چگونه از هدفون استفاده کنیم تا گوشمان آسیب نبیند؟

کد خبر: 1070166

znH9bQ5HRcvq

با افزایش روزافزون خرید هدفون در دستگاه های پرتابل، شاهد گزارشات بیشتری در موضوع کم شنوایی (Hearing Loss) هستیم. افزایش میزان صدا خارج از محدودهٔ ایمن، می تواند آسیب دائمی به دستگاه شنوایی وارد کند. متأسفانه ریسک بروز این آسیب در گروه های سنی پایین، رو به فزونی است.

ما برای فهم کارکرد دستگاه شنوایی از یک آدیولوژیست (شنوایی شناس) کمک گرفتیم. همچنین روش هایی ارائه خواهیم داد که با رعایتشان می توانید بدون آسیب دیدن شنوایی، بیشترین بهره برداری را از گوش دادن به موسیقی با هدفون ببرید. اگر والد یک کودک یا نوجوان هستید، چیزهایی وجود دارد که با رعایت آن ها می توانید ریسک آسیب شنوایی را در فرزندان خود کاهش دهید.

موسیقی با صدای زیاد چگونه باعث کم شنوایی می شود؟

این یک واقعیت مشهور است که موسیقی با صدای بلند می تواند به شنوایی آسیب بزند. زنگ زدن گوش یکی از علائم اصلی کم شنوایی است.

علائم دیگری نیز وجود دارد. مثلاً اگر در شنیدن مکالمات مشکل دارید ممکن است درگیر نوعی از کم شنوایی باشید. این مشکل به ویژه در محیطهای پرسروصدا مانند رستوران، اجتماعات خانوادگی و محل کار می تواند آزاردهنده باشد. بسیاری از افراد در چنین شرایطی مجبورند به مهارت های لب خوانی خود تکیه کنند. اگر مجبور هستید هنگام گفتگو با یک شخص، روبرو و نزدیک او قرار بگیرید، ریسک کم شنوایی در شما وجود دارد.

سفری به عمق گوش

گوش داخلی حاوی استخوان های ظریف و کوچکی است که ارتعاشات را به حلزون گوش (cochlea) ارسال می کنند. حلزون یک زائدهٔ مارپیچی است که درون آن حاوی مایع مخصوصی است و سطح آن با ۳۰ هزار موی میکروسکوپی (سلولهای مویی در غشای نازک پایه در حلزون گوش) احاطه شده اند. این موهای حساس، در واحدهای bundle و band دسته بندی می شوند.

هر باند، یک واحد فرکانسی را تشخیص می دهد. باندهای خارجی همچنین صداهای نرم را برای باند های داخلی تقویت می کنند. ارتعاشات صدا باعث به وجود آمدن امواج در مایع داخلی حلزون گوش شده و این کار به نوبهٔ خود سلول های مویی در سطح حلزون را به حرکت در می آورد. این حرکات به پایانه های عصبی رسیده و مغز آن را به حس شنیدن تبدیل می کند.

jUVAkcABIJl1

موهای ظریف حلزون، جایی است که صدای بلند می تواند به آن ها آسیب بزند.

شنوایی: یک نعمت تجدیدناپذیر

در ولوم عادی، سلولهای حساس مویی در حلزون گوش به عقب و جلو حرکت کرده و اطلاعات را به مغز ارسال می کنند. صداهای خیلی بلند همانند موج بزرگی که به یک جنگل ساحلی برخورد می کند، سلول های مویی را می شکند و به اتصالات عصبی آن ها آسیب می زند. قرار گرفتن طولانی در معرض صداهای بلند می تواند، آسیب ها را افزایش دهد. سه ساعت گوش کردن موسیقی با صدای بلند خطر بیشتری از شنیدن صدای لحظه ای انفجار از فاصلهٔ نزدیک دارد.

این سلول ها نه تنها آسیب می بینند بلکه ترمیم هم نمی شوند. با آسیب دیدن باندی از سلولهای مویی، گوش توانایی شنیدن برخی از فرکانس ها را از دست می دهد. قرار گرفتن طولانی و مکرر در معرض صداهای بلند می تواند اوضاع را بدتر کند.

با آسیب دیدن بخش زیادی از سلول های مویی خارجی، شنیدن صداهای نرم در هر فرکانسی بسیار دشوار می شود. در چنین شرایطی مجبور می شوید ضعف شنوایی را با افزایش ولوم جبران کنید که این کار به نوبهٔ خود آسیب های بیشتری به بار می آورد.

خبر خوب

کم شنوایی ناشی از مواجهه با ضربهٔ صوتی (آکوستیک تروما) معمولاً قابل پیشگیری است. تنها کافی است تنظیمات ساده ای را در موبایل یا دستگاه پخش کنندهٔ خود انجام دهید. این تنظیمات تأثیری روی لذت شنیدن موسیقی ندارند؛ فقط جلوی آسیب های احتمالی را می گیرند.

محدود کردن حداکثر ولوم

ساده ترین روش محدود کردن حداکثر ولوم دستگاه است. اکثر اسمارت فون ها به شما این اجازه را می دهند تا حداکثر بلندی صدا را به میزان کمتری از توانایی دستگاه محدود کنید. این قابلیت در تنظیمات صدای گوشی وجود دارد. با این روش والدین می توانند از سطح ایمن صدا برای فرزندان خود اطمینان حاصل کنند.

در آیفون، گزینهٔ Volume Limiter در قسمت Settings>Music قرار گرفته است. گزینهٔ Volume Limiter که زیر EQ قرار گرفته را انتخاب کنید و سپس حداکثر ولوم را به میزان دلخواه تنظیم کنید.

یک قاعدهٔ کلی برای تنظیم حداکثر ولوم، یک دوم یا دو سوم ماکزیمم صداست. به یاد داشته باشید سطح صدا می تواند از یک آهنگ تا آهنگ دیگر متفاوت باشد. برخی از ژانرها ذاتاً صدای بلندتری از ژانرهای دیگر دارند. بعد از تنظیم ولوم، چند آهنگ از ژانرهای مختلف گوش کنید تا از تناسب سطح صدا مطمئن شوید.

شاید فکر کنید با کم کردن ولوم نمی توانید صدا را واضح بشنوید؛ ولی این درست نیست. دلیلش را در ادامهٔ مطلب خواهیم گفت.

یکی از بهترین روش ها برای لذت بردن از موسیقی در ولوم های پایین، انتخاب هدفونِ مناسب است.

همه چیز به هدفون بر می گردد

بیشتر ایربادهایی که همراه اسمارت فون ها عرضه می شوند در بیرونِ مجرای گوش قرار می گیرند. این باعث می شود صداها و نویزهای محیط از شکاف بین سطح ایرباد و گوش به داخل راه پیدا کنند و با آنچه می شنوید تداخل ایجاد کنند.

27ursKGvuHre

ایربادها به نویزهای محیط (قرمز) اجازه می دهند به درون گوش راه پیدا کنند که این موضوع باعث ایجاد تداخل با صدای هدفون (سبز) می شود.

عکس العمل بیشتر افراد در چنین شرایطی افزایش ولوم صداست. در واقع ولوم را زیاد می کنیم که صدای بیرون را نشنویم! این کار می تواند به دستگاه شنوایی آسیب بزند. در ادامه راه هایی برای مقابله با این مشکل ارائه خواهیم داد.

از هدفون های داخلِ گوش استفاده کنید

هدفون های داخلِ گوش (in-ear) دارای ایرتیپ هایی در اشکال و اندازه های مختلف هستند که با پر کردن مجرای گوش مانع از ورود صداهای اطراف می شوند و از لحاظ قیمت هدفون هم تنوع بی نظیری دارند. با انتخاب یک ایرتیپ مناسب، به راحتی می توانید بخش عمدهٔ نویزهای محیط را حذف کنید. در این حالت با همان ولوم معمولی می توانید در محیط های شلوغ موسیقی گوش کنید.

AWYDQbWKReEq

هدفون های داخل گوش به عنوان یک مانع عمل کرده و جلوی ورود صداهای خارجی (قرمز) را می گیرند. ایرتیپ ها همچنین با قرار گرفتن در مجرای گوش، نیاز به افزایش ولوم را کاهش می دهند.

حفاظت از گوش با هدفون های دور گوش

هدفون های داخل گوش، بهترین راه برای کاهش صداهای محیط هستند؛ ولی همهٔ افراد با قرار گرفتن هدفون در مجرای گوش راحت نیستند.

هدفون های دور گوش (Over-Ear) با پدهای نرم که به خوبی اطراف گوش را می گیرند، جایگزین مناسبی هستند. این هدفون ها با احاطهٔ کامل گوش مانع از ورود صداهای محیط می شوند و به خاطر مسدود نکردن مجرای گوش، لذت شنیدن موسیقی با آن ها بیشتر است.

fmTpybfY3Fad

هدفون های دور گوش بدون مسدود کردن کانال گوش، نویزهای محیط (قرمز) را کاهش می دهند.

مراقب اطراف خود باشید

هدفون های روی گوش همانطور که از نامشان پیداست روی سطح گوش قرار گرفته و اطراف گوش را نمی گیرند. این هدفون ها بخش زیادی از صداهای محیط را به داخل راه می دهند. کاربردشان برای مکان هایی است که ضمن استفاده از هدفون می خواهید از صداهای پیرامون خود نیز آگاه باشید.

از آنجایی که هدفون های روی گوش، کامل گوش را احاطه نمی کنند،‌ گردش هوا وجود دارد و استفاده طولانی از آن ها باعث گرم شدن گوش نمی شود.

غلبه بر نویزها بدون افزایش ولوم

اگر اطلاعات زیادی در مورد هدفون نداشته باشید، احتمالاً‌ آخرین و بدترین راه حل یعنی افزایش ولوم را انتخاب می کنید که در این حالت ریسک آسیب شنوایی را بالا می برید. حقیقت این است که برخی از هدفون ها در مسدود کردن صداهای محیط بهتر عمل می کنند.

به عنوان مثال هدفون های نویز کنسلینگ به کمک یک مدار الکترونیکی، صداهای محیط را خنثی می کنند و شما در هر ولومی می توانید موسیقی را با کیفیت بالا بشنوید. این هدفون ها برای سفرهای هوایی و محیط های پرنویز انتخاب مناسبی هستند. برخی از آن ها قابلیتی دارند که به صورت موقت و بدون برداشتن هدفون می توانید صداهای محیط را بشنوید. برخی از مدل ها شدت لغو نویزشان قابل تنظیم است و حتی برخی از مدل ها بسته به جایی که هستید، برخی از نویزها را مسدود می کنند و به برخی اجازهٔ ورود می دهند!

کیفیتی که می شنوید

صرفنظر از نوع هدفون، استفاده از یک هدفون باکیفیت می تواند تجربهٔ شنیداری شما را بهبود بخشد. هدفون های رده بالا، پاسخ فرکانسی وسیع تری دارند. آن ها می توانند در هر ولومی، باسی عمیق و قوی ارائه دهند و ناحیه های رنج و لوو رنج را با دقت خوبی پخش کنند.

این یعنی برای شنیدن جزئیات صدا نیازی به حداکثر ولوم نیست. شما می توانید در یک ولوم ایمن موسیقی گوش کنید و همچنان لذت ببرید. از همه مهمتر می توانید برای سال ها با خیال راحت از هدفون استفاده کنید.

هدفون های مجهز به قابلیت لیمیتر، خصوصاً برای کودکان ضروری هستند.

حفاظت از شنوایی کودکان

محدود کردن ولوم صدا در اسمارت فون ها یا دستگاه های پخش پرتابل، شروع خوبی است. برخی از سازندگان، هدفون های مخصوص کودکان می سازند که به قابلیت Volume Limiter مجهز هستند. این هدفون ها طوری ساخته شده اند که مناسب گوش کوچک کودکان است. قابلیت ولوم لیمیتر در برخی از این مدل ها به این صورت است که سازنده از قبل حداکثر ولوم را برای هدفون تعریف کرده و در برخی از مدل ها امکان تنظیم سخت افزاری آن وجود دارد.

اگر سوالی در مورد انتخاب هدفون داشتید از طریق بخش تماس با ما تهران ملودی با ما در میان بگذارید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها