توضیحات معاون وزیر راه درباره خرید هواپیمای نو

کد خبر: 1117510

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از ورود نوسازی ناوگان به مذاکرات وین خبر داد.

توضیحات معاون وزیر راه درباره خرید هواپیمای نو

محمد محمدی‌بخش در حاشیه نشست خبری پنجمین نمایشگاه حمل و نقل با بیان اینکه وضعیت صنعت هوایی کشور نیاز به بازطراحی در همه حوزه‌ها اعم از زیرساخت‌، نیروی انسانی و ارتباطات داخلی و بین‌المللی دارد، گفت: در دو سال گذشته شرایط سختی برای حمل و نقل هوایی دنیا از جمله ایران وجود داشت.

وی افزود: برای افزایش پروازهای داخلی و خارجی، پروازهای اروپایی و پروازهای چین و شرق آسیا برنامه‌ریزی کردیم، با ۱۱ کشور منطقه مذاکراتی داشته‌ایم تا پروازها به مقاصد مختلف افزایش یابد. همچنین با لغو ویزای عتبات، پروازهای عراق افزایش خواهد یافت. تا دو هفته آینده سفری به دمشق داریم تا مذاکرات برای ازسرگیری پروازهای سوریه نهایی شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه رشد حداقل دو برابری پروازهای خارجی رقم خواهد خورد، افزود: به هر کشوری که پرواز داریم، توافق دوجانبه خواهیم داشت و شاهد پرواز یکطرفه نخواهیم بود.

محمدی‌بخش درباره قیمت بلیت گفت: ایرلاین‌ها متأثر از شرایط اقتصادی کشور هستند بنابراین جدول حرفه‌ای و تخصصی قیمت بلیت را تضمین و در شورای عالی هواپیمایی تصویب کردیم. با این حال کاهش متوسط ۱۵ درصدی قیمت بلیت رقم خورد. چند مؤلفه قیمت دلار، نرخ سوخت، نرخ بیمه، تعمیرات و ... را در این جدول لحاظ کردیم و به یک رقمی رسیدیم که در شرایط فعلی به آن پایبند خواهیم بود. برای شب عید هم که «های‌سیزن» است، تلاش می‌کنیم قیمت بلیت افزایش نیابد. نظارت بر دفاتر فروش بلیت، ایرلاین‌ها و آژانس‌ها را افزایش دادیم و برخی آژانس‌ها و سایت‌ها مسدود شد.

سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هما درباره انتقال صندوق بازنشستگی هما به صندوق بازنشستگی کشوری گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ این انتقال دیده شده و امیدواریم برای مشکلات ایران‌ایر یک راهگشا باشد.

وی درباره هواپیماهای زمین‌گیر گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز تفریحی از ما خواسته‌اند که بدنه هواپیماهای زمین‌گیر را در اختیار آنها قرار دهیم؛ کمیته‌ای برای این منظور تشکیل شده و هواپیماهای زمین‌گیر را به آنها واگذار می‌کنیم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره هواپیماهای برجامی گفت: این هواپیماها به صورت نو وارد کشور شده‌ اما سازندگان اروپایی تعهدات خود را در پشتیبانی هواپیماهای برجامی و ارائه قطعات انجام نداده‌اند. در حال تنظیم لایحه شکایت از سازندگان اروپایی هستیم. پنج تا شش فروند از هواپیماهای ATR در حال چک هستند و این زمین‌گیری به معنای از رده خارج شدن آنها نیست.

محمدی‌بخش افزود: درخواست امهال اقساط خرید هواپیماها به صندوق توسعه ملی را داده‌ایم، بخشی از اقساط پرداخت شده و بخش اعظم آن باقی مانده است. به طور کلی ۱۳۲ فروند هواپیمای زمین‌گیر داریم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره پروازهای پهبادی گفت: سازمان هواپیمایی مرجع صدور مجوز پهبادهای غیرنظامی است. پهبادها پروازهای مختلفی دارند که شامل عکسبرداری، فیلمبرداری و ... می‌شوند. با توجه به رشد بی‌نظیر این صنعت در کشور، توسعه هوانوردی پهبادی جزو لاینفک این صنعت شده است. دستورالعمل پرواز پهبادها را تنظیم کرده‌ایم که شامل شناسایی، گواهی ثبت و صدور مجوز پرواز است. بخشی از ظرفیت فرودگاه‌ها را نیز در شهرهای مختلف به فعالیت‌ پهبادها اختصاص داده‌ایم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره زیان‌ده بودن ایرلاین‌ها گفت: ما با این موضوع مخالفیم و با زیان‌ده بودن ایرلاین‌ها موافق نیستم اما مدل‌های اقتصادی آنها باید اصلاح شود. با مدل‌های اقتصادی موجود، هیچ ایرلاین جدیدی را نمی‌پذیریم و مجوز جدیدی صادر نخواهیم کرد اما اگر ایرلاینی هواپیمای ملکی داشت، مدل اقتصادی مناسب طراحی کرد و کفایت سرمایه مناسب داشت، شامل اولین فاکتورهای صدور مجوز خواهد شد.

محمدی‌بخش درباره نوسازی ناوگان هواپیمایی گفت: در مذاکرات برجام همچنان دنبال نوسازی هواپیما هستیم، قراردادهای قبلی پابرجاست و اگر خبر جدیدی داده شود، وارد مذاکرات می‌شویم. در حال حاضر هم به صورت هفتگی هواپیمای جدید وارد کشور می‌شود. همچنین محدودیت‌هایی برای سن هواپیما و تجهیزات جدید اعمال کرده‌ایم تا هواپیماهای با مدل قدیمی وارد ناوگان هوایی کشور نشود. بخشی از هواپیماهای جدید هم در حال نوسازی است.

وی در خصوص شکایت خانواده‌های متوفیان هواپیمای اوکراینی از سازمان هواپیمایی کشوری به ایکائو گفت: سازمان هواپیمایی کشوری کامل‌ترین همکاری را با مراجع بررسی پرونده داشت و حتی فراتر از آنچه از ما درخواست کردند، به آنها اسناد، مدارک و گزارش دادیم. ایکائو برای همکاری تنگاتنگی که داشتیم از سازمان هواپیمایی کشوری تشکر کرد. در خصوص شکایت هم هر فردی می‌تواند از منظر خودش شکایت کند. ایکائو (سازمان جهانی هوانوردی) مرجع ذی‌صلاح برای ثبت شکایت است و ایران هم بر اساس مقررات پاسخ مناسب را خواهد داد./ مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها