استعلام برند چیست؟

کد خبر: 1059994

یکی از مهم ترین مراحل ثبت برند یا علائم تجاری، استعلام برند است. این مرحله اگر چه اجباری نیست و اکثر شرکت ها یا افراد به آن توجهی ندارند، اما بسیار ضروری است و می تواند سرنوشت برند شما را به طور کامل دگرگون کند. اگر نمی دانید استعلام برند چیست؟ و چرا لازم است؟ تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

Qu46Byfz8mlw

استعلام برند چیست؟

اداره مالکیت معنوی اجازه ثبت برندهای تکراری را به افراد نمی دهد در نتیجه قبل از ثبت برند لازم است که اسم و علائم تجاری مورد نظر را بررسی کنیم، تا اگر قبلا به ثبت رسیده باشد، برای ثبت آن وقت و هزینه بی مورد صرف نکنیم. استعلام برند فرایندی است که طی آن از اسم و علائم برندهایی که تا کنون به ثبت رسیده اند، اطلاع پیدا خواهیم کرد. با این کار عملا از اقدام برای ثبت برندهایی که قبلا به ثبت رسیده اند، جلوگیری خواهد شد.

چرا استعلام برند لازم است؟

ثبت یک برند به ایجاد هویت و شخصیت برای مجموعه شما کمک می کند. از طرفی دیگر کمک می کند که مجموعه شما از سایر شرکت ها متمایز شود. به همین دلیل و برای اینکه بتوانید برند خودتان را ثبت کنید، لازم است قبل از اقدام برای ثبت برند، بفهمید که آیا قبلا کسی این برند را به ثبت رسانده است یا خیر؟ اگر کسی قبل از شما این کار را انجام داده باشد، دیگر شما نمی توانید آن را ثبت کنید. استعلام برند از این جهت ضروری است که در مرحله انتخاب نام برند به شما کمک می کند که نامی که قبلا ثبت نشده است را انتخاب کنبد. در واقع از ثبت درخواست برای ثبت برندهای تکراری یا مشابه جلوگیری می کند. این کار کمک می کند که هزینه و زمان شما تلف نشود.

استعلام برند برای چه کسانی لازم است؟

همه کسانی که قصد ثبت برند دارند، باید استعلام برند انجام دهند. علاوه بر برند می توان اختراع ها، طرح های صنعتی و نشانه های جغرافیایی را هم استعلام کرد. همچنین اگر می خواهید از حیطه فعالیت و محصولات و همچنین تغییرات ایجاد شده در یک شرکت با خبر شوید، می توانید از این فرایند استفاده کنید.از طرفی دیگر به کمک این فرایند می توانید تعداد و نوع شرکت هایی که توسط یک نفر به ثبت رسیده اند را پیدا کنید.

استعلام برند چه زمانی باید انجام شود؟

قبل از اقدام برای ثبت برند و در زمان انتخاب نام برند باید این کار صورت بگیرد. در واقع پس از انتخاب نام برند، فرآیند استعلام برند انجام می شود. پس از این کار اگر برند مورد نظر قبلا به ثبت نرسیده باشد، می توان برای ثبت آن اقدام کرد در غیر اینصورت مراحل بالا باید از اول تکرار شود تا زمانی که به اسمی برسید که قبلا برای ثبت آن اقدام نشده باشد. این مورد را هم در نظر داشته باشید که نمی توانید برندهای مشابه را به ثبت برسانید. در واقع برندهایی که حدود 50 درصد با یک برند ثبت شده تشابه داشته باشند، از امکان کمتری برای تائید نهایی و ثبت برخوردار هستند.

چه برندهایی را نمی توان استعلام کرد؟

یکی از موارد مهم این است که جواب استعلام برند کاملا قطعی نیست و به صورت کلی امکان خطا وجود دارد. در برخی از موارد ممکن است برندی ثبت شده باشد و شما هم بخواهید آن را استعلام کنید اما در انتخاب دسته بندی خدمات یا محصولات اشتباه کنید و نتوانید به جواب مطمئنی دست پیدا کنید. از طرفی دیگر برخی از برندها برای ثبت اقدام کرده اند اما هنوز به صورت رسمی کار ثبت آن ها به پایان نرسیده است. بنابراین نمی توانید این برندها را استعلام کنید. یک مشکل دیگر هم به روز رسانی دیتابیس ها می باشد. در این مورد ممکن است برندهایی به ثبت برسند اما به هر علتی تا چند ماه بعد وارد دیتابیس های سایت مالکیت معنوی نشوند. در هر کدام از این شرایط ممکن است نتیجه استعلام درست از آب در نیاید.

مراجع استعلام برند

برای این کار از دو طریق می توانید اقدام کنید:

1-         حضوری

برای استعلام برند حضوری، باید به اداره مالکیت معنوی مراجعه کنید. این امکان فقط برای افراد ساکن تهران میسر است و افرادی که در سایر مناطق زندگی می کنند، این امکان را ندارند؛ مگر اینکه به اداره مالکیت معنوی در تهران مراجعه کنند. به طور کلی به خاطر وقت گیر بودن و مشکلات جانبی توصیه می شود از روش های دیگر برای این کار استفاده کنید.

یکی از بهترین روش های انجام ثبت برند با خیالی آسوده، سپردن این امر به یک موسسه حقوقی است. کارشناسان (نام موسسه) می توانند شما را در این راه یاری کنند. برای اطلاعات بیشتر با ما ارتباط بگیرید.

2-         استعلام برند اینترنتی

به سه روش می توانید برای استعلام اینترنتی اقدام کنید:

1-         مراجعه به سایت مالکیت معنوی

2-         مراجعه به سایت روزنامه رسمی کشور

3-         استفاده از سایت های شخص ثالث

اطلاعات و مدارک مورد نیاز برای استعلام برند

برای این کار به مدارک خاصی نیاز ندارید اما هر چه اطلاعات شما در مورد برند بیشتر باشد، نتیجه ای که به دست خواهید آورد، بیشتر قابل اعتماد است. البته اگر اطلاعات کامل هم نداشته باشید، باز هم می توانید جستجوی خودتان را انجام دهید. در این میان داشتن عنوان علامت ضروری به نظر می رسد. اما اگر می خواهید ببینید یک نفر چه شرکت هایی را به ثبت رسانده است کافی است نام، نام خانوادگی و شماره ملی را وارد کنید.

مدت زمان لازم برای استعلام برند

نتایج استعلام برند در سایت مالکیت معنوی و سایت روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران به صورت لحظه ای به شما نشان داده می شوند. یعنی به محض کلیک روی دکمه جستجو می توانید از نتایج با خبر شوید. اما سایت های شخص ثالث چون به صورت تخصصی به بررسی طبقه بندی کالاها می پردازند، نتایج را بعد از چند ساعت به اطلاع شما می رسانند.

هزینه استعلام برند

از هر سیستمی برای استعلام برند یا ثبت علامت استفاده کنید، نیاز به پرداخت هیچگونه هزینه ای نیست و تمامی خدمات ارائه شده رایگان می باشد.

استعلام برند کار بسیار راحتی است و با چند کلیک می توانید به نتیجه مورد نظرتان دست پیدا کنید. در این نوشته سعی کردیم راه های مختلف این کار را با شما به اشتراک بگذاریم. امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.

منبع: sabt24.com

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها