از امروز تا فردای کنکور با مدیکال استوز

کد خبر: 1061964

مدیکال استوز یکی از معتبر ترین مراکز مشاوره حضوری و مشاوره تلفنی کنکور، و همچنین برنامه ریزی کنکوره که توسط دو دانشجوی ممتاز دانشگاه پزشکی تبریز مدیریت میشه.

کنکور امتحانیه که از سال 1348 (به نقل از ویکی پدیا) در ایران برگذار شده، یعنی الآن بیش تر از 51 ساله که دانش آموز ها، بخصوص دانش آموزای سال آخر دبیرستان نگران این آزمون هستن و تمام تلاششون رو می کنن تا توی این رقابت سنگین که یک ایران رو شامل میشه بهترین خودشون رو ارائه بدن و از بقیه جلو بزنن!

در این مقاله، مدیکال استوز که یکی از معتبر ترین و درخشان ترین راهنما های دانش آموزان عزیز کشوره اینجاست تا از سیر تا پیاز کنکور رو با شما بررسی کنه.

توی این مقاله می­خوایم ببینیم کنکور امروز چه شکلیه، چه رشته هایی داره، ضریب درس های مختلف توی هر رشته چقدره و مرکز تخصصی مشاوره کنکور مدیکال استوز چه کمکی میتونه به شما بکنه.

3Lm7g9Vz0YiB

کنکور چیه؟

داستان کنکور وقتی شروع شد که همه ی ایرانی ها می خواستن دکتر بشن! تعداد زیاد متقاضی های ورود به دانشگاه پزشکی تهران در دهه های 30 و اوایل دهه 40 اینقدر زیاد بود که این دانشگاه مجبور شد برای انتخاب شرکت کننده ها از یک آزمون ورودی استفاده کنه، که بعد از اون دانشگاه های حقوق و فنی هم اینکار رو تقلید کردن و رفته رفته بعد از ماجرا های مختلفی که به وجود اومد، امروز کنکور به این شکل که می بینید به ما رسیده!

کنکور آزمونیه که الآن بیش از 5 دهه است که توی کشور ما برقرار میشه، و هدف اصلیش اینه که دانش آموز های مختلف رو بر اساس میزان توانایی و دانشی که توی 12 سال تحصیل بدست آوردن، بین دانشگاه ها مختلف کشور تقسیم کنه.

زمان این آزمون 2 ساعته و معمولا 235 تا 280 عدد سوال تستی 4 گزینه ای داره (که تعداد سوال ها بسته به نوع رشته ی کنکوری که در اون ثبت نام می کنید متفاوته) و شما حدودا 2 ساعت وقت دارید که جواب همه ی این سوال ها رو بدست بیارید و علامت بزنید.

این سوال ها، سوال های پیشرفته ای هستن که سطحشون معمولا نسبتا به کتاب سخت تره و گاها برای رسیدن به جواب مستقیم و کامل باید از روش های خاصی استفاده کنید، یا روش های خاصی را برای یاد گرفتن و ماندگار کردن مطالب توی ذهنتون بکار ببرید.

یاد دادن این کار ها بر عهده ی مدرس های کنکوره که توی مدارس درس میدن و دانش آموز ها رو با این روش ها آشنا می کنن، که اکثر این مدرس ها بصورت خصوصی و نیمه خصوصی هم کلاس های خودشون رو برگزار می کنن تا کیفیت یادگیری شما بالا تر بره ولی به دلیل قیمت بالای تدریس این مدرس ها، افراد معمولا ترجیح می دهند از این روش استفاده نکنن.

علاوه بر اینها، امروز هزاران مرکز و آموزشگاه تخصصی کنکور توی کشور وجود داره که می تونید از بین اونها بهترین رو انتخاب کنید تا شما رو در مسیر درس خواندن کنکوری همراهی کنند.

یکی از این مراکز مدیکال استوز هست که یک مرکز تخصصی مشاوره کنکور هستش و میتونه با استفاده از آخرین روش های درس خوندن و آزمون دادن در دنیا شما رو همراهی کنه. مدیکال استوز خدمات حرفه ای و گسترده ای به شما عزیزان ارائه میکنه که از جمله اونها میشه به برنامه ریزی کنکور، مشاوره تلفنی کنکور، خدمات رایگانی که توی پیج اینستاگرام، کانال تلگرام و وب سایتشون ارائه میکنن، بعلاوه بورسیه های تحصیلی اشاره کرد.

کنکور شامل دوتا دفترچه سوال و یک پاسخنامه ست که جواب سوالاتی که توی این دفترچه هاست رو باید توی اون پاسخنامه علامت بزنید. این دفترچه ها شامل یک دفترچه برای درس های عمومی، و یک دفترچه برای درس های تخصصی میشه.

درس های عمومی کنکور

درس های عمومی کنکور یکسان هستن، یعنی شما هر رشته ای که برای کنکور ثبت نام کنید باید به سوالات این پاسخنامه جواب بدید. درس هایی که توی این دفترچه سوالات ارائه میشن شامل این موارد هستن:

  • زبان ادبیات فارسی،
  • زبان عربی،
  • معارف اسلامی،
  • زبان خارجه.

این درس ها ضریب های مختلفی دارن که به ترتیب از بالا شامل 4، 2، 3 و 2 هستن. تعداد کل این سوال ها 100 تاست، و شما 75 دقیقه وقت دارید تا به کل این سوالات جواب بدید.

اما دفترچه سوالات دروس تخصصی بسته به هر رشته ای که کنکور اون رو ثبت نام کنید متفاوته و هر رشته ای درس های تخصصی خودش را شامل میشه. در ادامه همه ی این رشته ها رو بررسی کرده و درس های تخصصی اونها رو به شما معرفی میکنیم.

رشته های مختلف کنکور

کنکور هر ساله در 5 رشته ی اصلی برگزار میشه، که دانش آموز های کنکوری میتونن یک یا همه ی این رشته هارو انتخاب کنن و توی همه شون شرکت کنن. این رشته ها شامل موارد زیر هستن:

  1. کنکور تجربی،
  2. کنکور ریاضی،
  3. کنکور انسانی
  4. کنکور زبان،
  5. کنکور هنر.

بیایید یه نگاه کلی به هر کدوم از این رشته ها بندازیم...

کنکور تجربی

کنکور تجربی شامل رشته هایی هست که دانش آموزانی که میخوان وارد دنیای پزشکی مثل دندانپزشکی، داروسازی، جراحی، پزشک داخلی یا رشته های مربوط به اتاق عمل و آزمایشگاه بشن در اون شرکت می کنن.

این کنکور، پر طرفدار ترین و پر رقابت ترین رشته ی کنکوره، و این قضیه فقط برای امروز و دیروز نیست، همونطور که گفتیم، اصلا ماجرای کنکور با علاقه و اصرار شدید ایرانی ها برای قبول شدن در پزشکی و دکتر شدن شروع شد و امروز هم این رشته با قدرت یکه تاز رقابت بین دانش آموزای کنکوری هستش.

در سال 99 تقریبا 1 میلیون و 394 هزار نفر در کنکور ثبت نام کردن، که از این تعداد 594 هزار نفر (یعنی تقریبا نصف کل شرکت کننده ها!) در کنکور تجربی شرکت کردن و این رشته 47 درصد کل کنکور رو در بر گرفت، درحالی که رشته های دیگه مثل ریاضی، انسانی، زبان و هنر به ترتیب 12 درصد، 21 درصد،12 درصد و 8 درصد رو شامل میشد!

جدا از 100 سوال درس های عمومی، کنکور تجربی 175 سوال هم توی دفترچه تخصصی داره که هر درس تعداد سوالاتش به این شکله:

  • زمین شناسی: 25 سوال
  • ریاضی: 30 سوال
  • زیست شناسی: 50 سوال
  • فیزیک: 30 سوال
  • شیمی: 35 سوال

ضریب درس های این رشته از بالا تا پایین به ترتیب 0 (برخی رشته ها 1)، 2، 4، 2 و 3 هستش که در این بین زیست شناسی با ضریب 4 بیش ترین ضریب و زمین شناسی با ضریب 0 (که برای رشته داروسازی ضریبش 1 هست) دارای کمترین ضریبه. ضریب این درس ها توی گروه های درسی مختلف رو هم میتونید توی جدول زیر مشاهده کنید:

اسم درس

زیر گروه1

زیرگروه 2

زیرگروه 3

زیرگروه 4

زیرگروه 5

زمین شناسی

0

1

4

1

1

ریاضی

2

3

3

4

3

زیست شناسی

4

4

2

2

2

فیزیک

2

2

2

3

2

شیمی

3

4

2

2

2

 

شمایی که الان داری این مطلب رو میخونی، درسته که کنکور تجربی کنکوره سختیه ولی تو اگه بخوای قطعا از پسش بر میای! اگه میخوای اطلاعات بیش تری درباره کنکور تجربی بدست بیاری، میتونی همین حالا با مرکز مشاوره کنکور مدیکال استوز تماس بگیری تا هر سوالی که داری رو بهت جواب بدیم!

کنکور ریاضی

کنکور ریاضی مخصوص مهندس های آینده ست که تعداد طرفداراش هم کم نیست و هر سال تعداد زیادی در اون شرکت می کنن، همین سال پیش یعنی سال 99 12 درصد از شرکت کننده ها توی این کنکور ثبت نام کرده بودن.

دروس تخصصی این رشته رو به همراه ضریب های توی هر زیر گروه میتونید در جدول زیر ببینید:

نام درس

زیر گروه 1

زیر گروه 2

زیر گروه 3

ریاضی

4

4

3

فیزیک

3

3

2

شیمی

2

3

3

 

کنکور انسانی

کنکور انسانی در سال 99 بعد از کنکور تجربی با 21 درصد از کل شرکت کننده ها پر رقابت ترین رشته ی کنکور بود. توی این کنکور معمولا افرادی که می خوان وارد رشته های حقوقی، یا سیاسی، اجتماعی، مدیریت، اقتصاد، زبان شناسی یا روانشانسی بشن ثبت نام می کنن.

در سال 99 تعداد کل افرادی که در کنکور انسانی شرکت کردن حدود 355 هزار نفر بود، درحالی که ظرفیت کل دانشگاه های دولتی در ایران برابر با 308 هزار نفر برآورد شد.

بهترین دانشگاه های کشور برای پذیرش رشته های علوم انسانی شامل دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشگاه اصفهان، دانشگاه تبریز، شهید بهشتی، امام صادق و تبریز هستن.

کنکور انسانی  رشته ای هست که درس های تخصصی آن به نسبت دیگر رشته ها زیاد تره و در مجموع 8 درس تخصصی و 180 سوال رو توی دفترچه ی اون مشاهده می کنید:

  • ریاضی: 20 سوال،
  • اقتصاد:15 سوال،
  • زبان و ادبیات فارسی: 30 سوال،
  • عربی: 20 سوال،
  • تاریخ و جغرافیا: 30 سوال،
  • علوم اجتماعی: 20 سوال،
  • فلسفه و منطق: 25 سوال،
  • روانشناسی: 20 سوال.

ضریب درس ها چجوریه؟ توی جدول زیر برای هر زیر گروه برات مشخص کردیم:

اسم درس

زیرگروه 1

زیرگروه 2

زیرگروه 3

زیرگروه 4

زیرگروه 5

ریاضی

2

4

4

3

3

اقتصاد

1

2

3

2

2

ادبیات تخصصی

4

2

2

2

2

عربی تخصصی

4

1

1

1

1

تاریخ و جغرافیا

1

1

1

3

1

علوم اجتماعی

1

1

2

2

3

منطق و فلسفه

3

1

1

2

2

روانشناسی

1

2

1

3

3

 

کنکور هنر

کنکور هنر مخصوص اون دوستاییه که عاشق بازیگری یا کارگردانی تئاتر و صحنه و سینما و تلویزیون هستن، یا عشق نقاشی و عکاسی و طراحی و مد و لباس رو دارن، و یا میخوان توی زمینه های فنی مثل کامپیوتر و معماری سری توی سر ها در بیارن.

این کنکور بر خلاف تصور یکسری افراد به هیچ عنوان کنکور آسونی نیست، تازه افراد نخبه و خفن که عاشق رشته شون هستن توی این کنکور خیلی زیادن! برای همین اگر فکر می کنید که توی رشته ی خودتون ثبت نام کنید، و حالا کنکور هنر هم بدید تا ببینید شاید چیز خاصی در اومد، باید بگم متاسفانه امکانش خیلی کمه!

کنکور هنر سال پیش 8 درصد از داوطلبان کنکور رو به خودش اختصاص داد و در کل تقریبا 114 هزار نفر در کشور توی این کنکور ثبت نام کردن، که از این همه فقط 12 هزار و 249 نفر تونستن وارد دانشگاه های برتر کشور بشن.

دانشگاه هنر اصفهان، دانشگاه هنر تهران، تبریز، شیراز، دانشگاه هنر سوره، دانشگاه صدا و سیما، دانشگاه هنر تهران مرکز، علوم و تحقیقات و دانشگاه هنر الزهرا جزء بهترین دانشگاه های ایران برای رشته های هنر به حساب میان.

تعداد سوالات دروس تخصصی و ضریب اونها برای هر زیر گروه رو توی جدولی که پایین تر میبینی واست بطور کامل قرار دادیم:

اسم درس

تعداد سوال

زیر گروه1

زیر گروه 2

زیر گروه 3

زیر گروه 4

زیر گروه 5

درک عمومی هنر

30

4

3

3

3

3

درک عمومی ریاضی فیزیک

30

3

1

3

3

3

ترسیم فنی

20

1

2

2

1

1

خلاقیت تصویری و تجسمی

20

4

4

2

2

1

خلاقیت نمایش

20

3

4

2

2

2

خلاقیت موسیقی

20

1

1

1

1

4

خواص مواد

20

1

1

1

1

1

تعداد سوالات

160

 

 

 

 

 

 

کنکور زبان

Can you speak English?

این کنکور واسه کساییه که دوست دارن در زمینه زبان های مختلف مثل انگلیسی، آلمانی، روسی، چینی، ترکی استانبولی، ایتالیایی، اسپانیایی، فرانسه و ... بصورت حرفه ای و در شاخه های ادبیات، ترجمه یا تدریس اونها تحصیل کنن.

کنکور زبان یکی از کنکور هاییه که افراد معمولا به عنوان کنکور دوم بهش نگاه می کنن. یعنی کنکور رشته ی خودشون رو هرچی که باشه ثبت نام میکنن، بعدش حتما کنکور زبان هم شرکت می کنن حتی اگه جواب سوالی که بالا مطرح کردیم رو هم نتونن بدن!

کنکور زبان در سال 99، دوازده درصد از شرکت کننده های کنکور رو به خودش اختصاص داد و بطور کلی 174 هزار نفر توی اون شرکت کردند.

یکی از ایراداتی که به کنکور زبان وارده این هست که تنها درس تخصصی اون، زبان تخصصی (انگلیسی، آلمانی، فرانسه و ...) هست که ضریبش 4 هستش، و درس زبان و ادبیات فارسی هم ضریبش با این درس تخصصی برابره و اونم چهاره!

یعنی اگر شما بخواید ادبیات فارسی توی دانشگاه بخونید، باید سوالات یک زبان دیگه مثل انگلیسی رو هم با همون ضریب ادبیات فارسی پاسخ بدید، و بالعکس اگر بخواید توی دانشگاه آلمانی بخونید، باید ادبیاتتون خیلی قوی باشه چون ضریبش با آلمانی برابره!

sZOGbNaNc09O

مدیکال استوز از صفر تا صد کنکور کنار شماست

مدیکال استوز یکی از معتبر ترین مراکز مشاوره حضوری و مشاوره تلفنی کنکور، و همچنین برنامه ریزی کنکوره که توسط دو دانشجوی ممتاز دانشگاه پزشکی تبریز مدیریت میشه.

نقطه قوت قضیه اینجاست که از اونجایی که مدیران مدیکال استوز تا چند سال پیش خودشون دانش آموز کنکوری بودن، دقیقا میدونن که شما به عنوان یک دانش آموز چه مشکلات و موانعی رو سر راه دارید و راهکار هایی بهتون میدن که صرفا ایده آل نباشه و توی زندگی های روزمره یک دانش آموز جوان بکار بیاد.

مدیکال استوز در صفحات اینستاگرام، تلگرام و وب سایت خودش اطلاعات فوق العاده ای رو بصورت رایگان قرار میده که پیشنهاد میکنم حتما به اونها سر بزنی، قطعا به دردت میخوره!

همچنین اگر میخوای یک مشاور عالی و حرفه ای در تمام مراحل کنکور تورو همراهی کنه و در کنارت باشه، وقت رو تلف نکن و همین حالا با مدیکال استوز تماس بگیر.

در نهایت با بهترین آرزو ها برای شما دوستان عزیز، از اینکه وقت گرانبهات رو در اختیار ما گذاشتی ازت ممنونیم و امیدواریم از این مقاله استفاده کرده باشی.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها