رویترز: ایران به آرامی در حال افزایش فروش نفت است

کد خبر: 1055433

رویترز طی گزارشی به نقل منابع صنعتی و آمارهای ریفینیتیو مدعی شد، ایران در ماه های اخیر به آرامی مقادیری زیادی نفت خام را به چین انتقال داده است و پالایشگاه های دولتی هند با فرض اینکه تحریم های ایران به زودی کاهش خواهد یافت، خرید نفت ایران را وارد برنامه های واردات سالانه خود کرده اند.

رویترز: ایران به آرامی در حال افزایش فروش نفت است

خبرگزاری فارس: رویترز طی گزارشی به نقل از شش منبع صنعتی و آمارهای موسسه تحقیقاتی ریفینیتیو مدعی شد، ایران در ماه های اخیر به آرامی مقادیری زیادی نفت خام را به چین انتقال داده است و در عین حال، پالایشگاه های دولتی هند با فرض اینکه تحریم های ایران به زودی کاهش خواهد یافت، خرید نفت ایران را وارد برنامه های واردات سالانه خود کرده اند.

به نوشته این گزارش، جو بایدن، رئیس جمهور کنونی آمریکا می خواهد به مذاکرات با ایران که دونالد ترامپ در سال 2018 از آن خارج بازگردد اما اقدامات اقتصادی سخت علیه ایران همچنان پابرجاست و تهران اصرار دارد که ابتدا این تحریم ها باید برداشته شود تا مذاکرات از سر گرفته شود.

به گفته این منابع آگاه، شرکت ملی نفت ایران از زمان سر کار آمدن بایدن به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا، برای ارزیابی تقاضای احتمالی نفت خام خود، تماس با مشتریان آسیایی اش را آغاز کرده است.

تحریم ها از اواخر سال 2018،  باعث یک کاهش سریع در صادرات نفت ایران به چین، هند، ژاپن و کره جنوبی شد. این اقدامات و کاهش تولید تولیدکنندگان اوپک پلاس نیز سبب شد تا عرضه نفت خام ترش خاورمیانه در آسیا کم شود. آسیا بیش از نیمی از نفت خام خود را از غرب آسیا وارد می کند.

یکی از منابع آگاه در یک پالایشگاه هندی گفت: «آنها با ما صحبت کردند. آنها گفتند: امیدوار هستند بسیار زود عرضه نفت را از سر بگیرند... ما گفتیم: انشاالله.»

us1O4TdEfKTy

خرید نفت ایران از سوی چین با واردات غیررسمی در اوایل سال 2021 رکورد زد

به نوشته این گزارش، ازسرگیری عرضه نفت ایران به هند، سومین واردکننده بزرگ نفت می تواند تقاضا برای محموله های لحظه ای را کاهش دهد. این نوع محموله ها پس از اینکه عراق عرضه خود را کاهش داد و کویت مدت زمان برخی از قراردادهایش را کم کرد، افزایش یافته است.

در عین حال، یک مقام دولتی هند گفت دهلی نو که از افزایش های اخیر قیمت نفت آسیب دیده است، انتظار دارد، نفت ایران طی 3 تا 4 دیگر به بازار بازگردد.

یک پالایشگاه هندی دیگر اعلام کرد از سوی مقامات شرکت ملی نفت ایران مطلع شده که یک توافق رسمی برای عرضه نفت ایران پس از انتخابات ایران در ماه ژوئن به امضا خواهد رسید. شرکت ملی نفت ایران همچنین با سایر مشتریان آسیایی گفتگو کرده است.

یک تاجرِ پالایشگاهی در شرق آسیا گفت: «اخیرا شرکت ملی نفت ایران با ما تماس گرفته و در مورد تقاضا سوال کرده است... به نظر می رسد ایران برای بازگشت به بازار نفت آماده می شود.»

 یک مقام دولتی هند گفت دهلی نو  انتظار دارد، نفت ایران طی 3 تا 4 دیگر به بازار بازگردد.

یک منبع پالایشگاهی دیگر گفت، گفتگوها بسیار در سطح اولیه است و شرکت ملی نفت ایران می خواهد بداند آیا شرکتی خرید نفت از ایران را از سر می گیرد یا نه.

* چین

در ادامه این گزارش آمده است، برخلاف هند، چین هرگز واردات نفت ایران را کاملا متوقف نکرد.

بر اساس آمار موسسه ریفینیتیو اویل ریسرچ، ایران طی 14 ماه گذشته، حدود 17.8 میلیون تن (306 هزار بشکه در روز) نفت خام به چین منتقل کرده که این حجم در ماه ژانویه و فوریه رکورد زده است.

XUeFuNW7Q1mU

محموله های غیرمستقیم ایران به چین

(هر رنگ نشان دهنده یکی از بنادر چین است)

هفتاد و پنج درصد از این حجم، واردات غیرمستقیم بوده که مشخص شده از طریق عمان، امارات یا مالزی صورت گرفته است. بیشتر این محموله ها از طریق بنادر استان شرقی شاندونگ، مکانی که بیشتر پالایشگاه های مستقل چین در آنجا واقع شده اند یا بندر یینگکو در استان شمال شرقی لیائونینگ صورت گرفته است.

هفتاد و پنج درصد از نفت انتقالی ایران به چین، واردات غیرمستقیم بوده که مشخص شده از طریق عمان، امارات یا مالزی صورت گرفته است.

بنا بر اعلام ریفینیتیو، همانطور که پکن علی رغم تحریم های آمریکا، به خرید حجم کوچکی از نفت ایران ادامه داد، 25 درصد باقی مانده نیز خریدهای رسمی چین برای ذخایر نفتی راهبردی اش بوده است.

409UUEdELeNR

جریان نفت عمان، مالزی، امارات به چین

اما لی، تحلیلگر جریان محموله های نفتی موسسه ریفینیتیو گفت: «حجم این محموله ها از سه ماهه آخر 2020 شروع به افزایش کرد بطوریکه استان شاندونگ، اصلی ترین منطقه دریافت این محموله ها بود. این نشان می دهد که پالایشگاه های مستقل مشتریان اصلی (نفت ایران) هستند.»

لی افزود نفتکش های حامل نفت ایران معمولا هنگام بارگیری، فرستنده خود را برای عدم ردیابی خاموش می کنند اما از طریق ماهواره های نزدیک بندرهای عمان، امارات و عراق قابل ردیابی هستند. برخی، پیش از حرکت به سوی چین، در نزدیکی سنگاپور یا مالزی، بخشی از محموله هایشان را به کشتی های دیگر انتقال می دهند.

رویترز نتوانسته است که خریداران نهایی این محموله ها را شناسایی کند.

رویترز در ادامه نوشت، سخنگوی وزارت خارجه چین بدون اشاره مستقیم به این مبادلات نفتی گفت: «ایران دوست کشور چین است و دو کشور همچنان مبادلات و همکاری های عادی خود را حفظ کرده اند. همکاری میان ایران و چین در چهارچوب قوانین بین المللی، هم منطقی و هم قانونی ست و شایسته احترام و حمایت است.»

شرکت ملی نفت ایران از اظهارنظر در این باره خودداری کرد اما یک مقام وزارت نفت ایران گفت: «زمانی که تحریم های ناعادلانه آمریکا برداشته شود، ایران می تواند نفت خود را به هر کشوری بفروشد و من می توانم ضمانت کنم که بسیاری قراردادها امضا خواهند شد.»

شرکت ردیابی نفتکش ها، «پترو لجستیک» مستقر در ژنو اعلام کرد بارگیری نفت ایران در ماه ژانویه، برای نخستین بار از می 2019، از 600 هزار بشکه در روز فراتر رفته است. این نشان می دهد که با پایان دوره ترامپ، احتمالا رفتار خریداران در حال تغییر کردن است.

بر اساس آمار ریفینیتیو و گمرک چین، تحویل غیرمستقیم محموله ها در ماه فوریه از جمله آنهایی که در صف انتظار برای تخلیه در بنادر چین هستند به نزدیک 850 هزار بشکه در روز رسیده است. این رقم رکورد روزانه 790 هزار بشکه در آوریل 2019 را شکسته است.

آمارهای گمرک چین نشان داد واردات نفت این کشور در دو ماه نخست سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه پارسال 4 درصد رشد کرده است. جزئیات و تفکیک واردات از کشورهای مختلف در ماه جاری میلادی منتشر خواهد شد.

یک تاجر چینی غیردولتی مطلع از برخی از مبادلات گفت: «نفت ایران از اواخر 2019 ورود به شاندونگ را آغاز کرد... در ابتدا با پالایشگاه هایی شروع کرد که ابتدا نفت را دریافت و پالایش می کنند و بعد پول پرداخت می کنند.»

این تاجر ادامه داد بیشتر این مبادلات برای فرار از بررسی های آمریکا، با ارز چین یا یورو صورت می گیرد.

به گفته این تاجر چینی، این حجم بی سابقه واردات بر قیمت های گریدهای مدیوم و سنگین سایر تولیدکنندگان نفت در غرب آسیا تاثیر گذاشته است.

یک منبع تجاری دیگر در این رابطه گفت: «درحالی که به نظر نمی رسد که تحریم ها به زودی برداشته شوند، ایران دوباره در بازار ظاهر شده است.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها