وصیت شریعتمداری بعد از هشت سال کار در دولت

کد خبر: 1081521

وزیر کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه قانون ساختار نظام جامع رفاه اجتماعی کشور چندپاره شده است، اظهار کرد: یکی از اقدامات مهمی که به عنوان وصیت بعد از هشت سال کار در این دولت، می‌توانیم تقدیم کنیم این است که یا قانون ساختار به صورت جامع تغییر کند و یا با تصویب سیاست‌های کلی رفاهی از تصویب قوانین مغایر جلوگیری کنیم.

وصیت شریعتمداری بعد از هشت سال کار در دولت

محمد شریعتمداری در آئین افتتاح دبیرخانه رصد آسیب‌های اجتماعی و رونمایی از اطلس آسیب‌های اجتماعی با اشاره به چهار دهه فعالیت سازمان بهزیستی و بلوغ این سازمان گفت: سازمان بهزیستی بعد از ۴۰ سال تجربه ، امروز به نکات و نقاطی رسیده که می‌تواند در نگارش برنامه هفتم که سیاست‌های کلی آن در حال نگارش است ، به حل مشکلات کمک کند.

وی ادامه داد: امروز بعد از ۴۰ سال انتظار است که گایدلاین‌ها و نکات موثری را در تدوین سیاست‌های کلی نظام به عنوان پیشنهاد به مجمع تشخیص مصلحت نظام تقدیم کند،  برای تدوین سیاستهای کلی نظام پیشگام باشد و همچنین با همکاری همکارانی که در دولت مشغول به کار خواهند بود، آن را به یک لایحه ارزشمند تبدیل کند.

شریعتمداری گفت: اقدامات و کارهای مطالعاتی ارزشمندی که به همت سازمان بهزیستی آماده شده است، به ویژه مطالعاتی که مبتنی بر رصد واقعیات و اطلاعات صحیح و متقن است، می‌تواند هم به سیاست‌گذاران در نهادسازی و اصلاح ساختارهای حاکم بر فضای سیاستگذاری اجتماعی رفاهی در کشور کمک کند و هم به تدوین سیاست‌های مناسب برای پیشبرد اهداف در دو حوزه مهم رفاهی و اجتماعی.

قانون ساختار نظام جامع رفاه اجتماعی کشور چندپاره‌است

به گفته وزیر رفاه، متاسفانه قانون ساختار نظام جامع رفاه اجتماعی کشور چندپاره شده و یکی از اقدامات مهمی که باید به عنوان وصیت بعد از ۸ سال کار در این دولت، می‌توانیم تقدیم کنیم این است که یا قانون ساختار به صورت جامع تغییر کند و یا با تصویب سیاست‌های کلی رفاهی در مجمع تشخیص مصلحت که امروز حدود چهار بند آن به تصویب رسیده و با تایید مقام معظم رهبری ابلاغ خواهد شد، از تصویب قوانین مغایر با قانون سازمان جلوگیری کنیم.

وی اضافه کرد که این قدمها امروز درحال برداشتن است و اینها حاصل تلاشهایی است که حوزه معاونت رفاهی وزارت تعاون متقبل شدند  و امروز در مجمع تشخیص مصلحت شاهد نگارش سیاستهای کلی بخش رفاه هستیم که با مشارکت قوا و حضور نخبگان و صاحب نظران در حال نگارش است و آن از چارچوبی که از آن به عنوان ساختار صحبت می‌کنیم، صیانت می‌کند و بعدها با قوت بیشتری در برنامه هفتم به آن اشاره می شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به عدم برخورداری کشور از مرجع واحد سیاست‌گذار در حوزه رفاهی و اجتماعی اظهار کرد که این امر موجب شده دچار اسیبهایی در این حوزه‌ها شویم. اگر کشور بخواهد در زمینه مسائل رفاهی و  اجتماعی دارای شرایط بهتر از انچه امروز هستبم، شود، صرف نظر از عوامل برون‌زا، نیازمند اصلاحات اساسی در تجمیع قوای کشور در حوزه سیاستگذاری رفاهی و سیاستگذاری اجتماعی هستیم. چیزی که امروز به عنوان حلقه مفقوده در کشور خود را به وضوح نشان می‌دهد.

شریعتمداری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه موضوع آسیب‌های اجتماعی از چنان اهمیتی برخوردار است که مقام معظم رهبری قبل از جریان کرونا چند جلسه متوالی را به این امر اختصاص دادند، گفت: شاید اگر به طور طبیعی همه مسائل جمع می‌شد وزارت کشور که مجموعه عظیمی از گرفتاریهای اساسی کشور در حوزه امنیتی برعهده اش است و مباحث مختلف اداره کشور به طور عام در سطوح استانی و کشوری را برعهده دارد، درگیر این موضوع به طور خاص نمی‌شد، اما مشکلات اساسی که در این بخش وجود داشت و باعث تشکیل سازمان امور اجتماعی در وزارت کشور شد.

وی هوشمندسازی را یکی از اقدامات انجام شده در بهزیستی در این دوره بیان کرد و افزود: براساس شعار امسال هفته بهزیستی مبنی بر "بهزیستی در گام دوم هوشمندسازی"، به سمت ایجاد سامانه‌ها رفتیم که برخی از ۴۰ سامانه عبارتند از سامانه در حوزه شفافیت، در حوزه پرداخت الکترونیکی، سامانه فرزندخواندگی، سامانه یکپارچه صدور احکام پرسنلی ، سامانه قراردادها و املاک و مستقلات سازمان و سامانه حوزه مسائل دانشجویی .

به گفته شریعتمداری، بهزیستی هوشمند مبتنی بر اطلاعات و داده‌ها ؛ یعنی بهزیستی داده محور، تصمیم‌گیری و حکمرانی داده محور و مبتنی بر پایه اطلاعات متقن.

موتور مولد معلولیتها را باید از کار انداخت

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در حوزه معلولیت نیز مشخص شده است که ۵۰ درصد معلولیتها ناشی از نقایص ژنتیکی است، اظهار کرد: برخی از این موارد با مشاوره های پیش از ازدواج قابلیت حل و فصل دارد که باید به آن توجه جدی کرد. بحث غربالگری‌های ژنتیکی موضوع مهمی است، سقط جنین در مرحله مختلفی که جنین شکل میگیرد حتما جواز شرعی و اجازه علما را میخواهد و با رعایت موازین شرعی انجام شود اما باید به این امر هم پرداخت.

شریعتمداری اضافه کرد: در اصل موضوع غربالگری، تردیدی نیست و باید به سمت مشاوره برویم و تلاش کنیم با انجام ازمایشهای پیش از ازدواج شرایطی را فراهم کنیم که کسی با آسیبهای ژنتیکی فرزندی را به دنیا نیاورد که آن فرزند معلول باشد و سالهای سال هم خود و هم فرزند و هم جامعه را گرفتار کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه ۵۰ درصد معلولیتها ناشی از مسائل ژنتیکی است، گفت: موتور تولید معلولیت را باید از کار انداخت و  معلولیتها را باید دسته‌بندی کرد.

شریعتمداری با اشاره به معلولیتهای ناشی از تصادفات تاکید کرد: زمانی که ۱۵ درصد  معلولیت‌ها ناشی از چنین اتفاقاتی است ،  باید جلوی آن را گرفت. با هزینه کرد کمتری برای ساماندهی و بهساری محیط ، میتوان از هزینه بالاتری جلوگیری کرد که یک عمر خانواده‌هایی را گرفتار میکند. باید به این سمت و سو حرکت کرد. پس موتور و ماشین مولد برخی از عواملی که در بهزیستی به آن توجه میکنیم باید از کار بیندازیم./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها