مصاحبه با مدیر رایان طرح؛ بهترین شرکت طراحی لوگو

کد خبر: 1115460

مصاحبه با رایان طرح

امروز در سایت خبری فردا نیوز قرار است مصاحبه‌ای بسیار خواندنی و جذاب با مدیر وب‌سایت رایان طرح "آقای امید کریمی" داشته باشیم.

از دنیای لوگو در این مصاحبه دیدن می‌کنیم و نکات خیلی زیادی را یاد می‌گیریم.

سوال اول: چطور شد که رایان طرح را شروع کردید؟

رایان طرح ابتدا با هدف طراحی سایت و سفارش طراحی سایت شروع شد و کاملاً به‌صورت اتفاقی به سمت طراحی لوگو و گرفتن سفارش طراحی لوگو سوق پیدا کردیم.

چه اتفاقی افتاد که کار طراحی لوگو را شروع کردید؟

از همان ابتدا در شروع فعالیت کسب و کار رایان طرح و ارائه خدمات گرافیکی، سفارش طراحی لوگو ارزان را نیز شروع کرده بودیم و سفارشات نچندان زیادی هم داشتیم تا اینکه متوجه شدیم باگ بزرگی در بازار گرافیک ایران وجود دارد و با توجه به اینکه 7 سال کار طراحی سایت انجام می‌دادیم، به ضعف و باگ لوگوهای ایرانی پی برده بودیم و نیاز دانستیم که ما وارد این حوزه شویم و این حوزه را تحت پوشش خودمون قرار بدهیم.

آیا شما بهترین شرکت طراحی لوگو هستید؟

اگر به صورت کلی بخواهیم پاسخ بدهیم، شرکت‌های طراحی لوگو زیادی هستند که خیلی قوی کار می‌کنند؛ ولی شرکت ما مزیت‌های رقابتی بیشتری نسبت به سایر رقبای خودش دارد. مثلاً ما روی طراحی لوگو، واقعاً زمان زیادی می‌گذاریم و لوگو توسط یک نفر که طراح لوگو است، بررسی نمی‌شود؛ بلکه توسط متخصصین طراحی سایت در مجموعه یا سایر گرافیست‌های دیگر بررسی می‌شود و کاملاً مورد انتقاد و نقد قرار می‌گیرد و سپس بعد از کسب رأی لازمه در مجموعه، لوگو به مشتری تحویل داده می‌شود. طراحی لوگو واقعاً کار بسیار سخت و زمان بری است.

خیلی از افراد فکر می‌کنند لوگو آن‌چنان تأثیری روی کسب و کارشان ندارد، نظر شما چیست؟

لوگوهای معروف در جهان

با توجه به تصویری بودن ذهن انسان از لحاظ ساختار روانشناسی، چند لحظه بیایم به کسب و کارهایی که از آنها در سه ماه اخیر محصول یا خدماتی را تهیه کرده‌ایم فکر کنیم، قطعاً اسم برند آنها شاید یادمان نباشد یا اگر باشد همیشه تصویر یک برند که همان لوگو هست، همیشه در ذهن ما تداعی می‌شود. برای مثال: هنگامی که در جایی اسم شرکت اپل را می‌شنویم، "یک سیب گاز زده" در ذهن ما تداعی می‌شود یا زمانی که برای خرید کفش یا لباس به بازار مراجعه می‌کنیم، ممکن است اسم برندها را خیلی در یادمان نماند و بیشتر لوگو آن‌ها در ذهن ما موقع خرید تداعی شود مثل برند نایک یا آدیداس.

با توجه به رو به رشد بودن کسب و کارهای آنلاین لوگو چه قدر می‌تواند در این مسئله مؤثر باشه؟

کسب و کارها با بکارگیری هویت بصری به راحتی خود را از سایر رقبای خود متمایز می‌کنند تا از مزایای برندینگ در دنیای کسب و کار بهره‌مند شوند. اگر به اطراف خود نگاهی دقیق‌تر کنیم، خواهیم دید که تقریباً هیچ کسب و کار را بدون اسم پیدا نخواهیم کرد. تمام کسب وکارهای دنیا چه به صورت اینترنتی و غیر اینترنتی برای خود نام و نشانی انتخاب می‌کنند.

هیچ فردی دوست ندارد از جایی خرید کند که نام، نشان و به صورت کلی هویتی مشخص ندارد. مهم‌ترین تأثیراتی که هویت بصری در برندینگ کسب و کارها دارد:

  • باعث انتقال صحیح پیام کاربران می‌شود.
  • اعتماد کاربران را به سادگی جذب می‌کند.
  • باعث افزایش اعتبار در محیط کسب و کار می‌شود.
  • حس وفاداری و شناخت کاربران به برند را افزایش می‌دهد.
  • تجربه کاربری (UX) را بهبود می‌بخشد.

 و حالا یکی از مهم‌ترین اقلام هویت بصری برند، لوگو است.

 با توجه به راه اندازی استارت آپ ها، آنلاین شاپ ها و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و ارسال کالا با بسته مخصوص نیاز بر این است که هر کسب و کار بعد از انتخاب اسم، به سمت طراحی لوگو سوق پیدا کند. گاهی اوقات داشتن یک لوگو بسیار اصولی که توسط یک شخص حرفه‌ای طراحی شده باشد، می‌تواند روی افزایش فروش کسب و کار اینترنتی، تأثیر بسیار زیادی داشته باشد.

 اگر شما نیز کسب و کار اینترنتی دارید می‌توانید سفارش طراحی لوگو خود را به رایان طرح واگذار کنید.

ایده‌های طراحی هر لوگو از کجا گرفته می‌شوند؟

سوال بسیار سختی است باید به این توجه داشته باشیم که ایده‌های طراحی لوگو برای هر کسب و کار متفاوت است؛ ولی به صورت کلی همیشه لوگو باید آینده‌نگری مخاطبین در آن استفاده شود و بحث هویت بصری و برندشناسی و مخاطب شناسی در اینجا اهمیت بسیار زیادی دارد.

برای مثال اگر شما کارخانه تولید بستنی و لبنیات دارید، باید همین موضوع مخاطب شناسی شود و حتی گاهی اوقات به قیمت نیز طراح باید توجه زیادی کند. مثلاً اگر همین کارخانه تولید بستنی و لبنیات محصولاتی بالاتر از قیمت‌های عادی رقبای خود داشته باشد، نباید به رقبا اکتفا کرد و در اینجا باید به گران‌قیمت بودن آن، توجه ویژه‌ای در لوگو نشان داد و نباید در نظر داشت که یک لوگو در سطح مخاطبین عادی طراحی شود بلکه باید به مخاطبین استفاده کننده نیز دقت نمود.

آیا رنگ‌ها در طراحی لوگو مهم هستند؟

اهمیت رنگ در طراحی لوگو

بله؛ رنگ‌ها در طراحی لوگو بسیار مهم هستند و مجموعه رایان طرح اهمیت بسیار زیادی به این موضوع نشان می‌دهد. در طراحی لوگو با توجه به حوزه کاری باید رنگ متناسب با مخاطبین را انتخاب نمود. اگر بخواهیم مثالی داشته باشیم می‌توان به لوگوهای کارخانه‌های لبنیاتی اشاره کرد که همه در طیف قرمز و آبی و سفید هستند یا برای حوزه کشاورزی می‌توان از رنگ‌های سبز و زرد (که نماد خورشید و سال پر رونق است) استفاده کرد.

آیا بازطراحی لوگو مفید است؟ چرا؟

بازطراحی یا ریدیزاین برای کسب و کارهایی که مدت طولانی از آغاز آن‌ها می‌گذرد بسیار واجب است و دلیل اینکه کسب و کار باید بعد از مدتی لوگو خود را بازطراحی کنند. به چند عامل بستگی دارد

  • اضافه کردن شعبات جدید (فرانچایز)‌
  • مشخص شدن مزیت‌های رقابتی بیشتر بعد از گذشت زمان
  • تغییر سن مخاطبین و جامعه هدف
  • تغییرات روز دنیا
  • تغییرات چشمگیر حوزه کاری خود
  • و...

عوامل بالا از دسته مواردی بودند که اهمیت بسیار زیادی را در بازطراحی یا ریدایزین لوگو دارند.

آیا استانداردی هم برای طراحی لوگو وجود دارد؟

همان طور که میدانید در کارهای مختلف استانداردهای مختلفی وجود دارد.

به نقل از "رایان طرح" در کار طراحی لوگو نیز استانداردهای وجود دارند که طراح لوگو موظف به رعایت این موارد است:

  1. عدم تغییر در رنگ‌های سیاه و سفید
  2. واکنشگرایی نسبت به سایز
  3. ماندگار و بی زمان بودن لوگو
  4. مناسب بودن سبک طراحی نسبت به کمپانی
  5. ساده بودن
  6. داشتن یک خط مونتاژ اصولی و درست
  7. استفاده از نوشته‌های رسم الخط فارسی
  8. یکسان بودن لوگو (‌در همه قسمت‌ها)‌

البته به‌جز موارد بالا؛ اگر لوگو بخواهد به ثبت برسد باید قوانین اداره مالکیت معنوی یا همان اداره ثبت لوگو در آن رعایت شده باشد.

تا حالا چالش جالبی در کسب و کار طراحی لوگو داشته‌اید؟

چالش بسیار جالبی که برای همه طراحان لوگو و شرکت‌های طراحی لوگو بین کارفرما و طراح مطرح است: عدم پذیرش اتود لوگو توسط کارفرما است. به محض ارسال لوگو برای کارفرما؛ کارفرما لوگو را طبق سلیقه خود یا اعضای تیم خود بررسی می‌کند که این شکل، درست و اصولی نیست مثلاً اگر لوگو به سبک مینیمال طراحی شده باشد و واقعاً آن کسب و کار به چنین لوگویی احتیاج داشته باشد و کارفرما به سبک‌های شلوغ اشاره دارد که همین اختلاف سلیقه بین کارفرما و طراح یک چالشی است که کنار آمدن و برطرف کردن این چالش بسیار سخت و عجیبی است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها