آشنایی با انواع گیربکس صنعتی

کد خبر: 1250109

گیربکس های صنعتی در واقع یک نوع ماشین صنعتی برای تنظیم نیروی موتور و تغییر جهت انتقال نیرو هستند. این تجهیزات مهم ترین و پرکاربردی ترین اجزای موتورها و ماشین های کوچک و بزرگ محسوب می شوند. در ادامه درباره انواع گیربکس صنعتی و مشخصات آنها بیشتر صحبت می کنیم.

آشنایی با انواع گیربکس صنعتی

 

گیربکس چیست و چه کاربردی دارد؟

در خرید گیربکس صنعتی با کیفیت، موارد و عوامل مختلفی مانند، نوع گیربکس، برند تولید کننده، کیفیت ساخت، اصالت و اعتبار فروشگاه محصول و بسیاری دیگر از موارد دخیل هستند که باید هنگام خرید این ابزار به آنها توجه داشته باشید.

گیربکس صنعتی ابزار مهمی در سیستم کلی انتقال موتورها و ماشین آلات صنعتی می باشد و وظیفه اصلی آن تغییر سرعت دوران و گشتاور است. به طور کلی این تجهیزات صنعتی از نظر نوع عملکرد به دو دسته گیربکس های کاهنده و افزاینده تقسیم می شوند. در ادامه  مشخصات مربوط به این دو مدل را بررسی می کنیم.

گیربکس های کاهنده: این مدل گیربکس ها برای تامین دور موتور مورد نیاز بین محرک و متحرک قرار می گیرند. اکثر گیربکس های صنعتی در گروه گیربکس های کاهنده قرار می گیرند و در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارند.

گیربکس های افزاینده: این نوع گیربکس های صنعتی در موتورهایی با دور بالا و برای رسیدن به سرعت های بیشتر با گشتاور پایین کاربرد دارند. برای مثال در توربین های بادی که در صنایع تولید انرژی کاربرد دارند این نوع گیربکس بکار رفته است.

14

معرفی انواع گیربکس صنعتی

گیربکس های صنعتی در مدل های مختلفی طراحی و تولید می شوند در قسمت زیر برخی از آنها را نام میبریم.

  • گیربکس حلزونی (Worm Gearbox)
  • گیربکس هلیکال یا شافت مستقیم (Helical Gearbox)
  • گیربکس آویز یا شافت موازی (Parallel Shaft Gearbox)
  • گیربکس کرانویل پینیون (Crown Wheel Pinion Gearbox)
  • گیربکس صنعتی (Industrial Gearbox)
  • گیربکس خورشیدی (Planetary Gearbox)
  • دورمتغییر
  • گیربکس سروو موتور

بررسی مشخصات گیربکس حلزونی

گیربکس های حلزونی در انواع مختلف و در دو مدل دایره ای و مکعبی طراحی و تولید می شوند.  این گیربکس ها از اجزایی به نام ماردون فولادی به همراه سنگ خورده و یک چرخ دنده حلزونی شکل برنزی تشکیل شده است. شیارهایی که بر روی این گیربکس ها اجرا می شوند در دو مدل صاف و مورب بوده و بسته به نیاز و کاربرد یکی از آنها انتخاب می شوند.

گیربکس صنعتی حلزونی رایج ترین و پرکاربردترین نوع گیربکس های صنعتی بوده و کاربرد فراوانی در صنعت دارد. ساختار کلی گیربکس های حلزونی به صورتی است که تغییر زاویه خروجی آنها متعامد یا 90 درجه بوده و این ویژگی باعث کارکرد نرم و ایجاد گشتاور پایین در موتورهای صنعتی می شود.

نسبت تبدیل این نوع گیربکس ها از 6.4 تا 200 می باشد و به دلیل عدم برگشت پذیری در نسبت های 30 به یکی از تجهیزات مهم و کاربردی تبدیل شده است. البته این نکته را در نظر داشته باشید که نسبت تبدیل گیربکس با توجه به نیاز پروژه انتخاب می گردد.

 

مشخصات مربوط به گیربکس هلیکال یا شافت مستقیم

یکی از انواع گیربکس صنعتی،گیربکس هلیکال یا شافت مستقیم است و به دلیل وجود طراحی مارپیچی چرخ دنده ها به این نام معرفی می گردد. وجود چرخ دنده های مورب باعث افزایش سطح تماس و راندمان موتور شده و کاربرد بیشتری نسبت به گیربکس هایی با چرخنده صاف دارند.

گیربکس هلیکال دارای ویژگی و مزایایی همچون، بازدهی بالا، تحمل فشار و تنش بالا است به همین علت پر استفاده تر از گیربکس های متداول شناخته می شود.

به طور کلی اساس کار این گیربکس های صنعتی به گونه ای است که با کاهش دور موتور، میزان گشتاور خروجی را افزایش می دهند. گیربکس هلیکال ابعاد متوسطی دارد و برای فضاهای کوچک قابل استفاده می باشد.

15

معرفی گیربکس های صنعتی آویز یا شافت موازی

گیربکس های صنعتی آویز یا شافت موازی ظاهری شبیه به گیربکس های شافت مستقیم دارند اما نوع شافت خروجی و ورودی آنها با هم متفاوت است.

این مدل گیربکس های صنعتی دارای چند محور مختلف هستند و نسبت تبدیل بالایی دارند به همین دلیل این قابلیت را دارند که گشتاور بالایی ایجاد کنند. در دستگاه های میکسر، جرثقیل های سقفی و سیستم های محرک خطی و... که نیاز به گشتاور بالا دارند این گیربکس قرار می گیرد.

گیربکس های آویز و گیربکس های هلیکال دارای چرخ دنده هایی با پروفیل های مورب هستند و تنها تفاوتشان در شکل ساختار محورها می باشد. جعبه دنده هایی که در این گیربکس ها تعبیه شده حجم بالایی از روغن در آنها قرار می گیرد و این ویژگی باعث بالا بودن ظرفیت حرارتی دائمی گیربکس های آویز می شود. وجود حجم زیاد روغن در جعبه دنده از تخریب زود هنگام آن جلوگیری کرده و در عملکرد بهتر آن تاثیر بسزایی دارد.

 

 

معرفی گیربکس صنعتی کرانویل پینیون

گیربکس کرانویل از انواع گیربکس صنعتی پرکاربرد با ویژگی های ساختاری مستقل است. این نوع گیربکس دارای دو چرخ دنده با قابلیت گشتاور بالا در زاویه 90 درجه می باشد. این گیربکس صنعتی به نام های شافت بغل، بول هلیکال، هالو شافت و... هم شناخته می شود.

گیربکس کرانویل پینیون دارای ابعاد کوچک با قابلیت تحمل فشار زیاد است و در نوار تفاله، صنایع غذایی و دارویی، پتروشیمی، کاشی و سرامیک و... کاربرد دارد. این گیربکس صنعتی، ترکیبی از خواص مکانیکی هلیکال و شکل ظاهری گیربکس حلزونی می باشد. با این تفاوت که گیربکس های صنعتی حلزونی محدودیت هایی در تحمل بار دارند و گیربکس های هلیکال دارای حجم زیادی هستند و در مجموع با داشتن چنین مشخصاتی کارایی گیربکس کرانویل را ندارند.

16

گیربکس های صنعتی خورشیدی

گیربکس های خورشیدی از یک شفت خروجی هم مرکز با موتور تشکیل شده اند و دارای چند چرخ دنده در اطراف و یک چرخ دنده در مرکز هستند. این نوع گیربکس های صنعتی توانایی تحمل فشار در کنار تولید گشتاورهای بالا را در ابعاد محدود دارند. نسبت تبدیل در این گیربکس ها بین 3 تا 7 متغیر بوده و در دورهای مختلف وجود دارند. چرخ دنده خورشیدی از انواع گیربکس صنعتی با توان بسیار بالا است و کاربرد زیادی در صنایع نوین دارد.

 

معرفی گیربکس صنعتی دور متغیر

این نوع گیربکس باعث کاهش دور خروجی موتور بدون ایجاد گشتاور می شود. گیربکس های صنعتی دور متغیر بر اساس نوع طراحی که دارند به سه دسته مختلف متغیر تسمه پولی، دور متغیر واریاتور و دور متغیر هیدرولیکی تقسیم می شوند.

 

گیربکس صنعتی سایکلو

سایکلو، از جدیدترین انواع گیربکس صنعتی در بازار است. این گیربکس به دلیل مقاومت بالا در توزیع بار به صورت یکسان و بدون لقی بسیار پیشرفته و کاربردی می باشد. از نظر ظاهری این گیربکس کاملا شبیه به مدل خورشیدی است و تنها تفاوت آنها با هم در نوع دنده بکار رفته می باشد.

 

خرید بهترین گیربکس های صنعتی

قیمت مناسب در کنار کیفیت عالی دو مشخصه مهم برای خرید محصولات و تجهیزات مختلف است. این مسئله در رابطه با گیربکس های صنعتی از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد. زیرا این تجهیزات بخش مهمی از عملکرد یک دستگاه بزرگتر را برعهده دارند.

نامیک سنتر، بهترین و معتبرترین فروشگاه صنعتی در کشور است. این مجموعه توانسته با ارائه محصولات با کیفیت و اصل اعتماد مشتریان زیادی را جلب کند. برای خرید بهترین و مقرون به صرفه ترین گیربکس های صنعتی کافی است به وب سایت  این فروشگاه به آدرسhttps://ncstore.ir مراجعه کنید.

در پایان اگر تجربه ای در خصوص خرید گیربکس صنعتی و یا سفارش از سایت نامیک سنتر دارید به ما به اشتراک بگذارید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها