نگاه تحلیلگر/ گفتگوی «فردا» با جمالی نوبندگانی

باکو بازیچه آمریکا و اسرائیل نشود/علی‌اف بداند ایران، ارمنستان نیست

کد خبر: 1100156

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: در مقابل ایران همواره نشان داده که در دوستی هایش با ثبات است بنابراین هنوز دیر نشده و باکو می تواند ضمن تجدیدنظر در محاسبات اشتباه خود، سوءتفاهم ایجاد شده را رفع کند.

باکو بازیچه آمریکا و اسرائیل نشود/علی‌اف بداند ایران، ارمنستان نیست

گروه سیاسی فردا: اخیرا از طرف جمهوری آذربایجان اقدامات تحریک آمیزی نسبت به ایران دیده می شود از برگزاری رزمایش مشترک با پاکستان و ترکیه و اخلال در حرکت کامیون های ترانزیتی ایران که البته اظهارات اخیر الهام علی اف نیز بر حساسیت های ایجاد شده افزود.

محمدجواد جمالی نوبندگانی در گفتگو با خبرنگار فردا درباره اقدامات و مواضع تحریک آمیز اخیر جمهوری آذربایجان در قابل ایران گفت: دولت باکو به جز منابع نفت و گاز دارای مولفه های قدرت آنچنانی نیست، به همین دلیل به قدرت های فرامنطقه ای اتکا می کند.

وی افزود: متأسفانه حافظه تاریخی رهبران سیاسی باکو چندان قوی نیست چون بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تقریبا تنها کشوری به استقرار جمهوری آذربایجان کمک کرد ایران بود. آن زمان آقای علی اف از پشتیبانی قوی ایران برخوردار بود؛ به خصوص در قضیه نخجوان، کودتاهایی که علیه او شکل می گرفت. به عبارت بهتر ایران حمایت های مستمری انجام داد تا بالاخره این جمهوری پا گرفت.

تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار کرد: در همین مناقشه اخیری که بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان اتفاق افتاد، تهران از برگشت شهرهای اشغال شده توسط ارمنستان به جمهوری آذربایجان حمایت کردند اما به یکباره می بینیم در وضعیتی که ایران در آینده بسیار نزدیک راه آهن چابهار را برای اتصال به اوراسیا و ورود به پیمان شانگهای تکمیل می کند، متأسفانه مقامات باکو متأثر از صهیونیست‌ها دنبال این هستند که فصل جدیدی از مناقشات را در قسمتی از مرزهای ما -که تا به حال چالشی در آنها نداشتیم-ایجاد بکنند.

وی افزود: به نظر می آید آقای علی اف باید پخته تر و با حساسات کمتر رفتار کند. او نباید مقایسه ای بین ایران و ارمنستان -که اخیرا بر آن پیروز شد- انجام دهد و بداند همین کشورهایی که امروز پشتیبانی اش می کنند در سوریه نیز حضور داشتند اما کاری از پیش نبردند.

این نماینده ادوار مجلس بیان کرد: مانور فاتحان خیبر باید مورد توجه دولت باکو باشد. دو کشور مشترکات تاریخی، فرهنگی و دینی بسیار با هم دارند. تهران همواره بر ارتقا روابط دوجانبه با باکو تأکید داشته است. به نظر می رسد که صحبت های آقای علی اف کاملا غیرمنتظره بود که در چارچوب دوستی دو کشور تعریف نمی شود.

وی ادامه داد: جمهوری آذربایجان باید روی دوستی ایران حساب کند و این تصور را نداشته باشد که رژیم صهیونیستی و آمریکا برای همیشه پشت او خواهند ماند. در مقابل ایران همواره نشان داده که در دوستی هایش با ثبات است بنابراین هنوز دیر نشده و باکو می تواند ضمن تجدیدنظر در محاسبات اشتباه خود، سوءتفاهم ایجاد شده را رفع کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها