بازاریابی اینترنتی : راه نجات کسب‌وکارها در ایام کرونا

کد خبر: 1060235

بسیاری از کسب‌وکارها در دوران کرونا با تعطیلی ، ورشکستگی و یا تعدیل نیروهای انسانی ارزشمند مواجه شده‌اند. اما در همین ایام کسب‌وکارهایی وجود دارند که نه تنها دچار خسران و ضرر نشده‌اند بلکه سودی چندین برابری از آن خود کرده‌اند.

کسب‌وکارهای نجات یافته کار خاصی انجام نداده بودند جز اینکه قبل از وقوع بحران کرونا، توسط ابزارهای آنلاین به رشد کسب‌وکارشان کمک کرده بودند. در این مطلب روشهایی سریع و فوری از طریق بازاریابی اینترنتی برای نجات کسب‌وکارهای کوچک از بحران کرونا توسط مؤسس آکادمی بهمنی بیان شده است.

بازاریابی اینترنتی به چه معنا است؟

بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ به معنی استفاده از ابزارهای آنلاین برای پیدا کردن مخاطبان جدید برای کسب‌وکار و تبدیل آن‌ها به مشتری است.

برای استفاده از بازاریابی اینترنتی حتماً لازم نیست یک کسب‌وکار اینترنتی داشته باشید بلکه به راحتی توسط ابزارهای موجود می‌توانید برای کسب‌وکار حضوری و آفلاین خود هم مشتری پیدا کنید.

اساس بازاریابی اینترنتی بر استفاده از قیف فروش ((Sales Funnel در فضای آنلاین استوار است. در واقع شما باید فرآیندی را طی کنید که طی آن مخاطبان جدیدی را جذب کرده ، به تعامل با آن‌ها بپردازید و با پروش آن‌ها در قیف فروش در نهایت به مشتری وفادار خود تبدیل نمایید. با این حال در شرایط بحرانی مثل کرونا طی این پروسه واجب نیست و می‌توانید از راه‌های میانبری استفاده نمایید.

در ادامه به بررسی 5 میانبر سریع و کاربردی برای استفاده از بازاریابی دیجیتال در ایام کرونا می‌پردازیم. امیدواریم استفاده از ابزارهایی که در ادامه می‌آید یک دریچه جدید را به روی کسب‌وکار شما باز کند و مقدمه‌ای باشد برای آنلاین کردن کسب‌وکارتان و استفاده از ظرفیت‌های عظیمی که فضای مجازی برای هر کسب‌وکار به ارمغان می‌آورد.

 

1.استفاده از شبکه‌های اجتماعی

هر چند پایه و اساس هر کسب‌وکار آنلاینی داشتن یک وبسایت است ولی ثابت شده است که رشد کسب‌وکارها در فضای آنلاین از طریق شبکه‌های اجتماعی چندین برابر وب‌سایت است.

شما در کمترین زمان ممکن می‌توانید یک صفحه در اینستاگرام ایجاد نمایید و فروش خود را از همان لحظه شروع کنید. یادتان باشد پای نجات کسب‌وکار شما در میان است پس خجالت را کنار گذاشته و مستقیماً از دوربین گوشی خود استفاده کرده و محصولات و خدمات خود را با زبان خودتان معرفی نمایید.

محصولات خود را می‌توانید با پیک یا پست برای مشتریان ارسال کرده و اگر خدمت خاصی برای عرضه دارید (مثلاً آرایشگاه‌ها) به راحتی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ، در محل مشتری خدمت خود را ارایه کنید.

نکته مهم این است که حتماً از طریق دیتابیس مشتریان قبلی خود و تمام دوستان و آشنایانتان از طریق پیامک چندین بار آدرس صفحه خود را اطلاع رسانی کنید تا کار شما برای شروع بسیار آسان‌تر باشد.

2.استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا

سیستم‌های مدیریت محتوا به شما این امکان را می‌دهند که در سریعترین زمان و بدون حتی یک خط کدنویسی، سایت یا فروشگاه اینترنتی را راه‌اندازی کنید. معروف‌ترین آن‌ها وردپرس نام دارد که با افزونه ووکامرس تبدیل به یک فروشگاه اینترنتی می‌شود.

شما به کمک قالب‌ها و افزونه‌های آماده وردپرسی به راحتی می‌توانید در کمتر از دو روز فروشگاه اینترنتی خود را راه‌اندازی و آماده دریافت سفارش مشتریان نمایید.

نکته مهم باز هم استفاده از دیتابیس مشتریان قبلی و اطلاع رسانی راه‌اندازی وب‌سایت به آن‌ها است.

 

3.عضویت در مارکت پلیس‌ها

مارکت پلیس‌ (Market Place) همانند یک بازار یا پاساژ در فضای اینترنت می‌باشد. در سطح اینترنت فروشگاه‌هایی وجود دارند که اجازه می‌دهند شما محصولات خود را در آن‌ها عرضه کنید.

معروف‌ترین آن‌ها در ایران "دیجی کالا" می‌باشد. شما می‌توانید محصولات خود را در دیجی کالا ثبت کنید و زحمت پیدا کردن مشتری را هم به آن بسپارید. همچنین اگر به صورت محلی فعالیت می‌کنید اپلیکیشن "اسنپ" این امکان را برای کسب‌وکارهای دیگر مثل سوپرمارکت ، رستوران ، نانوایی و... می‌دهد که فروش خود را از طریق این اپلیکیشن انجام دهند.

اگر هم خدمت ارایه می‌کنید می‌توانید از اپلیکیشن "آچاره" و سایر اپلیکیشن‌های مشابه کمک بگیرید. با فعالیت در مارکت پلیس‌ها بیشتر زحمت بازاریابی و فروش محصول بر عهده مارکت پلیس بوده و شما تنها زحمت آماده‌سازی سفارشات را خواهید کشید.

 

4.نشر آگهی در سایت‌های درج تبلیغ

ثبت آگهی در سایت‌های درج تبلیغ مثل دیوار ، شیپور ، تخفیفان و... هم می‌تواند یک روش هوشمندانه برای جذب مشتری در ایام تعطیلات کرونا باشد.

می‌توانید پرطرفدارترین محصولات خود را انتخاب و در این سایت‌ها و یا سایر سایت‌های نیازمندی و یا ارایه تخفیف (مثل موپن) ثبت نمایید.  حتماً از کامل بودن توضیحات متنی و  استفاده از تصاویر با کیفیت مطمئن شوید و یک پیشنهاد ویژه مثل تخفیف به مدت محدود را به خوانندگان ارایه دهید تا زودتر تشویق به تماس با شما شوند.

همچنین علاوه بر شماره تماس می‌توانید آدرس صفحه ایسنتاگرام و راه ارتباطی از طریق واتساپ را هم ذکر کنید تا به هر دلیلی اگر کاربر تمایل به تماس مستقیم نداشت از راه‌های دیگری با شما ارتباط بگیرد.

 

5.ثبت مکان جغرافیایی کسب‌وکار در نقشه گوگل

خیلی از افراد وقتی به خدمتی نیاز پیدا می‌کنند در گوگل به جستجو می‌پردازند. حتماً دقت کرده‌اید که اگر کلمه "قالیشویی" یا "رستوارن" را در گوگل جستجو نمایید نتایج همگی مربوط به مکان‌های نزدیک به موقعیت جغرافیایی شما می‌باشد.

پس بهتر است از این ویژگی گوگل نهایت استفاده را برده و با ثبت مکان کسب‌وکار خود در نقشه گوگل مشتریان جدیدی را از این طریق کسب نمایید.

نکته مهم بیان نوع خدمت خود در عنوان کسب‌کار به همراه ذکر کردن تمامی راه‌های ارتباطی دیگر مثل شماره تماس، سایت و شبکه‌های اجتماعی است.

با به اشتراک گذاری مکان کسب‌وکار، از دوستان و آشنایان خود بخواهید برای شما نظر بنویسند و به شما امتیاز دهند و حتماً در بخش پرسش و پاسخ‌ها ذکر کنید که در ایام کرونا هم خدمات ارایه خواهید کرد.

این بود 5 روش سریع برای استفاده از ظرفیت‌های فضای آنلاین در ایام کرونا. امیدواریم هر چه زودتر آن‌ها را بکار گیرید و برای نجات کسب‌وکار خود از کرونا اقدام فرمایید.

اگر در مورد هر یک از این 5 روش گفته شده و سایر آموزش‌های مربوط به رشد آنلاین کسب و کار نیاز به آموزش‌ و توضیحات بیشتری دارید حتماً به آکادمی بهمنی سر بزنید و در آموزش‌ها و دوره‌های رایگان مربوطه شرکت نمایید.

۴

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها