هزینه ساخت طراحی ویلا یک طبقه چقدر است؟

کد خبر: 1256193

تصمیم ساخت ویلا، آن هم یک طبقه، نیاز به برنامه‌ریزی دقیق مالی و تامین خواسته‌ها دارد. ضمن آنکه، باید به‌دنبال افراد باتجربه در زمینه ساخت و طراحی ویلا یک طبقه باشید تا از آن‌ها مشاوره بگیرید. چه قصد فروش، اجاره یا زندگی در ویلا را داشته باشید، در زمان ساخت آن دو نکته بسیار مهم است: هزینه ساخت طراحی ویلا یک‌ طبقه و پیداکردن زمین مناسب.

هزینه ساخت طراحی ویلا یک طبقه چقدر است؟

 

 

 

اهمیت دریافت مشاوره و برآورد هزینه ساخت طراحی ویلا یک‌ طبقه

طبق بررسی‌های شرکت دکوبوم، تا سالیان طولانی کارفرماها و مراجعان روش عجیبی برای کم‌کردن هزینه‌ها داشتند: سپردن کار به مبتدی! آن‌ها فکر می‌کردند اگر ساخت و طراحی ویلا را به یک فرد یا گروه مبتدی بسپارند، حق‌الزحمه کمتری به آن‌ها پرداخت می‌کنند و در هزینه‌های کلی صرفه‌جویی می‌شود.

اما در پایان، آن‌ها می‌ماندند و یک ویلای غیراستاندارد و نازیبا که هزینه ترمیمش بیشتر از هزینه ساختش درمی‌آمد؛ نه خریدار و مستاجر نگاهی به این ملک‌ها می‌انداختند و نه خود کارفرما دلش می‌خواست خانواده‌اش را چنین جایی بیاورد.

مراجعین مشابه شرکت دکوبوم، علت اصلی این کارشان را برآورد اشتباه هزینه ساخت طراحی ویلا یک‌ طبقه عنوان می‌کردند. به گفته یکی از این کارفرمایان، آن‌ها از ریز هزینه‌ها و چالش‌های ساخت ویلا اطلاعات کافی نداشتند و حتی درمورد ترندهای جدید طراحی و سبک ویلا تحقیقی نکرده بودند.

این کارفرماها که اکثرا سن و سالی از ایشان گذشته بود، فکر می‌کردند صنعت ساخت‌وساز با همان اصل قدیمی پیش می‌رود: صرفا سقفی بالای سر باشد. بنابراین، اولین قدم برای ساخت ویلا، باید مشاوره با یک شرکت یا حتی یک کارفرمای آگاه باشد که چم و خم کار را بداند و بهترین روش برای حل و فصل چالش‌های آن را پیدا کند.

عوامل موثر در هزینه ساخت طراحی ویلا یک‌ طبقه

باتوجه‌به شرایط اقتصادی، هیچ تخمین دقیق و لحظه‌ای معتبری از هزینه ساخت طراحی ویلا یک‌ طبقه وجود ندارد و این اعداد فرضی، به موارد مختلفی بستگی دارند که اصلی‌ترین آن‌ها، نوسانات ارز است. بااین‌حال، شرکت‌هایی مانند دکوبوم، سازمان‌هایی نظیر نظام‌مهندسی و غیره، سالانه جداولی برای تخمین این هزینه‌ها منتشر می‌کنند. طبق این جداول و گزارش‌ها، معمولا موارد زیر در هزینه ساخت ویلا نقش دارند:

زمین

اگر مالک زمین باشید یک داستان است و اگر نداشته باشید داستانی دیگر! درصورتی‌که زمین از خودتان باشد؛ اما مسکونی نباشد، باید به‌دنبال کارهای قانونی تبدیل کاربری زمین بروید. اگر هم زمین نداشته باشید که تکلیف مشخص است، باید حداقل چند ماه به‌دنبال زمین مناسب بگردید. برخی از شرکت‌های معماری مجموعه خدمات جامعی شامل تبدیل زمین و مشاور املاک را نیز ارائه می‌دهند.

ویژگی‌های زمین مانند شکل، هندسه و ابعاد آن نیز در هزینه ساخت دخیل است. شیوه و بالطبع هزینه ساخت ویلا در یک زمین محدود یا فراخ تفاوت دارد. موقعیت زمین و محل قرارگیری بنا هم اهمیت دارد؛ مرکز شهر، حومه شهر، باغ خصوصی، منطقه کوهپایه‌ای و زمین‌های دوردست و بدون جاده هرکدام شرایط خاص خود را خواهند داشت.

درصورتی‌که زمین شما در شمال کشور باشد، میانگین هزینه ساخت آن بالاتر خواهد رفت؛ زیرا به‌دلیل شرایط اقلیمی خاص این مناطق، ضوابط ساخت‌وساز ویلا در این قسمت کشور متفاوت هستند. به‌طورکلی موارد مرتبط با زمین که باید در برآورد هزینه ساخت طراحی ویلا یک‌ طبقه در نظر گرفته شوند، به شرح زیر هستند:

  • سطح شیب
  • میزان خاک‌برداری
  • مسیرهای دسترسی
  • موقعیت قرارگیری زمین
  • نوع کاربردی حال حاضر زمین

آب‌وهوای منطقه

در برخی مناطق کوهستانی، با شروع بارندگی و فصل سرما عملیات ساخت‌وساز به‌کندی پیش می‌رود. آب‌وهوا می‌تواند بر نحوه استفاده و عملکرد متریال‌هایی مانند بتن زودگیر، چسب بتن، ضد یخ بتن و غیره تاثیر بگذارد.  رفت‌وآمد نیروی کار، حمل‌ونقل مواد و مراقبت از بنای نیمه‌ساخته در شرایط آب‌وهوایی مختلف نیز مهم است. تمام این موارد، می‌تواند هزینه ساخت طراحی ویلا یک‌ طبقه را افزایش دهد.

14

 متریال و اسکلت ویلا

باتوجه‌به ترجیحات کارفرما و نظرات مهندس پروژه، نوع اسکلت ویلا می‌تواند فلزی، بتنی، چوبی یا پیش‌ساخته باشد. در ایران، ساخت ساختمان با اسکلت بتنی و فلزی رایج‌تر است. هر کدام از این دو مزایا و معایب خود را دارند، اما از نظر استحکام و مقاومت در برابر زلزله مشابه هستند.

انتخاب متریال و اسکلت ویلا بستگی به شرایط بازار هم دارد. به‌عنوان‌مثال، طبق گزارش‌ها استفاده از سازه بتنی مقرون‌به‌صرفه‌تر از فلزی است و هزینه تمام‌شده آن 25 درصد کمتر خواهد بود. ضمن آنکه، سبک طراحی ویلا، ابعاد و مشخصات تیر و ستون‌ها و غیره نیز در این محاسبات دخیل هستند.

درصورتی‌که با یک شرکت معماری معتبر کار کنید، آن‌ها تمام این موارد را در نقشه ساخت ویلا و جلسات مشاوره با شما بیان می‌کنند تا بهترین تصمیم را بگیرید. موقعیت مکانی نیز در نوع و مقدار متریال مصرفی دخیل است که هزینه ساخت طراحی ویلا یک‌ طبقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تاسیسات

تاسیسات شامل مواردی مانند لوله‌کشی آب گرم و سرد، سیستم‌های گرمایشی، شیرآلات، رادیاتور، چینی بهداشتی و غیره است. انتخاب سیستم تاسیساتی مناسب باتوجه‌به شرایط ویلا و منطقه موردنظر کار هر کسی نیست و این هم از مواردی خواهد بود که احتیاج به دریافت مشاوره دارد.

به‌عنوان‌مثال، در زمینه گرمایشی، شومینه و بخاری زیبا هستند و هزینه اجرایی پایینی دارند؛ اما گرمای تولیدی سیستم‌های داکت اسپلیت و گرمایش از کف زمین بسیار مطلوب‌تر هستند؛ درصورتی‌که ویلای شما در مناطق سرد بنا شده باشد یا مستقیما روی زمین و فلت باشد مسلما نوع دوم انتخاب بهتری است. باید باتوجه‌به متریال مصرفی و متراژ بنا، اجرت استادکار را نیز در نظر بگیرید.

سبک ویلا و نما

به‌طور کلی، ویلا ها در چهار سبک زیر ساخته می‌شوند:

  • سبک مدرن
  • سبک مینیمال
  • سبک کلاسیک
  • ویلاهای عملکردگرا

سبک‌های مختلف نیازهای مختلفی دارند. کلاسیک‌ها پرکارتر هستند، نماسنگی‌ها مصالح بیشتری نیاز دارند، چوب‌کاری‌ها گران‌قیمت هستند و برای اجرای برخی سبک‌ها، نیروی کار ماهرتر با حقوق بالاتر نیاز است. به‌طورکلی، سبک‌های مدرن و مینیمال به‌علت توجه کمتر به جزئیات و ریزه‌کاری‌ها هزینه اجرایی کمتری نسبت به سایرین دارند.

نوع سقف ویلا نیز باتوجه‌به موقعیت مکانی آن‌ها بسیار مهم است و نقش مهمی در برآورد هزینه ساخت طراحی ویلا یک‌ طبقه خواهند داشت. به‌عنوان‌مثال، ویلایی که در شمال کشور و مناطق پرباران باشد نیاز به سقف شیب‌دار دارد که در نوع متریال و سبک‌های مختلف اجرا متنوع هستند.

برخی از سقف‌های شیب‌دار باید توسط یک سقف بتنی مسطح ساپورت شوند تا عایق مناسبی در مقابل سرمای شدید یا برف سنگین باشند که این مسائل در برآورد هزینه لحاظ خواهد شد.

15

امکانات رفاهی مورد نیاز

مواردی مانند استخر، سونا، جکوزی، آلاچیق‌ها، انواع نورپردازی‌ها و غیره در این گروه قرار می‌گیرند. با اینکه هزینه ساخت طراحی ویلا با این امکانات بالا است، اما در زمان فروش یا اجاره از ویژگی‌های مهم بنا به‌حساب می‌آیند و حسابی در قیمت آن تاثیرگذار خواهند بود.

هزینه طراحی ویلا

هزینه طراحی ویلا در سال 1402 مشابه سال‌های گذشته، حدود چهار درصد از مقدار کلی هزینه ساخت طراحی ویلا یک‌ طبقه برآورد شده است. این مبلغ با توجه به درخواست و ترجیحات کارفرما و سیاست‌های شرکت یا طراحی که با او کار می‌کنید، تفاوت دارد. تعرفه طراحی در تری دی مکس، یا نقشه‌های دو بعدی و اجرایی نیز متفاوت خواهد بود.

متراژ

متراژ تاثیر مستقیمی روی هزینه و قیمت نهایی دارد، زیرا به‌ازای هر متر، مصالح، نیرو و زمان بیشتری صرف می‌شود. به‌طورکلی، فرمول برآورد هزینه ابتدایی ویلاها به شرح زیر است:

متراژ زیر بنا*تعرفه پایه هر مترمربع

16

دکوراسیون داخلی و محوطه‌سازی

دکوراسیون داخلی یکی از آخرین مراحل ساخت ویلا است و به‌طورکلی شامل موارد زیر می‌شود:

  • نورپردازی
  • هارمونی رنگ
  • طراحی دیوارها
  • کابینت آشپزخانه
  • طراحی سقف کاذب

محوطه‌سازی نیز شامل موارد زیر است:

  • آب‌نما
  • آلاچیق
  • گل‌آرایی
  • فضای سبز
  • جانمایی پارکینگ
  • طراحی فضاهای دسترسی به ویلا

تمام این موارد باتوجه‌به سلیقه و بودجه کارفرما قابل شخصی‌سازی است. دکوراسیون داخلی و محوطه‌سازی مناسب و حرفه‌ای، غول مرحله آخر ساخت ویلا هستند و معمولا شامل 20 تا 30 درصد هزینه اضافه بر هزینه ساخت طراحی ویلا یک‌ طبقه می‌شوند. سایر موارد دخیل در هزینه‎های ویلاسازی به شرح زیر هستند:

  • شیشه
  • کفسازی
  • تخریب و حمل
  • خدمات مهندسی
  • اجرای فونداسیون
  • هزینه جواز ساخت
  • شیب بندی و عایق
  • لوله‌کشی کانال کولر
  • دیوارچینی و وال پست
  • گچ‌وخاک و رنگ‌آمیزی
  • کارهای چوبی و یراق‌آلات
  • چهارچوب در و پنجره فلزی

صرفه‌جویی در هزینه ساخت طراحی ویلا یک ‌طبقه

بهترین روش برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، برنامه‌ریزی است. کارفرما باید با کمک یک شرکت معتبر معماری تمام موارد موثر در هزینه ساخت طراحی ویلا را بررسی کند. خدمات تیم شرکت معماری می‌تواند شامل ارائه پیشنهاداتی جهت کم‌کردن هزینه باشد. معمولا این شرکت‌ها روابط و دوستان خودشان را دارند که به‌واسطه آن‌ها، این امکان را دارند تا متریال خوش‌قیمت‌تر و نیروی کار ماهرتر بیابند.

البته، خدمت اصلی یک شرکت معماری، ارائه نقشه است. شما باید قبل از ساخت ویلایتان، نقشه‌های مهندسی کامل، بهینه و حساب شده‌ای داشته باشید تا بتوانید تصمیمات بهتری بگیرید؛ مانند استفاده از مصالح سبک یا سنگین، سازه سبک یا سنگین، برآورد دقیق مصالح و جلوگیری از پرتی آن‌ها.

با دردست‌داشتن یک نقشه معماری اصولی، شما می‌توانید بنایی کوچک‌تر و ارزان‌تر، اما کاربردی‌تر بسازید که فضای پرتی ندارد. به همان نسبت، هزینه دکوراسیون داخلی و محوطه‌سازی هم کمتر خواهد بود.

جمع‌بندی

هزینه ساخت طراحی ویلا یک ‌طبقه یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های هر کارفرما است. با انتخاب شرکت مناسب و دریافت مشاوره حرفه‌ای، این هزینه احتمال دارد کمی کاهش پیدا کند و به‌صرفه‌تر شود؛ اما یادتان باشد ارزانی بی‌علت نیست و گرانی بی‌حکمت. هرگز کیفیت ساخت و طراحی را فدای چند میلیون کمتر نکنید؛ زیرا در این صورت، امنیت ویلا و زیبایی ظاهری آن زیر سوال می‌رود و مستاجر و خریدار انگیزه معامله را از دست می‌دهند. این پول، حتما برمی‌گردد؛ با خیال راحت خرجش کنید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها