راهنمای جامع طلاق توافقی

کد خبر: 1060030

طلاق

در حقوق کشور ما که متاثر از فقه شیعه می باشد، نکاح به دو نوع دایم و موقت تقسیم می شود. طلاق مختص به نکاح دایم بوده و در نکاح موقت امکان پذیر نمی باشد. البته، راه های متعددی برای پایان دادن به نکاح دایم وجود داشته که شایع ترین شکل آن، طلاق می باشد.

برای اینکه طلاق به نحو صحیح و قانونی واقع شود، لازم است که شرایطی رعایت گردد. این شرایط عبارتند از :

  1. طلاق باید به صیغه خاص طلاق واقع شده و وقوع آن توسط دو نفر مرد عادل شنیده شود.
  2. طلاق دهنده ( زوج ) باید بالغ و قاصد باشد.
  3. طلاق باید در (طهر غیر مواقعه) واقع شود. منظور از (طهر) آن است که طلاق در حالتی اجرا شود که زن، عادت ماهیانه نباشد و به اصطلاح در فاصله میان دو عادت ماهیانه قرار داشته و منظور از (غیر مواقعه) نیز آن است که در این فاصله، مواقعه یعنی نزدیکی میان زن و مرد صورت نگرفته باشد.

در یک تقسیم بندی ، طلاق به سه نوع طلاق از جانب مرد، طلاق از جانب زن و طلاق توافقی تقسیم می گردد. در طلاق از جانب مرد، مهم ترین نکته آن است که مرد هر زمان بخواهد می تواند همسر خود را طلاق  دهد و بنبابراین برای درخواست طلاق از دادگاه نیازی به ارائه دلیل ندارد.

به استناد سایت مشاوره حقوقی دینا طلاق از جانب زن، بر خلاف طلاق از طرف مرد، تنها در موارد مصرح قانونی امکان پذیر بوده و بنابراین، خارج از این موارد، برای زن حق طلاق نمی باشد. این موارد عبارتند از : 1- زن، از جانب شوهر، وکالت در طلاق رسمی داشته باشد. 2- درخواست طلاق به استناد تخلف شوهر از یکی از شروط دوازده گانه انتهای عقدنامه به دادگاه ارائه شده باشد. 3- زن بتواند عسر و حرج خود را در زندگی مشترک اثبات نماید. منظور از عسر و حرج، سختی است که تحمل آن به طور معمول امکان پذیر نمی باشد. مانند اینکه شوهر  برای مدتی طولانی زندگی مشترک را ترک نموده باشد.

در نوع سوم از این تقسیم بندی، یعنی طلاق توافقی، زوجین هر دو با هم درخواست طلاق داده و در مورد حقوق مالی هم چون نفقه و حقوق غیر مال همچون حضانت توافق می نمایند. در ادامه مقاله به توضیح طلاق توافقی و قواعد حاکم بر آن و مراحل این نوع از طلاق می پردازیم.

برای مطالعه راهنمای طلاق و انواع آن در سایت مشاوره حقوقی دینا کلیک نمایید 

  طلاق و انواع آن

طلاق توافقی

در طلاق توافقی، همانطور که از عنوان آن مشخص است، زوجین برای جدایی با یکدیگر توافق می کنند، البته توافق آنها صرفا در مورد اصل جدایی نبوده، بلکه تمام موضوعات مالی و غیرمالی مرتبط با طلاق همچون مهریه، نفقه و حضانت فرزند یا فرزندان مشترک را نیز در بر می گیرد.

طلاق توافق از برخی جهات متفاوت از دونوع دیگر طلاق، یعنی طلاق از جانب مرد و طلاق از جانب زن بوده که این جهات عبارتند از:

  1. طلاق توافقی، پدیده حقوقی است که سابقه ای در فقه شیعه نداشته و از ابتکارات نظام حقوقی جدید می باشد.
  2. بر خلاف دو نوع دیگر طلاق که رجوع به داوری، از مراحل قضایی دعوای طلاق می باشد، در پروسه قضایی رسیدگی به درخواست طلاق توافقی مرحله ای به نام داوری وجود ندراد. البته از سال 92  و با تصویب قانون حمایت خانواده جدید، شکل دیگری از مشاوره یعنی مشاوره خانواده توسط متخصصان مربوطه پیش بینی گردیده که توسط مراکز مشاوره بهزیستی انجام می گیرد.
  3. طلاق توافقی نسبت به دو نوع دیگر طلاق، در مدت کوتاه تری انجام می گیرد. البته نکته ای که باید مدنظر داشت، آن است که تا پیش از سال 97 و راه اندازی سامانه تصمیم طلاق، پروسه طلاق توافقی در زمانی کوتاه و بسیار سریع انجام می گشت. اما از سال 97 و با راه اندازی سامانه گفته شده، زوجین متقاضی طلاق توافقی، ملزم می باشند تا پیش از ثبت دادخواست در جلسات مشاوره ای مراکز مشاوره تحت نظر سازمان بهزیستی  شرکت کرده و تنها در صورت صدور گواهی عدم انصراف از طلاق توسط این مراکز، قادر به ادامه روند پرونده در دادگاه خانواده خواهند بود.

از آنجا که تعداد جلسات مشاوره حداقل 5 جلسه بوده و در بازه زمانی حدود 50 روز انجام گرفته ، در حال حاضر  روند پرونده های طلاق توافقی بسیار طولانی تر شده و می توان گفت که زوجین از زمان آغاز درخواست طلاق توافق تا به نتیجه رسیدن دادخواست یعنی صدور رای طلاق توافقی و ثبت آن در دفتر طلاق، به حداقل سه ماه زمان نیاز خواهند داشت.

برای مشاوره حقوقی طلاق توافقی سایت دینا کلیک نمایید

 طلاق توافقی

مراحل طلاق توافقی

به گزارش سایت دینا از زمانی که طرفین نکاح تصمیم به توافق جهت انجام طلاق گرفته تا زمانی که رای طلاق توافقی توسط دادگاه خانواده صادر می گردد، مراحلی برای اخذ این رای باید طی شود. در این بخش به توضیح این مراحل می پردازیم:

  1. مرحله اول: در این مرحله، زن و شوهر با مراجعه به سامانه تصمیم طلاق به نشانی zaman.behzisti.net اقدام به اخذ نوبت جهت مراجعه به یکی از مراکز مشاوره تحت نظر سازمان بهزیستی می کنند.
  2. مرحله دوم: پس از برگزاری جلسات مشاوره که حداقل 5 جلسه بوده و حدود 50 روز به طول می انجامد و در صورت اصرار زوجین بر طلاق، مرکز مربوطه گواهی عدم انصراف از طلاق را صادر نموده و زوجین می توانند با استفاده از این گواهی و با در دست داشتن مدارک لازم یعنی شناسنامه و کارت ملی طرفین ، سند ازدواج و توافق نامه برای ثبت دادخواست طلاق توافقی به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه نمایند.
  3. مرحله سوم: در این مرحله، دادخواست طلاق توافقی با حضور زوجین یا وکلای آنها به یکی از دفاتر خدمات قضایی داده شده و از طریق دفتر خدمات قضایی برای دادگاه خانواده صالح ارسال می گردد.
  4. مرحله چهارم: در مرحله بعد، دادگاه با توجه به توافق نامه مکتوب طرفین، اگر تنظیم شده باشد و اظهارات آن ها یا وکلای آن ها در جلسه رسیدگی، چنانچه توافق نامه مکتوبی تنظیم نشده باشد، اقدام به صدور رای طلاق توافقی کرده که این رای،گواهی عدم امکان سازش نامیده می شود.
  5. مرحله پنجم: زوجین یا وکلای آن ها با در داشتن گواهی عدم امکان سازش و پاسخ آزمایش عدم بارداری زوجه به یکی از دفاتر ازدواج و طلاق مراجعه نموده و با اجرای صیفه طلاق، روند رسیدگی طلاق توافقی پایان می یابد.  

برای مطالعه مراحل طلاق توافقی  و مشاوره آن در سایت حقوقی دینا کلیک نمایید

 مراحل طلاق توافقی

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها