مقایسه کاردانو (ADA) با پولکادات (DOT)

کد خبر: 1093444
مقایسه کاردانو (ADA) با پولکادات (DOT)

از آنجایی که دو پروژه کاردانو با ارز بومی ADA و پولکادات با ارز بومی DOT هر دو با هدف بهبود یک سری از ایرادات بلاکچین اتریوم وارد بازار ارزهای دیجیتال شده‎ و اهداف تقریبا یکسانی را دنبال می‌کنند، دانستن تفاوت کارکرد و برتری این دو نسبت به یکدیگر برای سرمایه گذارای بسیار مهم است.

اما باوجود شباهت این دو پروژه، کاردانو و پولکادات تفاوت‌هایی هم دارند که در این مقاله به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

کاردانو (ADA) چیست؟

ارز دیجیتال کاردانو در دسته رمزارزهای نسل سوم قرار گرفته و نحوه کارکرد آن همانند بلاکچین اتریوم است. بلاکچین کاردانو درست مانند اتریوم بستری برای قرارگیری قراردادهای هوشمند است که تمرکز آن بر روی امنیت از طریق ارائه معماری چند لایه است.

کاردانو اولین بلاکچینی است که بر اساس تحقیقات علمی داوری شده p2p کار می کند. این بلاکچین نیز مانند سایر همکارانش ارائه دهنده خدمات پرداخت با رمز ارز، با سرعت بالا و بدون واسطه است.

پولکادات (DOT) چیست؟

بر اساس وبسایت رسمی این بلاکچین، پولکادات درواقع یک فناوری چند زنجیره ای محسوب می شود. به زبان دیگر، پولکادات بلاکچینی است که سایر بلاکچین ها را به یکدیگر اتصال می دهد. یکی از اهداف اصلی پولکادات، رفع مشکلاتی است که از ورود بلاکچین به زندگی روزمره جلوگیری می کنند.

شبکه بلاکچینی پولکادات که دارای ارز رسمی خود به نام dot است، با هدف ایجاد پلتفرمی به منظور تبادل و اشتراک گذاری داده ها در میان شبکه های بلاکچینی ارائه شده است.

بر اساس گزارش ها پولکادات در نهایت به دنبال ارائه یک اینترنت کاملا غیرمتمرکز است. لازم به ذکر است که یکی از مدیران ارشد بلاکچین polkadot از بنیانگذاران بلاکچین اتریوم بوده است. به علاوه در طی چندین ماه اخیر این شبکه با ارائه توکن رسمی خود، رویکردی مشابه با افزایش سرمایه در بازار سهام داشته است و همچنین لیست شدن آن در صرافی بایننس نیز یکی دیگر از دلایل رشد قیمت این ارز بوده است.

هدف کاردانو (ADA)

کاردانو با هدف رفع طیف وسیعی از مشکلات که توسعه دهندگان در سال 2017 با آنها مواجه بودند، وارد بازار شد. در وایت پیپر این پروژه آمده است که "کاردانو با هدف ارائه یک اکوسیستم متعادل و پایدار برای کاربرانی که به دنبال یکپارچگی در بلاکچین هستند، توسعه یافته است."

هدف پولکادات (DOT)

پولکادات با هدف رفع چند دستگی داده ها در فضاهای بلاکچینی توسعه یافته است. به عبارت دیگر پروژه پولکادات قصد دارد تا داده های متفاوت در بلاکچین ها را با اتصال دادن این بسترها به یکدیگر به صورت یک جا جمع آوری کرده و به کاربران ارائه دهد.

ص

نحوه کارکرد کاردانو (ADA)

بلاکچین کاردانو شامل دو لایه اصلی است. لایه CSL و یا پرداختی و لایه CCL و یا محاسباتی.

لایه پرداختی CSL در کاردانو

همانطور که از نام آن پیداست، کاربران می توانند با استفاده از این لایه، ارزهای دیجیتال ADA را برای یکدیگر ارسال کنند. به گفته تیم کاردانو، مشکل مقیاس پذیری اتریوم در انجام تراکنش ها توسط این لایه حل شدنی است.

لایه محاسباتی CCL در کاردانو

لایه CCL بلاکچین کاردانو اطلاعاتی از قبیل چگونگی به انجام رساندن تراکنش‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به عبارت دیگر این لایه مخصوص به توسعه قراردادهای هوشمندی است که روند انجام معاملات را هوشمندسازی می‎کند. گفتنی است که این لایه هنوز در دست توسعه بوده و به طور کامل ارائه نشده است.

ث

نحوه کارکرد پولکادات (DOT)

به منظور درک بهتر نحوه کارکرد بلاکچین پولکادات و همچنی اعتماد به این پلت فرم بهتر است تا ابتدا با ساختار آن آشنا شوید:

ریلی چین (relay chain)

ریلی چین، نام بخشی از شبکه پولکادات است که در این بخش تمامی بلاکچین های دیگر به پولکادات متصل می شوند.

پارا چین (para chain)

پاراچین در پولکادات به معنی بلاکچین های موازی است. بدین معنی که بلاکچین های تک زنجیره ای به صورت موازی با پولکادات ارتباط برقرار می کنند.

بریج چین (bridge chain)

بریج چین زنجیره ای است که برای متصل ساختن زنجیره هایی به کار می رود که قانون گاورننس مورد استفاده قرار نمی دهند.

پروتکل اجماع کاردانو (ADA)

کاردانو اولین بلاکچینی است که مکانیسم اثبات سهام (POS) را وارد عرصه اقتصاد غیرمتمرکز کرد. نحوه کارکرد پروتکل اثبات سهام کاردانو بدین شکل است که گروهی از کاربران با سپرده گذاری دارایی خود (ارز دیجیتال ADA) به گره های شبکه تبدیل شده و اطلاعات را در بلوک‌ها به ثبت می‌رسانند.

این سیستم، نودها و یا همان گره‌ها را از استخر سپرده گذاران به صورت رندوم انتخاب می‎کند. پس از این که نودها برای تایید و اعتبارسنجی معاملات انتخاب شدند، اطلاعات بلاکچین از سیکل نودهای قبلی را دریافت می‎کنند. این بدان معنی است که در کاردانو با حفظ امنیت بلاکچین، تنها بخشی از اطلاعات در دست نودها قرار گرفته و دیگر نیازی به به روزرسانی کل بلاکچین نیست.

پروتکل اجماع پولکادات (DOT)

پولکادات نیز مانند کاردانو سیستم اجماع مخصوص به خود را توسعه داده است. این بلاکچین از مکانیسم اجماع هایبریدی استفاده می‎کند. این سیستم اجماع، امکان استفاده از دو ابزار را فراهم می‎کند: مکانیسم پدربزرگ و فرزند.

مکانیسم فرزند به تولید بلوک ها و مکانیسم پدربزرگ به تایید بلوک ها کمک می‎کند.

مقایسه ارز دیجیتال ADA و DOT

رمزارز ADA یکی از مشهورترین ارزهای بازار محسوب می‎شود. عرضه کلی این رمزارز 45 میلیون عدد است و نکته جالب درمورد این ارز این است که نام ADA از اسم اولین کدنویس تاریخ، Ada Lovelace در قرن نوزدهم الهام گرفته شده است.

در طرف دیگر ارز دیجیتال DOT را داریم که توکن بومی شبکه پولکادات بوده و کاربران می‎توانند با خرید DOT، از مزایای این بلاکچین بهره مند شوند. هولدرهای DOT همچنین قادرند تا در شبکه، نسبت به تغییرات اعمال شده رای بدهند.

خرید ارز ADA از موربیت

به منظور خرید ارز  آدا (ADA) پلتفرم معاملاتی موربیت، کافی است به وبسایت morbit.trade مراجعه کرده و مراحل ثبت نام و احراز هویت را طی کنید. پس از بازگشایی حساب، وارد بازار موربیت شده و خرید و فروش خود را آغاز کنید.

خرید ارز DOT از موربیت

به منظور خرید ارز پولکادات (DOT) از پلتفرم معاملاتی موربیت، کافی است به وبسایت morbit.trade مراجعه کرده و مراحل ثبت نام و احراز هویت را طی کنید. پس از بازگشایی حساب، وارد بازار موربیت شده و خرید و فروش خود را آغاز کنید.

کاردانو (ADA) یا پولکادات (DOT). کدام برای سرمایه گذاری بهتر است؟

هم‌اکنون که با شباهت‌ها و تفاوت‌های دو پروژه کاردانو و پولکادات آشنا شدید، متوجه شدید که چرا بسیاری، این دو پروژه را در کنار هم قرار می‎دهند. هردو این پروژه ها توسط یکی از کارمندان بلند پایه اتریوم توسعه یافته اند و هردو با هدف رفع مشکلات اتریوم وارد بازار شده اند. حال اگر دقیق تر به این پروژه ها نگاه کنیم متوجه می‎شویم که هدف کاردانو تسهیل توسعه برنامه های غیرمتمرکز (Dapp) با کارمزد به صرفه است و هدف پولکادات اتصال داده های بلاکچینی به یکدیگر است. از این رو باتوجه به پتانسیل این دو پروژه به نظر می‌رسد که نگه داری هردو ارز DOT و ADA سوددهی خوبی به همراه داشته باشد.

برای دریافت مشاوره رایگان از موربیت با این شماره تماس حاصل نمایید:

021-91004243

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها