واکنش وزیر کار به افزایش دستمزد کارگران در دولت تدبیر و امید

کد خبر: 1052693

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در دولت تدبیر و امید تعیین حقوق و دستمزد کارگران ۳.۱ درصد بیش از میانگین نرخ تورم بوده است.

واکنش وزیر کار به افزایش دستمزد کارگران در دولت تدبیر و امید

ایرنا: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در دولت تدبیر و امید تعیین حقوق و دستمزد کارگران ۳.۱ درصد بیش از میانگین نرخ تورم بوده است.

«محمد شریعتمداری» در نشست با مدیران ادارات تعاون سراسر کشور به موفقیت‌های وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در موضوع شفاف‌سازی فعالیت ها اشاره کرد و افزود: اگر از شفافیت به عنوان یک اصل از حکمرانی مطلوب صحبت می‌کنیم منظور کار فانتزی و عکس گرفتن نیست بلکه باید در عمل آن را محقق کنیم.

 وی با اشاره به ایجاد سامانه‌های متعدد در مجموعه وزارت تعاون در راستای شفاف‌سازی فعالیت‌های وزارتخانه و انعکاس آن در سطح کشور به مردم، افزود: این سامانه‌ها به منظور ارائه خدمات در قالب داشبوردهای مدیریتی برای تصمیم‌گیری‌های به موقع و سریع ایجاد شده است.

وزیر تعاون با تاکید بر اینکه این سامانه‌ها باید در ماه‌های آینده عمومی سازی شوند، تصریح کرد: با عمومی سازی و فراهم کردن شرایط از مرحله دسترس پذیر کردن اطلاعات به مرحله بالاتر یعنی استفاده پذیر کردن می‌رسیم.

شریعتمداری، سامانه‌های جامع و هوشمند تعاون، روابط کار، کارا، ناظر و... را از جمله مهم ترین سامانه ها در این وزارتخانه عنوان کرد.

 وزیر تعاون گفت: شفافیت راه بی بازگشت است و با ورود شفافیت،  فساد خارج می شود.

 وی تصریح کرد: شفافیت فقط در حوزه ارائه خدمات در قالب تکنولوژی فناوری اطلاعات نیست، بلکه در ابتدا باید این اطلاعات به صورت کاملاً روشن و شفاف در اختیار مدیران و سایر افراد قرار گیرد.

شریعتمداری افزود: همه فعالیت‌ها و اقدامات در شهرستان‌ها باید به صورت شفاف و در حضور مردم انجام شود و اطلاع رسانی به مردم باید دقیق و روشن و شفاف صورت گیرد.

اختصاص حدود ۱۵ درصد از ارزش بورس کشور به شستا

وزیر تعاون بورسی کردن شستا را اقدامی فوق‌العاده دانست و افزود: در حال حاضر شستا حدود ۱۵ درصد از ارزش بورس کشور را به خود اختصاص داده است.

شریعتمداری با تاکید بر اینکه در همه زیر مجموعه های وزارتخانه باید حتی  از یک خطا هم جلوگیری شود، افزود: باید با یک نظارت جامع با کوچکترین فساد برخورد شود.

وزیر تعاون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بعد از ۱۴ سال را از جمله اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر شمرد.

حداقل دستمزد کارگری، متناسب با تورم تعیین شد

 شریعتمداری عنوان کرد: در این دولت تلاش شد حداقل دستمزد کارگری، متناسب با تورم تعیین شود، طی این سال‌ها،  تعیین حقوق دستمزد کارگری،   ۳.۱ درصد از میانگین تورم بیشتر بوده است.

وی به افزایش حق مسکن کارگری طی دو سال گذشته اشاره کرد و گفت: رقم حق مسکن کارگری طی این دو سال از ۴۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

وزیر تعاون با بیان اینکه طی این دو سال پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۲ برابر افزایش یافته است، تصریح کرد: با تدابیر انجام گرفته، افزایش کمک‌ هزینه‌های رفاهی و فراهم کردن امکانات خرید بانرخ سود مناسب برای بازنشستگان تامین اجتماعی و کشوری،  از جمله اقداماتی بودکه برای افزایش قدرت خرید این قشر انجام شد.

افزایش تعداد افراد نیازمند تحت پوشش سازمان بهزیستی

وی با بیان اینکه افراد نیازمند جامعه در این دولت مورد حمایت قرار گرفته اند، تصریح کرد: از جمله این افراد می‌توان به افراد دارای معلولیت اشاره کرد به گونه‌ای که افراد تحت پوشش در سازمان بهزیستی،  ۸۱ درصد در خانواده‌های یک نفره،  ۲۲۲ درصد در خانواده های دو نفره،  ۲۷۱ درصد در خانواده‌های سه نفره و ۳۲۷ درصد در خانواده‌های ۴ نفره و ۲۷۹ درصد در خانواده‌های ۵ نفره و بیشتر افزایش پیدا کرده که بی‌سابقه بوده است.

ایجاد ۲۴۰ هزار شغل از محل طرح توسعه اشتغال روستایی و عشایری

 وزیر تعاون  با بیان اینکه تامین لایحه مبتنی بر قرارداد، روش نوینی بود که در حوزه تامین مالی در حوزه اشتغال پایدار انجام شد، توضیح داد: ۱۴۲ هزار طرح سرمایه‌گذاری در مناطق روستایی و عشایری کشور طی این مدت به بهره‌برداری رسید که به ایجاد ۲۴۰ هزار  شغل از محل قانون توسعه اشتغال روستایی و عشایری منجر شده است.

 وی افزود: مجموع اشتغال متوسط در طی این سال‌ها طبق اعلام مرکز آمار ایران ۵۱۵ هزار نفر (میانگین سالانه) بود که ۴۸۶ هزار شغل از این تعداد، به اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های فعال بازار کار مربوط است.

پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان

شریعتمداری با اشاره به اینکه پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان هم اکنون به یک پایگاه و سامانه کارآمد در کشور تبدیل شده است، تصریح کرد: علاوه بر اینکه اطلاعات درآمدی ۸۶ میلیون نفر را در طبقات دهگانه و سبدهای مختلف درآمدی و جایگاه هر خانواده در هر حوزه با ضریب خطای کمتر از ۱۰ درصد نشان می دهد، اطلاعات جانبی زیادی را نیز فراهم کرده است.

وی اظهار داشت: با ایجاد این پایگاه مشخص شد که چهار میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از بانوان خود سرپرست در کشور وجود دارند، همچنین این پایگاه موجب شد اطلس مربوط به بانوان سرپرست خانوار در سطح کشور شناسایی شوند به گونه‌ای که مبنای سیاست گذاری برای حمایت از این قشر قرار می گیرد.

 شریعتمداری همچنین به دیگر مزایای ایجاد این پایگاه اشاره کرد و افزود: بر اساس اطلاعات این پایگاه،  مشخص شد یک میلیون و ۲۰ هزار نفر از زنان سرپرست خانوار دارای هیچ بیمه‌ای نیستند که اقدامات حمایتی برای آنها برنامه ریزی شد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان مشخص شد ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از هیچ بیمه‌ای استفاده نمی کنند، افزود: این اطلاعات قبل از تشکیل این پایگاه در اختیار ما قرار نداشت.

شریعتمداری با اشاره به اینکه با ایجاد پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، فرزندان واجد شرایط تحصیل، دلایل نرفتن به مدرسه و  تعداد سربازان فراری در کشور مشخص شده اند، افزود: ۶۰  پایگاه فرعی و ۴۶ پایگاه اصلی مرکز تغذیه اطلاعات پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان را تشکیل می‌دهند بر همین اساس تلاش کردیم شناسنامه اقتصادی و اجتماعی را برای تمام شهروندان تهیه کنیم.

 وزیر تعاون با بیان اینکه از طریق این پایگاه، اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی رصد می شود، افزود: با این رصد مشخص شده کدام رشته‌های دانشگاهی در رسته های شغلی، بازار کار در آن وجود ندارد.

 شریعتمداری با بیان اینکه از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان می‌توان در داشبوردهای مدیریتی  استفاده کرد افزود: با برگزاری آزمون وسع می‌توان دریافت که افراد مستحق دریافت چه نیازهایی هستند.

 وی با بیان اینکه پرداخت ها به  افراد نیازمند بر اساس اطلاعات موجود در این پایگاه صورت می‌گیرد، تصریح کرد: پرداخت بسته های معیشتی در دوران کرونا به نیازمندان با استفاده از برگزاری آزمون وسع انجام شد و ما بر این اساس،  ۶۰ میلیون ایرانی را که مشمول دریافت یارانه معیشتی بودند شناسایی و به سازمان برنامه و بودجه معرفی کردیم.

شریعتمداری با بیان اینکه پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان نگاه ما را در زمینه فعالیت‌های رفاه اجتماعی اصلاح می‌کند، افزود:پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان از افتخارات نظام اجرایی کشور محسوب می‌شود.

نهایی شدن سیاست‌های کلی بخش رفاه برای اولین بار در مجمع تشخیص مصلحت نظام

وزیر تعاون، شرایط تامین اجتماعی فراگیر برای کل مردم ایران را که در فرمایشات مقام معظم رهبری به آن اشاره شد مهم ارزیابی کرد و گفت: سیاست‌های کلی بخش رفاه برای اولین بار در مجمع تشخیص مصلحت نظام به مراحل نهایی خود رسیده است و در آینده نزدیک ابلاغ می‌شود.

 وی با بیان اینکه با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان مشخص شد ۸۸ هزار نفر در مراکز بهزیستی و کمیته امداد از دریافت یارانه ۴۵ هزار تومانی محروم هستند، افزود: همچنین معلوم شد نزدیک به ۲۲۰ هزار خانواری که از کمک‌های مالی و کمیته امداد استفاده می کنند واجد شرایط دریافت این کمک ها نبودند.

وزیر تعاون به اقدامات انجام گرفته از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دوران کرونا اشاره کرد و افزود: ۷۷ بیمارستان با ۳۰۰ مرکز درمانی زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی برای ارائه خدمات سرپایی در کشور فعال بودند و نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر در سطح کشور در بیمارستان‌های زیرمجموعه سازمان بستری شدند.

شریعتمداری با بیان اینکه ۲۴۰ میلیارد تومان برای مراکز شبانه روزی نگهداری از سالمندان و معلولان در ایام کرونا تخصیص یافته است، گفت: مراکز نگهداری سالمندان و معلولین از نظر میزان ابتلای به کرونا نزدیک به هفت دهم درصد بوده که این رقم بسیار کمی است.

 وی به دیگر اقدامات انجام گرفته در این وزارتخانه در دوران کرونا اشاره کرد و افزود: پرداخت وام یک میلیون تومانی با کارمزد ۴ درصد به همه  یارانه بگیران بدون مراجعه به شعب بانکی از جمله این اقدامات بود.

 شریعتمداری به پرداخت ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی طی دوره ۴ ماهه اول کرونا  به حدود ۳ میلیون خانوار ایرانی که دارای پایین‌ترین سطح درآمدی بودند، اشاره کرد و افزود:  در این دوران، حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان نیز برای کمک به واحدهای تولیدی آسیب‌دیده از کرونا اختصاص پیدا کرد.

وی عنوان کرد: حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات نیز از طریق سامانه کارا به ۱۴ رسته و ۷۸ زیر رسته شغلی آسیب دیده از کرونا اختصاص یافته است .

شریعتمداری تصریح کرد: برای بیمه بیکاری در شرایط کرونا نیز مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان برای افرادی که در این ایام بیکار شدند اختصاص پیدا کرد که البته از این میزان تاکنون سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به بیکاران پرداخت شده است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها