سریال خاتون عاشقانه ای جدید از تینا پاکروان

کد خبر: 1083743

گذری در تاریخ با سریال خاتون:

پس از آغاز جنگ جهانی دوم در تاریخ ۹ شهریور ۱۳۱۸ مصادف با ۱ سپتامبر ۱۹۳۹، ایران بی‌طرفی خود را اعلام کرد اما پس از آغاز تهاجم آلمان به شوروی به دلیل گستردگی مرز ایران با اتحاد جماهیر شوروی، این بی‌طرفی ناپایدار بود و نیروهای متفقین به بهانه حضور کارشناسان آلمانی در ایران این کشور را اشغال کردند. در میان این برهه از تاریخ زندگی مردم دستخوش حوادث و اتفاقات زیادی شد که از دل آن یک داستان عاشقانه بوجود آمد که با قلم تینا پاکروان شکل گرفته است. سریال خاتون جدیدترین سریال شبکه نمایش خانگی در تابستان 1400 است که نویسندگی و کارگردانی آن را تینا پاکروان بر عهده دارد و همسر او یعنی علی اسدزاده که قبلا در موسسه تصویرگستر پاسارگاد فعالیت داشت و سریال عاشقانه شهرزاد را روانه بازار کرده بود، این بار تهیه کنندگی سریال تاریخی و رمانتیک خاتون را بر عهده دارد. پس از انتشار سریال های تاریخی موفقی همچون قهوه تلخ و شهرزاد، این بار خاتون وارد شبکه نمایش خانگی شده است؛ تینا پاکروان کار خود را از بخش تولید در سینمای ایران آغاز کرد و پیش از نشستن بر روی صندلی کارگردانی عمده شهرت خود را مدیون توانایی‌اش در بحث مدیریت پروژه‌ها بود؛ تا جایی که در سال‌های پایانی دهه هشتاد نام او به‌عنوان مجری طرح و مدیر تولید در آثار متفاوتی چون دنباله‌های اخراجی‌ها، وقتی همه خوابیم و جرم دیده می‌شد؛ پاکروان با ورود به عرصه فیلم‌سازی، طی یک دهه خانوم، نیمه شب اتفاق افتاد و لس‌آنجلس تهران را به کارنامه‌اش اضافه کرد که با وجود تفاوت لحن، ژانر و قصه فیلم‌ها نکته مشترک تمام آن‌ها حضور بازیگران مشهور در نقش‌های غیرمنتظره و روایت‌های مبتنی بر زنانگی شخصیت‌های اصلی بود؛ از این رو، در مورد سریال خاتون به‌عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پروژه سینمایی او تا به امروز، کنجکاوی زیادی وجود دارد؛ خاتون داستان خانواده‌ای را در بستر تاریخ روایت می‌کند که از ابتدای شهریور سال ۱۳۲۰ و در دوران جنگ جهانی دوم و اشغال ایران توسط متفقین آغاز می‌شود و سرنوشت تحولات یک خانواده و یک سرزمین را به تصویر می‌کشد.

 

خاتون به چه معناست:

خاتون عنوانی سغدی بود که برای شهبانوهای توچوئه در آسیای میانه به کار می‌رفت.خاتون خرازی داری است زیبا این واژه سغدی پس از آن برای زنان فرمانروایان خوارزمشاهی، سلجوقی و چنگیزی نیز به کار رفت. در دوران تیموریان در آسیای میانه واژه بیگم جایگزین این عنوان شد. واژه خاتون که از سغدی به آثار فارسی دری وارد گردیده بود، بعداً از زبان اهل بخارا بار نخست در کتابهای عربی دربارهٔ فتح بخارا اقتباس گردید و در زبان عربی به گونه خواتین جمع بسته شد. این واژه در ترکی عثمانی به صورت qādïn (عنوانی احترام‌آمیز برای زنان بزرگ) درآمده‌است و در ترکی استانبولی نیز به شکل kadın باقی‌مانده‌است. از آن‌جا که این واژه ایرانی در زبان‌های ترکی نیز وارد شده برخی منابع [مانند لغت‌نامهٔ دهخدا] آن را ترکی پنداشته‌اند. در عربی به‌عنوان یک واژه با ریشهٔ ترکی به‌کار می‌رود و جمع آن خواتین، معنای آن «خانم، بانو، کدبانو» ذکر شده‌است.

 

کارگردان سریال خاتون:

تینا پاکروان در سال ۱۳۵۶ در تهران به دنیا آمد. کارشناسی کارگردانی سینما را از دانشکده سینما و تئاتر گرفت. او فعالیت سینمایی را از کار در مجله سینمایی گزارش فیلم در سال ۱۳۷۴ آغاز کرد و در ادامه، با مجلاتی مانند ابرار سینمایی و صدا، دوربین، حرکت و هفته‌نامهٔ فکور همکاری داشته‌است. او سپس برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفت و در دانشگاه یوسی‌ال‌اِی (UCLA) ایالات متحده آمریکا در رشته سینما چند واحد درسی گذراند. او کارگردانی فیلم های همچون پل، خانوم، نیمه شب اتفاق افتاد، لس آنجلس تهران را به عنوان فیلم های بلند در کارنامه خود دارد.

 

قصه سریال خاتون درباره چیست؟

خاتون داستان عاشقانه‌ای را در سال ۱۳۲۰ و در کشاکش اشغال ایران توسط نیروهای متفقین با تاکید بر روی شخصیت زن اصلی خود یعنی خاتون (نگار جواهریان) روایت می‌کند. زنی از زنان این سرزمین که روزی روزگاری در ایران برای زندگی جنگیده‌اند…

 

بازیگران سریال خاتون را چه کسانی تشکیل می دهند؟

شاید بتوان برگ برنده این سریال برای جذب مخاطب را حضور مهران مدیری، هنرمند توانا و خلاق ایران دانست. او که خودش کارگردان آثار فاخری همچون شب های برره، قهوه تلخ، مرد هزار چهره، دراکولا و دیگر عناوین تلویزیونی و سینمایی است، در این سریال به عنوان بازیگر حضور دارد و در کنار دیگر هنرمندان مطرح کشورمان سریال خاتون را بیش از دیگر آثار مورد توجه قرار داده است. در این سریال  مهران مدیری (در نقش جهانگیر روزبه)، نگار جواهریان (در نقش خاتون)، اشکان خطیبی (در نقش شیرزاد ملک)، شبنم مقدمی (در نقش فخرالنسا)، میرسعید مولویان (در نقش رضا فخار)، ستاره پسیانی (در نقش پروین)، فرخ نعمتی (در نقش سرتیپ آریا)، بهناز جعفری (در نقش رعنا)، رضا بهبودی (در نقش دکتر بوکوفسکی)، بابک حمیدیان (در نقش کمیسر رجب‌اف)، شاهرخ فروتنیان (در نقش فریدون خان)، مهران غفوریان (در نقش موسیو)، مهتاب ثروتی (در نقش ماری)، مهدی قربانی (در نقش فرهاد)، عاطفه رضوی (در نقش قدرت)، پیام دهکردی (در نقش نظربیگ)، آیدا ماهیانی (در نقش باربارا کُوالسکا)، پژمان بازغی، غزل شاکری، قربان نجفی، سروش صحت و… به ایفای نقش پرداخته اند.

 

دانلود سریال خاتون به صورت قانونی

علاقمندان به سریال ایرانی برای دانلود قانونی سریال خاتون میتوانید با مراجعه به بخش دانلود سریال خاتون در وبسایت فست مووی مراجعه کنید. فست مووی جدیدترین آثار سینمای ایران و جهان را هم به صورت قانونی و هم به رایگان و با لینک مستقیم نیم بها در اختیار مخاطبین خود قرار داده است. این سایت از سال 1399 تا کنون در زمینه ارائه آثار فاخر شبکه نمایش خانگی فعال است و با کسب مجوز از سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) به صورت قانونی جدیدترین و محبوب ترین فیلم و سریال های ایرانی و خارجی را برای دانلود ارائه کرده است.

جدیدترین سریال های نمایش خانگی:

تابستان امسال سریال های جدیدی وارد شبکه نمایش شده که از میان آنها میتوان به سریال خاتون به کارگردانی تینا پاکروان، سریال میدان سرخ به کارگردانی کمال تبریزی، سریال جیران به کارگردانی حسن فتحی، سریال جزیره به کارگردانی سیروس مقدم، سریال قبله عالم به کارگردانی حامد محمدی، سریال خسوف به کارگردانی مازیار میری، سریال شبکه مخفی زنان به کارگردانی افشین هاشمی، سریال نوبت لیلی به کارگردانی روح الله حجازی، سریال زخم کاری به کارگردانی محمدحسین مهدویان و سریال حرفه ای به کارگردانی سعید خانی، سریال راه میانبر به کارگردانی تهمینه میلانی، آهوی من مارال به کارگردانی مهرداد غفارزاده اشاره کرد که همه این سریال ها به همراه جدیدترین فیلم های سینمایی اکران شده را میتوانید از رسانه فست مووی دانلود و تماشا کنید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها