سنباده لرزان چیست؟

کد خبر: 1112971

سنباده لرزان یک دستگاه برقی است که در صنایع چوبی، نجاری و تمامی اموری که با چوب سروکار دارند استفاده می‌شود. کاربردی که این ابزار دارد در زمینه ازبین‌بردن خط‌وخش ایجاد شده بر روی چوب است. با استفاده از آن به‌راحتی می‌توانید از سنباده زدن سطوح که کاری است بس طاقت‌فرسا رهایی یابید. توسط این دستگاه می‌توانید عمل سنباده زدن را به‌راحتی و بدون دردسر انجام دهید، این دستگاه حرکت چرخشی موتور را به حرکات لرزشی تبدیل می‌کند. این دستگاه سبک و قابل‌حمل است و افراد برای کارکردن با آن نیازی به آموزش ندارند و حتی افراد مبتدی نیز می‌توانند به‌راحتی با این وسیله کار کنند.

برای حذف رنگ‌کاری‌ای که بر روی سطوح چوبی وجود دارد و صاف کردن ناهمواری‌های موجود می‌توانید از این دستگاه استفاده نمایید. توسط این محصول به‌راحتی می‌توانید سطوح چوب را عاری از ناهمواری‌ها نمایید. در حقیقت این ابزار به دودسته کلی سنباده لرزان بزرگ و سنباده لرزان مشتی قابل تقسیم است که نوع بزرگ آن را باید توسط دودست استفاده نمایید و نوع کوچک آن تنها با یک‌دست قابل‌استفاده است و به‌راحتی در مشت جای می‌گیرد. یک نوع دیگر نیز وجود دارد که به آن سمباده گرد لرزان گفته می‌شود و کیفیت کار با آن بهتر از انواع معمولی است.

سنباده لرزان عمل ساییدن را توسط کاغذهای سنباده مختلفی که در زیر آن قرار می‌گیرد انجام می‌دهد و این کاغذها دارای شماره‌های 40،60،80 و غیره هستند. این شماره‌ها دارای تعداد دانه‌بندی در واحد سطح را نشان می‌دهد.

سنباده لرزان دیوالت

نحوه کارکرد سنباده لرزان به چه صورت است؟

سنباده لرزان دارای صفحه‌ای مربع یا دایره‌ای شکل است که با لرزش صفحه عمل سنباده زنی انجام می‌گیرد. در نوع گرد لرزان آن که شکل صفحه آن به‌صورت دایره‌ای است، ساختار حرکتی متفاوتی دارد که در آن صفحه دریمان لرزش، یک چرخش آرام نیز دارد. این دستگاه یک دستگاه سنباده زن پایانی یا Finishing است که این دستگاه خط و خشی که بر اثر سمباده زنی با دستگاه های دیسکی یا تانکی یا هر دستگاه دیگری را بر روی چوب ایجاد کرده است را از بین خواهد برد.

انواع دستگاه سنباده لرزان

سنباده‌ها دارای انواع مختلفی هستند که باتوجه‌به نیازهای متنوع کاربران، طراحی و تولید شده‌اند. سه نوع اصلی تقسیم‌بندی :

  • بزرگ
  • مشتی
  • گرد لرزان

نوع دیگری از تقسیم‌بندی آن نیز به شرح زیر است:

لرزان تخت: این نوع بیشتر برای زمانی استفاده می‌شود که فرد قصد حرکت در مسیر رگه‌های چوب را دارد، چون در صورت حرکت بین مسیر رگه‌ها اثراتی بر روی کار جا خواهد ماند.

لرزان گرد: این نوع محدودیتی در حرکت سنباده ندارد و از طریق آن می‌توانید عمل سنباده زنی را در هر جهتی که بخواهید انجام دهید. این نوع سنباده خود به چند دسته تقسیم می‌شود:

  • یک‌دستی: از این نوع از برای پرداخت چارچوب پنجره‌ها و دیگر سطوح ظریف به کار گرفته می‌شود.
  • زاویه قائمه: از این نوع برای پاک‌کردن رنگ و چسب ازروی سطوح استفاده می‌شود. این نوع دارای سرعت کمتری بوده و فشار آن بر روی سطح چوب زیاد است.
  • سنباده خطی: نوع دیگری از از این دستگاه ها هستند که برای کارهای بزرگ مناسب هستند و دارای موتوری قوی و سرعت متغیر است که تسلط کاربر را بر روی کار افزایش می‌دهد.

به یاد داشته باشید که سنباده لرزان با سنباده اوربیتال متفاوت است،از مجله آچاریست این مقاله را مطالعه کنید تا تفاوت ها را بهتر درک کنید.

دستگاه سنباده لرزان

ویژگی‌های مهم سنباده لرزان

تعویض سریع کاغذ سنباده

 یکی از مهم‌ترین خصوصیاتی که یک سنباده باید داشته باشد، میزان راحتی و سرعت تعویض کاغذ سنباده است.

سرعت متغیر دستگاه سنباده لرزان

پرداخت یک کار تا چه اندازه باید صاف باشد و میزان کنترل فرد بر روی سنباده و فرایند سنباده‌زنی را تعیین می‌کند. باتوجه‌به متریالی که کار بر روی آن انجام می‌شود باید بتوانید کار کنید و سرعت آن را بالا و پایین کنید. سرعت پایین برای موادی مانند روکش چوب مورداستفاده است و سرعت‌های پایین‌تر برای پرداخت صاف و براق‌تر بهتر است. این نوع طبیعتاً گران‌تر هستند.

جاروبرقی در دستگاه

بیشتر سنباده‌ها دارای یک مخزن یا کیسه خاک هستند که در زمان کار محل را نیز تمیز می‌کند. جمع‌کردن خاک از طریق جاروبرقی تر و خشک قابل انجام است. فرد به یک اتصال بر روی سنباده نیاز دارد که با اندازه جاروبرقی‌های استاندارد (1¼ و 1 ½ و 2 ½ اینچ) همخوانی داشته باشد. این جاروبرقی‌ها همچنین برای ریه‌های فردی که با این دستگاه کار می‌کند مفید خواهد بود زیرا هوا را تمیز نگاه می‌دارد.

دسته سنباده

دسته سنباده را می‌توانید به‌راحتی امتحان کنید. بسیاری از ابزار فروشی‌ها وجود دارند که انواع مختلفی از این دستگاه‌ها را به نمایش گذاشته‌اند تا کاربران آن را در دست بگیرند و امتحان کنند. میزان سنگینی و یا سبکی، جای‌گیری دستگیره در دست، نرم بودن دسته و غیره را نیز می‌توانید بررسی کنید.

کلید درزگیری شده

دستگاهی که با سوئیچ درزگیری شده است عمر سنباده را افزایش خواهد داد. زمانی که خاک‌اره به داخل سوئیچ دستگاه وارد شود خاموش و روشن شدن آن تحت تأثیر قرار می‌گیرد و باعث می‌شود که دستگاه به طور صحیح کار نکند.

در زمان استفاده از دستگاه بهتر است از ماسک و تهویه مناسب و جمع‌کننده خاکه (مخزن یا کیسه یا اتصال یک جارو) استفاده نمایید.

کابل برق طولانی

ابزارهایی هستند که سیم‌های کوتاه و کوچکی دارند که برای استفاده از آن باید سیم‌های اضافی داشته باشید. مدل‌هایی وجود دارد که سیم‌های بلندی داشته و به فرد این امکان را می‌دهد که مجبور به کارکردن دقیقاً در کنار پریز برق نباشد.

توازن سنباده لرزان

زمانی که ابزار متوازن است به‌راحتی می‌توانید از آن استفاده نمایید. همچنین نباید از ابزارهایی استفاده کنید که لرزش بیش از حد دارند، چراکه استفاده طولانی‌مدت از این دستگاه‌ها، باعث خستگی فرد می‌شود. هر چه لرزش دستگاه کمتر باشد پرداخت بهتری داده خواهد شد و آسیب‌ها و خراش‌ها نیز کمتر خواهد بود.

قفل سوئیچ

این خاصیت به کاربر این امکان را خواهد داد که بدون فشار دادن سوئیچ سنباده را در حالت قفل شده و در حالت روشن نگه دارد. این ویژگی باعث می‌شود که دست‌های فرد برای هدایت و کنترل سنباده در طی کار آزاد باشد.

قابلیت جابه‌جایی دستگاه سنباده لرزان

بهتر است سنباده لرزان جعبه داشته باشد، اگر جعبه نداشت جعبه‌هایی وجود دارند که می‌توان دستگاه را در آن قرارداد. قابلیت جابه‌جایی با جعبه بسیار آسان‌تر خواهد بود.

ترمزهای صفحه سنباده لرزان

مزیت دستگاهی که ترمز دارد این است که زمانی که با تماس سنباده با سطح و بلندکردن آن، سطح دستگاه دچار شکاف و بریدگی شده و از کنده شدن آن جلوگیری خواهد کرد.

تنظیمات فاصله دهی دستگاه

برخی از سنباده‌ها دارای دستگیره و پیج‌هایی هستند که به کاربر این امکان را خواهد داد که به‌راحتی و با سرعت تنظیمات سریع فاصله دهی انجام می‌گیرد.

کار با سنباده لرزان

نکات مهم در زمان استفاده از دستگاه

  • بهتر است از مارک‌های معتبر و دارای گارانتی خرید نمایید.
  • بعد از هر بار کارکردن دستگاه را باد بگیرید. بعد از هر 10 دقیقه کار با دستگاه می‌توانید از بادپاش استفاده کنید تا موتور خنک و تمیز شود و با این کار عمر دستگاه را افزایش دهید.
  • در زمان استفاده از دستگاه از ماسک و گوشی استفاده کنید. سنباده لرزان خاک‌های ریزی را در هوا انتشار خواهد داد که برای سلامتی مضر است. همچنین به علت زیاد بودن صدای دستگاه نباید به‌هیچ‌عنوان استفاده از گوشی را فراموش کنید.
  • نباید فشار بیش از اندازه به دستگاه وارد نمایید. بعد از هر 30 دقیقه کار، 5 دقیقه به دستگاه استراحت دهید. این کار به خنک‌کردن دستگاه کمک می‌کند.
  • وزن بدن را بر روی دستگاه قرار ندهید و با یک فشار ملایم کار را انجام دهید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها