حجم سرمایه گذاری در پتروشیمی ایران چقدر؟

کد خبر: 1041526

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: در حال حاضر در بخش پالایشگاه و پتروشیمی ۹۵۰ هزار تن پروپیلن تولید می‌شود و افزایش این ظرفیت به حدود ۴.۵ میلیون تن در دستور کار قرار دارد.

حجم سرمایه گذاری در پتروشیمی ایران چقدر؟

۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹ اخبار اقتصادی اخبار نفت و انرژی

افزایش تولید پروپیلن کشور به ۴.۵ میلیون تن در سال/ حجم سرمایه گذاری در پتروشیمی ایران چقدر است؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بهزاد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نشستی خبری اظهار داشت: دستاورد‌های ارزشمند صنعت پتروشیمی حاکی از کم اثر بودن تحریم‌های ظالمانه‌ای است که علیه شرکت‌ها و مدیران این صنعت اعمال شده است.

وی افزود: قطار توسعه صنعت پتروشیمی در کشور با شتاب لازم در حال حرکت است و هر چند مدت یکبار شاهد بهره برداری از یک طرح عظیم پتروشیمی هستیم؛ بطوریه که در ۹ ماه گذشته از سال جاری ۹ طرح پتروشیمی افتتاح شده است.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: آمار‌ها نشان دهنده این است که رشد تقاضا در بخش محصولات پتروشیمی بین ۴ تا ۵ درصد است، این درحالی است که رشد تقاضا در بخش نفت و فرآورده‌های نفتی در دنیا کمتر از یک درصد است و این موضوع مسئولیت ما را در توجه به این صنعت کلیدی دوچندان می‌کند.

وی ادامه داد: صنعت پتروشیمی سال گذشته ۳۵ میلیون تن خوراک گاز طبیعی، اتان، میعانات گازی، مایعات گازی، نفتا و نفت سفید از صنعت نفت و گاز کشور دریافت کرد که این میزان معادل ۸۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز بوده است.

محمدی با بیان اینکه خوراک صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۴ به معادل ۲ میلیون بشکه نفت خام در روز می‌رسد، گفت: تا سال ۱۴۰۶ با طرح‌های در دست اجرا این رقم به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه معادل نفت خام در روز خواهد رسید.

وی افزود: تعداد مجتمع‌های تولیدی پتروشیمی در سال گذشته ۵۶ مجتمع بوده که این رقم هم‌اکنون ۶۴ مجتمع است و تا پایان سال با طرح‌های جدیدی که به مدار بهره برداری می‌آیند، تعداد مجتمع‌های پتروشیمی به ۷۰ مجمتع خواهد رسید.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد محصولات تولیدی صنعت پتروشیمی در صنایع داخلی به مصرف می‌رسد و ۷۰ درصد آن به کشور‌های مختلف صادر می‌شود"، گفت: در صنعت پتروشیمی ایران هم‌اکنون ۹۰ نوع محصول تولید می‌شود که ۱۸ نوع آن پلیمری است و در ۳۳۳ گرید متنوع عرضه می‌شود؛ تنوع محصولات به عنوان یکی از شاخصه‌های توسعه پایدار، در سال ۱۴۰۴ به ۱۰۴ و تا سال ۱۴۰۶ با طرح‌های در دست اجرا به ۱۲۴ می‌رسد.

وی ادامه داد: در سال ۹۸ حدود ۸ میلیون تن محصول به صنایع پایین دستی عرضه شده است که به جرات می‌توان گفت هیچ صنعتی در کشور این میزان محصول به بخش پایین دستی عرضه نکرده است.

محمدی با بیان اینکه "درآمد ارزی این صنعت همانند سال ۹۸ در وضع بسیار مطلوبی است، گفت: در ۹ ماهه سال ۹۹ عرضه ارز صنعت پتروشیمی به سامانه نیما فراتر از برنامه هماهنگ شده با بانک مرکزی بوده است.

وی افزود: تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۷ طرح در قالب جهش دوم صنعت پتروشیمی به مرحله بهره‌برداری می‌رسد و ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی از ۶۶ میلیون تن در پایان سال ۱۳۹۸ به ۱۰۰ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ می‌رسد و این بدان معناست که اهداف برنامه ششم توسعه به‌صورت صد در صد محقق می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: با بهره‌برداری از طرح‌های صنعت پتروشیمی درآمد این صنعت از ۱۵ میلیارد دلار پایان سال ۹۸ به ۲۵ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ خواهد رسید.

محمدی با بیان اینکه "برنامه ریزی شده در سال جاری ۱۷ طرح با حجم سرمایه گذاری ۱۱ میلیارد دلار به بهره برداری برسد"، گفت: تاکنون از این تعداد، ۹ طرح افتتاح شده و ۸ طرح دیگر نیز تا پایان سال جاری افتتاح می‌شود که البته ممکن است به خاطر محدودیت‌های اجرایی ناشی از کرونا، برخی از این طرح‌ها در یکی دو ماهه اول سال آینده به بهره برداری برسند.

وی ادامه داد: در جهش سوم صنعت پتروشیمی مقرر شده تا پایان سال ۱۴۰۴ تعداد ۲۸ طرح دیگر به بهره برداری برسد که با بهره برداری از آن‌ها ظرفیت تولیدات پتروشیمی ایران به ۱۳۳ میلیون تن در سال و درآمد صنعت به ۳۵ میلیارد دلار در سال می‌رسد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه "با تحقق طرح‌های جهش سوم، رتبه ایران در تولید محصولات پایه در خاورمیانه از رتبه دوم به جایگاه اول خواهد رسید"، گفت: برنامه ریزی خوبی برای گام چهارم توسعه صنعت پتروشیمی با هدف تقویت پایداری صنعت در همه ابعاد با تعریف طرح‌های راهبردی انجام شده که با بررسی خوراک‌های قابل دریافت در سال‌های آتی و استفاده از محصولات پایه به عنوان خوراک و همینطور بررسی میزان واردات محصولات پتروشیمی و نیاز صنایع پایین دستی، ۳۰ طرح راهبردی برای تحقق توسعه پایدار و تعریف شده اند.

محمدی زمان تحقق جهش چهارم صنعت پتروشیمی را تا پایان سال ۱۴۰۶ عنوان کرد و گفت: تعداد طرح‌های راهبردی در جهش چهارم ۳۰ طرح است که با مجموع سرمایه گذاری ۱۶ میلیارد دلار اجرا خواهند شد و با اجرای این طرح‌ها ۲۰ میلیون تن در سال به ظرفیت تولیدات پتروشیمی کشور افزوده می‌شود.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه "پروپیلن خاویار صنعت پتروشیمی است، گفت: طرح‌های تولید پروپیلن به منظور افزایش ظرفیت پروپیلن در کشور و توسعه زنجیره این محصول اجرا می‌شوند؛ در حال حاضر در بخش پالایشگاه و پتروشیمی ۹۵۰ هزار تن پروپیلن تولید می‌شود و افزایش این ظرفیت به حدود ۴.۵ میلیون تن در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: PDH سلمان فارسی به عنوان نخستین طرح تولید پروپیلن از پروپان در کشور، GTPP اسلام‌آباد، MTP بندر دیر، GTP بندر امیرآباد، GTPP بندرانزلی، ۳ طرح MTP در پارک پروپیلن عسلویه با استفاده از ۵ میلیون تن متانول تولیدی در منطقه و طرح PDH پارس در عسلویه، طرح‌های افزایش تولید پروپیلن هستند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: با اتمام طرح‌های جهش دوم، حجم سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران به ۸۰ میلیارد دلار می‌رسد و با تکمیل طرح‌های جهش سوم این عدد به ۹۲ میلیارد دلار خواهد رسیدغ همچنین با تحقق طرح‌های ۳۰ گانه جهش چهارمف حجم سرمایه گذاری در این صنعت در سال ۱۴۰۶ به ۱۰۸ میلیارد دلار خواهد رسید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها