بهترین سبدگردان چه ویژگی هایی دارد؟

کد خبر: 1070419

gv41cpDKblAe

از عوامل استقبال مردم نسبت به بازار بورس جذابیت معامله و کسب سود است. به همین دلیل این روزها تعداد زیادی از افراد به فکر معامله و سرمایه‌گذاری در این بازار هستند اما در این میان برخی هنگام رو به رو شدن با حجم بالای اطلاعات و مفاهیم سرمایه‌گذاری و تحلیل‌های بورسی ممکن است ناامید و سردرگم به انصراف از این نوع سرمایه‌گذاری بیاندیشند.

بهتر است بدانیم که همواره برای هر مشکلی راه‌حلی وجود دارد. برای این دسته از سرمایه‌گذاران استفاده از سبدگردان‌ها و شرکت‌های سبدگردانی گزینه مناسب است. در این مقاله پس از تعریف سبدگردانی به شما خواهیم گفت که معیار انتخاب بهترین سبدگردان چیست؟

سبدگردانی چیست؟

هنگامی که شخص یا گروهی از کارشناسان و خبرگان بازار بورس مدیریت پرتفوی شخص دیگری را در ازای دریافت درصدی از سود حاصله بر عهده بگیرند، عمل سبدگردانی صورت گرفته است. سبدگردانان، با تبحری که دارند، می‌کوشند با چیدن یک سبد متعارف و معقول، بیشترین سود را کسب کنند زیرا هر چه سود حاصله بیشتر باشد درآمد و اعتبار بیشتری به دست می‌آورند. گفتنی است که فرآیند سبدگردانی تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار انجام می‌شود و شرکت‌هایی که می‌خواهند در لیست سبدگردانان قرار گیرند، باید از این سازمان مجوزهای لازم را کسب کنند.

شرکت‌های حقوقی می‌توانند در قالب یک شرکت سبدگردان مستقل فعالیت داشته باشند یا زیرمجموعه یک کارگزاری باشند. این شرکت‌ها مبلغی را به عنوان حداقل سرمایه برای انجام سبدگردانی در نظر می‌گیرند. این مبلغ معمولا بین 500 میلیون تومان تا 10 میلیارد تومان بسته به قوانین خود شرکت است. به غیر از شرکت‌های حقوقی، افراد حقیقی نیز می‌توانند سبدگردان پرتفوی دیگران باشند و عملیات سبدگردانی را برای آن‌ها انجام ‌دهند البته با این تفاوت که معمولا حداقل سرمایه برای سبدگردانی را کمتر از رقم شرکت‌های حقوقی در نظر می‌گیرند.

گفتنی است که در سبدگردانی، تمام معاملات با کد بورسی سرمایه‌گذار و با مدیریت شخص سبدگردان انجام می‌شود. حال در این میان سوال این است که با توجه به حجم زیاد شرکت‌های حقوقی سبدگردان و اشخاص حقیقی بهترین سبدگردان کدام است؟ و معیار انتخاب یک سبدگردان خوب چیست؟ برای پاسخ به این سوال‌ها لازم است به نکات زیر دقت کنید.

5 معیار مهم در انتخاب سبدگردان کدامند؟

  1. تخصص و قابل اعتماد بودن

همان طور که گفته شد شرکت‌های سبدگردانی باید مجوز رسمی از سازمان بورس داشته باشند تا بتواند مدیریت دارایی سرمایه‌گذاران را بر عهده بگیرد. شرکت‌ها برای دریافت این مجوز باید شرایط مورد تایید بورس را داشته باشند. این شرایط عبارتند:

  1. سرمایه بالای ۲ میلیارد تومان
  2. تیمی متشکل از تحلیلگران و متخصصین حرفه‌ای با گواهینامه و مدارک حرفه‌ای مرتبط
  3. احراز صلاحیت حرفه‌ای سهامداران و اعضای هیئت مدیره

تنها شرکت‌های کمی می‌توانند به این شرایط دست پیدا کنند. لذا سرمایه‌گذاران باید به این نکته توجه کنند که سرمایه خود را در اختیار افراد و سبدگردا‌ن‌های بدون مجوز قرار ندهند زیرا متاسفانه اگر مرتکب خلافی شوند توسط هیچ مرجع قانونی، قابل پیگیری نیستند.

  1. سابقه درخشان

از موارد مهم برای انتخاب سبدگردان، بررسی عملکرد گذشته آن است. میزان موفقیت در عملکرد گذشته و در مدیریت سبد‌ها همپنین میزان بازدهی‌های کسب شده ملاک معتبری برای انتخاب است. می‌توانید از شرکت مد نظرتان، گزارش عملکرد بخواهید و بازدهی فعالیت‌های آن‌ها را بررسی کنید.

  1. تیم تحلیلگر قوی و متخصص

معیار دیگر برای تشخیص بهترین سبدگردان، ارزشمندی تیم تحلیل آن است. این موضوع را می‌توان با بررسی خوشنامی سبدگردان به دست آورد. با جستجو در اینترنت و بررسی سایت شرکت‌های سبدگردان و شبکه‌های اجتماعی آن می‌توانید اطلاعاتی در این زمینه به دست آورید.

به عنوان مثال با بررسی اعضای تیم سبدگردان کارگزاری آگاه، به این اطلاعات می‌رسید که اعضا تیم جز فارغ‌التحصیلان CFA هستند و همچنین مدیر آن ۲ سال پی در پی از سوی سازمان بورس، به عنوان برترین مدیر انتخاب شده‌ است.

  1. ارائه خدمات عالی

شرکت سبدگردان موظف است شرح خدمات خود را به طور کامل و شفاف در اختیار سرمایه‌گذار بگذارد. مواردی چون بستن قرارداد و تنظیم جلسه با سرمایه گذار، گزارش ماهیانه، پشتیبانی خوب، سامانه معاملاتی آنلاین و... بخشی از این خدمات را تشکیل می‌دهند.

  1. میزان کارمزد دریافتی

به میزان کارمزدی که سبدگردان در ازای ارائـه خدمات از شما می‌گیرند دقت کنید. دو نوع کارمزد در سبدگردانی وجود دارد.1- کارمزد ثابت 2- کارمزد مبتنی بر عملکرد.

کارمزدثابت، کارمزدی است که به ‌طور سالانه و در انتهای قرارداد، به صورت درصدی دریافت می‌شود. کارمزد مبتنی بر عملکرد نیز کارمزدی است که بر اساس میزان درصد بازدهی کل سبد در طول دوره یک ساله، محاسبه و دریافت می‌شود.

 آنچه که گفتیم مهمترین مواردی است که در انتخاب بهترین سبدگردان لازم است به آن‌ها دقت داشته باشید. شرایطی که ذکر شد در اکثر شرکت‌های سبدگردان زیرمجموعه کارگزاری‌ها وجود دارد مانند شرکت سبدگردانی کارگزاری آگاه. لازم به ذکر است که  شرکت سبدگردانی آگاه، به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌ها در حوزه خدمات بورسی شناخته می‌شود. روند کاری شرکت به این صورت است که در طی برگزاری جلساتی با سرمایه‌گذار، میزان ریسک‌پذیری او را سنجیده و با درنظر گرفتن سود مورد انتظار، استراتژی ویژه‌ و اختصاصی برای مدیریت سبد سرمایه‌گذار انتخاب و بر مبنای آن قراردادی یک ساله را با او تنظیم می‌کند.

پس از عقد قرارداد نیز شرکت سبدگردان آگاه، گزارشات هفتگی و ماهانه عملکرد سبد را به صورت مرتب در اختیار سرمایه‌گذاران خود قرار می‌دهد. سهامدار هم از طریق جلسات حضوری و هم از طریق سامانه معاملاتی می‌تواند صورت مستقیم بر روند تغییرات پرتفوی خود نظارت داشته باشد. برای مشاهده انواع سبدگردانی اختصاصی آگاه، به سایت agahinvest.com مراجعه کنید و از مشاوره رایگان این مرکز نیز بهره‌مند شوید.

جمع‌بندی

در بازار بورس به دو روش می‌توان سرمایه‌گذاری کرد. روش مستقیم و غیر مستقیم. در روش غیرمستقیم شما سرمایه خود را در اختیار شرکت‌های حقوقی یا اشخاص حقیقی متبحری قرار می‌دهید که به جای شما خرید و فروش کنند و در ازای سودآوری، درصدی از آن را به عنوان حق‌الزحمه خود بردارند؛ به این عمل سبدگردانی گفته می‌شود. برای انتخاب بهترین سبدگردان به معیارهایی چون متخصص بودن، قابل اعتماد بودن، سابقه درخشان، سوددهی عالی، تیم تحلیلگر قوی و... دقت کنید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها