با مشارکت انجمن واردکنندگان برنج، وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزى و سازمان غذا و دارو برگزار شد

همایش آموزشى شناسه کالا ، تجارت داخلى و سیستمى سازى سامانه ثبت سفارش برنج

کد خبر: 1228765
همایش آموزشى شناسه کالا ، تجارت داخلى و سیستمى سازى سامانه ثبت سفارش برنج


نخستین همایش آموزشى شناسه کالا ، تجارت داخلى و سیستمى سازى سامانه ثبت سفارش برنج صبح روز چهارشنبه ٣١ خرداد با مشارکت انجمن واردکنندگان برنج ایران ،وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزى و سازمان غذا و دارو به میزبان اتاق بازرگانى برگزار شد.به گزارش روابط عمومى انجمن واردکنندگان برنج در ابتداى این همایش کریم اخوان رییس انجمن واردکنندگان برنج با قدردانى از همکارى وزارت صمت، وزارت جهاد و کشاورزى، سازمان غذا و دارو و اتاق بازرگانى در برگزارى این همایش گفت:امیدوارم با برگزارى این همایش و تحول در ساز و کار ثبت سفارش و شناسه کالا روند فعالیت ها در این بخش بهبود یابد و شاهد تسهیل و تسریع در فرایند امور مرتبط با واردات برنج باشیم. به منظور آشنایى اعضاى انجمن واردکنندگان با سامانه شناسه کالا و ثبت سفارش این همایش آموزشى با تعامل دستگاههاى مربوطه برگزار مى شود و مى تواند در این بخش تحول آفرین باشد.

2
تسریع و شفافیت در ثبت سفارش و واردات
در ادامه دکتر حمید محله اى سرپرست دفتر خدمات نگهداری و فنی‌مهندسی وزارت صمت با اشاره به اهمیت برگزارى این همایش و تحولات صورت گرفته در موضوع شناسه کالا و روند ثبت سفارش گفت:با توجه به اقدامات صورت گرفته و روندى که با همکارى نهادهاى مسئول آغاز شده ساز و کار ثبت سفارش منوط به صدور شناسه کالا و ثبت دقیق اطلاعات و جزییات مرتبط با این حوزه خواهد بود. برنج یکى از اولین کالاهایى بود که در فهرست ثبت سفارش و تجارت داخلى قرار گرفت. پیش از این شناسه برنج به صورت عمومى ثبت مى شد و پروسه IRC در سازمان غذا و دارو زمان بیشترى ثبت مى کرد. با توجه به اینکه با ثبت سفارش در وزارت جهاد کشاورزى کار پیچیده تر هم شد اتفاق مهمى در این بخش تحقق یافته است. در این حوزه مى توانیم با هماهنگى وزارت صمت ،بهداشت و جهاد شناسه اختصاصى صادر کنیم که موجب مى شود اظهار واردات بهتر و راحت تر انجام شود. با صدور شناسه اختصاصى مشخصات برنج به شکل دقیق قابل ثبت خواهد بود و روند انجام واردات به شکل دقیق قابل مشاهده و پیگیرى است.

3
سیستم سازى و کاهش مراجعات حضورى
دکتر میثم جاهدى مدیرکل خدمات بازرگانى وزارت جهاد کشاورزى در ادامه همایش با اشاره به مزایاى استفاده از سامانه جامع اظهار داشت:با توجه به مشکلاتى که در ثبت سفارش برنج وجود داشت و عدم انطباق شناسه کالا با IRC در برخى موارد، از فروردین ماه تلاش مضاعف و اقدام جهادى اتفاق افتاد و هماهنگى و همکارى خوب سه دستگاه به منظور ثبت سفارش برنج با همکارى و مشارکت بخش خصوصى موجب ایجاد تحولى در این بخش شد که دستاوردهاى ارزشمندى دارد. اول اینکه با استفاده از این سامانه زمان ثبت سفارش کاهش خواهد یافت. همزمان شرکت ها امکان رصد و تایید یا رد ثبت سفارش را پیدا مى کنند.موضوع بعدى شفافیت و سرعت عمل برنامه ریزى سالانه فصلى است که به صورت دقیق دنبال مى شود. در حوزه برنج با توجه به اهمیت برنامه ریزى و زمان بندى، تخصیص منابع ارزى بر اساس میزان ثبت سفارش انجام مى شود و در این روند جریان ورود کالا به کشور به شکل دقیق قابل رصد خواهد بود. یک مسئله هم شفاف سازى فرایندها با سیستمى سازى است که موجب کاهش مراجعات حضورى خواهد شد. در نهایت تسریع و شفاف سازى در این فرایند موجب جلوگیرى از بروز سوء تفاهمات مى شود.شفافیت در تصمیم گیرى و دست یابى به اطلاعات دقیق سیستماتیک همچنین حذف برخى افراد که به شکل دستى در این روند اثرگذار بودند موجب خواهد شد تصمیم گیرى و سیاست گذارى بر اساس اطلاعات دقیق و با توجه به سهم بازار صورت بگیرد. به زودى و بعد از برنج موضوع واردات چاى نیز مورد پیگیرى قرار گرفته و در این سامانه راه اندازى خواهد شد. در نهایت خوشحالیم که فرایند ها در این روند ، سیستمى و منظم مى شود.

4
ضرورت یکپارچه سازى سامانه هاى ملى
سالار ساکت نایب رییس انجمن واردکنندگان برنج ایران نیز ضمن قدردانى از وزارت صمت و جهاد کشاورزى در خصوص این همایش گفت: یکى از مشکلات تا کنون این بوده که فرایندها در چند سامانه دنبال مى شد و بعضا براى انجام ثبت سفارش لازم بود بارها اطلاعات مورد نظر را وارد کنید و با گذشت چندین ساعت به هیچ نتیجه اى نمى رسیدید. یکپارچه شدن سامانه هاى ملى یکى از نیازهاى ضرورى در این بخش است. لازم است که بخش مورد نیاز در سامانه هاى بانک مرکزى و گمرک هم به این فرایند اضافه شود و همگى در سامانه جامع تجارت تجمیع شود و پنجره اى واحد به جهت انجام کلیه امورات واردات براى هر شخص حقیقى یا حقوقى ایجاد شود. حقیقت این است که ما در این حوزه همچنان عقب هستیم و لازم است کاغذ بازى ها در این بخش تمام شود.

5

دفتر خدمات بازرگانى جهاد و وزارت صمت مى توانند در این بخش تصمیم سازى هاى بزرگى را رقم بزنند. بازمهندسى فرایندها اهمیت زیادى دارد و مى تواند ایرادات و اشکالات در جریان فرایند جارى را اصلاح کرده و موجب حذف گلوگاه ها و تسریع روند شود. الگوبردارى از تجارب موفق جهانى در این حوزه یک الزام است.گفتنى است در ادامه این همایش آموزشى کارشناسان سامانه جامع تجارت ، وزارت صمت و جهاد کشاورزى همچنین سازمان غذا و دارو روند استفاده از سامانه جامع، ثبت سفارش و دریافت کد IRC را با حضور نمایندگان کلیه شرکت هاى فعال در حوزه واردات و تجارت برنج تشریح کردند.

678

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها