آشنایی با موسیقی پاپ

کد خبر: 1074804

موسیقی پاپ یک موسیقی تجاری است و در عین حال مورد پسند اغلب مردم می باشد. افرادی که علاقه به خوانندگی در زمینه پاپ دارند باید سلفژ ،طریق درست تنفس کردن و صدا سازی و... یاد بگیرند.

ابتدایی ترین موردی که درآموزش خوانندگی پاپ  باید در نظر گرفتآشنایی با موسیقی پاپ است.موسیقی پاپ را به عنوان یک موسیقی که به صورت تجاری تهیه میشود بیان میکنند. منظور از تهیه شدن به صورت تجاری این می باشد که هدف از تولید این نوع موسیقی به دست آوردن سود مالی است.

این سبک موسیقی مورد علاقه ایستگاه های رادیویی می باشد چون قابل دسترس است همچنین راحت در یاد می ماند و مردم را به خود جلب میکند. برخی معتقد هستند موسیقی پاپ یک صنعت است نه هنر. سبک موسیقی پاپ نسبت به سایر سبک های موسیقی از جمله کلاسیک و فولک منعطف تر می باشد؛ همچنین با این ۲ سبک مذکور بسیار متفاوت می باشد. 

بسیاری از قطعات موسیقی راک، هیپ هاپ، کانتری و راک اپرا مشمول موسیقی پاپ است بنابراین نمیتوان تعریف چندان دقیقی از موسیقی پاپ بیان کرد. معمولا در موسیقی پاپ به واسطه دستگاههای تقویت کننده الکترونیکاجرا میشود. در این نوع موسیقی ملودی اصلی بر ریتم غالب می باشد.

موسیقی پاپ، در دهه 50 آغاز شد. قطعه هایموسیقی پاپ اغلب در 3 دقیقه اجرا میشوند.  در موسیقی پاپ از ملودی های شنیدنی استفاده میشود که  نظر اغلب افراد را به خود جذب میکند.

میتوان گفت اغلب مردم از شنیدن موسیقی پاپ لذت می ‌برند و ساعت های برای شنیدن این گونه موسیقی وقت می گذارند. در کنسرت هایی که موسیقی پاپ برگزار میشود آنقدر تماشاگر دارد که اجرای آن ها فقط در استادیومهای بزرگ ورزشی ممکن می باشد.  به خاطر داشته باشید برای این که بخواهید یک خواننده حرفه ای پاپ بشوید در ابتدا نیاز به انگیزه بالا هست و باید تلاش مداوم و مستمر داشته باشید .

 

مراحل آموزش خوانندگی پاپ

1- یادگرفتن سلفژ

در ابتدا برای آموزش خوانندگی پاپ باید با موسیقی پاپ شناخت کامل پیدا بکنید. آموزش خوانندگی پاپ شروعی در جهت فعالیت در صنعت است. یکی از موارد مهم در آموزش خوانندگی پاپ خواندن و نوشتن موسیقی است که به اصطلاح به آن سلفژ می گویند.

 

برای  وارد شدن به دنیای موسیقی پاپ به سلفژ نیاز داریم. اشخاصی که در موسیقی فعالیت دارند  قطعا به سلفژ مسلط هستند. با یادگیری سلفژ  میتوانید مفاهیم موسیقی را به راحتی متوجه شوید. متاسفانه افرادی کمی برای آموزش خوانندگی پاپ سراغ یادگیری سلفژ می روند  در نتیجه موجب میشود  که فاصله های هارمونی را نمی توانند بخوانند و قطعات را به صورت کورکورانه اجرا میکنند.

 

2- صداسازی

بعد از یادگیری سلفژ نوبت به صدا سازی میرسد. اصول صداسازی یکی از مراحل آموزش خوانندگی پاپ است. خواننده هایی که به  اصول صداسازی آگاه هستند، اغلب اجرای پر شوری دارند. برای خواننده ای که در سبک پاپ میخواهد فعالیت داشته باشد آگاهی به اصول صداسازی برای او الزامی است.  افرادی که به خصیصه ی صدای خود آگاه باشند و در موقعیت های مناسب از آن استفاده بکنند می توانند صدای مناسب و خاصی خلق بکنند.

تمرین صداسازی به این صورت است که همزمان با صدای نت بخوانید، با صدای آهسته شروع کنید و به تدریج ریتم صدای خود را تند کنید، حتما باید در حین خواندن نفس گیری خود را مدیریت کنید.

 

3- فن نفس گیری

 

درصورتی که  تنفس صحیح باشد صدا دلنشین تر می شود. برای این که صدای خود را قوی بکنید باید عضلات گلو و حنجره خود را ورزش بدهید.  برای لذت بردن از صدای شما هنگام خواندن لزوما داشتن جنس صدای خوب کافی نمی باشد بلکه با تکنیک خواندن میتوانید مخاطب  را به خود جذب بکنید.

 

برای آماده کردن صدا بهتر است از نت دو وسط شروع به تمرین بکنید و چند فاصله بالا و پایین بروید . توجه داشته باشید اصلا نباید در ابتدا به صدا فشار شدید بیاورید. در نفس گیری خواننده نباید بی قید باشد و هرزمانی که خواست درآهنگ نفس بگیرد.

 

 

مناسب ترین زمانی که می توان نفس گرفت انتهای جمله ها یا نت های کشیده که معمولاً با خط اتصال در گروه های کوچک و بزرگ با هم یکپارچه هستند، می باشد به صورتی که روان بودن خط ملودی دچار سکته نشود. با رعایت کردن این موضوع جریان طبیعی آهنگ حفظ میشود همچنین خواندن هم آسان میشود.

زمان نفس کشیدن، هوا در دو قسمت شکم وسینه پر میشود بنابراین باید توجه کرد که زمان خواندن از این دو ناحیه نفس گیری به صورت متعادل صورت گیرد.

 

4- داشتن لرزش زنده در صدای خود

منظور از لرزش زنده این میباشد که صدایی را تولید بکنیم که تنفس در آن احساس بشود. برای تقویت صدا باید تمرینات متوالی لرزش زنده انجام داد. لرزش زنده کمک میکند که طرز نفس کشیدن را اصلاح بکنید.

 

لازم است در محیطی آرام صدایتان را به لرزه در بیاورید تا بتوانید اشکال های خود را برطرف بکنید. به لرزه انداختن مکرر صدا در یک نت را به اصطلاح ویبراسیون می گویند. برای انجام ویبراسیون صرفا با لرزش تار های صوتی نمی باشد بلکه باید از دیافراگم کمک گرفت. یکی از موارد آموزش خوانندگی پاپ این می باشد که تمرینات مناسبی برای لرزش صدا داشته باشید. برای اجرای ویبراتور باید بین لرزش صدا و دیافراگم هماهنگی وجود داشته باشد.

 

5- یادگرفتن یک ساز

برداشتن گامی در زمینه آموزش خوانندگی پاپ، یادگیری یک ساز می باشد. علت این که توصیه می شود یک ساز را یاد بگیرید این میباشد که در زمان تمرین کردن بسیار به شما کمک میکند و درک بهتری نسبت به خوانندگی پیدا میکنید.

 

6- تعیین کردن سبک موسیقی در فضای پاپ

با توجه به سلیقه فرد و توانایی حنجره  سبک موسیقی را میتوان انتخاب کرد. مخرج صدای هر فضایی با فضای دیگه متفاوت میباشد. بسیاری از هنرجویان در آموزش خوانندگی پاپ به توانایی خود توجه نمیکنند و صرفا با درنظرگرفتن علاقه ی خود سبک مورد نظرش را انتخاب میکند؛ همین امر موجب میشود که در طی آموزش خوانندگی پاپ احساس بی استعدادی بکنند و موسیقی را کنار می گذارند.

صحیح خواندن موسیقی پاپ

معمولا هنرجویان هنگام خواندن در مرحله  های اولآموزش خوانندگی پاپ در نقطه های اوج، فشار بسیارزیادی به خود وارد میکنند بنابراین برای ادامه اجرا وسعت صوتی آن ها یاریشان نمیکند؛ به این جهت می باشد که در هنگام آموزش خوانندگی پاپ هنرجونمیداند چگونه قطعه پاپ را آغاز بکند در نتیجه در اوج باقی می ماند. مربی حرفه ای در زمینه آموزش خوانندگی پاپ باید هنرجو را راهنماییبکند که برای اجرای قطعه پاپ گامی قابل دسترس خود را اجرا بکند.

این موارد در دوره آموزش خوانندگی پاپ در اکادمی پورپروینمورد توجه قرار گرفته است. 

همان طور که در دیدن خطای چشم وجود دارد در شنیدن موسیقی خطای گوش داریم؛ به این صورت که اغلب هنرجویان یک قطعه آهنگ را در وسعت صوتی پایین تری می شنوند تصمیم میگیرند که آن را اجرا بکنند و نقطه اوج یکآواز بالاتر از خواننده اجرا میکنند در نتیجه موجب می شود که در وسط اجرا قادر به تمام کردن قطعه نمیباشند.

 دلیل این موضوع این میباشد که هنرجو اوج ساده را بسیار بالاتر از حد ان اوج احساس میکند . در این مواقع مربی در هنگام آموزش خوانندگی پاپ باید به هنرجو متذکر شود که به اصطلاح دچار خطای گوش شده است.

 

نکته ی مهمی که در آموزش خوانندگی پاپ می باشد این است که کلمات را واضح و شفاف بیان شود. میتوان گفت خواننده در هنگام اجرای موسیقی خود تا حدودیدارای آزادی عمل است.منظور از آزادی عمل این می باشد، زمانی که  روی صدای سازها می خواند لزوما نباید به صورت کاملاً دقیق وزن نتها را اجرا بکند ،بلکه میتواند به جهت بهتر بیان کردن کلمات و این که حق مطلب شعر را به جا بیاورد مقداری پس و پیش بخواند.

قابل ذکر است که آزادی عمل نباید به حدی باشد که در کلیت ضرب آهنگ و میزانهای موسیقی اشتباهی به وجود بیاید همچنین آهنگ نباید از ریتم طبیعی  خود بیفتد.

نکته مهم که باید ذکر شود این است که  تا زمانی که صدایتان را گرم نکردید شروع به خواندن نکنید چرا که این کار موجب می شود به حنجره شما اسیب وارد شود. حدود 10 الی 15 دقیقه برایگرم کردن صدا خود زمان اختصاص دهید، کافی می باشد.  نکته ی مهمی که باید در نظر گرفت این میباشد که حالت فیزیکی نامناسب در کیفیت آواز خواندن موثر است و موجب پایین آمدن سطح کیفیت بشود.

مواردی که در خوانندگی موسیقی پاپ مهم می باشد توجه کردن به  این موارد می باشد:

هنر گوش دادن، آماده سازی و گرم کردن صدا، تلاش برای این که با صدای خودتان بخوانید ، صبر داشتن در زمان تمرینات، تمرین کردن زیاد و مداوم و صحیح و در نهایت داشتن اعتماد به نفس در خوانندگی

نکته ای که کم تر کسی به آن توجه میکند، این می باشد که برای بالا بردن انگیزه هنرجو میتوان تک آهنگ ساخت و خواندن آن آهنگ موجب می شود که آموزش خوانندگی پاپ که خشک و سخت می باشد را  راحت تر بکند.

 طبیعتا مقالات و مطالب آموزشی صرفا جنبه زمینه سازی دارد و در رابطه با آموزش خوانندگی پاپ به صورت تجربی می باشد و نیازمند مربیانی حرفه ای در این زمینه می باشد. امروزه بسیاری از افراد بدون طی کردن دوره های آموزش خوانندگی پاپ و دادن تست خوانندگی شروع به خواندن میکنندکه اغلب ان ها در این امر موفقیتی دست پیدا نمیکنند.

انجام تست صدا برای خوانندگی در اکادمی پورپروین

آکادمی پورپروین از علاقمندان جهت تست صدا برای خوانندگی دعوت به عمل می آورد.

لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت آکادمی پورپروین مراجعه کنید.

 

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها