تنها راه حل دولت برای کنترل بازار ارز

کد خبر: 1114578

جمیلی می‌گوید: اگر جو فعلی ادامه پیدا کند احتمال افزایش های بیشتر هم وجود دارد. درحال حاضر فضای مذاکرات وین می‌تواند یکی از دلایل اصلی نوسانات اخیر باشد. متاسفانه اقتصاد کشورمان شرطی شده و اولویت دولت نیز باید خارج کردن اقتصاد از این شرایط باشد.

تنها راه حل دولت برای کنترل بازار ارز

ابراهیم جمیلی، رئیس خانه اقتصاد ایران در گفت‌وگو با 《صبح نو آنلاین》 تلاطمات اخیر نرخ نرخ ارز و بازارهای مختلف اظهارکرد: متاسفانه بازار این روزها بسیار هیجانی شده است و تابع اخبار مثبت و منفی شده است و بعد از اخباری که از وین رسید دلار نوسان پیدا کرد.

وی به روند بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: از طرف دیگر مردم این روزها به بازار بورس اطمینانی ندارند و تقاضا برای یکسری معاملات زود بازده مثل دلار و ارز دیجیتال افزایش پیدا کرده است. اکنون سرمایه‌گذاران بازار سرمایه به روند آتی اطمینان ندارند و افق روشنی نمی‌بینند. همین امر باعث نوسان این بازار شده است.

جمیلی بیان می‌کند که رکود بازارهای اقتصادی موازی باعث می شود تا قیمت دلار و طلا افزایش پیدا کند و به عقیده من این افزایش هم هیجانی است و اگر این هیجانات کنترل و اخبار خوب به جامعه منتقل شود به شدت قیمت دلار کاهش پیدا می کند.

رئیس خانه اقتصاد ایران معتقد است که اگر جو فعلی ادامه پیدا کند احتمال افزایش های بیشتر هم وجود دارد. درحال حاضر فضای مذاکرات وین می‌تواند یکی از دلایل اصلی نوسانات اخیر باشد. متاسفانه اقتصاد کشورمان شرطی شده و اولویت دولت نیز باید خارج کردن اقتصاد از این شرایط باشد. در دولت قبل روند مذاکرات و روابط ایران تاثیرات بسزایی بر نرخ دلار و ارزش پول ملی داشت و بهتر است در این دولت این تاثیر کنترل شود زیرا درصورت عدم مدیریت، تورم‌  بیشتری گریبانگیر جامعه می‌شود.

*اگر فضای ملتهب فعلی ادامه یابد، نرخ ارز بیشتر خواهد شد

او بابیان اینکه اگر فضای ملتهب فعلی ادامه داشته باشد نرخ دلار افزایش بیشتری خواهد داشت، ادامه داد: نرخ ارز قابل پیش بینی نیست و بستگی به اوضاع و شرایط دارد.چندی پیش شاهد بودیم که تورم تا حدودی کنترل شده بود اما این افزایش نرخ دلار مجددا به تورم دامن می‌زند و تاثیر خود را در کالاها به خصوص کالاهایی که به ارز وابستگی دارند خواهد گذاشت.

جمیلی در پاسخ به اینکه آیا دولت می‌تواند با قیمت گذاری دستوری بازار ارز یا سایر بازارهای مالی را کنترل کند؟ اظهار کرد: سیاست دستوری تنها در بازه زمانی کوتاه تاثیرگذار است و پس از آن مانند فنری است که رها شده است. بنابراین بازار فقط باید آرامش داشته باشد تا این موضوعات قابل کنترل شوند و قیمت ها هم دستوری قابل کنترل نیستند.

رئیس خانه اقتصاد ایران می‌گوید: اگر خبرها و پالس ها درست به جامعه منتقل شود قیمت ها قطعا کاهشی می‌شوند. در غیر اینصورت دولت هرچقدر هم در بازار ارز تزریق کند باز هم تاثیر آن چنانی نخواهد داشت. عده‌ای می‌گویند میزان عرضه و تقاضا در بازار دلیل اصلی نوسانات اخیر است. یعنی دولت ارز تزریق نمی‌کند. اما مسئله اساسی تزریق ارز نیست. تا به کی باید به بازار ارز تزریق کنیم؟ ثبات و ساختار صحیح مدیریتی از تزریق مهم‌تر است.

او در انتها خاطرنشان کرد: سیاست‌های دولت در روابط خارجی می‌تواند تاثیر مستقیمی بر حرکات ارز و بازارهای اقتصادی بگذارد. قابل پیش بینی بود که نخسیت گفت‌وگوها در مذاکرات هسته‌ای کمی فضا را ملتهب می‌کند. اما اگر دولت مسیر درست را در پیش گیرد، بر مواضع خود بایستد و روابطش را با سایر کشورهای دنیا تقویت کند، می‌تواند ارزش پول ملی را کنترل کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها