اهمیت شناخت معلمان نسبت به برنامه های پژوهشی قابل اجرا

کد خبر: 1286077
اهمیت شناخت معلمان نسبت به برنامه های پژوهشی قابل اجرا

 

همانطور که مطلعیم ، در سال های اخیر طرح و پروژه های مهمی نظیر طرح جابر ، اقدام پژوهی و تجارب برتر تربیتی به معلمان و دانش آموزان ارائه می شود ، که شرکت و فعالیت در هر یک از این طرح و برنامه ها می تواند ضامن پیشرفت دانش آموزان و معلمان در زمینه های آموزشی و تربیتی می باشد. در این مطلب ارائه شده در بانک فایل پژوهشی معلمان قصد داریم به اهمیت شناخت و مشارکت در این برنامه ها به اختصار بپردازیم.

 

اهمیت طرح جابر برای دانش آموزان چیست؟

پروژه های طرح جابر برای حل یک مشکل ، ارضای یک نیاز، پیروی از یک الزام قانونی یا سرمایه گذاری و استفاده از یک فرصت انجام می شوند .

از جمله فعالیت های قابل اجرا در طرح جابر می توان به ماکت سازی، سوزن دوزی، توری سازی، سفالگری، نجاری، خراطی (حکاکی استخوان نهنگ و دریایی)، فلزکاری زینتی، دمیدن شیشه و ساخت شیشه های رنگی، جواهرات و معرق اشاره کرد.

فعالیت های دست ورزی در طرح جابر

سرگرمی با استفاده از دست برای ساختن اشیاء در مقیاس کوچک . هنر و صنایع دستی طیف گسترده ای از فعالیت ها را توصیف می کند که شامل ساختن اشیا با دستان خود می شود. هنر و صنایع دستی معمولاً یک سرگرمی است. برخی از صنایع دستی (مهارت های هنری) از دوران پیش از تاریخ انجام می شده است، برخی دیگر اختراعات جدیدتر هستند.

چرا طرح جابر در آموزش مهم است؟

یکی از این فعالیت ها در طرح جابر هنر و صنایع دستی است که نقش حیاتی در رشد شناختی و یادگیری در کودکان دارد . کودکان از طریق درگیر شدن در اشکال مختلف هنری، مانند طراحی و نقاشی، مهارت های شناختی ضروری مانند حل مسئله، تفکر انتقادی و تصمیم گیری را توسعه می دهند.

7 قدم ساده برای شروع یک پروژه طرح جابر

  • اهداف پروژه خود را مشخص کنید 
  • محدوده پروژه خود را تعیین کنید
  • مدت زمان پروژه خود را تخمین بزنید
  • هزینه های پروژه خود را برآورد کنید  
  • انجام یک مطالعه امکان سنجی
  • ایجاد مستندات شروع پروژه 
  • بودجه پروژه را تعریف کنید و بودجه دریافت کنید

اقدام پژوهی

اقدام پژوهی رویکردی به تحقیقات آموزشی است که معمولاً توسط معلمان آموزشی برای بررسی و در نهایت بهبود آموزش و عملکرد آنها استفاده می شود. به این ترتیب، اقدام پژوهی گسترش بازتاب و خود انعکاسی انتقادی را نشان می دهد که یک معلم به طور روزانه در کلاس درس خود به کار می گیرد. هنگامی که دانش آموزان فعالانه درگیر یادگیری هستند، کلاس درس می تواند پویا و نامطمئن باشد و توجه دائمی معلم را می طلبد. با در نظر گرفتن این خواسته‌ها، مربیان اغلب تنها قادرند تاملی زودگذر و به منظور سازگاری، اصلاح یا ارزیابی تکوینی داشته باشند. اقدام پژوهی راهی را برای تأمل دقیق، اساسی و انتقادی ارائه می دهد که می تواند برای بهبود عملکرد یک معلم مستند و تحلیل شود.

هدف اقدام پژوهی

به عنوان یکی از بسیاری از رویکردهای پژوهش آموزشی، تشخیص اهداف بالقوه اقدام پژوهی در کلاس درس مهم است. این محتوا  بر اقدام پژوهی به عنوان روشی برای توانمندسازی و حمایت از معلمان در تعقیب شیوه‌های آموزشی مؤثر با تغییر کیفیت تصمیمات و اقدامات آموزشی تمرکز دارد تا متعاقباً مشارکت و یادگیری دانش‌آموز را افزایش دهد.

16

با توجه به این هدف، جنبه‌های زیر از اقدام پژوهی مهم است که هنگام تفکر و تعامل با روش‌شناسی اقدام پژوهی در کلاس درس در نظر بگیرید:

  1. اقدام پژوهی فرآیندی برای بهبود عملکرد آموزشی است. روش های آن شامل اقدام، ارزیابی و تأمل است. این فرآیندی است برای جمع آوری شواهد برای اعمال تغییر در شیوه ها.
  2. اقدام پژوهی مشارکتی و مشارکتی است. توسط افرادی با هدف مشترک انجام می شود.
  3. اقدام پژوهی مبتنی بر موقعیت و زمینه است.
  4. اقدام پژوهی شیوه های بازتابی را بر اساس تفاسیر انجام شده توسط شرکت کنندگان توسعه می دهد.
  5. دانش از طریق عمل و کاربرد ایجاد می شود.
  6. اقدام پژوهی می تواند مبتنی بر حل مسئله باشد، در صورتی که راه حل مسئله منجر به بهبود عمل شود.
  7. اقدام پژوهی تکراری است. طرح‌ها ایجاد، اجرا، بازنگری و سپس اجرا می‌شوند و خود را به یک فرآیند مداوم بازتاب و بازنگری وام می‌دهند.
  8. در اقدام پژوهی، با توسعه و وقوع اقدام، یافته ها ظاهر می شوند. با این حال، آنها قطعی یا مطلق نیستند، بلکه ادامه دارند .

تجارب برتر تربیتی

کسب تجارب برتر تربیتی در نقش معلمی پس از کسب صلاحیت، اولین قدم مهم در حرفه تدریس است. ممکن است این اولین باری باشد که در مقاطع مختلف تحصیلی موضوعات مختلفی را برای تدریس به کلاس های سطوح مختلف دارید. ممکن است یک یا دو سال به عنوان یک مربی تمام وقت طول بکشد تا پایه و اساس منابع و استراتژی های آموزشی ترجیحی خود را بسازید. شما سال به سال به این ابزارها اضافه خواهید کرد.

در مراحل اولیه حرفه خود در آموزش، درگیر شدن در طیف وسیعی از وظایف ایده خوبی است. این به شما تصویر کاملی از زندگی یک معلم می دهد و همچنین به شما کمک می کند که بتوانید از آن برای حفظ موقعیت های طولانی مدت استفاده کنید.

مهارت های به دست آمده از تجارب برتر تربیتی

نوشتن کسب تجارب برتر تربیتی خوب و اهداف یادگیری قابل دستیابی، مدیریت نظم و انضباط در کلاس درس تنها برخی از مهارت هایی است که در طول آموزش و در مراحل اولیه حرفه تدریس خود به دست خواهید آورد. شما این تجارب برتر تربیتی را در طول حرفه خود بهبود خواهید بخشید و توسعه خواهید داد.

جدای از جمع آوری تجربیات مربوط به کلاس درس/سالن سخنرانی، شما همچنین در کارهایی مانند نظارت، جلسات تیم، جلسات دپارتمان نیز تجربه خواهید داشت و ممکن است در سازماندهی یا کمک به گشت و گذارهای کلاس، جلسات پیشرفت و گزارش نویسی مشارکت داشته باشید. نوشتن برنامه‌های تربیتی جدید و کتاب‌های راهنمای عملی، وظایفی هستند که معمولاً توسط اساتید انجام می‌شوند .

چگونه می توانم تجارب برتر تربیتی خود را توضیح دهم؟

اگر عمیقاً به دانش‌آموزان دلبسته باشید، تجارب برتر تربیتی را می‌توان به عنوان آنچه در کلاس اتفاق می‌افتد توضیح داد . چیزهای زیادی در کلاس اتفاق افتاده است که تمام فعالیت ها عمیقاً مشاهده می شود.

بهترین تجارب برتر تربیتی یک معلم چیست؟

قبل از اینکه دانش‌آموزان به کلاس من بیایند، هرگز در مورد دانش‌آموزان فرضیات دیگری نداشتم . هر دانش آموزی متفاوت است. هیچ دو دانش آموزی به یک شکل واکنش نشان نمی دهند. وظیفه ما به عنوان معلم این است که نه تنها آنچه را که هر دانش آموز برای یادگیری انگیزه می دهد، بلکه آنچه باعث بدرفتاری آنها می شود را نیز پیدا کنیم.

ویژگی تجارب برتر تربیتی چیست؟

تجربه تربیتی به شیوه های اخلاقی اشاره دارد که مربیان برای انتقال محتوای تربیتی از آنها استفاده می کنند . این شامل استفاده از روش های اخلاقی برای مشارکت دادن دانش آموزان و ارائه برنامه تربیتی به روشی معنادار و جامع است.

17

چگونه به تجارب برتر تربیتی خود پاسخ می دهد؟

تجارب گذشته را که بیشترین ارتباط را با موقعیت شغلی دارند ذکر کنید. در مورد سطوح پایه ای که تدریس کرده اید، موضوعاتی که پوشش داده اید، هر گونه دستاورد قابل توجه و تکنیک های آموزشی نوآورانه ای که به کار گرفته اید، بحث کنید. اشتیاق خود را به تدریس نشان دهید و اجازه دهید شخصیت شما درخشنده باشد.

چگونه یک مستند تجارب برتر تربیتی بنویسم؟

هنگام تهیه گواهی تجارب برتر تربیتی برای یک معلم، باید جزئیات را ذکر کنید، از جمله تاریخ صدور، جزئیات مدیر (یا مرجع)، امضا، مهر مدرسه، آدرس مدرسه، و مشخصات کارکنان مانند تاریخ عضویت، شناسه کارمند، موضوع معلم و غیره.

 منبع : بانک فایل پژوهشی معلمان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها