برای راه اندازی آزمایشگاه به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟

کد خبر: 1038572

متا دیسکریپشن: "کار در انواع آزمایشگاه ها، تجهیزات آزمایشگاهی ویژه ای را نیاز دارد . لوازم آزمایشگاهی که علاوه بر افزایش دقت و کیفیت آزمایش ، سلامت کارکنان را نیز تضمین می کند."

برای راه اندازی آزمایشگاه به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟

شروع فعالیت و کار در هر زمینه ای، با کمک لوازم و وسایل مختص به آن است که روند کار را به بهترین شکل ممکن پیش خواهد برد. کار در انواع آزمایشگاه ها نیز، لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی مختص به خود را می طلبد. لوازمی که با کمک آنها سلامت کارکنان، حفظ و تضمین می شود و نبود هر یک از آنها، انجام آزمایشات و فعالیت های لازم را به تعویق می اندازد. پس باید متوجه شده باشید که چقدر حضور و وجود لوازم آزمایشگاهی در این محیط ها پرکاربرد و پر اهمیت هستند.

موضوعی که قرار است در این متن به شرح آن بپردازیم، آشنایی با دستگاه ها و لوازم آزمایشگاهی مورد نیاز آزمایشگاه ها می باشد. دستگاه ها و لوازم آزمایشگاهی که برای راه اندازی یک محیط آزمایشگاهی مهم و ضروری هستند.

انواع تجهیزات آزمایشگاهی را بشناسید!

هر محیط آزمایشگاهی با توجه به نوع کاربری و کارایی آزمایش هایی که قرار است در آن فضا به انجام برساند، به تجهیزات آزمایشگاهی مشخص و مختص به خود نیاز دارد. با همه این تفاسیر، برخی لوازم آزمایشگاهی هستند که برای راه اندازی هر آزمایشگاهی با هر نوع فعالیتی، حیاتی و الزامی می باشند. در زیر تجهیزات ضروری برای راه اندازی آزمایشگاه را لیست کرده ایم:

برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی کلیک کنید .

انواع تجهیزات آزمایشگاهی

سکوبندی آزمایشگاهی

لازمه شروع هر فعالیتی در هر زمینه ای، آماده سازی محیط کاری را نیاز دارد. راه اندازی محیط آزمایشگاه ها هم نیازمند چیدمان محیط به بهترین شکل ممکن است تا کارایی و بازدهی بهتری را داشته باشد. این مجموعه سکوبندی آزمایشگاهی که شامل میز آزمایشگاهی و میز توزین، کابینت بندی، سینک آزمایشگاهی و... می شود، همگی در کنار یکدیگرند که ساختار کلی یک محیط آزمایشگاهی را بوجود می آورند.

قطعا هر کدام، با کارایی و قابلیت های خاصی، نقش پررنگی را در پیش بردن فعالیت های آزمایشگاهی خواهند داشت.

  • کابینت آزمایشگاهی:

کابینت ها از تجهیزات آزمایشگاهی بشمار می روند که با توجه به نوع فعالیت، شکل و اندازه محیط آزمایشگاهی، میتوانند بصورت یک طرفه، دو طرفه و یا قفسه های دیواری در محیط نصب شوند.

سکوبندی، کابینت و میز آزمایشگاه

  • میز آزمایشگاهی:

عنوان پرکاربردترین تجهیزات آزمایشگاهی میتواند به میز آزماشگاهی تعلق گیرد. چرا که میز آزمایشگاهی است که با قرارگیری دیگر لوازم آزمایشگاهی بر روی آن، امکان هرگونه فعالیتی را ایجاد می کند. این تجهیزات نیز در انواع میز شستشو، میز توزین، میز تحریر و... تقسیم بندی میشوند که از این بین، میز توزین به جهت ساختار ضد ضربه و محکمی که دارد برای تعبیه وسایل دقیق همانند ترازوهای اندازه گیری و... مناسب می باشد.

  • سینک آزمایشگاهی:

سینک آزمایشگاهی که میتواند نقش موثری در بازدهی آزمایشگاه داشته باشد، به جهت در تماس بودن با مواد شمیایی و دیگر مواد اسیدی و خطرناک در آزمایشگاه، باید از مقاومت کافی برخوردار باشند. به همین جهت است که عموما در جنس های پروپلین، سرامیک و اپوکسی تولید می شوند.

بطور کل، تمامی انواع سکوبندی آزمایشگاهی به دلیل سر و کار داشتن با مواد اسیدی و دیگر مواد آزمایشگاهی، می بایست اغلب از جنس های پروفیل فولادی و ضد آب، استیل، فلز و... ساخته شوند تا بتوانند بهترین عملکرد را در آزمایشگاه ایفا کنند.

شیشه آلات آزمایشگاهی

دومین تجهیزات آزمایشگاهی که بعد از چیدمان و شکل گیری ساختار آزمایشگاه به آن نیاز دارید، ظروف شیشه ای آزمایشگاهی می باشد. لوازمی که برای ابتدایی ترین مراحل آزمایشی همانند اندازه گیری، جابجایی، نگهداری مواد و... لازم می شوند. جنس اغلب این ظروف از شیشه است تا در مقابل حرارت و یا مواد مصرفی مقاوم باشند.

لوله آزمایش، بالن شیشه ای، بشر، ارلن، دکانتور و... همگی از پرکاربردترین تجهیزات آزمایشگاهی شناخته می شوند.

لوازم آزمایشگاهی شیشه ای

دستگاه های آزمایشگاهی

در کنار همه این لوازم آزمایشگاهی نامبرده شده برای راه اندازی آزمایشگاه، دستگاه های آزمایشگاهی هم از دیگر تجهیزات مورد نیاز برای شروع فعالیت می باشند. این قبیل تجهیزات آزمایشگاهی که عموما به دو دسته دستگاه های عمومی و تخصصی تقسیم بندی می شوند، برای اندازه گیری، تحلیل و بررسی های دقیق آزمایش و کاربری های دیگری، مورد استفاده قرار می گیرند.

از میان دو نوع دستگاه های آزمایشگاهی، دستگاه های تخصصی همانطور که از نامشان مشخص است هر کدام از آنها مختص به یک حوزه فعالیتی و رشته های آزمایشگاهی می باشند. در صورتی که دستگاه های عمومی در تمامی محیط های آزمایشگاهی بکار برده می شوند. دستگاه هایی همچون انکوباکتور، اتوکلاو، PH متر، آون، هات پلیت مگنت، کوره آزمایشگاهی، شیکر، بن ماری، دستگاه های سانترفیوژ و... که بعنوان تجهیزات مهم و ضروری بشمار می روند.

هود آزمایشگاهی

هودهای آزمایشگاهی که خود زیر مجموعه ای از دستگاه های آزماشگاهی عمومی محسوب می شوند به جهت کاربری که دارند، برای راه اندازی آزمایشگاه ها بخصوص آزمایشگاه های کار با مواد شیمیایی از اهمیت بسیاری برخوردارند. چرا که این تجهیزات آزمایشگاهی با خارج کردن تمامی گازهای سمی و خطرناک حاصل شده از آزمایش مواد شیمیایی و دیگر مواد، به حفظ جان کارکنان کمک می کند.

هود آزمایشگاهی (فیوم هود)

هود آزمایشگاهی با انواع هود شیمیایی، هود لامینار (هود میکروبی)، هود بازویی، هود کانوپی و... با قابلیت های متنوع، هر کدام برای کار با مواد مختلف و آزمایش های متفاوت استفاده می شوند.

لوازم ایمنی آزمایشگاهی

ممکن است در نگاه اول به نظر برسد که لوازم ایمنی شاید از تجهیزات آزمایشگاهی مهم و ضروری برای راه اندازی محیط های آزمایشی بشمار نروند؛ ولی اصلا اینطور نیست. می توان گفت این وسایل از اصلی ترین لوازم آزمایشگاهی است که حضورشان برای حفظ سلامت و ایمنی تمامی کارکنان لازم و حیاتی است.

لوازمی همانند دوش و چشم شوی آزمایشگاهی، عینک، دستکش و کفش های ایمنی، روپوش و دیگر لوازم ایمنی، همگی از این قبیل تجهیزات آزمایشگاهی هستند.

تجهیزات ایمنی (چشم شوی)

جز این موارد، برخی تجهیزات آزمایشگاهی دیگر نیز همانند چراغ گازی، پنس، چراغ الکلی، توری نسوز، سه پایه، قیف آزمایشگاهی و... به عنوان لوازم آزمایشگاهی پرکاربردی می باشند که میبایست برای راه اندازی و شروع فعالیت تهیه شوند.

همه این اسامی نامبرده شده، تنها نمونه مختصری از تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز برای راه اندازی آزمایشگاه ها می باشند. بدون شک تعداد این لوازم بقدری زیاد است که بهتر است پیش از شروع کار با تهیه لیستی از تمامی وسایل، محیط آزمایشگاهی خود را با مناسب ترین کارایی و بازدهی راه اندازی نمایید.

شما می توانید با مراجعه به مرکز فروش تجهیزات آزمایشگاهی شیمی پژوه سهند، تمامی لوازم و وسایل ضروری خود را از بهترین کیفیت ها و معتبرترین برندهای تولید کننده لوازم آزمایشگاهی خریداری کنید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها