چگونه یک مجله طراحی کنیم؟

کد خبر: 1102412

تابه‌حال به این موضوع دقت کرده‌اید که چرا بعضی از مجلات اینقدر جذاب و گیرا به نظر می‌رسند؟ به‌طوری که از بین ده‌ها مجله با طراحی جلد و رنگ و لعاب متفاوت، کاملاً قابل تشخیص و متمایز هستند! اگر می‌خواهید بگویید که احتمالاً چیزی در طراحی این مجلات وجود دارد که سایر مجلات فاقد آن هستند، کاملاً درست است. این گونه مجلات یک استراتژی و ساختار مشخص برای طراحی دارند؛ ساختاری که در جذب مخاطبان و ایجاد اشتیاق در آنها به شدت تأثیر گذار است. اگر دوست دارید با این ساختار و نحوه اجرای آن آشنا شوید، در ادامه مطلب با ما همراه شوید.

 

تعریف طراحی مجله

اگر بخواهیم طراحی مجله را خیلی ساده و قابل درک تعریف کنیم، به ساماندهی و ایجاد ارتباط بصری و محتوایی میان جلد و صفحات داخلی یک مجله، طراحی مجله گفته می‌شود. طراحی مجله با این هدف انجام می‌شود که بین عناصر نوشتاری، تصویری و فضاهای خالی در دو صفحه مقابل هم، برای ایجاد زیبایی، جذابیت بصری، بهبود خوانایی و ایجاد اشتیاق در خواننده نظم و هماهنگی برقرار شود. مجله‌ای که به‌صورت ساختارمند طراحی شده باشد، نه تنها خلاقانه و زیباست، بلکه دارای یک نظم و یکپارچگی ظاهری و محتوایی است که مخاطب را به مطالعه بیشتر و طولانی‌تر مجله ترغیب می‌کند.

 

ساختار کلی طراحی یک مجله

اغلب مجلات برای استفاده عموم مردم طراحی می‌شوند و مطالب آن‌ها نیز جنبه عمومی و غیر تخصصی دارد. اما آنچه که یک مجله را از نظر طراحی در سطح حرفه‌ای قرار می‌دهد، رعایت ساختاری مشخص است؛ ساختاری که موارد زیر در آن به دقت رعایت شده باشد:

  • صفحه آرایی و طراحی جلد مجله گرافیکی و صفحات داخلی آن، دارای تم رنگی و قالب یکسان است و جلوه‌های بصری به کار رفته در آن در مقایسه با صفحه‌بندی سایر مجلات کاملا متفاوت است.
  • نوع و نحوه‌ی قرارگیری عناصر تشکیل دهنده متن اعم از سرتیتر، فهرست، زیر تیتر، لید و میان تیتر در متن کاملا طبق اصول نگارشی و تفکیک شده است، و مخاطب به راحتی در مسیر مورد نظر نویسنده قرار می‌گیرد.
  • شیوه‌ی گفتاری روان و ساده، و امکان برقراری ارتباط سریع را برای خوانندگان فراهم می‌کند، به‌طوری که مخاطب بعد از صرف ساعت‌ها مطالعه مطالب مختلف مجله، دچار حس یکنواختی و خستگی نشود.
  • نسبت و میزان فضاهای مثبت و منفی، و سفید و رنگی مجله در سطح استانداردی قرار دارد.
  • فرم و نحوه‌ی قرار گیری توضیحات، لیبل‌ها، اعداد، اطلاعات سرصفحه و شماره صفحه، نحوه تقسیم بندی و بخش بندی مطالب مختلف، با توجه به تم و نوع قالب طراحی مجله انتخاب می‌شود.

 

 

فاکتورهای مهم در طراحی و صفحه آرایی یک مجله

به‌طور کلی هدف از طراحی و صفحه آرایی مجلات ایجاد انگیزه و اشتیاق برای خواندن، زیبایی بصری و جذابیت ظاهری است. اما سه فاکتور مهم در این موضوع تأثیر گذار هستند:

 

  1. ساختار کلی یا یونیفرم

طراحی ساختار کلی مجله در دو بخش انجام می‌شود؛ 1-طراحی ساختار کلی جلد و 2-طراحی قالب کلی متن. طراحی قالب کلی به طراح و صفحه آرای مجله این امکان را می‌دهد که مجله را یکپارچه و قاعده مند طراحی و صفحه آرایی نماید.

 

  1. طراحی جلد

جلد مجله مهم‌ترین بخش یک مجله است، زیرا مخاطبین از جلد مجله به‌عنوان سریع‌ترین و آسان‌ترین رابط میان محتوای جلد و مطالب درون مجله استفاده می‌کنند، و نقش مهمی در جذب و تاثیرگذاری بر آن‌ها دارد.

 

  1. طراحی لوگو

لوگوی مجله، عنصری ثابت در طراحی و صفحه آرایی است، که در ذهن مخاطبان تثبیت می‌شود و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در طراحی لوگو مجله باید علاوه بر زیبایی و جذابیت ظاهری، به خوانایی و سادگی درک آن برای مخاطب دقت ویژه کرد.

 

  1. صفحه آرایی

در طراحی صفحات مختلف مجله مجموعه‌ای از اطلاعات شامل متن یا نوشته، تصاویر و عکس‌های مختلف، یا ترکیبی از هر دو در فضاهای مشخص چیدمان می‌شوند، که رعایت تناسب مهم‌ترین اصل در این فرآیند است.

 

 

معرفی 10 روش الهام بخش برای طراحی گرافیکی مجله

طراحی یک مجله هنگامی جذاب و گیرا می‌شود که با خلاقیت خاصی انجام شده باشد، و بتواند در کوتاه‌ترین زمان نظر مخاطبان زیادی را به خود جلب کند. در این بخش از مطلب تصمیم داریم 10 روش الهام بخش را به شما معرفی کنیم که در طراحی گرافیکی مجله به شما کمک خواهد کرد:

  1. با تأکید بیشتر بر روی عنوان و تصویر روی جلد مجله، توجه مخاطب را جلب کنید.
  2. برای طراحی جلد مجله از اشکال و فرم‌های ساده و مینیمال کمک بگیرید.
  3. برای طرح جلد از هنر تصویرسازی و انیمه استفاده کنید، تا زنده‌تر به نظر برسد.
  4. زیبایی و سادگی را دست کم نگیرید؛ یک طراحی زیبا و ساده می‌تواند حسابی چشم‌گیر و جالب توجه شود.
  5. از رنگ‌های درگیر کننده و فرم‌های کروی در طراحی کمک بگیرید تا تصویر جلد مجله برای مخاطب جالب توجه شود.
  6. از تصاویر ساده، یک پالت رنگی شیک و یک پس زمینه سفید همراه با یک پوشش جالب توجه مات یا براق استفاده کنید.
  7. برای زیبایی بیشتر عکس و پس زمینه از ادغام این دو با یکدیگر کمک بگیرید، تا طرح تاثیرگذارتر شود.
  8. از حداکثر فضای خالی در تصاویر استفاده کنید. جلد روی بعضی از مجلات دارای مقدار زیادی فضای خالی است که بهتر است با حاشیه‌ای از رنگ‌ها یا طرح‌ها قاب گرفته شود یا به نحوی استفاده از این فضاهای خالی کمتر شود.
  9. می‌توانید برای زیبایی بیشتر طرح روی مجله، یک رنگ خاص را نسبت به دیگر رنگ‌ها متمایز و برجسته کنید تا آن رنگ بیشتر به چشم مخاطب بیاید؛ مثلاً رنگ سازمانی!
  • از طرح‌های حاوی آثار بریدگی و پارگی برای خلق جلو‌های بصری در جلد مجله‌تان استفاده کنید. این گونه طراحی‌های جلد مجله با تکنیک تجسم صورت می‌گیرد. معمولاً برای جلوه و اثر بخشی بیشتر از عکس‌های طبیعی حاوی این جلوه‌ها نیز استفاده می‌شود.

با توجه به توضیحاتی که درباره طراحی مجله ارائه کردیم، انتخاب یک مجموعه معتبر و قابل اعتماد برای طراحی و چاپ مجله بسیار مهم است، اگر قصد دارید یک مجله حرفه‌ای طراحی کنید، پیشنهاد ما گروه مشاوران طراحی افرا گرافیک (https://afragraphic.com/) است. در این مجموعه خدمات رایگان مشاوره تخصصی چاپ و طراحی کاتالوگ توسط کارشناسان حرفه‌ای به شما ارائه می‌شود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها