مراحل ساخت استخر

کد خبر: 1114058

اگر در باغ یا ویلا خود فضای کافی دارید و دوست دارید که جلوه خاصی به محیط باغ خود بدهید، بهترین کار ساخت استخر است. ساخت استخرها در کنار زیبایی که به محیط شما می بخشد، به عنوان یک ارزش برای ملک شما محسوب میشود. خانه هایی که استخر دارند، گاهی آنقدر زیبا و اصولی طراحی شده اند و افراد را مجذوب خود می کنند، که علاوه بر خرید، اجاره هم داده میشوند. ساخت استخرها معمولا در متراژهای گوناگون انجام میگیرد و شما می توانید از طراحی های مختلف استفاده کنید. علاوه بر اینها مراحل ساخت استخر با توجه به اصول و استاندارد هایی صورت می گیرد که در ادامه این مطلب آنها را مورد بررسی قرار می دهیم.

انواع استخر

قبل از اینکه به سراغ مراحل ساخت استخر برویم، بهتر است با انواع استخرها آشنا شویم تا راحت تر بتوانیم برای ساخت استخر تصمیم بگیریم. استخرها از نظر موقعیت قرار گیری به دو دسته استخرهای روباز و سرپوشیده تقسیم میشوند؛ اما از نظر متریالی که در ساخت استخر مورد استفاده قرار می گیرد، می توانیم آنها را به استخرهای بتنی، فایبرگلاس و استخرهای وینیلی تقسیم بندی کنیم. مراحل ساخت هر کدام از استخرها ممکن است با دیگری کمی تفاوت داشته باشد اما به صورت کلی در مراحل ساخت استخر، باید یک سری قوانین و اصول رعایت شود. 

مراحل ساخت استخر

مقدمات ساخت استخر

قبل از اینکه از خدمات ساخت استخرها استفاده کنید، بهتر است تمامی جزئیات و مراحل کار مشخص شود؛ برنامه ریزی و زمانبندی مراحل استخر باید به گونه ای در نظر گرفته شود که کمترین فاصله بین مراحل استخر وجود داشته باشد. اینکه قصد دارید استخر خود را در کجا و با چه متریالی بسازید، یا اینکه چه طرحی را برای استخر در نظر دارید، باید قبل از اقدام به انجام هر گونه کاری صورت گیرد. برای ساخت استخر، پیشنهاد می شود که محلی را انتخاب کنید که آفتابگیر است؛ چرا که باعث کاهش هزینه های گرم کردن اب استخر در آینده خواهد شد. همچنین حواستان باشد که در اطراف استخر درختی با ریشه های زیاد وجود نداشته باشد زیرا باعث آسیب دیدن لوله کشی استخر، و مختل شدن ساز و کار آن خواهد شد. در ادامه مراحل ساخت استخرها را مورد بررسی قرار می دهیم.

زیرساخت های لازم برای ساخت و اجرا استخر

بعد از اینکه کلیه اقدامات لازم را انجام داید، حال نوبت به زیرسازی استخرها میرسد. در این مرحله با توجه به عمق و ابعاد استخر، به کمک ماشین آلات حفاری، عملیات خاکبرداری شروع میشود، سپس کف استخر را صاف کرده و برای ایجاد قسمت هایی با عمق های متفاوت، استخر را شیب بندی و بتن ریزی می کنیم. مرحله بعدی در ساخت استخر، آرماتوری بندی دیواره و کف استخر، با استفاده از میله گرد می باشد که به صورت شبکه ای ایجاد میشود.

در مرحله بعدی نوبت به تاسیسات استخر میرسد. در ساخت استخرها، لوله کش بعد از اتمام زیرسازی استخر، لوله های ورود و خروج آب را کار می گذارد. اگر قصد دارید از سیستم نورپردازی استفاده کنید، برقکار سیم کشی های مربوطه را انجام خواهد داد؛ تا تجهیزات استخر از جمله پمپ ها، فیلترها و … به درستی کار کنند.

در نوبت بعدی بتن ریزی استخر انجام می شود که شما می توانید از بلوک های ساختمانی استفاده کنید. همچنین اگر قصد دارید از آب گرم در استخر خود استفاده کنید، باید فضایی را برای ساخت موتورخانه در نظر بگیرید. بعد از ساخت کف استخر، نوبت به ساخت دیواره ها می رسد که همین مراحل ساخت کف استخر را می توانید برای دیواره ها بکار ببرید.

مراحل ساخت استخر بتنی

اجرا بتن ریزی استخر

مهمترین کار در مراحل ساخت استخر، بتن ریزی می باشد. استفاده از مواد مقاوم کننده بتن مانند فوق روان کننده بتن و الیاف بتن، باعث افزایش مقاومت بتن و آب بندی استخر در این مرحله خواهد شد. به همین دلیل بهتر است برای بتن ریزی استخر به نکات زیر توجه کنید

  • آب بتن کم باشد تا منجر به ترک خوردن آن نشود.
  • پرداخت سطح بتن به صورت مکرر انجام گیرد.
  • از مقاومت قالب بتن ها اطمینان حاصل کنید.
  • زمان بندی مناسب برای بتن ریزی استخر داشته باشید.
  • مطمئن شوید که بتن، سطح آرماتورها را به طور کامل پوشانده است.

مراحل طراحی و ساخت استخر

آب بندی استخر

بعد از خشک شدن کامل موادی که استفاده کرده بودید، حال نوبت به عایق بندی استخر میرسد. آب بندی استخر با استفاده از سیمان سفید، چسب بتن و پودر سنگ انجام میشود؛ که دیواره های داخلی و کف استخر با این مواد عایق بندی میشوند. برای آب بندی بهتر استخرها، بهتر است پشت دیوارهای استخر را نیز عایق بندی کنید. بعد از اتمام این مراحل، عملیات تست آب بندی استخر انجام میگیرد. استخر خود را از آب پر کنید، و بعد از چند روز سطح آب استخر را اندازه گیری کنید. اگر سطح آب استخر به مقدار قابل توجهی پایین رفته بود یا دیواره های استخر نم زده بود، نشان دهنده نشتی استخر می باشد.

طراحی استخر 

یکی دیگر از مراحل ساخت  استخر، کاشی کاری استخر می باشد. در این مرحله میتوانید از سرامیک های زیبا نیز برای طراحی استخر خود استفاده کنید؛ همچنین در انتها کار باید تمامی تجهیزات استخر را تست کنید. برای پیدا کردن عیوب تجهیزات استخر، آن را از آب پر کنید و پمپ ها و سیستم های گرمایشی را روشن کرده تا مورد بررسی قرار بگیرند. قابل توجه است که بهتر است اولین بار این کار توسط متخصص انجام گیرد.

پر کردن استخر

بعد از اینکه کلیه مراحل ساخت و ساز استخر به پایان رسید، نوبت به پر کردن آب استخر میرسد. برای پر کردن آب استخر می توانید از شلنگ استفاده کنید، اما با انجام این کار مدت زمان بیشتری برای پر شدن استخر نیاز دارید؛ به همین دلیل بهتر است از کامیون های حامل آب استفاده کنید. همچنین هنگام پر کردن استخر، حتما لوله ها را بررسی کنید تا در صورت وجود هرگونه مشکل، قبل از پر کردن استخر، تعمیر شوند.

هزینه ساخت استخر 

برآورد هزینه ساخت استخر با توجه به عوامل مختلف متغیر است. پیمانکاران ساخت استخر بعد از بررسی هایی که با توجه به ابعاد و نقشه استخر شما انجام میدهند، می توانند هزینه تقریبی ساخت استخر را بیان کنند. به صورت کلی هزینه طراحی و ساخت استخر در کرج یا سایر شهرها با توجه به قیمت مصالح، نوع استخر، طراحی، نوع متریالی که در ساخت استخر مورد استفاده قرار میگیرد و تجهیزات آن، می تواند متفاوت باشد.

درباره آچارسی

این مطلب توسط تیم تحریریه آچارسی، ارائه شده است. برای بررسی مطالب بیشتر می توانید به وب سایت ما با آدرس achar30.com مراجعه کنید. تیم Achar30 به صورت تخصصی در زمینه طراحی، ساخت و اجرا استخر، سونا و جکوزی در سراسر ایران فعالیت دارد. این مجموعه سازه های خود را با 30 سال گارانتی کتبی ارائه می کند که این موضوع نشان دهنده کیفیت بالای سازه های استخر می باشد. 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها