بهترین روش های جذب سرمایه برای شرکت ها و استارت آپ‌ها

کد خبر: 1279645
بهترین روش های جذب سرمایه برای شرکت ها و استارت آپ‌ها

 

 

صاحبان کسب‌وکار باید با بهترین روش‌های جذب سرمایه برای شرکت های خود آشنا شوند تا بتوانند منابع مالی لازم برای رشد و توسعه شرکت‌های خود را به دست آورند. جذب سرمایه از طریق روش‌های مختلف از جمله جذب سرمایه‌گذاران فردی، سرمایه‌گذاری اشتراکی یا سود انباشته و مواردی از این دست امکان‌پذیر است. با آشنایی با این روش‌ها، مدیران یک مجموعه می‌توانند تصمیمات بهتری در خصوص منابع مالی شرکت‌های خود بگیرند و از فرصت‌ها و مزایای مختلف جذب سرمایه بهره‌مند شوند. به همین دلیل سعی داریم شما را با بهترین روش‌های تامین سرمایه شرکت آشنا کنیم تا برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید.

تامین بودجه مورد نیاز شرکت با سرمایه شخصی

یکی از در دسترس‌ترین راه‌ها برای جمع آوری منابع مالی یک تجارت، استفاده از دارایی‌های شخصی است. در واقع باید به پس‌انداز یا پول نقد خود در بانک فکر کنید. حتی می‌توانید به فروش برخی از اشیا قیمتی یا حتی زندگی در فضای کوچک‌تر هم فکر کنید. به جای رانندگی با ماشین شخصی، استفاده از حمل و نقل عمومی را در نظر بگیرید یا تا محل کار پیاده روی کنید.

وقتی واقعا شروع به جستجو کنید، راه‌های زیادی برای استفاده از دارایی‌هایی که دارید برای ساختن کسب‌وکارتان برای آینده پیدا خواهید کرد. اما مسئله این است که این روش همیشه بهترین روش نیست. مزایا و معایب استفاده از سرمایه شخصی عبارت‌اند از:

  • راه حل در دسترس و سریعی است.
  • نیازی به تعهدات یا محدودیت‌های مالی بانک‌ها یا سرمایه‌گذاران نیست.
  • در صورت شکست تجارت، می‌تواند منجر به از دست دادن دارایی‌های شخصی شود.
  • اندازه دارایی‌های شخصی ممکن است برای پشتیبانی از یک کسب‌و‌کار بزرگ کافی نباشد و منجر به محدودیت در رشد کسب‌وکار شود.

9

سود انباشته یا همان Retained Earnings

روش دیگری زمان جذب سرمایه برای شرکت ها در نظر گرفته می‌شود، استفاده از سود انباشته است. سود انباشته (RE) بخش انباشته سود یک کسب‌وکار است که به عنوان سود سهام بین سهام‌داران توزیع نمی‌شود، بلکه برای سرمایه گذاری مجدد در کسب‌وکار ذخیره خواهد شد. به طور معمول، این وجوه برای خرید سرمایه در گردش و دارایی‌های ثابت (هزینه‌های سرمایه‌ای) استفاده می‌شود یا برای پرداخت تعهدات بدهی تخصیص داده خواهد شد.

سود انباشته در پایان هر دوره حسابداری در ترازنامه حقوق صاحبان سهام گزارش می‌شود. برای محاسبه RE، مانده اولیه سود به درآمد خالص اضافه می‌شود یا با زیان خالص کاهش پیدا می‌کند. سپس پرداخت سود سهام کسر خواهد شد. در ضمن، گزارشی مبنی بر صورت سود انباشته هم نگهداری می‌شود تا تغییرات RE در یک دوره خاص را مشخص ‌کند. مزایا و معایب این روش تامین مالی برای شرکت عبارت است از:

  • نیازی به پرداخت بهره یا بازپرداخت بدهی ندارد.
  • می‌تواند اعتماد سرمایه‌گذاران را به شرکت افزایش دهد.
  • گاهی عدم تخصیص سودها به سرمایه گذاری‌های با بازده بالا می‌تواند بازده سرمایه گذاری شرکت را کاهش دهد.
  • برخی از سرمایه‌گذاران ممکن است با سیاست تقسیم سود شرکت موافق نباشند.

جذب سرمایه برای شرکت ها از طریق بدهی (Debt Capital)

جذب سرمایه با بدهی، به پولی اشاره دارد که قرض گرفته می‌شود و در نهایت با بهره بازپرداخت خواهد شد. این روش یک نوع تأمین مالی کوتاه مدت است که می‌تواند برای مشاغلی که برای هزینه‌های عملیاتی کم یا هزینه‌های یکباره به پول نیاز دارند، مفید باشد. انواع مختلفی از تأمین مالی بدهی وجود دارد، از جمله:

  • بدهی‌های بانکی
  • وام‌های شخصی
  • اضافه برداشت (overdrafts)
  • خطوط اعتباری (lines of credit)

علی‌رغم نیاز به بازپرداخت سرمایه، بسیاری از بنیان‌گذاران ترجیح می‌دهند که سرمایه بدهی را به جای سرمایه سهام به دست آورند، زیرا این روش جذب سرمایه برای شرکت ها مالکیت مدیران شرکت را تحت شعاع قرار نمی‌دهد. به یاد داشته باشید که مزایا و معایب این روش تامین بودجه مورد نیاز شرکت به این شرح است:

  • اغلب به دست آوردن آن آسان‌تر از تأمین مالی سهام است.
  • مالکیت شرکت به خطر نمی‌افتد.
  • بازپرداخت باید با بهره انجام شود.
  • کسب‌وکار باید بخشی از درآمد خود را برای بازپرداخت استفاده کند و رشد خود را محدود نماید.

سرمایه سهام (Equity Capital) برای تامین سرمایه شرکت

تأمین مالی سهام به فرآیند افزایش سرمایه از طریق فروش سهام اشاره دارد. شرکت‌ها به این دلیل پول جمع‌آوری می‌کنند که ممکن است نیاز کوتاه‌مدت به پرداخت صورت‌حساب داشته باشند یا برای یک پروژه بلندمدت (که باعث رشد می‌شود) برنامه ریزی کنند. با فروش سهام، یک شرکت به طور موثر مالکیت خود را در ازای پول نقد می‌فروشد.

تأمین مالی سهام می‌تواند با استفاده از منابع مختلفی صورت بگیرد. به عنوان مثال، دوستان و خانواده یک کارآفرین، سرمایه گذاران حرفه‌ای یا یک عرضه اولیه عمومی (IPO) ممکن است سرمایه مورد نیاز ما را فراهم کنند.

به یاد داشته باشید IPO فرایندی است که در آن شرکت‌های خصوصی برای عرضه سهام کسب‌وکار خود به عموم در یک آگهی انتشار سهام جدید ارائه می‌دهند. انتشار سهام عمومی به شرکت اجازه می‌دهد تا سرمایه خود را با همکاری سرمایه گذاران عمومی افزایش دهد. جالب است بدانید که شرکت‌های بزرگی مانند گوگل و متا (فیس‌بوک سابق) میلیاردها دلار سرمایه از طریق عرضه‌های اولیه عمومی جذب کردند. البته این روش تامین مالی برای شرکت مزایا و معایب زیر را هم دارد:

  • هیچ تعهدی برای بازپرداخت پول وجود ندارد.
  • بدون بار مالی اضافی برای شرکت پیش می‌رود.
  • باید درصدی از مالکیت شرکت خود را به سرمایه گذاران بدهید.
  • ممکن است پیچیده‌تر و گاهی گران‌تر از وام گرفتن باشد.

10

تأمین مالی جمعی؛ بهترین روش جذب سرمایه برای شرکت ها

جذب سرمایه برای شرکت ها با استفاده از روش کراودفاندینگ (Crowdfunding) یکی از بهترین روش‌های برای تأمین سرمایه مورد نیاز در ایران است. به یاد داشته باشید که تأمین مالی جمعی یا همان سرمایه‌گذاری جمعی روشی است که به سرمایه‌گذاران فردی اجازه می‌دهد تا مبالغ کمی را از طریق یک پلتفرم آنلاین (مانند دونگی) سرمایه‌گذاری می‌کنند.  آنها با این کار فرصت دارند به شرکت کمک کنند تا به اهداف مالی خاصی برسد. چنین سرمایه گذارانی اغلب در مورد مأموریت و اهداف آن شرکت اعتقاد مشترک دارند.

کرادفاندینگ چیست؟

بارزترین مزیت این روش تامین سرمایه شرکت برای یک سازمان یا فرد تازه کار، توانایی آن برای دسترسی به گروه بزرگ‌تر و متنوع‌تری از سرمایه گذاران/حامیان است. با فراگیر شدن رسانه‌های اجتماعی، پلتفرم‌های تأمین مالی جمعی به راهی باورنکردنی برای کسب‌وکارها و افراد تبدیل شده‌اند تا آنها هم مخاطبان خود را افزایش دهند و هم بودجه مورد نیاز خود را دریافت کنند.

سرمایه گذاری جمعی مبتنی بر سهام در حال رشد است، زیرا به شرکت‌های نوپا اجازه می‌دهد بدون واگذاری کنترل و مدیریت شرکت به سرمایه گذاران، تأمین مالی برای شرکت را به آسانی پیش ببرند. همچنین در برخی موارد، به سرمایه گذاران فرصتی برای کسب موقعیت سهام در این سرمایه گذاری ارائه می‌دهد. برای نمونه ایالات متحده، روش کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) تأمین مالی جمعی مبتنی بر سهام را تنظیم کرده است.

بهترین پلتفرم کراودفاندینگ در ایران کدام است؟

شرکت دونگی یکی از بهترین سایت‌های کرادفاندینگ است که فعالیت‌های خود را تحت نظارت کامل سازمان فرابورس ایران انجام می‌دهد. این شرکت زیر نظارت سبدگردان الگوریتم فعالیت می‌کند که نشان از پایبندی به استانداردهای صنعتی و حفظ شفافیت در عملکرد آن است.

با امکانات متنوعی که دونگی در جهت جذب سرمایه برای شرکت ها ارائه می‌دهد، افراد قادر هستند به صورت خودکار پس‌انداز کرده و در طرح‌های سرمایه‌گذاری مورد نظر خود حضور داشته باشند. این امکانات، حداکثر بهره‌وری در سرمایه‌گذاری‌های آنلاین را فراهم می‌کنند و به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد تا به صورت هوشمندانه و با اطمینان به سرمایه‌گذاری‌های خود بپردازند.

با این تفاسیر، اگر به جذب سرمایه نیاز دارید، از طریق دونگی می‌توانید سرمایه مورد نیاز برای طرح‌های توسعه کسب‌وکارتان را از سرمایه‌گذاران علاقه‌مند تضمین کنید. این فضا به شما امکان می‌دهد تا به صورت آنلاین، سرمایه مورد نیاز برای گسترش کسب‌وکار خود را از طریق جذب سرمایه‌گذاران مشتاق جمع‌آوری کنید. سرمایه‌گذاران تنها امکان سرمایه‌گذاری در طرح شما را دارند و می‌توانند از سود حاصل از آن استفاده کنند. در نتیجه نه تنها مالکیت شرکت شما به خطر نمی‌افتد، بلکه سرمایه مورد نیاز را هم به دست می‌آورید.

کلام آخر

در مجموع، تامین بودجه مورد نیاز شرکت کاری آسان نیست و باید برای چالش‌های مختلف آن آماده باشید. در این میان بدیهی است که همه مدیران به دنبال امن‌ترین روش با کمترین میزان خطر برای کسب‌و‌کار خود باشند. اگر جزو این دسته از افراد هستید، ما تأمین مالی جمعی در دونگی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. زیرا با توجه به نظارت دقیق سازمان فرابورس ایران و فعالیت تحت نظارت سبدگردان الگوریتم، شرکت دونگی به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای کرادفاندینگ در ایران شناخته می‌شود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها