میزان معافیت مالیاتی یک خانواده 5 نفره چقدر؟

کد خبر: 1086069

براساس طرح مالیات بر عایدی سرمایه و در صورت معامله سالانه، خرید و فروش 5 خودرو و 5 ملک مسکونی و 240 میلیون تومان طلا و جواهرات و 240 میلیون تومان ارزهای خارجی، میزان معافیت یک خانواده 5 نفره از پرداخت این پایه مالیاتی است.

میزان معافیت مالیاتی یک خانواده 5 نفره چقدر؟

 بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد بیشتر درآمد ثروتمندان ناشی از ثروت است و نه کار کردن. در واقع، با افزایش درآمدها سهم درآمد حاصل از کار کردن از کل درآمدهای افراد کاهش می‌یابد و در عوض سهم درآمد حاصل از عایدی سرمایه افزایش می‌یابد.

یکی از پایه‌های مالیاتی ضروری برای کاهش نابرابری و عدالت مالیاتی، مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) است. تجربه سایر کشورها نشان می‌دهد که این پایه مالیاتی با کاهش فعالیت‌های سوداگرانه و سفته‌بازی باعث تنظیم‌گری و کنترل قیمت‌ها در بازارهای اقتصادی می‌شود.

با توجه به تعلل غیرقابل توجیه دولت روحانی برای ایجاد این پایه مالیاتی ضروری، نمایندگان مجلس یازدهم دست به کار شدند و کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه در جلسه علنی مورخ 5 خردادماه به تصویب مجلس رسید. قرار است جزئیات این طرح در آینده نزدیک در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

علی رغم اینکه کارشناسان تاکید دارند با توجه به معافیت های درنظرگرفته شده در این طرح، بیش از 95 درصد مردم از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف هستند ولی همچنان در فضای جامعه درباره این موضوع نگرانی هایی وجود دارد. با توجه به همین موضوع، در سلسله گزارش هایی به بررسی معافیت های درنظر گرفته شده در این طرح در زمینه معاملات مسکن، خودرو، طلا و ارز پرداختیم. در این گزارش قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که یک خانواده 5 نفره چقدر از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف است؟

براساس این طرح و در صورت معامله سالانه، معافیت ها برای یک خانواده 5 نفره بدین صورت است:

معافیت مالیاتی

الف- 5 ملک مسکونی (یک ملک برای هر فرد بالای 18 سال و انتقال بین اعضای خانواده)

ب- 5 خودرو (یک خودرو برای هر فرد بالای 18 سال)

ج- 240 میلیون طلا و جواهرات (عایدی حاصل از فروش در سال 1400: 48 میلیون برای هر نفر)

د- 240 میلیون ارزهای خارجی (عایدی حاصل از فروش در سال 1400: 48 میلیون برای هر نفر)

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها