آیا صرافی کوکوین ملزم به احراز هویت کاربران است؟

کد خبر: 1098062
آیا صرافی کوکوین ملزم به احراز هویت کاربران است؟

یکی از دلایل اصلی که صرافی کوکوین تبدیل به صرافی دیجیتال محبوب ایرانیان گردید، اجباری شدن فرآیند احراز هویت در بایننس بود. بسیاری از کاربران قبلی بایننس به سرعت تمامی دارایی خود را به Kucoin انتقال دادند تا مطمئن شوند که آسیبی به دارایی آن‌ها نخواهد رسید. اما سوال اصلی دارندگان کریپتوها این است که آیا فرآیند احراز هویت یا همان KYC در کوکوین هم اجباری خواهد شد؟ بهتر است ابتدا نگاهی به سوابق عملکردی این پلتفرم بیندازیم.

تاریخچه صرافی کوکوین

شهریورماه سال 1396، صرافی کوکوین فعالیت رسمی خود را آغاز کرد و در کمتر از 5 سال، توانسته اعتماد بیش از هشت میلیون معامله‌گر را از 207 کشور جهان به خود جلب کند. میشل گان و اریک دون به عنوان پایه‌گذاران این پلتفرم، پیش از آن پروژه‌های موفق دیگری داشته‌اند که می‌توان به Ant Financial و همچنین iBox PAY اشاره کرد.

صرافی Kucoin با شعار "صرافی مردم" ایجاد گردیده و تا کنون توانسته میزبان بیش از یک چهارم تمامی دارندگان کریپتوها (از سرتاسر جهان) باشد. علاوه بر خرید و فروش مرسوم رمزارزها (معاملات نقطه‌ای)، کوکوین بستر معاملات فیوچر، مارجین تریدینگ، فیات تریدینگ نفر به نفر، استکینگ و نهایتا لندینگ را ایجاد کرده است. یکی از نکات جالب توجه در اپلیکیشن موبایل این پلتفرم، قسمت مربوط به ربات معامله‌گر بوده که این بدان معناست که همه چیز حتی برای کار کردن با اکسپرت‌ها نیز  آماده شده است.

برتری Kucoin نسبت به سایر صرافی های دیجتال

در بسیاری از وبسایت‌ها، چند ویژگی زیر به عنوان مزیت کوکوین مطرح شده است:

  • توکن اختصاصی
  • تنوع بازار معاملاتی و توکن‌های قابل معامله
  • سیستم پشتیبانی پاسخگو
  • کارمزد کم معاملاتی
  • بازار فیات تریدینگ نفر به نفر
  • اپلیکیشن قدرتمند برای اندروید و آی او اس
  • اجباری نبودن فرآیند احراز هویت

اما هیچکدام از نکات بالا، ویژگی منحصر به فردی نیست که بتوان با استناد به آن، Kucoin صرافی را برتر از سایر پلتفرم‌های معاملاتی عنوان کرد. برای مثال، تقریبا تمامی صرافی‌های دیجیتال، اپلیکیشن جذاب و قدرتمندی برای گوشی‌های آیفون و اندروید دارند. از طرف دیگر، کارمزد یک درصد برای معاملات نیز نرخ معمول بازار بوده و تقریبا کارمزد تمامی صرافان دیجیتال، همین مقدار است.

بازارهای فیات تریدینگ نفر به نفر، فیوچر، لندینگ و ... نیز منحصر به این پلتفرم نبوده و اکثر پلتفرم‌های نوین همانند بایننس و کوینکس نیز چنین امکاناتی را برای کاربران خود ایجاد کرده‌اند. اما آنچه که به معنای واقعی نقاط قوت صرافی کوکوین به شمار می‌روند، موارد زیر هستند:

  • قدرت سرورهای معاملاتی
  • تعداد کاربران بسیار زیاد

دقیقا همین دو مورد باعث شده که این پلتفرم معاملاتی، تبدیل به یکی از بهترین صرافی‌های دیجیتال جهان شود. اگر تجربه‌ی خرید و فروش رمزارزها را در صرافی‌های دیجیتال ایرانی داشته باشید، حتما متوجه شده‌اید که برای چند لحظه، هیچ معامله‌ای انجام نمی‌شود. این به دلیل کاربران محدود موجود در پلتفرم است. از آنجایکه کوکوین بیش از هشت میلیون کاربر فعال در سرتاسر جهان دارد، هیچ لحظه‌ای نیست که یک دارایی در حال معامله نباشد.

808

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید (معاملات نقطه‌ای اتریوم)، در عرض یک ثانیه ده‌ها معامله در حال انجام بوده که در زمان پیک بازار، این تعداد به نزدیک صد معامله در ثانیه افزایش پیدا می‌کند.

اتفاق دیگری که اخیرا افتاد که می‌تواند بیانگر کیفیت مناسب این پلتفرم باشد، رفتار مدیرعامل این مجموعه بعد از ایجاد مشکل فنی در ارائه‌ی خدمات صرافی بود. سامانه برای چند دقیقه‌ی کوتاه از دسترس خارج گردید که مدیر عامل این مجموعه سریعا وارد فضای مجازی (توییتر، ردیت و ..) شد و به همه‌ی کاربران گفت: "از مشکل پیش آمده عذرخواهی میکنم، هر تریدری که در این مدت متضرر گردید، فرم ثبت مشکل را پر کرده تا کارشناسان ما به سرعت، ضرر وارد شده را جبران کنند". این سطح از پاسخگویی، کمتر در میان صرافی‌های دیجیتال دیگر (به غیر از بایننس) دیده شده است.

صرافی کوکوین برای کاربران ایرانی

 طبق معمول، علاوه بر بررسی زیرساخت‌ها، مزایا و معایب پلتفرم‌های مختلف، باید بخشی از بررسی و تحلیل را به رفتار آن‌ها با کاربران ایرانی اختصاص داد. از آنجاییکه ایرانیان در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند و رزوانه با ده‌ها مشکل غیرواقعی اما کاملا واقعی! دست و پنجه نرم می‌کنند، باید رفتار این پلتفرم با ایرانیان را به صورت جداگانه و عمیقی بررسی کرد.

اول اینکه سایت برای کاربران ایرانی فیلتر نیست (برخلاف بایننس)، دوم اینکه حتی با آی پی ایران می‌توان بدون دریافت اخطار و هشدار، ثبت نام کرد و به عنوان یک کاربر عادی، وارد پلتفرم شد. البته به یاد داشته باشید که اکثر کاربران ایرانی سایت، آی پی خود را تغییر داده‌اند تا ایرانی بودن آن‌ها مشخص نشود (توصیه شده – جهت افزایش اطمینان).

نهایتا هم این نکته را باید بیان کرد که ایران، جزو کشورهای داخل لیست ثبت نام کوکوین نبوده و نمی‌توان به عنوان یک ایرانی، فرآیند احراز هویت را انجام داد (بر خلاف کوینکس). این همان نگرانی اصلی است که عنوان مقاله نیز قرار گرفته است. آیا فرآیند احراز هویت در کوکوین اجباری خواهد شد؟ در ادامه به این سوال، پاسخ خواهیم داد.

آیا KYC در کوکوین اجباری می شود؟

احراز هویت یا همان Know Your Costumer یکی از اقدامات اولیه برای مبارزه با پولشویی و حمایت مالی از تروریسم جهانی است. قدرت‌های جهانی همواره برای نظارت بر رد و بدل کردن پول و تراکنش‌های مالی، قواعد و مقرراتی را تنظیم کرده و بر اجرای صحیح آن نظارت می‌کنند. از آنجاییکه سقف تراکنش روزانه صرافی‌های دیجیتال عموما بر مبنای بیتکوین تعریف شده است (در حدود 40 هزار دلار)، بنابراین هر حساب کاربری (حتی اگر احراز هویت نشده باشد)، می‌تواند چند صد هزار دلار پول را در طول ماه جابجا کند و هیچ نام و نشانی از خود باقی نگذارد.

همین تراکنش‌های سنگین و مخفی مالی باعث شد که کشورهای مختلف (از جمله آمریکا، کانادا، ژاپن، انگلستان و ...)، اجازه‌ی فعالیت صرافی‌های دیجیتال را منوط به اجباری کردن KYC کنند. اولین صرافی‌ای که با رفتار تند این کشورها و قدرت‌های بین المللی روبرو شد، بایننس بود. بعد از ماه‌ها درگیری و مقاومت و حتی کاهش سقف تراکنش روزانه به 0.06 بیتکوین، بالاخره بایننس تسلیم شد و احراز هویت را اجباری کرد.

بنابراین، به نظر می‌رسد که صرافی‌های بزرگ دیگر نیز از گزند این اقدامات و فشارهای بین‌المللی در امان نباشند. در حال حاضر، کوکوین هیچ موضع مشخصی در خصوص احراز هویت نگرفته و فعلا سقف برداشت 5 بیتکوین در روز را برای تمامی کاربران خود (بدون احراز هویت) در نظر گرفته است.

برای فهم بهتر این موضوع، کافی است که اظهار نظر مسئولین کوینکس را در مواجهه با این اتفاقات بدانید. مسئولین کوینکس بیان کرده‌اند که وجود و ماهیت رمزارزها برای مقابله با انحصار و تمرکز قدرت بوده و ما نیز به عنوان صرافی ارز دیجیتال و فعال در این حوزه، هرگز این آرمان را زیر پا نخواهیم گذاشت. بنابراین، فرآیند احراز هویت را هرگز اجباری نخواهیم کرد.

برای جمع‌بندی باید بیان کرد که احتمال اجباری شدن احراز هویت در کوکوین، آنچنان دور از ذهن نیست، اما هرچه که باشد، اتفاقی نیست که در طول یک روز و یک هفته رخ داده و کاربران می‌توانند در شرایط فعلی، به آن اعتماد کنند.

در این مقاله، به بررسی آینده و احتمالات پیش روی صرافی کوکوین پرداختیم. اما در مقاله‌ی صرافی کوکوین می‌توانید تمامی اطلاعات مورد نیاز از این پلتفرم محبوب را بدست بیاورید. آموزش افتتاح حساب به صورت تصویری نیز در همین مقاله ارائه شده است.

رتبه بندی Kucoin در سطح جهانی

به نقل از وبسایت معتبر کوین مارکت کپ (Coinmarketcap.com) و با توجه به پارامترهای متعدد (از جمله امنیت، قدرت سامانه، حجم معاملات روزانه، کیفیت پشتیبانی، نقدینگی موجود و ...)، Kucoin پنجمین صرافی معتبر دنیا قرار گرفته و نمره‌ی کلی آن معادل 8.5 از 10 برآورد شده است. در این رده‌بندی، تنها بایننس، کوینبیس، هوبی گلوبال و نهایتا اف تی ایکس بالاتر از آن قرار گرفته‌اند. در نظر داشته باشید که تمامی پلتفرم‌های دیگر، دسترسی ایرانیان را محدود کرده‌اند و در حقیقت، کوکوین برای ایرانیان، بهترین انتخاب موجود است. این رده بندی در تصویر زیر نمایش داده شده است.

809

آخرین اخبار و اتفاقات روز دنیا در حوزه‌ی رمزارزها و همچنین تصمیم‌های جدید صرافی‌های دیجیتال را می‌توانید در وبسایت ایران بروکر مطالعه کنید تا مطمئن شوید که بهترین تصمیم را با شرایط موجود، گرفته‌اید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها