دارو را با چه نوشیدنی بخوریم؟

کد خبر: 1108107
دارو را با چه نوشیدنی بخوریم؟

امروزه برای درمان انواع دردها، از داروهای مختلفی استفاده می‌شود و با پیشرفت علم، تاثیر این داروها هم نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است. گاهی اوقات ممکن است برای مصرف دارو از نوشیدنی‌هایی جز آب آشامیدنی استفاده کنیم اما آیا این نوشیدنی‌ها اثر منفی بر روی دارو نمی‌گذارد؟ نوشیدنی‌هایی جز آب مشکلی در روند جذب دارو ایجاد نخواهند کرد؟ در این مقاله به بررسی این سوالات خواهیم پرداخت، در ادامه با ما همراه باشید.

نوشیدن شیر همراه با دارو

شیر سرشار از کلسیم و منیزیم است که کنار هم قرار گرفتن این مواد معدنی با برخی از داروها ( مانند آنتی بیوتیک‌ها) ترکیبی حل نشدنی ایجاد می‌کنند؛ در نتیجه اثر بخشی دارو تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. با توجه به این موضوع مصرف داروهایی مانند داروی سیکلو فلوکساسین یا قرص های آهن برای کم خونی با شیر جایز نیست؛ زیرا کلسیم با آهن تداخل پیدا کرده و مواد به خوبی جذب بدن نخواهند شد. پیش از اینکه یک دارو را با شیر مصرف کنید، در مورد ترکیبات آن بررسی‌های لازم را انجام دهید تا با وجود کلسیم شیر، اخلالی در روند جذب آن صورت نگیرد. دقت داشته باشید که دوغ هم ترکیباتی مانند شیر دارد، در نتیجه استفاده از آن در کنار داروها توصیه نمی‌شود و بهتر است احتیاط زیادی در مورد نوشیدن آن با دارو، به خرج دهید. قرص یونی زینک نیز از جمله دارهایی است که نباید با مواد غذایی دارای کلسیم مصرف شود.

نوشیدن چای و قهوه همراه با دارو

یکی دیگر از نوشیدنی‌هایی که افراد زیادی برای خوردن داروهای خود از آن استفاده می‌کنند، چای است. تا حد امکان نباید هیچ دارویی را همراه با چای یا قهوه مصرف کرد. چای حاوی تانن و کافئین است؛ تانن عامل ایجاد عطر، طعم و رنگ مواد غذایی گیاهی است و به آسانی با سایر مواد معدنی مانند پروتئین واکنش می‌دهد. پس از مصرف دارو، تانن مانع جذب مواد دارویی به بدن شده و روند درمان شما را دچار اختلال خواهد کرد. از سمت دیگر وجود کافئین در چای، سبب می‌شود پس از مصرف داروها و در اثر ترکیب شدن با آن‌ها، اثراتی مانند افزایش ضربان قلب یا فشار خون را نشان دهد. آنتی بیوتیک‌ها به هیچ عنوان نباید با چای و قهوه مصرف شوند و در صورت استفاده عوارض جانبی زیادی را با خود به همراه خواهد داشت. داروی ضد صرع کاربامازپین و داروی آرامشبخش کلونازپام، نباید در کنار ترکیبات قهوه و چای قرار گیرند، زیرا اثر آن‌ها کاهش زیادی پیدا می‌کند.

نوشیدن آب پرتغال و نوشیدنی‌های گازدار همراه با دارو

برخی از داروها با قرار گرفتن در محیط اسیدی، جذب بهتری خواهند داشت و می‌توانند اثربخشی قابل توجهی از خود نشان دهند. به طور مثال کتوکونازول برای درمان عفونت‌های قارچی به کار رفته و در محیط اسیدی جذب بالایی دارد؛ در صورتی که اسید معده کمتر از حالت عادی ترشح شود، این دارو به خوبی جذب بدن نخواهد شد. برای این افراد توصیه می‌شود که کتوکونازول را همراه با نوشیدنی گازدار یا آبمیوه میل کنند تا دارو تاثیر خود را نشان دهد. از دیگر داروهایی که کنار نوشیدنی گازدار راحت‌تر جذب می‌شوند، می‌توان به آتازاناویر، سفپودوکسیم و دیپیریدامول اشاره کرد. این داروها در صورتی که در محیط اسیدی باشند، اثر بخشی بهتری خواهند داشت.

از آب گریپ‌فروت استفاده نکنید

گریپ فروت سرشار از ویتامین سی بوده و می‌تواند برای بدن بسیار مفید باشد اما نوشیدن آن همراه با داروها، اثر بدی از خود بر جای می‌گذارد. مصرف این آبمیوه در کنار داروهای کنترل کلسترول، فشار خون، داروهای ضد استرس، سندیمون و ... ممنوع است. آب گریپ فروت باعث ایجاد مشکل در روند تجزیه و جذب داروها شده و می‌تواند عوارض جدی بر روی بدن باقی بگذارد.

با وجود تداخل‌هایی که بین داروهای مختلف با انواع نوشیدنی‌ها بوجود می‌آید، بهترین انتخاب آب معمولی خواهد بود. به هیچ عنوان داروهای خود را همراه با آب داغ، نوشابه، شیر و دوغ مصرف نکنید و در صورت استفاده، حتما با پزشک خود در مورد آن مشورت کنید. در صورت استفاده از آب، روند تجزیه و تحلیل داروهای مصرفی به شکل صحیح اجرایی شده و می‌توانند بسیار موثر واقع شوند.

همچنین میتوانید برای کسب اطلاعات تکمیلی درمورد داروها و دریافت مشاوره در مورد نحوه مصرف و تداخل های دارویی از طریق مشاوران داروخانه آنلاین داروبیار اقدام نمایید. علاوه بر اطلاعات مفیدی که راجع به هر دارو در سایت می یابید، مشاوران داروبیار در کمترین زمان ممکن به شما اطلاعات کاملی از داروی مد نظر را در اختیارتان قرار می دهند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها