آینده توریسم و گردشگری بعد از کرونا چگونه خواهد بود

کد خبر: 1031400
آینده توریسم و گردشگری بعد از کرونا چگونه خواهد بود

شیوع ویروس اپیدمی کرونا و یا همان کووید-19 در سراسر جهان، تبعات سختی را برای تمامی دولت ها و مردم کشورهای مختلف به همراه داشته و صنایع و کسب و کارهای زیادی خصوصاً توریسم و گردشگری را دچار مشکلات جدی و فراوان کرده است.

طی چند ماه گذشته با توجه به نبود واکسن، درمان قطعی و آمار بالای مرگ و میر این ویروس همه گیر، بسیاری از کشورها تلاش کرده اند تا با بستن مرزهای زمینی و هوایی خود به روی سایر کشورها، اجرای قرنطینه خانگی، طرح فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و مواد ضد عفونی و شوینده، بستن اماکن عمومی و سرگرمی و سایر موارد مرتبط، شیوع این بیماری را تا حد امکان کنترل و یا مهار کنند.

اتخاذ این رویکرد جهانی موجب شد تا صنعت توریسم و گردشگری بیش از هر کسب و کار و صنعت دیگری مورد لطمه و خسارت قرار گیرد و ضررهای مالی بی سابقه ای را برای کشورهای مختلف دنیا به همراه داشته باشد. از این رو قصد داریم تا در ادامه به پیش بینی آینده توریسم و گردشگری بعد از کرونا بپردازیم.

آینده توریسم و گردشگری بعد از کرونا چگونه خواهد بود

وضعیت فعلی تورهای مسافرتی و گردشگری خارجی

با گذشت چندین ماه از تعطیلی کارگزاری های خدمات ویزا و ایرلاین های پروازهای خارجی، کنسلی پی در پی پروازها و بسته بودن مرزها، مشخص شد که مقابله با ویروس کووید 19 و ریشه کن کردن آن نیازمند زمان زیادی است و ادامه این وضعیت خسارات مالی جبران ناپذیری را به صنعت توریسم و گردشگری خواهد زد.

از این رو به تدریج برخی از کشورها مرزهای خود را باز کرده، سفارت ها و ایرلاین های خارجی کار خود را از سر گرفتند، اما با این حال پروتکل ها و قوانین سختگیرانه ای برای عبور و مرور شهروندان خارجی به داخل مرزهای خود تعیین کردند.

از این رو برای مثال در حال حاضر شهروندان ایرانی امکان سفر به ترکیه و یا امارات را دارند، اما باید با توجه به پروتکل های بهداشتی دولتی و ایرلاین های خارجی نظیر ایرلاین امارات و ترکیش، از 96 ساعت قبل از زمان پرواز برای آزمایش PCR اقدام کنند. در صورتی که تست کرونا آنها منفی باشد، مجاز به پرواز و حضور موقت در استانبول و یا دبی خواهند بود.

در حال حاضر سفارت ها و کارگزاری های خدمات ویزای بسیاری از کشورها در ایران شروع به کار کرده اند، اما اغلب خدمات ویزای توریستی و گردشگری را جزو موارد غیرضروری محسوب کرده و تا اطلاع ثانوی درخواست این نوع از ویزاها را از جانب متقاضیان ایرانی قبول نمی کنند. در عین حال رسیدگی به سایر خدمات ویزا نیز بخاطر مشکلات به وجود آمده توسط ویروس کرونا دچار اختلال و تاخیر فراوان شده است.

هم اکنون ایرلاین های محدودی از جمله ماهان، قشم، ایران ایر، قطر ایرویز، ترکیش ایرلاینز، امارات، ایران ایر و عراق دارای پروازهای ورودی و خروجی از فرودگاه بین المللی امام به مقاصدی نظیر قطر، دبی، استانبول، عراق و لندن هستند.

کم شدن تعداد پروازها، هزینه بردار و زمان بر بودن انجام آزمایش کرونا، الزام انجام تست PCR پیش از پروازهای خارجی و بالا رفتن نرخ ارز و قیمت بلیط پروازها همگی موجب شده اند تا افراد کمی به سفرهای توریستی محدود خارجی رغبت نشان دهند.

برخی از کشورهای اروپایی حوزه شنگن نظیر اتریش و بلژیک تنها پذیرای گردشگران تابع کشورهای اتحادیه اروپا هستند و برخی دیگر از کشورها نظیر انگلیس، تنها در صورت رعایت قرنطینه خانگی 14 روزه، اجازه ورود برخی از گردشگران کشورهایی نظیر فرانسه را به کشور خود می دهند.

به بیانی دیگر، پاسپورت، تابعیت شهروند و وضعیت مدیریت بیماری کرونا در کشور محل زندگی متقاضی، تاثیر بسیار زیادی در موقعیت توریسم و گردشگری وی در دوران بعد از کرونا خواهد داشت.

برای مثال امکان سفر توریستی یک شهروند آمریکایی به کانادا در دوران پسا کرونا میسر است، اما در مقابل تا اطلاع ثانوی ویزای توریستی کانادا برای شهروند ایرانی صادر نشده و نمی تواند برای منظور گردشگری در این کشور حضور پیدا کند.

در واقع حتی اگر شهروند ایرانی ویزای توریستی کانادا را از قبل دریافت کرده باشد، باز هم اجازه حضور در کانادا را تا اطلاع ثانوی نخواهد داشت.

آینده توریسم و گردشگری بعد از کرونا چگونه خواهد بود

آینده توریسم و گردشگری بعد از کرونا

بسیاری از تحلیلگران پیش بینی می کنند که صنعت توریسم و گردشگری بین المللی تا سال 2021 و پیدا کردن راهکارهای کارآمد برای مهار بیماری کرونا تعطیل خواهد بود.

با توجه به محدودیت های اعمال شده برای صدور ویزای توریستی، قرنطینه خانگی اجباری و 14 روزه مسافران خارجی، الزام برای انجام آزمایش PCR، نبود و یا محدود بودن پروازهای خارجی به مقاصد محبوب گردشگری و وجود مشکلات متعدد این چنینی، آینده توریسم و گردشگری بعد از کرونا در هاله ای از ابهام قرار دارد.

در حال حاضر کشورهای توریستی و محبوب گردشگری دنیا نظیر فرانسه، اسپانیا و ایتالیا ضررهای هنگفتی از قبال متوقف شدن صنعت گردشگری و نبود امکان برای پذیرش گردشگران خارجی در سال 2020 متحمل شده اند و به تدریج در تلاش هستند تا با ارائه راهکارهایی نظیر گرفتن تست کرونا پیش از پرواز مسافران، تست دمای بدن و سنجش سلامت کلی مسافران در فرودگاه و رعایت پروتکل های بهداشت جهانی، موانع پیش روی صنعت گردشگری را حذف کرده و دوباره این صنعت پولساز را به جریان بیاندازند.

آینده توریسم و گردشگری بعد از کرونا چگونه خواهد بود

اما این موضوع برای شهروندان غیر اروپایی و عمدتاً آسیایی آنچنان صدق نکرده و به طور معمول سختگیری های بیشتری در قبال پذیرش مسافران و یا صدور ویزای توریستی برای این افراد وجود دارد.

در حال حاضر امکان درخواست ویزای توریستی کشورهای اروپایی حوزه شینگن ، انگلیس یا کانادا از داخل ایران وجود نداشته و تنها می توان از طریق وبسایت کنسولگری این کشورها برای وقت سفارت و سایر درخواست های ویزای در دسترس نظیر ویزای کار و یا ویزای تحصیلی اقدام نمود. (باید برای اطلاع از خدمات در دسترس هر سفارت و اعلامیه های جدید آنها به وبسایت رسمی کنسولگری هر کشور مراجعه نمود)

حتی اگر به فرض کشورهای اروپایی ویزای توریستی شنگن را در دوران پساکرونا برای گردشگران ایرانی صادر کنند، باز هم با توجه به محدودیت اعتبار ویزای گردشگری، اجباری بودن قرنطینه خانگی 14 روزه در کشور مقصد، بسته بودن موزه ها و اماکن تفریحی، سفر توریستی به چنین کشورهایی غیرمنطقی بوده و به استثنای قبول زحمت فراوان انجام تست PCR، هزینه های بالای ارزی ویزا و بلیط پرواز، چندان لطف و لذتی را برای توریست ایرانی به همراه نخواهد داشت.

به استثنای افراد دارای اقامت دائم و داشتن دلایل ضروری و موجه برای درخواست ویزای موقت توریستی کشورهای معتبر دنیا، هرگونه سفر توریستی و تفریحی به این کشورها تا اطلاع ثانوی برای گردشگران با تابعیت ایرانی میسر نیست.

از این رو باید منتظر ماند و دید که رویکرد کشورهای توریستی به پذیرش گردشگران از سراسر دنیا به چه نحوی تغییر می کند و تا چه زمانی سایه محدودیت های متعدد بیماری کرونا بر صنعت جهانی توریسم و گردشگری سنگینی خواهد کرد.

واحد محتوا : nilgamsafar.com

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها