مقایسه قیمت مسکن در ایران و ترکیه

کد خبر: 1237526

ترکیه آدرس مناسبی برای املاک و مستغلات درآمدزا است. املاک برای فروش در ترکیه توجه بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی را به خود جلب کرد، زیرا مزایای ارائه شده توسط این کشور بی پایان است. شما می‌توانید املاک در ترکیه را هم برای شهروندی و هم برای استفاده از فرصت‌های این کشور به عنوان یک خارجی خریداری کنید. از طرفی با توجه به مزایای خرید ملک در ترکیه و هم مرز بودن کشور ایران و ترکیه، توجه ایرانیان بیشتر به سمت خرید ملک در ترکیه جلب شده است، با ما همراه باشید تا در این راهنما به مقایسه قیمت مسکن در ایران و ترکیه بپردازیم.

مقایسه قیمت مسکن در ایران و ترکیه

 

قیمت آپارتمان در ترکیه در مقایسه با اروپا

قیمت مسکن ترکیه در ماه مارس 2023 به دنبال افزایش 141.5 درصدی نسبت به سال قبل در سال 2023، 132.8 درصد رشد کرد. از طرفی میانگین قیمت املاک و مستغلات در ترکیه به طور کلی هنوز 50 تا 60 درصد کمتر از قیمت املاک در اروپای شرقی و 80 تا 90 درصد از میانگین قیمت همتایان خود در اروپای غربی است. ترکیه در مقایسه با سایر کشورهای همسایه مدیترانه، فرصت‌های املاک و مستغلات بهتری را از نظر قیمت به سرمایه‌گذاران خارجی خود ارائه می‌دهد، علاوه بر آن بازده اجاره حدود 5.4 درصدی که در میان بالاترین‌ها در منطقه است.

قیمت مسکن در ایران و ترکیه

قیمت مسکن در ایران بیشتر از قیمت مسکن در ترکیه است. در یک مقایسه آماری بین شهرهای تهران و استانبول متوجه خواهید شد که قیمت ملک در شمال تهران تقریباً 4 تا 5 برابر یک منطقه خوب در استانبول است. قیمت خرید یک آپارتمان یک خوابه با امکانات رفاهی با توجه به نرخ لیر معادل 5 تا 7 میلیارد تومان است؛ اما یک آپارتمان با این شرایط در شمال تهران بیشتر از 5 برابر این مبلغ قیمت دارد.

می‌توان گفت که با 100 هزار دلار می‌توان یک آپارتمان مناسب را در شهر بزرگی مانند استانبول خریداری کرد. به طور کلی قیمت آپارتمان‌های مالکیتی در ترکیه در مقایسه با کشورهایی که از مزایای مشابه املاک در ترکیه برخوردار هستند، همچنان نسبتاً پایین است.

مهم‌ترین عوامل برای تعیین قیمت ملک در ترکیه

دولت ترکیه، همراه با شرکت‌های املاک در بخش خصوصی، با ارائه پیشنهادات و تسهیلات ویژه برای مالکیت آپارتمان در ترکیه و تشویق پروژه‌های جدید املاک و مستغلات که به طور مثبت قیمت آپارتمان‌ها را منعکس می‌کند، نقش پیشرو در تشویق سرمایه‌گذاری دارد. مهم‌ترین عوامل برای تعیین قیمت ملک در ترکیه به شرح زیر است:

اول، نوع شهر

اهمیت گردشگری، تجاری و صنعتی شهر به همراه مجاورت با دریا عامل مهمی در تعیین قیمت ملک در ترکیه است. شهرهای توریستی زیادی در ترکیه وجود دارد که دارای سواحل، بناهای تاریخی و مکان‌های تفریحی زیبایی هستند، استانبول مهم‌ترین و زیباترین آن به حساب می‌آید. شهرهای ترابزون، بورسا، آنتالیا و یالووا به دلیل طبیعت جذاب، اهمیتی کمتر از استانبول ندارند. در حالی که قیمت‌ها در شهرهای داخلی ترکیه مانند قونیه، اسکی شهیر، غازیانتپ و... به طور نسبی کمتر است.

دوم، ملک واقع در داخل شهر

عوامل متعددی وجود دارد که بر اساس موقعیت ملک، قیمت را تعیین می‌کند:

  • نزدیکی به فرودگاه و وسایل حمل و نقل مانند مترو و خیابان‌های اصلی.

  • نزدیکی به جاذبه‌های گردشگری مانند سواحل، پارک‌های عمومی، اماکن باستانی مانند مساجد معروف، کاخ‌ها و قلعه‌های قدیمی.

  • نزدیکی به مکان‌های تفریحی.

  • نزدیکی به مرکز شهر یا مرکز منطقه.

سوم، مشخصات ملک

مشخصات ملک چند شاخص دارد: متراژ ملک، تعداد اتاق، حمام و بالکن، سال ساخت، شماره طبقات داخل ساختمان، آماده بودن مسکن، تاریخ تحویل و...

ارزان‌ترین آپارتمان‌ها در ترکیه

در شهرهای ترکیه می‌توانید آپارتمان‌های ارزان قیمت بسته به منطقه و مشخصات آپارتمان برای خرید پیدا کنید، ارزان‌ترین قیمت آپارتمان در ترکیه بین 20 هزار تا 45 هزار دلار آمریکا است. در این بخش به بررسی دو شهر پرطرفدار ترکیه که مسکن ارزان قیمت در آنها موجود است، می‌پردازیم:

استانبول

در شهر استانبول هم آپارتمان‌های ارزان و هم گران قیمت زیادی وجود دارد. می‌توانید ارزان‌ترین آپارتمان‌های ترکیه در استانبول را در برخی از مناطق زیر پیدا کنید:

  • اسنیورت، جایی که قیمت آپارتمان از 30 تا 40 هزار دلار آمریکا متغیر است.

  • آرناوتکوی، نزدیک به سومین فرودگاه بین‌المللی استانبول، کانال جدید استانبول و دریای سیاه است، قیمت آپارتمان‌ها از 40 تا 80 هزار دلار آمریکا متغیر است.

  • بویوکچکمجه، که در آن قیمت آپارتمان‌ها بین 35 هزار تا 45 هزار دلار آمریکا است.

  • در حومه استانبول مناطق گبز، پندیک و دودولو، آپارتمان‌های ارزان با قیمت 250 هزار لیر یافت می‌شود.

آنتالیا

آنتالیا یکی از مهم‌ترین شهرهای توریستی ترکیه است که در کنار دریای مدیترانه قرار دارد. مقصد مورد علاقه گردشگران روسیه و اروپا است که سالانه تعداد گردشگران آن به دو میلیون نفر می‌رسد. این شهر با طبیعت زیبا، آب و هوای معتدل و فضای ساحلی فوق‌العاده که در آن همه خدمات، مراکز تفریحی و بازارها در دسترس است، مشخص می‌شود.

در آنتالیا خانه‌های ارزان قیمت از 39 هزار دلار تا 55 هزار دلار وجود دارد و یکی از پروژه‌هایی که می‌توانید آپارتمان‌های ارزان قیمت را در آن پیدا کنید پروژه Kepez است.

مزایای خرید ملک در ترکیه

خرید ملک در ترکیه مورد توجه بسیاری از خریداران در سراسر جهان قرار گرفته است، در اینجا گزیده‌ای از برجسته‌ترین مزیت‌های خرید ملک در ترکیه برای خریداران خارجی آورده شده است.

بازده بالای سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری در بازار املاک و مستغلات در ترکیه بازده بالایی دارد و ترکیه را برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی جذاب می‌کند.

اخذ اقامت

اتباع خارجی که خانه یا هر ملکی را در ترکیه خریداری کرده‌اند، با خانواده خود در ترکیه اجازه اقامت یک‌ساله دریافت می‌کنند. این اقامت تا زمانی که مالکیت ملک مربوطه را حفظ کنند، پابرجاست و برای یک سال قابل تمدید است.

تابعیت ترکیه

دولت ترکیه فرصت جذابی را برای سرمایه‌گذاران خارجی فراهم می‌کند تا پاسپورت ترکیه را دریافت کنند. خرید ملک در ترکیه یکی از روش‌های مختلف اخذ تابعیت ترکیه از طریق برنامه سرمایه‌گذاری است. به سرمایه‌گذارانی که ملکی به ارزش 400 هزار دلار در ترکیه خریداری کند، تابعیت ترکیه اعطا می‌شود.

املاک ارزان‌تر از اروپا

ترکیه نسبت به کشورهای اروپایی املاک ارزان‌تری دارد، بنابراین خریداران با درآمد ارزی می‌توانند املاک لوکس را با قیمت‌های مقرون به صرفه خریداری کنند. در نتیجه، ترکیه به یک مقصد جذاب سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات در سطح جهان تبدیل شده است.

کاهش مالیات

دولت ترکیه به سرمایه‌گذاران خارجی برای خرید املاک در ترکیه با معافیت مالیات بر ارزش افزوده و سایر کاهش‌های مالیاتی مانند تمبر تعرفه پاداش می‌دهد. این تصمیم دولت ترکیه موجب جذب سرمایه‌گذاران خارجی و تحریک اقتصاد داخلی کشور به منظور خرید ملک در ترکیه شده است.

مالکیت کامل

مالکیت آزاد یکی دیگر از مزایای خرید ملک در ترکیه است. هنگام خرید ملک، شما سهمی از ملک نمی‌خرید، یا اجاره آن را به عهده نمی‌گیرید، یا فقط آن را از دولت اجاره نمی‌کنید. چه زمین بخرید و چه خانه، تنها مالک ملک هستید.

هزینه‌های نسبتاً کم زندگی در ترکیه

هزینه‌های زندگی در ترکیه نسبت به کشورهای اروپایی معقول و مناسب است، از این سرمایه‌گذاران کشورهای همسایه اقامت و سرمایه‌گذاری در ترکیه را مناسب‌تر می‌بینند.

محیط اجتماعی مناسب

آداب و رسوم مردم ترکیه شباهت زیادی به کشور ایران دارد، همچنین از محیط اجتماعی خوبی برخوردار است، از این رو ایرانیان زیادی جذب سرمایه‌گذاری و خرید ملک در این کشور می‌شوند.

طبیعت بکر و آب و هوای مطبوع

ترکیه جاذبه‌های شگفت‌انگیز بسیاری را در خود جای داده است که موجب ترغیب سرمایه‌گذاری بری خرید ملک در این کشور می‌شود.

سخن پایانی

ترکیه با طبیعت شگفت‌انگیز، تاریخ، فرهنگ و فضای سرمایه‌گذار پسند خود متمایز است. علاوه بر این، فرصت‌های سرمایه‌گذاری این کشور هر سال سودمندتر می‌شود. با توجه به مزایای خرید ملک در ترکیه تقاضای ایرانی‌ها برای خرید مسکن در ترکیه هر سال بیشتر و بیشتر می‌شود. در این راهنما به مقایسه قیمت مسکن در ایران و ترکیه دریافتیم با 100 هزار دلار می‌توان یک آپارتمان مناسب در شهر بزرگی مانند استانبول خرید، در حالی که قیمت آپارتمانی با شرایط مشابه در تهران 5 برابر این مبلغ است.

 

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها