معرفی میلگرد ساده و تفاوت آن با سایر میلگردها

کد خبر: 1227342

یکی از پرکاربردترین محصولاتی که به صورت گسترده در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد میلگرد است . به طور کلی میلگرد ها با توجه به شکل ظاهری و کاربردهایشان به دو دسته تقسیم بندی می‌شوند : میلگرد ترانس و میلگرد ساده . میلگرد ساده ، میلگردی می باشد که دارای آج نباشد .

 

عدم داشتن آج و صاف بودن ، تفاوت اصلی میلگرد ساده با میلگرد آجدار می باشد . همچنین میلگرد ساده در مقایسه با انواع میلگردها ، داری مقاومت کششی بیشتری بوده و در دسته فولادهای نرم قرار می گیرد . میلگرد ساده طی فرآیند مختلفی تولید می شود . یکی از مواد اولیه مهم در تولید بسیاری از مقاطع فولادی ، شمش فولادی است که در تولید میلگرد ساده نیز به کار برده می شود .

میلگرد ساده

میلگرد ساده در بتن برای جبران مقاومت کششی پایین بتن مورد استفاده قرار می گیرد . بیشتر میلگردهای ساده دارای برگ شناسنامه هستند که آنالیز محصول در آن آورده شده است . این نوع میلگرد در صنعت و ساختمان سازی کاربرد دارد . نکته قابل ذکر این است که جهت جوشکاری میلگرد ساده باید شرایط پیش گرم مطابق با استاندارد ملی ایران ISIRI 3131 رعایت شود .

مطالب مرتبط: ورق استیل ، کاربرد و قیمت آن  

تفاوت میلگرد ساده با دیگر میلگرد ها

عدم داشتن آج و صاف بودن ، تفاوت اصلی میلگرد ساده با میلگرد آجدار است.  همچنین ، میلگرد ساده در مقایسه با انواع دیگر میلگردها ، دارای مقاومت کششی بیشتری بوده که به همین علت در دسته فولادهای نرم قرار می گیرد .

میلگرد ساده در بازار و صنعت با نام A1 یا میلگرد نرم مشهور است و به علت نرم بودن برای خمکاری و جوش پذیری جهت ساخت قطعات صنعتی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد . همینطور که از نامش مشخص است میلگرد آجدار ، روی سطح خود آج هایی دارد که آن را متمایز می کند . میلگرد آجدار ، نسبت به میلگرد ساده از خواص ساختاری بهتری برخوردار بوده و می تواند مقاومت سازه های بتنی را 30 الی 40 درصد افزایش دهد . همچنین در اسکلت فلزی سازه های بتنی از میلگرد آجدار استفاده می شود زیرا دارای خاصیت مقاومت کششی ، خمشی و ارتجاعی می باشد . از این مقطع فولادی به عنوان خاموت نیز استفاده می شود . این در حالی است که میلگردهای آجدار  بیشتر در صنعت ساخت و ساز به کار برده می شوند .

مراحل تولید میلگرد ساده

به طور خلاصه روند تولید میلگرد ساده به شرح زیر است :

حرارت دادن : در ابتدای کار شمش‌های فولادی را به دمای 1000 - 1100 درجه سانتی‍گراد می‌رسانند .

رول کردن : سپس به وسیله دستگاه‌های مخصوص ، عرض و قطر شمش‌ ها را کم کرده و طول آن‌ها را افزایش می‌دهند .

برش : با رسیدن به طول مشخص و استاندارد ، میلگرد ها با قیچی‌های مخصوص برش خورده و بسته‌بندی می‌شوند.

سایز و بسته‌بندی : نحوه ی عرضه میلگردهای ساده به بازار به دو صورت شاخه‌ای و کلاف است . معمولا سایز کلاف ساده 5.5 ،6.5، 8، 10 و 12 می باشد . سایز نوع شاخه‌ای هم 8 الی 40 است.

سخن پایانی

از میلگرد ساده به عنوان دورپیچ در اعضای سازه ای بتن آرمه یا ساختمان های بتن آرمه استفاده می شود . در بعضی موارد مشاهده شده از این نوع میلگرد به عنوان میلگرد حرارتی در ساختمان هم استفاده می شود  که این عمل اشتباهی رایج در ساختمان سازی بوده است . از دیگر مصارف این میلگرد ساده می توان به شفت های صنعتی و نما اشاره کرد این در حالیست که میلگرد آجدار در موارد ساختمانی و سازه های بتنی مورد استفاده قرار می گیرد . به علت نوسانات ارزی، شما عزیزان می توانید به وبسایت پیوان مراجعه نمایید و از قیمت لحظه ای میلگرد مطلع شوید.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها