزه آسانسور کابلی داشته باشیم. این اتفاق مقدمه ای برای تولید انواع آسانسور در سال های بعدی شد.

آسانسور پس از انقلاب صنعتی

انقلاب صنعتی بر روی بسیاری از صنایع تاثیر گذاشت. سبک زندگی مردم نیز بدون تغییر باقی نماند. انقلاب صنعتی نقطه رشد صنعت و کارخانه ها بود و بیش از آن که بشر انتظار داشت، سبک زندگی اش دچار دگرگونی شد. این دگرگونی و پیشرفت بر روی انواع آسانسور نیز تاثیر خودش را گذاشت. در اواسط قرون نوزدهم بود که آسانسور صنعتی آن زمان شروع به کار و عمل با نیروی بخار کرد تا بتوان از آن برای حمل بار راحت تر استفاده کرد.

در انگلستان در سال ۱۸۲۳ دو معمار با نام “هامر” و “برتون” به عنوان یک جاذبه ی گردشگری، اتاقکی به نام اتاق صعود ساختند. این اتاق صعود در مرکز لندن بود و به واسطه ی نیروی بخار کار میکرد. این جاذبه ی گردشگری افراد را تا ارتفاع زیادی بالا می برد و آنها می توانستند تمام شهر را در یک نظر تماشا کنند. در این سال از دیگ های بخار برای جابجایی افراد استفاده نمی کردند. چرا که ممکن بود آسانسور در هر لحظه سقوط کند.

در سال ۱۸۴۶ آسانسور هیدرولیکی به وسیله ی مردی به اسم سر ویلیام آرمسترانگ اختراع گشت. از این وسیله ی هیدرولیکی، برای بارگیری انواع بارها در اسکله ها استفاده می کردند. نقطه ضعف این آسانسور هیدرولیک، عدم توانایی طی کردن ارتفاع زیاد بود. تنها در ارتفاعات کم می توانستند از این وسیله کاربردی استفاده نمایند. آسانسوری که در اسکله ها استفاده میشد، از قانون پاسکال تبعیت می کرد. این آسانسور تنها برای امور صنعتی و کاری مورد استفاده قرار می گرفت و در منازل عملا هیچ کاربردی نداشت.

آسانسور شیشه ای

تاثیرات فردی به نام الیشا اوتیس در صنعت آسانسور

مسئله ای که آسانسور در آن دوران با آن مواجه بود، مسئله ی امنیت در انواع آسانسور بود. بحث امنیت نیز پس از مدتی دچار یک سری تغییرات شگفت انگیز شد. این تغییرات دوره ای جدید از استفاده از آسانسور را برای مردم عادی و صاحبان صنایع پدید آورد. در سال ۱۸۵۲ بود که فردی به نام الیشا اوتیس توانست سطح جدیدی از امنیت را در آسانسور پدید آورد. آسانسور ایمنی که اوتیس معرفی کرد، در صورت قطعی کابل، ترمز های تعبیه شده به صورت خودکار فعال شده و از سقوط ناگهانی جلوگیری می کنند و آسانسور هیچگاه خساراتی مانند قبل به بار نمی آورد. کاری که اوتیس برای صنعت آسانسور و امنیت آن کرد، راه استفاده بدون نگرانی از آسانسور را هموار کرد. ترمز های خودکار امروزه همچنان جزئی مهم از سیستم امنیت آسانسور محسوب می شوند.

آسانسور و پیشرفت های چشمگیر آن

تاثیری که جنگ جهانی دوم بر روی صنعت آسانسورگذاشت نیز قابل ذکر است. تغییرات زیادی که در طراحی و شیوه نصب آسانسور و یا تغییراتی که در سیستم های الکترونیکی به وجود آمد، همگی در طی جنگ جهانی دوم ایجاد شدند. همچنین در سال ۱۸۸۷ درهای اتوماتیکی که از قسمت شفت آسانسور بسته می شدند وارد صنعت آسانسورشدند و تغییرات زیادی پدید آوردند.

این تئوری نیز امروزه مطرح است که در صورت رخ دادن پیشرفت های لازم، می توان از آسانسور برای انتقال دادن افراد به ایستگاه های فضایی استفاده کرد. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، درصد بالایی از هزینه های فرستادن فضانوردان و سایر افراد به فضا، کاهش پیدا می کند. ساختمان های پیشرفته و مدرن تر، امروزه دارای چند آسانسور هستند که همگی با یک سیستم یکپارچه کنترل می شوند. انواع آسانسور پس از یک زنجیره از پیشرفت ها بود که توانستند به صورت مستقیم به طبقه مورد نظر بروند. در گذشته آسانسور در هر طبقه متوقف می شد. امروزه همانطور که میدانید این وضعیت کاملا تغییر کرده است.

فروش آسانسور

 

بیشتر بدانید:عوامل مهم و تاثیر گذار بر قیمت آسانسور چیست؟

عوامل موثر بر قیمت آسانسور
  • تعداد ایستگاه آسانسور
  • ظرفیت آسانسور
  • نوع سیستم محرکه
  • تعداد درب‌های کابین
  • کورس(میزان پیمایش) کابین آسانسور
  • کیفیت و برند قطعات تشکیل دهنده
  • محدودیت‌های اجرایی ساختمان
  • سرعت آسانسور

 

آنچه که در مورد تابلو فرمان آسانسور باید بدانیم

تابلو فرمان آسانسور قطعه ی بسیار مهم آسانسور محسوب شده که تمامی فرمان هایی که آسانسور از آن تبعیت کرده و بر اساس آن کار میکند، از تابلو فرمان صادر می شود. این قطعه اصلی ترین و مهم ترین قطعه در راه اندازی آسانسور است. تابلو فرمان های رایج در ایران می توان به؛ تابلو فرمان آسانسور هیدرولیک، تابلو فرمان درایو دار و تابلو فرمان دو سرعته اشاره کرد. قیمت این قطعه با توجه به کارکرد و برند ساخته شده متفاوت خواهد بود. وظایف کلی تابلو فرمان آسانسور عبارت اند از:

  • کنترل کردن تمامی تجهیزات الکترونیکی (کابین، سوییچ ها، ترمز و…)
  • تشخیص دائمی موقعیت کنونی کابین در هر لحظه
  • انجام عمل پردازش بر روی فرمان های دریافتی از کابین و تمام طبقات
  • کنترل کردن سرعت موتور آسانسور

بیمه و استاندارد های آسانسور

نقش بیمه در آسانسورها بسیار مهم است. اگر آسانسورها بنا به هر علتی دچار آسیب شوند و خسارات مالی و جانی به بار بیاورد، هزینه های تحمیلی بسیار زیاد است. به همین علت نیاز است که یک آسانسور حتما بیمه داشته باشد. برای بیمه کردن آسانسور افرادی مانند مدیران ساختمان می توانند اقدام به بیمه کردن نمایند. در نظر داشته باشید از مرحله ی طراحی گرفته تا تولید قطعات و نصب یک آسانسور، پروسه ای است که افراد زیادی درگیر آن می باشند. بنابراین، این افراد همگی باید نسبت به مسئله ی بیمه آسانسور اقدام نمایند. اگر هر زمان خسارت جانی یا مالی برای هر یک از افرادی که از آسانسور استفاده می کنند به وجود بیاید، دادگاه میزان خسارت را میان افرادی که در این پروسه نقش داشته اند تقسیم می کند.

استاندارد آسانسورها هم به دو نوع استاندارد های اولیه و ادواری تقسیم میشوند. در یک ساختمان که دارای آسانسور است، برای دریافت گواهی پایان کار به ارائه مدرک استاندارد اولیه می باشد. استاندارد ادواری نیز بیانگر این مطلب است که آسانسور سالم بوده و قطعات بدون مشکل به کار خود ادامه می دهند. این استاندارد به صورت سالانه و پس از انجام یکسری بازرسی ها توسط شرکت های معتبر بازرسی آسانسور دریافت می شود. دریافت این استاندارد الزام قانونی ندارد اما مدرکی برای اثبات سلامت آسانسورهای ساختمان است. در ایران انواع مختلف آسانسور با برندهای متفاوت موجود هستند که همانطور که عنوان شد، باید تمامی قواعد و مقررات ایمنی مربوط به آسانسور را مطابق استانداردهای ساخت آسانسور رعایت کنند.

 

آسانسور بدون موتورخانه

شما نیز میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خرید و فروش آسانسور با شرکت افلاک مهر در ارتباط باشید.

آدرس شرکت افلاک مهر: تهران – اتوبان همت غرب- بعد از اشرفی اصفهانی- بلوار عدل- نبش خیابان حیدری مقدم – پلاک ۳۲ – واحد ۴

شماره های تماس شرکت افلاک مهر: ۰۲۱۴۴۴۰۱۲۶۵—۰۲۱۴۴۴۴۲۰۷۹

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها