تاریخچه سامسونگ

کد خبر: 1097344

AeLXpDUwzbZo

سامسونگ یکی از بزرگترین و شناخته شده ترین سازنده‌های دستگاه‌های الکترونیکی در دنیا است و توانسته سهم بزرگی از بازار الکترنیک دنیا را به خود اختصاص دهد. سامسونگ هم مانند دیگر شرکت‌های موفق جهان تاریخچه ای پر از پستی و بلندی دارد و قطعا شنیدن آن برای شما جذاب خواهد بود. در ادامه‌ی این متن قرار به این تاریخچه‌ بپردازیم و آن را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.

معرفی سامسونگ

گرچه سامسونگ نیاز به معرفی ندارد و اکثر ما در مورد می‌دانیم اما به طور خلاصه درباره‌ی آن می‌توان گفت که سامسونگ یک شرکت ساخت تجهیزات الکترونیکی و لوازم دیجیتال باکیفیت و قدرتمند در کشور کره جنوبی است که توانسته است سهمی بزرگی از بازار جهانی لوازم الکترونیکی مخصوصا بازار موبایل‌های هوشمند را به خود اختصاص دهد. این شرکت یکی از مؤثرترین شرکت‌ها در رشد اقتصادی و سیاسی کره جنوبی بوده است. کارشناسان معتقدند که سامسونگ نقش بسیار مهمی در انقلاب صنعتی کره داشته است و باعث شده است تا کره جنوبی بتوانید به یک کشور در حال توسعه تبدیل شود.

تاریخچه تأسیس

برخلاف زمان حال سامسونگ که در زمینه لوازم الکترونیکی فعالیت می‌کند؛ سامسونگ در ابتدا یک فروشگاه تجارت مواد غذایی بوده است. لی بیونگ-چول جزء ثروتمندان کره جنوبی محسوب می‌شد. او در سال ۱۹۳۸ میلادی شرکت سامسونگ را راه انداخت و فعالیت این شرکت را همانطور که گفته شد با تجارت مواد غذایی شروع کرد. این تجارت در ابتدا تنها با ۴۰ کارمند شروع به کار کرد و آن را گسترش داد.

سامسونگ فعالیت خود را در شهر دانگو شروع کرد. او ماهی خشک و غذاهای محلی را به اطراف شهر می‌فرستاد و بعضی از آن‌ها را به چین و استان‌های ‌آن صادر می‌کرد. تجارت آن‌ها در سال‌های ابتدایی بسیار موفق بود و آن‌ها توانستند تجارت خود را در سال ۱۹۷۴ به سئول منتقل کنند.

چند سال بعد جنگ کره باعث شد تا آن‌ها مجبور شوندن مرکز مدیریت خود را جا به جا کنند و سئول را ترک کنند. بعد از آن لی فعالیت خود را بر تصفیه‌ی شکر و پشم اختصاص داد و فعالیت نساجی خود را گسترش داد. در آن زمان او از مواد اولیه تا محصول نهایی را تولید می‌کرد و سعی در رقابت با دیگر فعالان حوزه نساجی داشت.

ورود به عرصه الکترونیک

x2paiptIQBEz

در سال ۱۹۶۹ بود که شرکت سامسونگ وارد عرصه الکترونیک شد و اولین محصول خود که یک تلویزیون سیاه سفید بود را تولید کرد. او همچنان در عرصه الکترونیک نیز موفق بود و توانست در سال ۱۹۷۰ محصولات خانگی تولید شده را به کشور‌های دیگر صادر کند.

در حدود سال ۱۹۸۰ بود که سامسونگ یکی از مهم‌ترین خریدهای مجموعه‌ی رشدیافته‌ی  خود را انجام داد. آن‌ها شرکت Hanguk Jeonja Tongsin را در شهر گومی خریداری کردند و وارد صنعت مخابرات شدند. این مجموعه ابتدا در تولید برد سوئیچ‌های مخابراتی فعالیت می‌کرد و به‌مرور در صنایع فکس و تلفن نیز وارد شد. می‌توان گفت شرکت هانگوک یکی پایه‌های اصلی در رشد مخابراتی سامسونگ است.

در دهه ۱۹۹۰ سامسونگ در حال توسعه خود در بازار‌های جهانی بود و به موفقیت‌های بسیاری دست یافته بود. اما با وجود این موفقیت‌ها این شرکت دارای مشکلات متعددی نیز بود. این شرکت در آن سال‌ها رسوایی‌های بسیاری داشت از جمله رشوه ، پرونده نقض حق ثبت اختراع و بسیار چیز‌های دیگر. با وجود تمام این مشکلات که کم هم نبودند سامسونگ به کار خود در زمینه الکترونیک ادامه داد و توانست در بازار جهانی بسیاری از محصولات جزء رتبه‌های برتر باشد.

با اینکه در سال ۱۹۸۷ مؤسس این شرکت فوت شده بود اما در حدود دهه ۲۰۰۰ بود که شاهد پیدایش و تولید سری گوشی‌های گلکسی سامسونگ بودیم. این سری گوشی‌ها توانستند به پرفروش ترین محصول سامسونگ و بعدها به پر فروش ترین‌های بازار جهانی موبایل تبدیل شوند. در سال ۲۰۱۰ بود که این شرکت با معرفی سری galaxy tab تولید تبلت را نیز آغاز کرد.

زیر مجموعه

مجموعه سامسونگ چیزی بیشتر از یک شرکت فعال در زمینه الکترونیک است و علاوه بر گوشی‌های هوشمندی که تولید می‌کند و لوازم خانگی زیرمجموعه‌های دیگری دارد که البته دور از ذهن هم نیست زیرا می‌دانید که این شرکت از تجارت مواد غذایی شروع کرده است. این شرکت در طول فعالیت خود گستره‌ی وسیعی از صنایع را درنوردیده است. در حال حاضر نیز این شرکت در حوزه‌های مختلفی چون : الکترونیک، تبلیغات، ساخت‌وساز، تجهیزات پزشکی، سرگرمی، خدمات مالی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و ساخت ماشین‌آلات عظیم مانند کشتی فعالیت می‌کند. هر کدام از زیر مجموعه‌هایی که زیر مجموعه شرکت سامسونگ هستند خود شرکتی بزرگ محسوب می‌شوند که شرکت‌های و بزرگ و کوچک دیگری را نیز تحت سرپرستی دارند. شرکت سامسونگ علاوه بر زیرمجموعه‌هایی که حال دارد بعضی زیر مجموعه‌ها داشته است که آن‌ها را به برند دیگری فروخته است.

Samsung Electronics

بدیهی است که همه‌ی ما با بخش الکترنیکی مجموعه سامسونگ آشنایی داریم و باید این را نیز بدانید این بخش از مجموعه بزرگترین و سودآور ترین سامسونگ است که همانطور که گفته شد در سال ۱۹۶۹ تأسیس شده است. این زیر مجموعه سامسونگ در شهر سوون کره جنوبی قرار دارد که البته مرکزی که در این شهر است بخش مرکزی است و بخش الکترونیکی سامسونگ در ۸۰ کشور دنیا خط تولید و مونتاژ دارد. تمامی این‌ها نشان از میزان قدرتمند بودن مجموعه سامسونگ در بخش الکترنیک است و باعث شده است تا این مجموعه خود را بر روی این بخش بگذارد.

Samsung Heavy Industries

ahCW0WFzRsH4

این بخش ،‌ بخش کشتی سازی سامسونگ است که از سال ۱۹۷۲ در حال فعالیت است و توانسته یکی از سه کشتی سازی بزرگ در کره جنوبی باشد. این کشور با دو شرکت دیگر هیوندای و دوو در حال رقابت است و علاوه بر جایگاه خوب در کره جنوبی در حهان نیز یکی از بزرگان صنعت کشتی سازی محسوب می‌شود. این شرکت کشتی‌های خود را برای کاربرد‌های مختلف تولید کرده است از جمله: مسافربری، استخراج نفت، حمل و نقل و …. این شرکت بسیاری تجهیزات را تولید می‌کند و در اختیار دیگر شرکت‌ها برای ساخت کشتی قرار می‌دهد.

دستگیری مسئولان

این شکرت بزرگ در طی سال‌ها مشکلات متعددی را پشت سر گذاشته است و حتی در بازه‌های زمانی متفاوت، بعضی از مسئولان این شرکت دستگیر شده اند. مانند سال ۲۰۱۷ که رئیس هیئت مدیره این شرکت به جرم دست داشتن در فساد دولتی کره جنوبی و در پی خلع رئیس جمهور این کشور دستگیر شد. رئیس مجموعه سامسونگ در آن زمان به اتهام رشوه، اختلاس، پول‌شویی و کلاهبرداری در قراردادها دستگیر شد. اتهام سامسونگ و مدیرش پرداخت ۳۷ میلیون دلار رشوه به مؤسسات غیرانتقاعی مرتبط با رئیس جمهور کشور، در ازای دریافت حمایت‌های سیاسی بوده است.

با اینکه رئیس این مجموعه این اتهامات را تکذیب می‌کرد سرانجام در ماه آگوست سال ۲۰۱۷ به ۵ سال حبس محکوم شدکه البته این میزان در سال ۲۰۱۸ به نصف کاهش پیدا کرد و البته پس از آن نیز او آزاد شد و مجموعه سامسونگ دوباره به کار خود ادامه داد و توانست بحران به وجود آمده را مدیریت کند و تا به حال یکی از بزرگترین برند‌های شناخته شده در جهان باشد. بعد از آن سرمایه گذاران این شرکت با امید بیشتر فعالیت کردند و ارزش سهام را نیز به جایگاه خود برگرداندند.

منبع: بریتانیکا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها