در گفت وگو با عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس مطرح شد؛

صنایع، استفاده از پساب‌ها و انتقال آب از دریاهای آزاد را جدی‌تر دنبال کنند

کد خبر: 1112844

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به اینکه بخش آب در کشور باید نقشه راه جامع داشته باشد و تکلیف بخش‌هایی مانند صنایع و کشاورزی در آن به درستی تبیین شود، می‌‌گوید صنایع کشور از جمله صنایع فولادی و فولاد مبارکه در سال‌های اخیر برای استفاده از پساب شهری و صنعتی و انتقال آب از دریاهای آزاد تلاش‌هایی انجام داده‌اند که باید مورد پیگیری‌های بیشتری قرار گیرد.

صنایع، استفاده از پساب‌ها و انتقال آب از دریاهای آزاد را جدی‌تر دنبال کنند

رحمت‌الله نوروزی بیان کرد: «حل معضل آب و کم‌آبی نیازمند توجه به طرح آمایش سرزمین است.تمامی طرح‌هایی که در کشور مجوز اجرا اخذ می‌کنند باید پیوست زیست‌محیطی داشته باشند.» 

 

وابستگی صنایع به منابع آبی کاهش یابد 

 

نماینده علی آباد کتول در مجلس عنوان کرد:‌ » طرح‌های مدیریت آب در صنایع باید به گونه‌ای دنبال شود که  وابستگی صنایع به منابعِ آبی داخلِ استان‌ها کاهش یابد و نیاز آن‌ها از طریق اتصال  به دریاهای آزاد تامین شود.»

 

وزارتخانه‌های دخیل در مدیریت آب برنامه‌های مدون داشته باشند 

 

وی افزود: «وزارتخانه‌های مرتبط در امر آب مانند وزارت نیرو باید برنامه کوتاه‌مدت،‌ میان‌مدت و بلندمدت خود را برای مدیریت آب طراحی کند. مطابق پیش‌بینی محققان در 20سال پیش‌رو بحران کم‌آبی وجود دارد و مدیریت آب در تمامی بخش‌های صنعتی و کشاروزی ضروری است. به این منظور باید در بخش کشاورزی سیاست الگوی کشت اجرایی شود.» 

 

نوروزی اظهار کرد: «وزارت جهاد کشاورزی در هماهنگی با وزارت نیرو باید سیاست الگوی کشت را در کشور به درستی اجرایی کند. سیاست الگوی کشت باید مجدانه پیگیری شود. در استان‌های مختلف می‌توان کشت محصولات مختلف را با توجه به شرایط بارش پیگیری کرد و به طورقطع در استان‌های کم‌آب کشور تولید محصولات آب‌بر باید از دستور کار خارج شود.» 

 

مراکز تحقیقاتی کار علمی و مستند در بحث آب انجام دهند 

 

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تصریح کرد: « مراکز تحقیقاتی مانند پژوهشگاه آب، مرکز تحقیقات وزارت جهادکشاورزی و سایر مراکز تحقیقاتی کشور باید کار علمی و مستند انجام دهند. باید دید دنیا برای حل مشکلات تغییرات اقلیمی و بحران‌های آبی چه راهی در پیش‌ گرفته است و از همین روش‌ها استفاده کرد.» 

 

وی با بیان اینکه حفاظت از منابع آبی و خاکی کشور باید جدی گرفته شود، اظهار کرد: « حل بحران آب و حفاظت از محیط زیست نیازمند آن است که از آخرین یافته‌های علمی و پژوهشی در کشور استفاده شود.»

 

نوروزی با بیان اینکه صنایع شامل بخش‌های بالادست، میان‌دست و پائین‌دست نیازمند استفاده از طرح‌های تحقیقاتی به منظور حفظ محیط زیست هستند، عنوان کرد: « بیشترین مصرف آب در کشور ابتدا در بخش کشاورزی و پس از آن در صنعت است و باید در ادامه مسیر به تجربیات سایر کشورها در بحث مدیریت منابع آبی در بخش‌های مختلف کشاورزی و صنعتی توجه کرد.» 

 

آب به نقشه راه نیازمند است 

 

وی تصریح کرد:‌ » مدیریت آب شرب و غیرشرب، کشاورزی و صنعت باید برنامه داشته باشند. ایران مترقی‌ترین کشور در عصرباستان در بحث مدیریت آب بوده است و باید بهره‌وری و استفاده بهینه از منابع آب در کنار نقشه راه برای این بخش وجود داشته باشد.» 

 

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی تصریح کرد:‌ »در نقشه راه آب کشور باید نقش برنامه‌های توسعه‌ای از جمله برنامه توسعه هفتم کشور به درستی تبیین شود. نقاط قوت و ضعف با نگاه علمی مورد بازنگری قرار گیرد.» 

 

وی با بیان اینکه برخی از صنایع از جمله صنایع فولادی و فولاد مبارکه طر‌ح‌هایی را به منظور کاهش مصرف آب داشته‌اند و توانسته‌اند میزان مصرف آب خود را کاهش دهند، تصریح کرد:‌ » صنایع در کشورهای مختلف دنیا اکنون به سمت استفاده از پساب‌ها و مدیریت منابع آبی در صنایع حرکت کرده‌اند. نتایج این اقدامات در کشورهای مختلفی مانند کره، آلمان، سوئد قابل دسترسی است و باید از آخرین یافته‌های آنها استفاده کرد.» 

 

از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان برای مدیریت آب در کشور استفاده شود 

 

نوروزی با تاکید بر ضرورت استفاده از توان و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد:‌ »فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های شریف، تهران وسایر دانشگاه‌های مهم کشور باید در این بحث به مشارکت گرفته شوند و مقالات و یافته‌ها به جای خاک خوردن در کتابخانه‌ها به صورت علمی و کاربردی مورد استفاده قرار گیرند.» 

 

وی تاکید کرد:‌ «باید دغدغه‌های دلسوزان کشور مورد نظر مسئولان کشور باشد. در 10 سفر رئیس جمهوری به استان‌های مختلف کشور 40 هزار میلیارد تومان طرح مصوب شده است باید این پرسش مطرح شود که آیا این طرح‌ها پیوست محیط زیستی دارند، به محیط زیست، آبخیزداری،زهکشی و آبخوان‌داری در آنها توجه شده است.

 

بنابراین علاوه بر توجه به بحث امنیت غذایی باید تمامی مباحث مرتبط با محیط زیست و مدیریت آب در طرح‌های جدید مورد توجه قرار گیرند.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها