مسیر جایگزین در ارمنستان برای عبور کامیون های ایرانی

کد خبر: 1101216

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای رفع مشکل تزانزیت کامیون ها در کشور ارمنستان اقدام به احداث راه جایگزین کرده ایم که جاده تاتو ( tatev) به طول ۳۵ کیلومتر است.

مسیر جایگزین در ارمنستان برای عبور کامیون های ایرانی

خیر الله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور در یک برنامه رادیویی درباره آخرین وضعیت مسیر ترانزیتی کشور ارمنستان گفت: یکی از کریدور‌های شمال به جنوبی کشور ما کریدوری است که از مرز نوردوز به ایروان مرکز کشور ارمنستان و از آنجا به کشور گرجستان منتهی می‌شود و این مسیر یکی از کریدور‌های حیاتی حمل ونقلی وترانزیتی ما است.

او ادامه داد: این مسیر برای رسیدن به قفقاز و روسیه اروپا بسیار برای ایران اهمیت دارد همچنین یک کریدور حمل ونقلی و ترانزیتی بین کشور ایران ارمنستان به شمار می‌رود.

او ادامه داد: حد فاصل نوروز ما تا مرکز ارمنستان که ۴۰۰ کیلومتر است، اما در حال حاضر با اتفاقاتی که بین کشور آذربایجان و ارمنستان رخ داده حدود ۲۰ کیلومتر از این مسیر ۴۰۰ کیلومتری در منطقه‌ای به نام گورین به کاپان در محدوده مرز آذربایجان قرار گرفته است به همین دلیل کشور آذربایجان برای این مسیر ۲۰ کیلومتر عوارض سنگینی از کامیون داران دریافت می کند که همین موضوع باعث اعتراض کامیون داران شده است.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیر ساخت‌های کشور توضیح داد: کشور آذربایجان عوارض ورود کامل به یک کشور را از مسیر ۲۰ کیلومتری دریافت می‌کند که به هیچ عنوان مورد قبول ما نیست.

خادمی اظهار کرد: برای رفع مشکل کشور ارمنستان اقدام به احداث راه جایگزین کرده و تاکنون پیشرفت بسیار خوبی داشته است و طی دو تا سه هفته این مسیر ۵۰تا ۶۰ درصد از مشکل در این بخش را برای کامیون داران برطرف خواهد کرد.

او اظهار کرد: راه جایگزین دومی را هم در دستور کار قرار داده اند و شروع شده و طی چند ماه آینده به اتمام خواهد رسید در نتیجه یک مسیر جایگزینی در محدوده مورد مناقشه از طرف کشور ارمنستان در حال اجرا است که مسیر ترانزیتی ایران و سایر کشور‌ها بتواند از این مسیر عبور کند و امیدواریم در آینده نزدیک این مشکل برطرف شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: دو جاده در حال جایگزینی برای جاده موجود کشور آذربایجان است که یک جاده تاتو است در حال اجرا است و راه جاگزینی است که طول آن۳۵ کیلومتر است و در مراحل آخر اجرا و آسفالت است که به زودی به بهره برداری می‌رسد.

معاون وزیر راه وشهرسازی یادآور شد:جمهوری آذربایجان از حدود یک ماه گذشته مقررات سختگیرانه‌ای را نسبت به کامیون‌های ایرانی وضع کرده‌ و اخیرا کامیون‌های ایرانی برای عبور از این ۲۰ کیلومتر با مشکلاتی از جمله پرداخت عوارض و مالیات مواجه شده‌اند./باشگاه خبرنگاران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها