مقایسه کولر گازی اسپلیت اینورتر و کولر معمولی در مصرف برق و کارکرد

کد خبر: 1054812

کولرگازی اینورتر یا کم‌مصرف چگونه کار می‌کند؟

کولرگازی و تولید آن در سال‌های اخیر دست خوش تغییراتی شده است که هم شرایط استفاده را برای مصرف‌کننده بهتر کرده است و هم نسبت به کولرهای آبی در برخی مناطق عملکرد بهتری را از خود به نمایش می‌گذارند. در مدل‌های قدیمی‌تر کولرهای گازی مصرف برق به حدی بالابود که حتی اگر نیاز سرمایشی منطقه‌ای با کولرگازی پاسخ داده می‌شد هزینه‌های برق مانع از خرید این کولرگازی می‌شد. اما در کولرگازی‌های جدید که به اسم کولر گازی کم‌ مصرف یا اینورتر روانه‌ی بازار شده‌اند این مشکل حل شده است و کاربر با خیال راحت می‌تواند از این کولرها استفاده کند بدون آنکه نگران طرف هزینه برای برق شود.

jvgqhW9jNI7b

این کولرهای گازی در حدود صدسال هستند که اختراع شده‌اند و بشر از آنها در شرایط آب‌وهوایی بسیار گرم استفاده می‌کند. این کولرها بازده بسیار خوبی داشته‌اند به همین دلیل است که سالیان سال مورد استقبال مصرف‌کنندگان بوده‌اند. علاوه بر بازده خوب و مطلوب دردسر کمتری نسبت به دیگر خنک‌کننده‌ها دارند و با برطرف شدن مصرف بیش از حد انرژی در آنها در حال حاضر محبوب‌ترین دستگاه در میان مصرف‌کنندگان هستند.

اینورتر چه تأثیری بر روی مصرف برق کولرگازی دارد؟

یک فرکانس متغیر وجود دارد که در کولرهای گازی باعث کنترل سرعت موتور در آن‌ها می‌شود. در نتیجه‌ی این عمل خروجی کمپرسور و سرما نیز کنترل می‌شود. در کولرهای معمولی در زمان شروع به کار و همچنین خاموش شدن کولر جریان مستقیم به متناوب تبدیل می‌شود و جریان متناوب به مستقیم و این پروسه خود 4 تا 6 درصد انرژی را هدر می‌دهد. اما در کولرهای گازی اینورتر این مصرف انرژی حذف شده است و آن هم به دلیل قابلیت کنترل این جریان‌ها توسط موتورهای اینورتر می‌باشد. کولرهای گازی اینورتر فرایند روشن و خاموش شدن را حذف کرده‌اند.

کولرهای گازی اینورتر به‌جای روشن و خاموش‌کردن کولر برای کنترل میزان دمای محیط در هنگام سرد شدن زیاد محیط و یا گرمای زیاد سرعت موتور را کنترل می‌کنند. این امر علاوه بر اینکه در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند طول عمر کولر را نیز افزایش می‌دهد.

میزان مصرف انرژی در کولرگازی‌های اینورتر

کولرهای گازی کم‌مصرف از گرید انرژی A بهره می‌برند که این نشان‌دهنده‌ی میزان بسیار کم‌مصرف برق در آنها است اما شاید به این فکر کنید که کولرهای گازی با گرید B نسبت به کولرهای گازی گرید A برق بیشتری را مصرف می‌کنند. باید بگوییم بله درست فکر می‌کنید اما بااین‌حال مصرف کولرهای گازی با گرید B نسبت به کولرهای گازی معمولی بسیار پایین است. همان‌طور که گفتیم کولرگازی‌های اینورتر جریان برق متناوب را به مستقیم تبدیل می‌کنند که این امر موجب استارت تدریجی در کولر می‌شود و علاوه‌برآن صدای کمتری ایجاد می‌کند و برق کمتری را در هنگام استارت مجدد مصرف می‌کند.

میزان برق مصرفی در کولرهای با گرید A

در کولرهای گازی اینورتر اگر برچسب انرژی بر روی گرید A باشد نشان می‌دهد که مصرف کولر بسیار پایین است که به این کولرهای گازی فوق کم‌مصرف گفته می‌شود. اما هرچه به سمت گرید های بعدی برویم یعنی B,C و غیره مصرف برق نسبت به گرید A افزایش خواهد یافت. اما اگر همین کولرها را با کولرگازی‌های معمولی مقایسه کنید متوجه کم‌مصرف بودن آنها حتی با گرید B و C خواهید شد. اگر قصد خرید دستگاه خنک‌کننده دارید به شما کولرهای گازی اینورتر را پیشنهاد می‌کنیم. اگرچه هزینه‌ی بالایی را برای خرید این کولرهای گازی می‌پردازید اما کیفیت و کارایی خوبی را به شما هدیه خواهند داد.

علاوه بران در مصرف برق به‌قدری صرفه‌جویی می‌شود که هزینه‌ای که در هنگام خرید پرداخت کرده‌اید بر روی قبض‌های برق شما جبران خواهد شد.

روش محاسبه ظرفیت کولرهای گازی و اسپلیت‌ها:

محاسبه‌ی ظرفیت کولرگازی باتوجه‌به طبقات خانه متفاوت است مثلاً در طبقات وسط ساختمان شما باید به‌ازای هر مترمربع حدود 400 تا 600 (BTU) در نظر بگیرید و اما در طبقات بالاتر به‌خصوص در طبقاتی که به بام ختم می‌شوند و سقف آنها همان کف بام است به دلیل اینکه خورشید مستقیماً آنجا می‌تابد و گرمای زیادی جذب می‌شود شما باید به‌ازای هر مترمربع 600 تا 800 (BTU) در نظر بگیرید. برای مثال می‌توان گفت برای یک اتاق 12 متری حدوداً یک اسپلیت با ظرفیت 9000 و برای یک سالن 40 متری یک اسپلیت با ظرفیت 24000 مناسب می‌باشد.

این محاسبات به‌صورت تقریبی می‌باشد. این مقادیر برای آپارتمان‌هایی مناسب است که مسکونی هستند و ارتفاع سقف آنها 2.80 متر می‌باشد. به‌طوری‌که در این منازل تجمع افراد زیاد نباشد و یا از روشنایی زیاد و تجهیزات الکتریکی پرمصرف استفاده نشود و همچنین نمای این منازل بخصوص از سمت غرب از شیشه نباشد.

علت کاهش مصرف برق کولرگازی‌های اینورتر در حدود ۵۰ تا ۶۰% چیست؟

علت اصلی این‌که مصرف برق کولرگازی کم‌مصرف اینورتر تا این حد کاهش‌یافته است دو موضوع است. اول اینکه گازهای مصرفی در کولرهای گازی اینورتر از گاز R22 به گاز R410 تغییر کرده است. گاز R410 نسبت به گاز R22 بسیار سردتر است به این دلیل که نقطه‌جوش گاز R410 منفی 52 درجه سانتی‌گراد می‌باشد درحالی‌که نقطه‌جوش R22 در حدود منفی 41 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. این تفاوت در کولرگازی‌های اینورتر نسل جدید و قدیم از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا در تولید سرما نقش بسزایی را ایفا می‌کند. عامل دیگری که باعث کاهش مصرف انرژی در کولرگازی‌های اینورتر می‌شود وجود کمپرسورهای اینورتر است.

در کولرهای قدیمی کاربر دمای موردنظر خود را بر روی کولر می‌توانست تنظیم کند و زمانی که دمای محیط به همان میزان دمای تنظیم شده می‌رسید کولر به‌صورت خودکار خاموش می‌شد تا زمانی که دمای محیط افزایش یابد و دوباره روشن می‌شد و شروع به کار می‌کرد. این فرایند برق زیادی را مصرف می‌کرد؛ اما در کولرگازی‌های اینورتر این فرایند به طور کامل حذف و فرایند متفاوتی جایگزین آن شد. در کولرهای گازی اینورتر قطع کامل برق وجود ندارد و زمانی که محیط به شدت سرد می‌شود موتور به‌صورت خودکار به دور کم می‌رسد.

این حالت تا زمانی ادامه می‌یابد که دمای اتاق متعادل شود و در زمان نیاز دوباره دور موتور افزایش می‌یابد تا دمای محیط را خنک کند و این فرایند نه فشاری بر روی موتور وارد می‌کند و نه برق زیادی را مصرف می‌کند و مصرف برق را کاهش می‌دهد. در ادامه چند برند پرفروش کولرگازی که در ایران هم دارای نمایندگی می‌باشند رو به شما معرفی خواهیم کرد.

1wX3LhQPdPPr

مصرف برق در کولرگازی اجنرال OGENERAL

کولر گازی اجنرال در بین کولرهای گازی دیگر از نظر فروش بالا و کیفیت در صدر جدول قرار دارد. اگر برایتان سؤال است که کم‌مصرف‌ترین کولرگازی جهان کدام است باید بگوییم کولرگازی اجنرال زیرا گرید انرژی این کولر A++ می‌باشد. علاوه بر این کولرگازی‌های اجنرال قطعات محکم و موتور کم‌صدایی نیز دارند.

 

مصرف برق در کولرگازی گری GREE

کولرگازی‌های گری نیز از نظر کیفیت در ردیف دوم جدول قرار می‌گیرند. شرکت گری در تولید سیستم تهویه مطبوع بسیار تخصصی عمل کرده است به همین دلیل بزرگ‌ترین و تخصصی‌ترین شرکت در جهان محسوب می‌شود.

T8bqC3rnOjhO

مصرف برق در کولرگازی آل جی LG

کولرگازی آل جی هم در چهارمین ردیف جدول شرکت‌های باکیفیت و پرفروش کولرگازی قرار دارد. شرکت آل جی عرضه‌کننده کولرگازی‌های نسل جدید می‌باشد که این کولرگازی‌ها از موتور اینورتر بهره می‌برند. این کولرهای گازی مصرف انرژی را تا 73 درصد کاهش می‌دهند. علاوه بر این کارایی بسیار بالایی را برای کاربر دارند. این کولرها در هنگام نصب بسیار سریع و آسان نصب می‌شوند.

خرید کولر گازی از بانه با بهترین قیمت و اصالت کالا

کولر گازی به طور عمده شامل یک بخار کننده که جذب گرمای هوا از وظایفش است و یک کمپرسور برای انجام افزایش دمای بخار ماده سرمازا است. همچینین از یک کندانسور و یک دمنده تشکیل شده است. این دستگاه انرژی زیادی را مصرف می کند. همانطور که در یخچال از روش تبدیل گاز به مایع با کمک افزایش فشار که در نهایت تولید سرما می کند، در کولر گازی هم همین فرایند رخ می دهد. در عصر حاضر خرید کولر گازی درسراسر دنیا محبوبیت خیلی زیادی پیدا کرده و برندهایی مختلفی در سراسر جهان به امر تولید و عرضه خرید کولرهای گازی برندهای مختلف مشغول می باشند.

قیمت کولر گازی اجنرال در بانه

دراین بین خدمات متنوع و مهمی با کیفیت عالی را به مصرف کنندگان خود ارائه داده اند. که قصد داشتند رضایت مردم را به دست آورند.خرید کولر گازی از بانه از کولرهایی است که دارای قیمت های قابل قبول و به نسبت نمایندگی ها و جاهای دیگر که در مناطق مختلف کشور به عرضه کولر گازی مشغول می باشند ارزان تر هستند.

کولر گازی های محبوب در مناطق مختلف ایران

سیستم‌های سرمایشی که در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند در نقاط مختلف متفاوت می‌باشند. از جمله این سیستم‌ها که بیشتر در مناطق جنوب و شمال کشور به علت آب و هوای گرم و مرطوب مورد استفاده قرار می‌گیرند، کولر گازی می‌باشد. بیشتر خانواده های ایرانی در فصل گرما از کولر آبی و یا گازی برای خنک کردن محیط زندگی خود استفاده می‌کنند.

توان کولر آبی در حدود 500 وات و در مورد کولر گازی بالغ بر 200 وات است. کولر آبی در مناطقی که رطوبت هوا بالا است، مانند شمال و جنوب کشور از کارایی خوبی برخوردار نیستند، در این مناطق از کولر گازی بسیار زیاد استفاده می‌شود. لکن در مناطقی که شرایط آب و هوایی برای استفاده از کولر آبی مساعد است، استفاده از کولر گازی انتخاب درستی نیست.

9jNowUpL16sR

خرید کولر گازی کم مصرف 24 هزار پاناسونیک

در مورد کولر آبی هم می‌توانید با رعایت مواردی مثل سایه‌بان مناسب برای کولر و استفاده از دور کند به جای روشن و خاموش کردن های پی در پی و استفاده از دور تند می توانید مصرف برق این کولر را تا حد قابل توجهی کاهش دهید. تفاوت اصلی کولر گازی و آبی علاوه بر ساختار و نوع ساخت و نحوه کار انها، ترموستات در سیستم کنترلی کولر آبی است که بتواند زمان روشن بودن کولر را با توجه به دمای محیط مدیریت کند که این خود نقض بزرگی به حساب می اید.

 خصوصیات مثبت کولر گازی

در فصل های گرم مثل تابستان به علت روشن ماندن کولر در تمامی ساعات شب سبب سرما خوردگی و بیماری افراد استفاده کننده از این نوع کولر شود که البته کولر گازی این مشکل را ندارد و خوشبختانه این مشکل با استفاده از کلید هوشمند کولر آبی قابل حل می باشد.

مصرف بالای انرژی الکتریکی در کولر گازی، اهمیت بهینه‌سازی و کنترل مصرف انرژی الکتریکی را در این وسایل ایجاب می‌نماید. مقدار انرژی مصرفی در کولر گازی تابع عوامل مختلفی است که از مهم‌ترین عوامل تأثیر گذار بر مصرف انرژی الکتریکی کولر گازی می‌توان به محل نصب، سرویس و نگهداری مناسب و تناسب ظرفیت کولر با فضای مورد استفاده (از لحاظ مساحت، دما و غیره) اشاره کرد.

خرید و قیمت کولرگازی‌های اینورتر و کم‌مصرف از بانه

بعد از خرید کولر گازی ممکن است مشکلات فراوانی برای شما رخ بدهد. از جمله این مشکلات می‌تواند خرابی کولر باشد. شما در هنگام خرید کولر گازی کم مصرف باید به این نکته به خوبی توجه داشته باشید که از برند معتبری خرید کنید که دارای نمایندگی در کشور و همچنین خدمات پس از فروش باشد تا برای تعمیر کولر خود به مشکل بر نخورید و در صورت وجود خرابی بتوانید راحت و آسان به نمایندگی مراجعه کرده و آن را تعمیر کنید.

این امر تنها در صورتی اتفاق می افتد که از یک فروشگاه معتبر خرید خود را انجام دهید. اگر قصد خرید از بانه را دارید فروشگاه‌ اینترنتی بانه انتخاب به شما این اطمینان را می‌دهند که در صورت خرابی خدمات پس از فروش برای محصولات وجود دارد و شما به درد سر نخواهید افتاد. حال اگر قصد خرید کولر گازی کم مصرف از بانه را دارید می‌توانید به وب سایت فروشگاه بانه انتخاب مراجعه نمایید و پس از مشاهده‌ی قیمت و مشخصات محصول خرید خود را ثبت نمایید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها