فوت و فن های خانه داری

کد خبر: 1035592
فوت و فن های خانه داری

خانه داری یکی از کارهای لذت بخش البته با زحمت فراوان برای بانوان می باشد، که همواره امور مربوط به خانه داری را با دقت و با برنامه‌ریزی خوب انجام می دهند. در ادامه به برخی از فوت و فن های خانه داری اشاره خواهیم کرد.

از کجا شروع کنیم

نظم در کارها بسیار اهمیت دارد و بدون نظم کاری به درستی پیش نمی رود. از شب قبل لیست تمامی کارهایی را که قرار است انجام دهید را بنویسید و سپس کارها را با دقت اولویت بندی کنید، کارهایتان را به ترتیب اولویت انجام دهید. می توانید کارهایی را که خسته کننده یا سخت تر هستند در اولویت قرار دهید تا در ابتدای روز این کارها را با انرژی بالا به پایان برسانید.

سبد اتاق کودک

اتاق بچه ها معمولا به هم ریخته و نامنظم است، البته که لازم است که با اخلاق خوش نظم را به بچه ها بیاموزید. می‌توانید برای اتاق فرزندانتان یک یا تعدادی سبد بازی در نظر بگیرید تا اسباب بازی هایی را که روی زمین ریخته شده اند در این سبد جای بگیرند.

فوت و فن های خانه داری

جاروکشی پرده به جای شستشوی پرده

شستشوی پرده زحمت و زمان بسیاری را می طلبد، همچنین میتواند روی کیفیت پرده اثرگذار باشد. می‌توانید به جای شستشو و نصب دوباره پرده، آن را با جاروبرقی تمیز کنید. جاروبرقی را روی درجه ضعیف قرار دهید، سپس به آرامی و با حوصله پرده را از بالا تا پایین جارو بکشید تا گرد و خاک های روی پرده گرفته شود و رنگ پرده روشن تر بشود.

مراقبت از فرش ها

فرش هایی که زیر پای شما هستند نیاز به مراقبت دارند. اگر از گلدان در کنار فرش ها استفاده می کنید، حتماً از زیر گلدانی استفاده کنید تا در زمان آبیاری گلدان، فرش تان خیس نشود، برای مبلمان منزل از زیرپایی استفاده کنید تا نوک پایه های مبل به فرش آسیب نزند. اگر فرش هایتان نیاز به شستشو داشتند حتماً یک قالیشویی خوب را برای شستشوی فرش انتخاب کنید.

نکاتی در رابطه با تمیز کردن سطوح

ابتدا به این نکته توجه داشته باشید که در تمیز کردن سطوح با پارچه مرطوب، خیسی پارچه را کاملاً بگیرید، زیرا تمیزی سطوح با پارچه خیس به خوبی انجام نمی شود و از خود لک به جا می گذارد، همچنین ماندن خیسی در اجزای فلزی می تواند باعث زنگ زدگی بشود. همچنین در گردگیری از پارچه خشک هم نباید استفاده کرد چرا که این کار باعث می شود سطوح خراش بردارند یا اینکه گرد و غبار به اطراف پراکنده بشوند.

کارها به موقع انجام شود

توجه داشته باشید که کارها را به هیچ وجه به تعویق نیندازید، سعی کنید برای تمیزی منزل و انجام امور خانه یک برنامه هفتگی خوب داشته باشید و در روزهای مشخص کارهای منزل را به موقع انجام دهید تا کارها روی هم تلنبار نشوند.

اسباب کشی یا اثاث کشی

اگر قصد اسباب کشی دارید، لیستی از ابزار مناسب برای یک بسته بندی خوب مانند کارتن های خوب و چسب پهن و ... را تهیه کنید، از جعبه های محکم و امن استفاده کنید. همچنین قبل از انتخاب شرکت باربری درباره آن تحقیق کنید.

در ادامه به چند ترفند خانه داری اشاره می کنیم

جوشاندن پوست میوه سیب به مدت ۳۰ دقیقه در قابلمه آلومینیومی از کدری این قابلمه جلوگیری می کند.

ممکن است پوست کندن پیاز کمی سخت باشد زیرا اشک از چشم ها سرازیر می شود، برای جلوگیری از سوزش چشم ها در زمان پوست کندن پیاز می توانید پیاز را در یک کاسه آب قرار دهید تا پوست آن را بگیرید.

برای تازه تر نگه داشتن میوه موز می توانید دور ساقه این میوه سلفون بکشید تا بیشتر سالم بماند.

در صورت چرب شدن مبلمان منزل تان، بلافاصله روی آن مقداری نمک بریزید. اگر مبل هایتان خیلی کثیف شده اند می توانید با مراکز مبل شویی تماس بگیرید.

گفته می‌شود پوست کندن و خرد کردن مرغ با قیچی به جای چاقو بهتر است، شما نیز می‌توانید این روش را امتحان کنید.

در زمان پخت حبوبات میتوانید داخل قابلمه چند قطره آب لیمو یا سرکه بریزید، با این کار هم طعم حبوبات بهتر شده و هم قابلمه تان سفید می ماند.

تخم مرغ را با لبه ظروف نشکنید و برای شکستن تخم مرغ از یک سطح صاف استفاده کنید، اینگونه پوست تخم مرغ وارد غذای شما نمی شود.

در تمیز کردن قارچ ها، قبل از اینکه آنها را خیس کنید، با یک برس نرم قارچ را تمیز کرده و با دستمال مرطوب آن را پاک کنید، این گونه قارچ بهتر تمیز شده و فقط نیاز به یک آبکشی ساده دارند.

اگر غذای شما بیش از اندازه تند شده برای کم کردن تندی غذا می توانید چند دقیقه قبل از برداشتن آن از روی حرارت آب یک عدد لیمو ترش تازه را گرفته و در داخل غذا ریخته و به خوبی هم بزنید.

برای پاک کردن جرم کتری ها، یک فنجان سرکه را درون کتری ریخته و آن را بجوشانید، تا جرم کتری کاملاً برطرف شود.

فوت و فن های خانه داری

چند حدیث درباره ثواب خانه داری از معصومین علیه السلام

1- جهاد زن، خوب شوهرداری کردن است. (امام علی علیه السلام)

2- در هربار شیر مکیدن نوزاد، خداوند ثواب آزاد کردن یک بنده را به زن میدهد. (پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله)

3- هیچ زنی نیست که دیگ غذایش را بشوید، مگر آنکه خدواند او را از گناهان و خطاها می شوید. (حضرت فاطمه سلام الله علیها)

4- هیچ زنی نیست که لباس ببافد (بدوزد)، مگر آنکه خداوند برای هر نخی صد حسنه می نویسد و صد گناه محو می کند. (حضرت فاطمه سلام الله علیها)

5- هرگاه زنی برای مرتب کردن خانه چیزی را از جایی به جای دیگر ببرد خداوند به او نظر رحمت میکند. (پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله)

6- هیچ زنی نیست موی فرزندان خود شانه بزند و لباس آنان را بشوید، مگر آنکه خداوند برای هر مویی حسنه ای بنویسد و برای هر موی گناهی را پاک کند و او رادر چشم مردم زینت دهد. (حضرت فاطمه سلام الله علیها)

7- هیچ زنی نیست که هنگام نان پختن عرق کند، مگر آنکه خداوند بین او و جهنم هفت خندق قرار دهد. (حضرت فاطمه سلام الله علیها)

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها