شش مورد از شایع‌ترین چالش‌ها در خرید میلگرد و چگونگی غلبه بر آنها

کد خبر: 1109185

در فرایند خرید هر محصولی همواره چندین عامل مهم وجود دارند که تعیین­کننده تصمیم نهایی است. عواملی نظیر قیمت، کیفیت، سرعت در ارائه خدمات، برخورد و پاسخگویی مناسب و ...

شش مورد از شایع‌ترین چالش‌ها در خرید میلگرد و چگونگی غلبه بر آنها

در این میان خرید میلگرد که از مهم­ترین المان­های ساختمان بوده و به‌منظور جبران مقاومت کششی در بتن مورداستفاده قرار می­گیرد، اهمیت دارد. اگر تمایل دارید شش مورد از شایع­ترین چالش­ها در خرید میلگرد و چگونگی غلبه بر آن­ها آشنا شوید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

انتخاب نوع و ابعاد میلگرد

پیش از خرید میلگرد می­بایست نیاز خود را بسنجید، زیرا خرید اشتباه میلگرد عواقب زیادی به دنبال خواهد داشت. مهندسین ساختمان، مشخصات فنی میلگرد موردنیاز جهت استفاده را مشخص می­کنند. میلگردها از لحاظ شکل ظاهری به‌صورت ساده، آج­دار و کلاف استفاده می­شوند. میلگرد آج­دار در اکثر مراحل ساخت کاربرد فراوان دارد. این نوع میلگرد برای جبران مقاومت کششی پایین بتن مورداستفاده قرار می­گیرد. در میلگرد ساده هیچ‌گونه آج و فرورفتگی دیده نمی­شود. از میلگرد صاف عموماً در پروژه­های صنعتی استفاده می­شود. میلگرد کلاف نیز نوعی میلگرد است که به‌صورت کلاف و سیم تولید می­شود. البته میلگرد کلاف خود نیز به‌صورت ساده یا آج­دار عرضه می­شود. ضخامت این نوع میلگرد بین 5/5 تا 16 میلیمتر متغیر است. از میلگرد کلاف در ساخت توری حصاری و فنس، سیم بکسل، سیم‌خاردار و ... استفاده می­شود.

مطالعه کنید! بزرگ‌ترین و گران‌ترین ماشین آلات معدن

بعد از نام تمامی میلگردها یک عدد نمایش داده می­شود که نمایانگر قطر میلگرد است و به آن سایز میلگرد می­گویند. کارخانه­های تولیدی میلگردهایی از سایز 8 تا 50 میلیمتر تولید می‌کنند. باید توجه شود که میلگرد بر اساس استانداردهای تولید در چهار دسته میلگرد A1، A2، A3 و A4 دسته­بندی می­شود. میلگرد A1 همان میلگردهای صاف بدون اج هستند. میلگردهای A2، A3 و A4 همگی از نوع آج­دار هستند و تفاوت آن­ها در نحوه قرارگیری آج است. میلگرد A2 دارای آج مارپیچ، میلگرد A3 دارای اج جناقی یا مورب و میلگرد A4 دارای اج دوکی شکل هستند.

پس از استعلام سایز میلگرد از مهندسین ساختمان در زمان خرید می­توان از روش­های مختلفی سایز میلگرد را کنترل و از خرید میلگرد با سایزهای دیگر خودداری کرد. برخی از این روش­ها عبارتند از:

  • کنترل چشمی سایز و ضخامت میلگرد
  • تشخیص سایز با انگشتان دست
  • استفاده از شابلون اندازه­گیری میلگرد
  • استفاده از گیج اندازه­گیری سایز میلگرد
  • تعیین سایز از طریق وزن میلگرد
  • استفاده از کولیس
  • استفاده از ریسمان جهت تشخیص سایز میلگرد

کیفیت میلگرد

پیش از خرید می­بایست تناژ موردنیاز خود را شناسایی و بعد اقدام به خرید کنید. اگر تناژ موردنیاز کمتر از 25 تن باشد بهتر است از مراکز فروش معتبر میلگرد خریداری شود، زیرا کارخانه­های تولیدی اکثراً تناژ بالای 25 تن را فروش می‌کنند. وزن میلگرد موردنظر باید مشخص شود. در بازار آهن­آلات میلگرد به دودسته سبک‌وسنگین طبقه­بندی می­شود. میلگرد سبک به میلگردی گفته می­شود که وزنی پایین­تر از استاندارد دارد و میلگرد سنگین میلگردی است که جز دسته­بندی میلگردهای سبک قرار نمی­گیرد. باید توجه شود که به دلیل صنعتی بودن فرایند تولید هر کارخانه­ای محدوده وزنی مشخصی برای تولید میلگردهای خود ارائه می­دهد. اکثر کارخانه­های تولید میلگرد طبق استاندارد ملی ایران اقدام می­کنند اما در این میان برخی کارخانه­­ها به دلیل تفاوت در شمش فولادی مورد مصرف ممکن است کیفیتی متفاوت در میلگرد ارائه دهند. باید توجه شود که تفاوت در روش تولید و تفاوت در شمش فولادی مورداستفاده در تولید میلگرد سبب تغییر کیفیت میلگرد شده و این مورد چالشی را برای خریداران میلگرد به وجود خواهد آورد؛ لذا توصیه می­شود از کارخانه­های معتبر میلگرد موردنظر تأمین شود. در حال حاضر بهترین و باکیفیت­ترین میلگرد در کارخانه ذوب‌آهن اصفهان تولید می­شود.

مشاوره با کارشناسان فروش میلگرد

پس از تعیین سایز و سایر مشخصات میلگرد لازم است تا با کارشناسان آهن‌فروشی‌های مختلف در خصوص خرید میلگرد موردنظر مشاوره گرفته شود. خرید میلگرد از کارخانه­های تولیدکننده، بنگاه یا انبار و شرکت­های بازرگانی صورت می­گیرد. درصورتی‌که حجم خرید بیش از یک تریلی (تقریباً بیشتر از 24 تن) باشد، به‌منظور خرید ارزان­تر بهتر است از کارخانه خرید مقرون به صرفه­ای صورت گیرد.

درصورتی‌که حجم خرید در اندازه­هایی کمتر از مقدار ذکر شده باشد بهتر است تا از انبارها یا بنگاه­های فروش آهن­آلات میلگرد موردنظر تأمین شود. در این نوع خرید اگرچه محدودیتی در میزان خرید وجود ندارد و دسترسی راحت­تر به انبارها و بنگاه­های فروش وجود دارد، اما قیمت بالاتری نسبت به کارخانه ارائه می­شود.

روش خرید از شرکت­های بازرگانی امکان خرید در حجم کم تا خرید در حجم بالا نظیر خرید از کارخانه را برای مشتریان فراهم می­کنند. خرید از شرکت­های بازرگانی مزایایی نظیر مشاوره در زمان خرید، ضمانت بازگشت کالا، فروش با فاکتور رسمی را برای مصرف­کنندگان نهایی فراهم می­کنند.

بعد مسافت و هزینه حمل‌ونقل

یکی از عواملی که موجب بالارفتن قیمت خرید میلگرد است، بعد مسافت و هزینه حمل‌ونقل این محصول است. باتوجه‌به اینکه خرید میلگرد می­تواند از کارخانه، انبار و بنگاه­های فروش و شرکت­های بازرگانی انجام گیرد، می­بایست با درنظرگرفتن حجم خرید و پرداخت هزینه حمل‌ونقل خرید از بهترین فروشنده مر نظر قرار گرفته شود.

قیمت میلگرد

قیمت یکی از مهم­ترین پارامترهای خرید میلگرد است. به‌منظور خرید مقرون‌به‌صرفه و مناسب می­بایست در خصوص قیمت میلگرد تحقیق شود. اگرچه رونق بازار مسکن باعث افزایش تقاضا برای میلگرد شده و این امر افزایش قیمت میلگرد را به دنبال خواهد داشت همچنین قیمت مواد اولیه میلگرد از جمله سنگ‌آهن بر قیمت نهایی میلگرد تأثیرگذار است، اما با استفاده از روش­هایی می­توان در خصوص قیمت میلگرد و خرید آن تحقیق کرد. عضویت در کانال­های فروش آهن‌آلات در شبکه‌های اجتماعی، تحقیق در سایت­های اینترنتی حوزه آهن و استعلام تلفنی قیمت در صورت داشتن لیستی از تأمین­کنندگان میلگرد همگی از روش­های کسب بهترین قیمت در زمان خرید میلگرد می­باشند.

حفظ و نگهداری میلگرد خریداری شده

به دلیل اینکه جنس میلگردها از فولاد است و آلیاژ آن­ها ضدزنگ نیستند و در معرض آب و رطوبت دچار زنگ­زدگی می­شوند، پیش از خرید میلگرد در خصوص محل انبار و دپوی میلگرد خریداری شده می­بایست تصمیم­گیری شود. محل نگهداری حتی­الامکان می­بایست مسقف و به‌دوراز تابش مستقیم نور خورشید باشد و از خیس شدن میلگرد و قراردادن آن­ها در محیط مرطوب جداً باید خودداری شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها