شرایط جدایی زوجین در کوتاه ترین زمان

کد خبر: 1110074
شرایط جدایی زوجین در کوتاه ترین زمان

کوتاه تری زمان ممکن برای جدایی و طلاق توافقی در میان زوجین موضوعی است که در صورت دشواری و مشکلات بین آن ها بسیار پیش می آید. بسیاری از خانواده ها با وجود اختلافات و مشکلات بسیاری کنار هم زندگی می کنند و برخی ازآن ها با توجه به شرایطی که در زندگی مشترک دارند به دنبال جدایی در کوتاه ترین زمان ممکن می گردند.

در این مطلب ما در ارتباط با شرایط طلاق و شرایط جدایی زوجین در کوتاه ترین زمان صحبت خواهیم کرد. قبل از هر چیز لازم است بدانید که در این شرایط یک وکیل می تواند بسیار به شما در روند به جریان افتادن پرونده و سرعت آن کمک کند ، در نتیجه بهتر است تا قبل از هر اقدامی با یک وکیل صحبت نمایید.

همانطور که می­دانید در فقه شیعی و همچنین قانون مدنی کشورمان، حق طلاق با مرد است و تنها مرد است که می­تواند درخواست طلاق داشته باشد که در آن صورت می گویند دادخواست طلاق از طرف زوج می باشد، البته زن نیز این امکان را دارد تا دادخواست طلاق خود را بنا به شرایطی اعلام کند و آن را نیز دادخواست طلاق از طرف زوجین می گویند.

در صورت تصمیم به جدایی در شرایطی که طلاق با تصمیم دو طرف و طلاق توافقی باشد روند اجرای آن زمان کمتری را می خواهد.

در دادخواست طلاق از طرف زوج لازم به ذکر است که مردان تنها زمانی می­توانند به تنهایی اقدام به طلاق دادن همسر خود کنند که تمامی حقوق او، از جمله مهریه­ ی مشخص شده در عقدنامه اجرت المثل، نفقه معوقه و ….  را پرداخت کرده و به تمامی شروط ضمن عقد عمل کرده باشند.

در این شرایط بسیاری از زوجینی که قصد جدایی دارند، بر سر جدایی به توافق خواهند رسید کهاین می تواند زمان کمتری را بگیرد و بر این اساس به زندگی مشترک پایان خواهند داد.

مراحل طلاق توافقی

اگر دو طرف تصمیم به طلاق بگیرند باید مراحلی را طی نمایند و با انجام این مراحل می توانند در کوتاه ترین زمان به زندگی مشترک خود پایان دهند. در ادامه مراحل طلاق توافقی را ذکر خواهیم کرد:

  • مرحله اول تنظیم توافق­نامه بین یکدیگر است که البته با مراجعه به وکیل، امکان تنظیم توافقی درست­تر که مغایر با قوانین نباشد، بیشتر است. در توافق­نامه ­ی طلاق توافقی، مسائلی مانند مهریه، تقسیم دارایی ­ها، حضانت فرزند و از این دست موارد مورد بررسی قرار می گیرند و بر سر آن ها به توافق می رسند.
  • مراجعه به نهادهای ذی ربط برای اخذ نوبت مرکز مشاوره و همچنین جلسه­ ی دادگاه خانواده در حضور قاضی
  • مراجعه به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق برای جاری شدن صیغه طلاق مرحله آخر است که به زندگی مشترک پایان می بخشد.

طلاق توافقی همانطور که گفته شد از روش های سریع و کوتاه برای جدایی می باشد که در آن مراحل بالا را باید طی نمایید. طلاق توافقی نسبت به دیگر راه­ها و شیوه­ های ممکن طلاق، پیچیدگی کمتری داشته و روند قضایی و اداری ساده ­تری دارد و نتیجه ی آن می تواند منافع طرفین را تضمین نماید به همین دلیل یکی از کوتاه ترین راه ها برای جدایی است.

اما لازم به ذکر است که به غیر از طلاق توافقی،راه های دیگری برای جدایی نیز وجود دارد که معمولاً دارای روند قضایی پیچیده و تشریفات دادرسی می باشد و در این روش ها سه مرحله وجود دارد که باید طی شود این طلاق در سه مرحله بدوی، تجدیدنظر و دیوان عالی کشور مورد رسیدگی قرار می گیرد.

و از آنجایی که این روند زمان طولانی خواهد داشت باعث افزایش تنش بین زوجین می شود و چنانچه زوجین دارای فرزند باشند این فرآیند برای فرزندان باعث آسیب فراوان روحی و روانی خواهد بود.

در ادامه دیگر راه های جدای و طلاق در کوتاه ترین زمان را خواهیم گفت.

روش های دیگر سریع جدایی

در صورتی که زوجین نتوانند برای طلاق توافقی با یکدیگر به توافق برسند، باید شرایطی باشد تا زن با اثبات آن به دادگاه بتواند طلاق خود را در کوتاه ترین زمان بگیرد. در ادامه چند روش که به سبب اثبات آن­ها، زن می­تواند آسان­تر و سریع­تر از دیگر روش­ها از سوی دادگاه حق طلاق بگیرد را خواهیم گفت.

در سند ازدواج معمولاً شروطی ذکر شده است که طرفین ذیل این شروط را امضاء کرده اند و بدین وسیله در صورت تحقق شروط زن می تواند به دادگاه مراجعه کرده و با اثبات آن حکم طلاق را از دادگاه اخذ نماید.

این شرایط به شرح زیر است:

  • مرد بدون اجازه­ ی همسر خود زن دیگری گرفته باشد.
  • زن بعد از گذشت 5 سال نتواند بچه دار شود و مشکل عقیمی از جانب مرد باشد.
  • مرد به مدت شش ماه مفقود الاثر شده و یا اینکه بدون عذر موجهی خانواده را ترک کرده و ارتباطی نیز برقرار نکرده باشد.
  • مرد به جرمی مرتکب شده باشد که برای زوجه و حیثیت خانوادگی او بد باشد. مجازات مذکور می­تواند هم حد و هم تعزیر باشد و تفاوتی ایجاد نمی­کند.
  • ابتلای مرد به اعتیاد
  • مرد به شغلی استغال داشته باشد که منافی عفت و همچنین حیثیت خانوادگی و شأن زوجه باشد.
  • مرد دچار جنون و یا بیماری صعب العلاجی باشد که امکان حفظ زناشویی را از بین ببرد.
  • شوهر به مدت 6 ماه حتی با وجود تذکر و دستور دادگاه، نفقه را پرداخت نکرده باشد.

توجه داشته باشید که کسب حق طلاق از موارد فوق، به شرط امضا شدن آن­ها توسط مرد در روز عقد می ­باشد و اگر مرد شرایط را نپذیرفته باشد و امضا نکرده باشد، دادگاه نیز آن­ها را جاری ندانسته و راه­ های دیگر را بررسی خواهد کرد.

در این شرایط چنانچه زن بخواهد حق طلاق را از دادگاه بگیرد، باید درخواست طلاق به واسطه­ ی عسر و حرج و شرایط سخت داشته باشد. در این حالت بسیاری از شرایط وقوع عسر و حرج، همان شرایطی اند که در شروط ضمن عقد نیز وجود داشتند.

در صورت اثبات این موارد و محکوم گشتن زوج، دادگاه حکم طلاقرا زوجه خواهد داد که به او اجازه­ ی طلاق می­دهد. در این صورت زن با در دست داشتن حکم دادگاه و مراجعه به هر دفتر ثبت ازدواج و طلاق، می­تواند بدون حضور مرد طلاق گیرد که این نیز زمان کمی را خواهد گرفت.

اما لازم است بدانید که با وجود داشتن شرایط بالا نیز بهتر است قبل از اقدام با وکیل با تجربه مشورت نمایید تا در کوتاه ترین زمان درخواست شما اجرا گردد. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر در این رابطه به سایت طلایه داران مراجعه کرد و با گروه وکلای ما مشورت نمایید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها