درمان زگیل تناسلی؛ شایع ترین بیماری جنسی دنیا

کد خبر: 1104187

عکس زگیل تناسلی و ویروس اچ پی وی

متاسفانه بیماری های منتقله از راه جنسی روز به روز افراد بیشتری را درگیر می کنند و به طور چشمگیری آمار مبتلایان زن و مرد از قبیل جوانان، نوجوانان و بزرگسالان در حال افزایش هستند. به گونه ای که طبق آمار سالانه بالغ بر 20 میلیون نفر به آمار این بیماری ها اضافه می شود. امروزه شایع ترین بیماری جنسی در جهان ابتلا به ویروس پاپیلوما انسانی یا اچ پی وی hpv می باشد که منجر به ایجاد زگیل تناسلی در زنان و مردان می شود.

سن افراد ارتباطی برای ابتلا به زگیل ندارد. اگر دختران و پسران پیش از داشتن رابطه جنسی واکسینه نشوند و حین رابطه از عوامل محافظ مانند کاندوم استفاده نکنند، می توانند در معرض ابتلا به این ویروس قرار بگیرند.

همچنین طبق سندات، آمار دختران مبتلا به ویروس اچ پی وی از پسران بیشتر است. زیرا امکان رشد زگیل داخل دستگاه تناسلی (واژن) هم وجود دارد که بسیاری ممکن است متوجه آن نباشند.

بهترین روش برای از بین بردن و درمان، لیزر زگیل تناسلی می باشد که این تگ های گوشتی را از ریشه سوزانده و احتمال عود و انتقال به شریک جنسی را به صفر می رساند.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی تگ های گوشتی کوچکی هستند که در ناحیه تناسلی واژن، مقعد، آلت تناسلی و دهان بر اثر ابتلا فرد به ویروس اچ پی وی می توانند رشد کنند. این بیماری به انگلیسی genital warts می شود. این تگ های گوشتی معمولا به رنگ پوست، قهوه ای یا صورتی هستند که تکی رشد کرده و در صورت عدم درمان به صورت انبوه و خوشه ای می شوند.

ویروس اچ پی وی چیست؟

ویروس پاپیلوما انسانی با نام اختصاری ویروس اچ پی وی HPV  شایع ترین ویروس جنسی است. این ویروس سویه های مختلفی دارد که فقط 4 نوع آن منجر به زگیل در نواحی تناسلی می شوند. دو نوع کم خطر آن HPV 6, HPV 11 و دو نوع پر خطر آن HPV 11 , HPV 16 هستند. در صورتی که فرد به این ویروس مبتلا شده و درمان نشده بماند، سلامتی او در خطر قرار می گیرد.

علائم 

علائم این بیماری نسبت به سیستم ایمنی بدن افراد مختلف، متفاوت است.

به نقل از healthline؛ 

When someone first gets an STD, they may not notice symptoms for some time. In fact, many may not develop symptoms at all.

هنگامی که فردی برای اولین بار به بیماریهای منتقله از راه جنسی مبتلا می شود، ممکن است مدتی متوجه علائم نشود. در حقیقت، بسیاری از افراد ممکن است اصلاً علامتی نداشته باشند.

بسیاری از مردم اطلاعی از وجود ویروس در داخل بدن خود ندارند. حتی بسیاری از زنان زگیل ها را هم مشاهده نمی کنند. زیرا داخل واژن آنها ایجاد شده است و تنها با دادن آزمایش پاپ اسمیر متوجه آن می شوند.

به طور کلی نشانه های ویروس اچ پی وی شامل موارد زیر است:

  • زگیل تناسلی از نوع تخت، خوشه ای یا تکی
  • سرطان رحم و دستگاه تناسلی
  • ایجاد زگیل در داخل گلو یا دهان
  • ابتلا به سرطان گردن، گلو یا سر

از علائم زگیل های تناسلی هم می توان به ایجاد زائده های ریز و گوشتی همراه با خارش، التهاب یا خونریزی در صورت کنده شدن اشاره کرد.

علت ابتلا به زگیل تناسلی

همانطور که گفته شد؛ دلیل اصلی ابتلا به زگیل تناسلی واژن، مقعد، آلت تناسلی و دهان داشتن رابطه جنسی بدون محافظ و در نتیجه ابتلا به ویروس اچ پی وی می باشد. که این ویروس در بدن برخی از افراد زگیل های دستگاه تناسلی را به وجود می آورد.

روشهای انتقال 

به طور طبیعی زمانی که هر شخصی به این عارضه مبتلا می شود، به این سوال فکر می کند که این ویروس را از کجا گرفتم و چه کسی آن را به من منتقل کرده است؟ لازم دانستیم این آگاهی را در اختیار شما قرار دهیم. زیرا بعضی اوقات عامل انتقال ویروس HPV عدم آگاهی افراد از نحوه منتقل شدن آن است که عبارتند از:

  • انتقال زگیل تناسلی از طریق رابطه جنسی.
  • انجام اپیلاسیون در مراکز غیر بهداشتی.
  • انتقال از طریق دستگاه لیزر موهای زائد در صورتی که سری یک بار مصرف دستگاه تعویض و ضدعفونی نشده باشد.
  • انتقال از طریق مادر به جنین هنگام زایمان طبیعی اگر مادر آلوده به ویروس و زگیل باشد.
  • انتقال از سونا های بخار و خشک یا از طریق لباس زیر در موارد نادر.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به زگیل تناسلی هستند؟

کسانی که از نظر جنسی فعالیت بالایی دارند، به میزان بسیار زیادی در خطر ابتلا به ویروس اچ پی وی و زگیل تناسلی قرار دارند ولی با این وجود عوامل دیگری وجود دارند که احتمال ابتلا به این عارضه را بالا می برند. عبارت هستند از:

  • افراد سیگاری
  • کسانی که سن آنها کمتر از 30 سال است.
  • کسانی که سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف باشد.
  • تجاوز و سو استفاده جنسی.

درمان زگیل تناسلی ناشی از ویروس پاپیلوما

از آنجا که این زائده ها در ناحیه تناسلی ریشه کرده و با درمان های خانگی یا دارویی به طور قطعی از بین نمی رود، لازم است که روش درمانی جدی تری برای نابودی آن در پیش گرفته شود. در زیر دو نمونه از بهترین روش هایی را آوردیم که 90% افرادی که تحت درمان قرار گرفتند، از آنها استفاده کرده اند.

درمان زگیل تناسلی با لیزر و کرایو در کلینیک اچ پی وی

لیزر زگیل تناسلی

بهترین درمان زگیل تناسلی با لیزر شامل تاباندن مستقیم پرتوهای فروسرخ بر روی زگیل ها می باشد، که برداشتن زگیل تناسلی و درمان آن به سرعت انجام می شود.. لیزر بیشتر برای درمان زگیل های بزرگتر ناحیه تناسلی کاربرد دارد، اما به علت سهولت نسبت به سایر روش ها، بیشتر مورد استقبال بیماران قرار می گیرد. لیزر CO2 یا همان کربن دی اکسید قادر است ضایعات بزرگ و قطور را نیز به سرعت از بین ببرد. تعداد جلساتی که بیمار برای درمان نیاز دارد، با اولین ویزیت در کلینیک اچ پی وی مشخص می شود.

کرایو یا درمان با روش فریز کردن

کرایو یکی از روشهای کاربردی دیگر برای از بین بردن زائده های پوستی است که با نام های فریز کردن، انجماد و سرما درمانی نام برده می شود. در این روش پزشک با استفاده از دستگاه تحت دمای 196 درجه سانتی گراد زگیل ها را فریز می کند. طی چند روز این زائده ها تبدیل به تاول شده و می ترکند. به مرور زمان پوست بهبود پیدا میکند. 

پیشگیری از ابتلا به ویروس اچ پی وی

شما می توانید با انجام چند کار ساده از ابتلا به این ویروس جلوگیری کنید و شامل موارد زیر هستند:

  • تزریق واکسن گارداسیل یا اچ پی وی : این واکسن می تواند از ابتلا به انواع مشهور این ویروس جلوگیری کند همچنین مصرف این واکسن در جلوگیری از سرطان دهانه رحم نیز موثر است. تزریق این واکسن باید قبل از سن فعالیت جنسی باشد.
  • استفاده از کاندوم : استفاده از کاندوم خطر ابتلا به زگیل های تناسلی را کاهش می دهد.
  • برقراری رابطه با فردی که از سلامت آن اطمینان دارید.

برخی از قسمت های این مقاله بر گرفته از: https://hpvdarman.com/

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها