آموزش روش های نصب افزونه وردپرس

کد خبر: 1034738
آموزش روش های نصب افزونه وردپرس

آموزش روش های نصب افزونه وردپرس

وردپرس به عنوان یک سیستم سایت ساز و مدیریت محتوای محبوب توانسته جایگاه بالایی در بین مدیران سایت ها و وبسمتران در سراسر دنیا پیدا کند. سبک و سریع بودن، سهولت کار با آن و عدم نیاز به دانش فنی برنامه نویسی از مهم ترین ویژگی هایی هستند که این محبوبیت را برای وردپرس به ارمغان آورده اند. آن چه که می تواند یک سایت ساخته شده با وردپرس را به یک سایت حرفه ای و کامل تبدیل کند، افزونه وردپرس است.

افزونه وردپرس یا پلاگین وردپرس، بسته ای نرم افزاری است که در آن مجموعه از فایل های کد نویسی به زبان های php، JS و CSS وجود دارند. این بسته های نرم افزاری را می توان بر روی سایتی که با استفاده از وردپرس ساخته شده است نصب کرد. افزونه وردپرس این امکان را به مدیر سایت می دهد که بدون نیاز به داشتن دانش تخصصی کد نویسی و یا زمان برای انجام این کار، ابزارهای کاربردی و مفیدی را به وبسایت خود اضافه کند.

با استفاده از پلاگین های وردپرس می توان امنیت سایت را بهبود داد، سرعت آن را بهتر کرد، از نظر سئو و بهینه سازی برای موتورهای جستجو سایت را ارتقا داد، حجم عکس ها و فایل ها را کاهش داد و... افزونه ها تنوع بالایی داشته و تقریبا برای افزودن هر ابزار و بخش جدیدی به سایت خود می توانید از آن ها استفاده کنید.

امروزه چند ده هزار افزونه وردپرس موجود است که هر یک از آن ها برای رفع مشکلی ساخته و طراحی شده اند. بسیاری از این پلاگین ها رایگان، برخی از آن ها کاملا پولی و برخی دیگر هم دارای نسخه رایگان محدود و نسخه پریمیوم نامحدود هستند.

پلاگین های وردپرس را می توان با روش های متعددی بر روی سایت نصب کرد. تمامی این روش ها آسان بوده و هر کسی می تواند بدون نیاز به دانش خاصی این کار را انجام بدهد. در ادامه روش های نصب پلاگین وردپرس را شرح خواهیم داد.

روش های نصب افزونه وردپرس

نصب افزونه وردپرس در پنل مدیریت وردپرس

آسان ترین و احتمالا رایج ترین راه برای نصب افزونه های وردپرس بر روی سایت، استفاده از پنل مدیریتی سایت است. برای این کار کافی است در پنل پیشخوان سایت خود، در منوی افزونه ها بر روی گزینه «افزودن» کلیک کنید. با این کار به صفحه ای هدایت می شوید که برای افزون افزونه به سایت طراحی شده است.

در این صفحه شما فهرستی از افزونه های رایگان و پرکاربردی که برای سایت های وردپرسی طراحی شده اند مشاهده می کنید. معمولا آن چه در این صفحه مشاهده می شود، پلاگین های رایگانی هستند که از سوی خود وردپرس تولید و عرضه شده اند. برخی از این پلاگین ها مانند ویرایشگر کلاسیک یا افزونه آکیسمت برای مقابله با اسپم، برای هر وبسایتی مفید هستند.

با استفاده از سربرگ های موجود در صفحه افزودن افزونه، می توانید به لیستی از پلاگین های «ویژه»، «محبوب» و «توصیه شده» دسترسی پیدا کنید. هم چنین کادری برای جستجوی افزونه ها در این صفحه تعبیه شده و با جستجوی نام یا کلیدواژه مورد نظر خود می توانید افزونه مطلوب خود را پیدا کنید. هنگامی که افزونه مد نظرتان را یافتید، بر روی گزینه نصب کلیک کنید. نصب پلاگین به صورت خودکار انجام می شود و پس از آن تنها کاری که باید انجام دهید، فعال کردن آن است.

نصب افزونه با آپلود کردن بسته آن

یکی دیگر از راه های نصب پلاگین برای سایت وردپرسی آپلود کردن آن است. این روش معمولا برای نصب آن دسته از پلاگین هایی جواب می دهند که اختصاصی برای سایت شما طراحی شده اند، یا آن که به هر دلیلی در مخزن پلاگین های وردپرس نیستند. ذکر این نکته ضروری است که اگر می خواهید پلاگینی خارج از مخزن وردپرس نصب کنید حتما از صحت و امنیت آن اطمینان حاصل کنید.

بیشتر پلاگین هایی که خریداری می شوند را با همین روش می توان نصب کرد. رای نصب دستی افزونه وردپرس با آپلود آن، مانند روش قبلی باید از منوی افزونه های پنل پیشخوان سایت، گزینه افزودن را برگزینید. در آن صفحه و در کنار عنوان افزودن افزونه، دکمه ای برای «بارگذاری افزونه» قرار گرفته است. بر روی آن دکمه کلیک کنید و در کادری که نمایان می شود، فایل zip پلاگین مورد نظر خود را انتخاب کنید. سپس بر روی دکمه آپلود کلیک کرده و بقیه کار را به سیستم وردپرس بسپارید.

پس از آن که پلاگین با موفقیت اکسترکت و بر روی سایت نصب شد، در صفحه جدیدی که نمایان شده بر روی لینک مخصوص فعالسازی پلاگین کلیک کنید. به این ترتیب پلاگین فعال شده و می توانید از امکانات آن در سایت استفاده کنید.

نصب افزونه وردپرس در محیط هاست

اما آخرین راه برای نصب یک پلاگین در وردپرس، انجام این کار با استفاده از امکانات محیط هاست سایت است. این روش نسبت به دو روش قبلی تخصصی تر و حرفه ای تر است. در مواردی که فایل zip پلاگین سایت بیش از حد سنگین است یا آپلود آن در پنل پیشخوان به هر دلیلی با مشکل روبرو می شود، بهترین راه آپلود کردن پلاگین در محیط هاست است.

برای این کار ابتدا باید وارد محیط کنترل و مدیریت فایل در هاست سایت خود شوید. در پوشه مادر یا همان public_html به دنبال فولدر wp_content بگردید و وارد آن شوید. در این فولدر فایل ها و پوشه های مربوط به محتوای سایت شما قرار گرفته اند. وارد پوشه plugins بشوید و در آن جا، فایل zip پلاگین مورد نظر خود را آپلود نمایید. با این کار افزونه در سایت شما آپلود و نصب شده است.

البته هنگامی که حجم افزونه بیشتر از حدی مجاز برای آپلود شدن در سایت است روش دیگری هم وجود دارد. برای آن که بتوان در چنین شرایطی یک افزونه را بر روی سرور سایت بارگذاری کرد، می توان از FTP استفاده کرده و در همان دایرکتوری plugins در فولدر wp_content فایل zip افزونه را آپلود کرد. پس از آن نیز مراحل فعالسازی را باید دنبال کرد. البته روش آپلود با استفاده از cpanel نسبت به روش آپلود پلاگین با استفاده از FTP آسان تر است.

برای فعالسازی افزونه آپلود شده، باید به پنل پیشخوان سایت خود بروید. در آن جا در منو افزونه ها، به بخش افزونه های نصب شده بروید. در آن جا افزونه آپلود شده را پیدا کرده و با کلیک بر روی لینک فعال کردن، فعالسازی نهایی را به انجام برسانید.

افزونه وردپرس را از کجا باید تهیه کرد؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که در رابطه با استفاده از افزونه های وردپرس مطرح می شود، این است که این افزونه ها را باید از کجا تهیه کرد. افزونه وردپرس باید از منبعی معتبر تهیه شود تا از لحاظ امنیت و نداشتن کدهای مخرب بتوان به آن اطمینان کرد. هم چنین افزونه ها باید متناسب با تغییرات نسخه های وردپرس و آپدیت های آن، بروز رسانی بشوند. بنابراین برای تهیه و دانلود پلاگین های وردپرس باید به سراغ منبعی رفت که هر دو این ویژگی ها را داشته باشد.

اصولا معتبرترین منبع برای تهیه افزونه ها و پلاگین های وردپرس، خود مخزن وردپرس است. در این وبسایت، کاربران و کد نویسانی که اقدام به طراحی و ساخت افزونه وردپرس کرده اند، تولیدات خود را آپلود می کنند. در مخزن وردپرس که به عنوان بزرگ ترین منبع برای تامین افزونه ها شناخته می شود، انواع پلاگین های پولی و غیر پولی یافت می شوند.

با این وجود پلاگین هایی که از مخزن وردپرس تهیه و دانلود می شوند ممکن است مشکلاتی هم داشته باشند. همان طور که می دانید بسیاری از کاربران وردپرس که سایت خود را با آن ساخته اند، فارسی زبان نیستند؛ به همین دلیل ممکن است یک پلاگین به زبان فارسی ترجمه نشده، یا از زبان فارسی پشتیبانی نکرده و یا از بابت راست چین بودن متون فارسی دچار مشکل باشد.

مشکل دیگر مربوط به پلاگین هایی است که به صورت غیر رایگان و در نسخه های پریمیوم عرضه می شوند. بسیاری از افزونه های معروف و محبوب وردپرس مانند یوست Yoast و المنتور Elementor در همین دسته قرار می گیرند. برای آن که بتوان از تمام ابزارهای این افزونه ها استفاده کرد، باید نسخه پولی (پریمیوم) آن ها را سفارش دهید. به دلیل آن که ما ایرانی ها برای خرید محصولات خارجی با مشکلات انتقال پول و مشکلات ارزی روبرو هستیم، خرید پلاگین از مخزن وردپرس هم یک معضل به حساب می آید.

برای رفع این مشکلات، وبسایت دوباره سلام یک گزینه مطمئن و مناسب است. دوباره سلام، سایتی است که به عنوان منبع محصولات اورجینال وردپرس فعالیت می کند. شما می توانید در سایت دوباره سلام انواع قالب های وردپرس، افزونه های وردپرس، سایت های آماده، اسکریپت های کاربردی و... را بیابید. از جمله خدمات مهم دوباره سلام، ارائه افزونه های وردپرس است.

وبسایت دوباره سلام بهترین سایت های آماده و افزونه های وردپرس را با قیمت های کاملا مقرون به صرفه و به صورت اورجینال عرضه می کند. تنوع بالای افزونه ها یکی دیگر از مزیت های دوباره سلام به حساب می آید. به طور کلی، وبسایت دوباره سلام مرجعی است که تمام وبمسترهایی که سایت وردپرسی دارند می توانند در آن افزونه ها و قالب های مورد نیاز خود را بیابند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها