یازدهمین سالروز تاسیس انجمن واردکنندگان برنج:

تامین امنیت غذایى با تعامل وزارت جهاد کشاورزى

کد خبر: 1224145

مراسم یازدهمین سالروز تاسیس انجمن واردکنندگان برنج روز یک‌شنبه با حضور برخى از نمایندگان مجلس، مسئولین وزارت جهاد کشاورزى ، اتاق بازرگانی، بانک مرکزى ، گمرک جمهورى اسلامى و مدیرعامل بانک شهر ،مسئولین و اعضاى انجمن همچنین نمایندگان رسانه هاى گروهى برگزار شد.

تامین امنیت غذایى با تعامل وزارت جهاد کشاورزى

مجتبى شیرقاضى دبیر انجمن در ابتداى این مراسم به میهمانان و مدعوین خوش آمد گفت و اظهار امیدوارى کرد برگزارى چنین رویدادهایى موجب تقویت تعاملات فعالان حوزه اقتصاد و مسئولین همچنین سیاست گذاران مرتبط در دستگاههاى اجرایى خصوصا در حوزه کنترل بازار و تامین کالاهاى تاثیرگذار  شود.

قدردانى از قائم مقام وزیر جهاد

در ادامه کریم اخوان رییس انجمن با تشریح گزارشى از فعالیت هاى صورت گرفته و تلاش هیات مدیره در مسیر ایجاد هماهنگى هاى لازم همچنین رفع مشکلات و موانع واردکنندگان از تعامل مسئولین وزارت جهاد کشاورزى خصوصا قائم مقام وزیر در امور تجارت و تنظیم بازار قدردانى کرد و گفت:در حوزه تعاملات مشترک بعد از آنکه برخى از مسئولین سابق همکارى و تعامل لازم را نداشتند حالا همکارى خوبی میان انجمن و وزارت کشاورزی ایجاد شده و ما در همین راستا پیگیر مشکلات اعضا خصوصا در زمینه تخصیص ارز هستیم. امضاى تفاهم نامه با سازمان غذا و دارو و جلسات متعدد با گمرک در راستاى توجه به خواسته هاى اعضا همچنین کنترل بازار صورت گرفته است. با توجه به اینکه انجمن واردکنندگان برنج تنها تشکل ثبت شده در حوزه صنعت برنج کشور در اتاق بازرگانى ایران است و در راستاى تامین امنیت غذایى، کسرى برنج مورد نیاز کشور، ساماندهى واردات و تنظیم بازار دومین کالاى اساسى کشور تلاش مى کند، مسئولین محترم وزارت جهاد کشاورزى خصوصا آقاى دکتر پیمان پاک و همکارانشان تعامل و همکارى بسیار خوبى در ماه هاى اخیر با انجمن داشته اند تا مشکلات این حوزه به زودى رفع شود.

IMG_7466

تامین امنیت غذایی اولویت اول انجمن است

سالار ساکت نایب رییس هیات مدیره انجمن نیز در ادامه این مراسم با اشاره به مشکلات پیش آمده در ۸ ماه گذشته برای اعضاى این انجمن گفت:محدودیت‌های شدید ماه هاى گذشته آن هم بدون روال باعث سردرگمی شده بود اما ما استراتژی های کلان را مشخص کرده بودیم و طبق آن حرکت کردیم. تامین امنیت غذایی اولویت اول انجمن است. ما البته همیشه کنار تولید بودیم هیچ وقت مقابل آن نبودیم. واردکنندگان کسری تولید را در بازار تامین مى کنند و در سال جارى میزان تولید برنج حدود ۲۰ درصد نسبت به پارسال کاهش خواهد یافت. بر این اساس کار ما سخت تر مى شود. تجار امکان خروج درصدی کالاى خودشان را ندارند و در تعامل با فروشنده هندى و پاکستانى دچار مشکل شده اند. فراموش نکنیم که بخش قابل توجهى از دهک هاى اقتصادى پایین جامعه خریدار برنج خارجى هستند. باید در خصوص این موضوع فکری کرد و برنامه منظمى از سوى دستگاههاى مسئول اعلام شود تا  امنیت غذایی دهک هاى پایین جامعه به خطر نیافتد.

ساکت اضافه کرد: اگر فصل ممنوعیت واردات برقرار شود موجب افزایش قیمت برنج در بازار خواهیم بود. این ممنوعیت‌ها هیچوقت نتوانسته منافع مصرف کننده را تامین کند.سیاست دیگر جلوگیری از انحصار است. مصرف کننده ای که میخواهد تنوع داشته باشد و کیفیت ها را بسنجد باید بتواند به کالاى مورد نظر خودش دسترسى پیدا کند. بعضى از سیاست‌ها موجب می‌شود از پتانسیل‌های همه بخش‌ها استفاده نشود. 

مشکلات فعالیت صنفى و تشکلى در اقتصاد

حسین سلاح‌ورزی نایب رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران،سخنران بعدى این مراسم بود که با تشریح مشکلات فضای کسب و کار همچنین فعالیت تشکلى و صنفى گفت: فعالیت تشکلی بعد از کار در معادن سخت ترین کار است به خصوص برای کسب و کارهایی که در فضای واردات کار می کنند. من در حوزه تشکلی بودم اینطور برداشت کردم که از دو طرف تحت فشار هستند یکی از سوى اعضا و ذینفعان داخلی که توقع دارند از انجمن و دیگرى از جانب سیاست گذار و حاکمیت که توقع دارند تشکل و اعضا کارها را به درستی انجام دهند. این انجمن در تمام این سالها به طور جدی مشکلات را پیگیری کرده و من شاهد بودم که فعالیت موفقى  در حوزه تامین برنج مورد نیاز بازار داشته اند. به نظرم اتفاق خوبى است که امروز شاهد حضور اعضاى محترم انجمن و مسئولان نهادهاى مرتبط هستیم و زمینه تعامل و همکارى دوجانبه و حل و فصل مشکلات موجود در این بخش فراهم مى شود.

کمک به معیشت اقشار کم در آمد

مرتضى شاه حسینى یکى از موسسین انجمن و فعالان با سابقه  حوزه واردات برنج نیز به عنوان آخرین سخنران این مراسم ضمن قدردانى از مسئولین انجمن گفت:بنده سال ها در این انجمن مسئولیت داشتم و باید بگویم این مسئولیت هیچ منفعتى به همراه ندارد بلکه با مشکلات و سختى هاى زیادى همراه است.

اعضاىهیات مدیره انجمن براى رفع مشکلات و موانع تلاش مى کنند همچنین به دنبال سیاست گذارى از طریق تعامل با دستگاههاى مسئول هستند.

شاه حسینى نایب رییس سابق انجمن همچنین اظهار داشت:در گذشته نگاه به واردات بسیار منفى بود بدون توجه به این مسئله که واردات برنج علیه تولید نیست بلکه در راستاى تامین کسرى نیاز کشور انجام مى شود. شما نیاز دهک هاى پایین جامعه را تامین مى کنید و باید توجه ویژه اى به این موضوع داشته باشید. توصیه من این است که با هدف تنظیم بازار و کمک به معیشت اقشار کم درآمد و جلوگیرى از افزایش قیمت برنج در بازار کار کنید. در صورتى که با این نیت فعالیت کنید قطعا موفق خواهید شد و مشکلاتتان هم رفع مى شود.

علیرضا نبى کارآفرین برتر کشور نیز در بخشى از این مراسم موضوعاتى را پیرامون ضرورت توجه فعالان اقتصادى به مسئله اشتغال جوانان همچنین اقدامات فرهنگى و فعالیت هاى خیرخواهانه از جمله آزادسازى زندانیان مطرح کرد.

در بخش پایانى مسئولین و اعضاى باسابقه انجمن برنج از پیشکسوتان و موسسان این انجمن آقایان  به حق ، شاه حسینى ، توکلى و تیمورى تقدیر به عمل آوردند.

گفتنى است انجمن واردکنندگان برنج ایران تنها انجمن ثبت شده در اتاق بازرگانى ایران در حوزه برنج هفتم خرداد سال ١٣٩٢ با هدف تامین امنیت غذایى کشور و تنظیم بازار دومین کالاى اساسى کشور تاسیس شد.

IMG_7467

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها